PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations

Najświeższe informacje z PRNews.pl w Twojej skrzynce!

Codziennie aktualne wiadomości ze świata finansów.

Zapisz się na nasz Newsletter ​i bądź na bieżąco z nowościami z branży!

  • Raporty
  • Instytucje
    • Aion Bank
    • Alior Bank
    • Bank BPS
    • Bank Millennium
    • Bank Ochrony Środowiska
    • Bank Pekao SA
    • Bank Pocztowy
    • Banki spółdzielcze
    • BGK
    • Biuro Informacji Kredytowej
    • BNP Paribas
    • Citi Handlowy
    • Compensa
    • Credit Agricole
    • Deutsche Bank
    • DNB
    • EuropAssistance
    • ING Bank Śląski
    • KIR
    • Klarna
    • Link4
    • Mastercard
    • mBank
    • Mondial Assistance
    • mPay
    • Nationale-Nederlanden
    • Nest Bank
    • PKO BP
    • PKO Leasing
    • Plus Bank
    • PolCard from Fiserv
    • Polski Standard Płatności
    • Pru
    • PZU
    • Raiffeisen Digital Bank
    • Revolut
    • Santander Bank Polska
    • Santander Consumer Bank
    • SGB
    • Standard Chartered Polska
    • Toyota Bank Polska
    • Trade Republic
    • UniCredit
    • VeloBank
    • Visa
    • Volkswagen Bank Oddział Polska
    • Warta
    • Zen.com
  • Produkty
    • Bankowość internetowa
    • Bankowość mobilna
    • Oszczędzanie
    • Bezpieczeństwo
    • Karty
    • Kredyty
    • Konta
    • Płatności mobilne
    • Ubezpieczenia
  • Analizy
  • Kariera w finansach
  • Szkolenia
  • Forum
  • Newsletter
PRNews.plWiadomościUbezpieczeniaW trzecim kwartale PZU poprawił wynik netto o 27%

W trzecim kwartale PZU poprawił wynik netto o 27%

Ubezpieczenia 10.11.2016 (06:51)

Grupa PZU w III kw. 2016 roku osiągnęła 649 mln zł skonsolidowanego zysku netto (przypisanego jednostce dominującej) wobec 511 mln zł w analogicznym okresie 2015 roku (wzrost o 27%). Pozwoliło to osiągnąć skumulowany zysk za 9 miesięcy 2016 roku w wysokości 1 309 mln zł. Składka przypisana brutto za trzy kwartały urosła o 9,2% r/r do poziomu 14 706 mln zł, przy jednoczesnym spadku kosztów administracyjnych o 5,7% do 1 126 mln zł (z wyłączeniem kosztów administracyjnych Alior Bank). Udział w rynku ubezpieczeń na życie ze składką okresową osiągnął rekordowe 45%. 


Po trudnej pierwszej połowie roku kiedy mieliśmy do czynienia z presją na wynik inwestycyjny oraz  wysokimi wypłatami odszkodowań z ubezpieczeń rolnych, w III kw. br. powróciliśmy do znacznie wyższej rentowności mierzonej zyskiem netto. Zarobiliśmy 649 mln zł – to prawie tyle ile w całym pierwszym półroczu. Jeżeli na rynki finansowe powróci przewidywalność, to w kolejnych okresach powinniśmy bardziej odczuć efekt rosnącej składki i redukcji kosztów w działalności ubezpieczeniowej, co pozwala bardziej optymistycznie patrzeć na cały bieżący rok – mówi Michał Krupiński, prezes PZU. I dodaje: – Na początku października br. ogłosiliśmy politykę dywidendową, która ma zapewnić środki na realizację strategicznych celów rozwojowych PZU i daje możliwość atrakcyjnych zwrotów dla akcjonariuszy w formie dywidend. Zarówno ogłoszona strategia, jak decyzje zarządu oraz zmiany w organizacji, zostały pozytywnie ocenione przez analityków agencji Standard & Poors, która po pozytywnej weryfikacji w ramach tzw. testu wrażliwości (stress test), potwierdziła rating PZU na poziomie A-, tj. najwyższym dla polskiej spółki.


Tomasz Kulik, CFO PZU podkreśla: – Udaje nam się zwiększać udziały rynkowe. Osiągnęliśmy rekordowe 45% udziału w rynku ubezpieczeń na życie ze składką okresową. Rentowność ubezpieczeń grupowych i indywidualnie kontynuowanych pozostaje na bardzo wysokim poziomie. W trzecim kwartale poprawiliśmy marżę zysku operacyjnego w tym segmencie do 24,4%. W ubezpieczeniach komunikacyjnych pomimo wzrostu składek musimy jeszcze trochę poczekać na poprawę wyników. W tym aspekcie silna dyscyplina kosztowa może być kluczem do oferowania naszym klientom w Polsce rozwiązań atrakcyjnych cenowo, pomimo znacznych podwyżek cen na rynku. Dlatego cieszy konsekwentna poprawa wskaźników kosztów administracyjnych. Na koniec III kwartału br. wskaźnik kosztów administracyjnych dla polskich spółek ubezpieczeniowych spadł o 0,7 p.p. r/r do wartości 7,7%.

