Dwie trzecie pracowników opuszcza swojego aktualnego pracodawcę, aby zmierzyć się z nowymi wyzwaniami w życiu zawodowym. Czy to pracodawcy nie dość skutecznie motywują i nagradzają swoich pracowników, czy tent ci najbardziej utalentowani wciąż chcą pozostać w ruchu?
Brak długoterminowego zaangażowania w pracy oraz spadek lojalności pracowniczej znacząco odbijają się na kondycji firmy i jej sukcesie rynkowym – 51 procent pracodawców odnotowało straty ze względu na brak odpowiedniego personelu. Co gorsza, aż 80 procent z nich uważa, że bardzo trudno jest przyciągnąć utalentowanych pracowników i zatrzymać ich w firmie. Jakie są tego następstwa i jak przedsiębiorstwa mogą zmierzyć się z tym problemem?
To jedne z głównych trendów wychwyconych przez badanie UNIVERSUM Employer Branding Insights 2011, przeprowadzone pośród 630 pracodawców na całym świecie i poświęcone tematyce pozyskiwania dla firmy utalentowanych pracowników. 64 procent pracodawców, którzy wzięli udział w ankiecie, przyznało, że ich kluczowi pracownicy przejawiają tendencję do opuszczania firmy dla nowych wyzwań zawodowych, zaś 43 procent badanych uważa, że głównym powodem odejścia są kwestie materialne.
Rezultaty badania stanowią dobre odzwierciedlenie postawy nowej generacji pracowników, ich skłonności do podejmowania ryzyka, potrzeby osobistego rozwoju i chęci samostanowienia. Do niedawna jeszcze bardzo popularny wzorzec: „1 życie – 1 posada” powoli trafia do lamusa. Pokolenie Y i jego wartości sprawiają, że pracodawcy nie mogą już liczyć na długotrwałą lojalność pracowników, na to, że zostaną w firmie przez cały czas trwania ich kariery zawodowej. W dzisiejszych czasach, pracodawcy muszą sobie zapewnić stały dopływ talentów z wyprzedzeniem 2-, 3- a nawet 10-letnim. Pozytywnym następstwem tego zjawiska jest fakt, że aż 82 procent czołowych pracodawców już inwestuje w pozyskiwanie utalentowanych pracowników, w działania niezwiązane ściśle z procesem rekrutacji, ale mające na celu kształtowanie dobrego wizerunku firmy jako pracodawcy. Większość z badanych uważa także, że jednymi z kluczowych aspektów są tutaj: świadomość marki oraz jej prestiż. Badanie UNIVERSUM Employer Branding Insights 2011 wskazuje zatem nie tylko na wyzwania i problemy na rynku pracy, mówi także o próbach ich rozwiązywania.
“Niezależnie od sporej ilości firm już inwestujących w przyciąganie talentów, na tym polu wciąż jeszcze jest wiele do zrobienia. Współcześni profesjonaliści to grupa złożona z różnych generacji o zupełnie odmiennych potrzebach i oczekiwaniach. Bardzo często dochodzi tutaj do konfliktu pokoleń. Reprezentanci powojennego wyżu demograficznego, tzw. „Baby boomers” najbardziej doświadczeni, w kolejnych latach przejdą na emeryturę. Większość firm odczuje mocno ten swoisty „drenaż umysłów”, brak ich kompetencji i zawodowego doświadczenia. Czy są na to gotowe? W tych okolicznościach jest oczywiste, że należy zrobić coś więcej” – podkreśla Michał Kalinowski, prezes Universum.
Źródło: Universum