Aon Hewitt ogłosił wyniki 6. edycji Badania Najlepsi Pracodawcy 2011. INTEL Technology Poland i Grupa Pracuj zwycięzcami.
Aon Hewitt, firma doradcza i outsourcingowa, specjalizująca się w rozwiązaniach z zakresu zarządzania kapitałem ludzkim, ogłosiła wyniki 6. edycji Badania Najlepsi Pracodawcy (BNP) w Polsce. Zwycięzcą w kategorii dużych firm został INTEL Technology Poland Sp. z o.o., a w kategorii małych i średnich Grupa Pracuj Sp. z o.o.
3 firmy z Polski znalazły się również w gronie Najlepszych Pracodawców w Europie Środkowo-Wschodniej – Operator Gazociągów Przesyłowych GAZ-SYSTEM S.A., INTEL Technology Poland Sp. z o.o. i Dom Kredytowy NOTUS S.A.
BNP to największe w Polsce badanie zaangażowania pracowników, które jak się okazuje, ma coraz większy wpływ na rozwój biznesu firmy. W tym roku w Badaniu wzięło udział 112 firm, spośród których 40% – po raz kolejny. Swoją opinię wyraziło ponad 41 tyś. pracowników i 549 przedstawicieli najwyższej kadry zarządzającej.
Obok rankingu Najlepszych Pracodawców, BNP daje również podstawy do wskazania aktualnych trendów w zakresie zarządzania zasobami ludzkimi. Tegoroczna edycja Badania pokazała, m.in., że firmy coraz wyraźniej dostrzegają wpływ zaangażowania pracowników na wzrost skuteczności realizowanych działań biznesowych.
Coraz bardziej zaangażowani, …
Jak wynika z Badania, firmy z grona Najlepszych Pracodawców konsekwentnie utrzymują wysoką przewagę nad rynkiem, wyprzedzając średni poziom zaangażowania pracowników aż o 30 punktów procentowych.
Co ciekawe, w tegorocznej edycji BNP poziom zaangażowania u Najlepszych Pracodawców okazał się najwyższy od początków prowadzenia Badania w Polsce, tj. od 2006 roku. Najlepsi Pracodawcy osiągnęli wskaźnik na poziomie 75%. Warto wspomnieć, że jest to także rekordowy rok pod względem poziomu zaangażowania osiągniętego przez pojedynczą firmę – po raz pierwszy w gronie uczestników Badania znalazł się pracodawca mogący pochwalić się 88%-owym poziomem zaangażowania.
Co istotne, wzrost poziomu zaangażowania odnotowano również w przypadku połowy firm, które po raz kolejny wzięły udział w Badaniu. Był on dość znaczący i wyniósł średnio 9 p.p. Warto podkreślić, że były w tej grupie także przedsiębiorstwa, u których wzrost zaangażowania w ciągu ostatniego roku przekroczył nawet 20 p.p.
Cieszy nas, że coraz więcej firm traktuje badanie wskaźnika zaangażowania pracowników nie jako jednorazową analizę, mającą głównie charakter informacyjny, ale jako element zaplanowanego i długofalowego procesu budowania wysokich wyników, w oparciu o zaangażowanych pracowników – mówi Katarzyna Derdzińska, menedżer projektu Badanie Najlepsi Pracodawcy w Polsce.
…, więc coraz bardziej skuteczni
Traktowanie zaangażowania pracowników jako elementu mającego znaczący wpływ na rozwój biznesu firmy staje się, w świetle wyników Badania, coraz bardziej powszechne.
Od poprzedniej edycji zaobserwowaliśmy duży wzrost liczby organizacji, w których wskaźnik zaangażowania nie jest już traktowany jako „wymysł HR”, ale jako miara biznesowa, w niektórych firmach stawiana na równi ze wskaźnikami finansowymi i rynkowymi. Członkowie najwyższego kierownictwa coraz częściej doceniają wagę zaangażowania pracowników dla rozwoju organizacji i realizacji jej celów. Co więcej, coraz częściej słyszymy od naszych klientów, że strategie działania poszczególnych przedsiębiorstw coraz mniej się różnią i dlatego sukces odnoszą te przedsiębiorstwa, które skuteczniej je realizują – dodaje Katarzyna Derdzińska.
Wyniki najnowszej edycji BNP potwierdzają też potrzebę odejścia działów HR od myślenia „narzędziowego”. Według członków zarządów badanych firm najmniej pożądaną rolą HR jest rola „dostawcy systemów i programów HR”. 100% badanych wskazało na potrzebę uplasowania HR w bardziej strategicznej roli dla organizacji. Dla Najlepszych Pracodawców skuteczność działania jest bowiem zdecydowanie ważniejsza niż systemy, programy i narzędzia, za pomocą których ją osiągają.
Potwierdza to słuszność autorskiego podejścia Aon Hewitt do roli HR w organizacji. Opracowany przez nas model „HR Excellence” zakłada zmianę sposobu funkcjonowania z „systemowo-narzędziowego” na „procesowo-wynikowy”. Podejście to ma pomóc działom personalnym w zrozumieniu wyzwań biznesowych firmy oraz dostosowaniu swoich działań w sposób pozwalający na dostarczenie konkretnych, zauważalnych przez działy operacyjne efektów – mówi Edward Stanoch, Dyrektor Zarządzający Aon Hewitt na Europę Wschodnią.
Źródło: Aon Hewitt