Podsumowanie wyników PZU po III kwartałach 2016 roku


Wpływ na działalność Grupy PZU po III kw. 2016 roku (w porównaniu do analogicznego okresu roku ubiegłego roku) miały następujące zdarzenia:

  • wzrost składki przypisanej brutto w grupie ubezpieczeń komunikacyjnych w segmencie klienta masowego i korporacyjnego w efekcie wzrostu średniej składki i liczby ubezpieczeń oraz
    w ubezpieczeniach grupowych i indywidualnie kontynuowanych, w szczególności w obszarze zdrowie;
  • wyższa rentowność w segmencie ubezpieczeń korporacyjnych jako efekt spadku wartości odszkodowań i świadczeń netto przy wzroście składki zarobionej netto;
  • spadek rentowności w segmencie ubezpieczeń masowych związany głównie ze wzrostem szkodowości w ubezpieczeniach rolnych w efekcie wystąpienia licznych szkód powodowanych siłami natury (negatywne skutki przezimowań);
  • niższe dochody z działalności lokacyjnej (bez działalności bankowej), w szczególności na skutek przeceny pakietu akcji Grupy Azoty z portfela akcji długoterminowych;
  • utrzymanie dyscypliny kosztowej.

Na porównywalność wyników oraz sumy bilansowej r/r w sposób istotny wpłynęło rozpoczęcie konsolidacji Alior Bank w grudniu 2015 roku. W wyniku tej transakcji suma bilansowa wzrosła o ok. 45 mld zł a udziały niekontrolujące osiągnęły wartość 3,9 mld zł (stan na 30 września 2016 roku).

 

Składki


Po III kw. 2016 roku Grupa PZU zebrała składki brutto o wartości 14 706,3 mln zł, czyli o 9,2% wyższe niż w analogicznym okresie 2015 roku. Jest to wynikiem wyższej o 946,1 mln zł sprzedaży w segmencie klienta masowego. Wzrosła też (o 245,8 mln zł) składka w segmencie klienta korporacyjnego, w tym głównie w obrębie ubezpieczeń komunikacyjnych. Na wzrost składki wpływ miał także wzrost sprzedaży w segmencie ubezpieczeń grupowych i indywidualnie kontynuowanych (o 68,1 mln zł), w wyniki rozwoju ubezpieczeń grupowych ochronnych wzrost składki w ubezpieczeniach zdrowotnych zawieranych w formie grupowej.

 

Inwestycje 

Po III kw. 2016 roku wynik netto na działalności inwestycyjnej Grupy PZU wyniósł 2 702,9 mln zł wobec 1 410,1 mln zł w analogicznym okresie 2015 roku (wzrost o 91,7%). Wyższy wynik po III kw. 2016 roku to przede wszystkim efekt uwzględniania działalności prowadzonej przez sektor bankowy (m.in. przychodów odsetkowych, w tym od kredytów oraz wyniku handlowego) na skutek rozpoczęcia konsolidacji Alior Banku. Z wyłączeniem działalności bankowej poziom dochodów z działalności lokacyjnej był niższy niż w analogicznym okresie poprzedniego roku głównie na skutek niższej wyceny pakietu akcji Grupy Azoty z portfela aktywów długoterminowych. Efekt ten został częściowo skompensowany wyższą wyceną odsetkowych instrumentów finansowych (korzystniejsza sytuacja na rynku długu przy wyższym poziomie aktywów w portfelu).

Widać jednak znaczną poprawę wyniku inwestycyjnego Grupy PZU w samym III kwartale, w którym wyniósł on 673,6 mln zł (bez działalności bankowej). To prawie dwukrotnie więcej niż w pierwszym półroczu 2016 roku i znacznie lepiej w porównaniu do 135,2 mln zł w analogicznym okresie ubiegłego roku (po wyłączeniu zdarzenia o charakterze jednorazowym – sprzedaży udziałów PZU Litwa mającej 165,5 mln zł dodatniego wpływu na wynik inwestycyjny). Istotna poprawa wyniku jest związana w szczególności z wyższą wyceną na portfelach akcyjnych.

Odszkodowania i świadczenia


Po III kw. 2016 roku wartość netto odszkodowań i świadczeń oraz przyrostu rezerw Grupy PZU wyniosła  9 771,3 mln zł. W stosunku do analogicznego okresu ubiegłego roku to wzrost o 7,6%. Do zmiany wartości odszkodowań i świadczeń netto przyczyniły się: wzrost wartości odszkodowań i świadczeń w grupie ubezpieczeń pozostałych szkód rzeczowych w segmencie klienta masowego, w tym głównie ubezpieczeń dotowanych upraw rolnych oraz wzrost wartości odszkodowań i świadczeń w ubezpieczeniach OC komunikacyjnych w segmencie klienta masowego.

Koszty administracyjne i akwizycji


Koszty administracyjne Grupy po III kw. 2016 roku ukształtowały się na poziomie 1 884,1 mln zł względem 1 194,0 mln zł w analogicznym okresie 2015 roku, czyli były o 57,8% wyższe w relacji do poprzedniego roku.

Wzrost wynikał w głównej mierze z rozpoczęcia konsolidacji Alior Bank, koszty Grupy PZU wzrosły z tego tytułu o 757,7 mln zł. Jednocześnie odnotowano pozytywny efekt w porównaniu do roku ubiegłego w segmentach działalności ubezpieczeniowej w Polsce w związku z utrzymywaniem wysokiej dyscypliny kosztowej.

Koszty akwizycji po III kw. 2016 roku wzrosły o 176,3 mln zł w stosunku do analogicznego okresu roku poprzedniego. Wzrost ten był w szczególności rezultatem wyższej sprzedaży w segmencie klienta masowego i korporacyjnego.

Zysk


Po III kw. 2016 roku Grupa PZU uzyskała wynik brutto na poziomie 1 957,9 mln zł wobec 2 279,8 mln zł w poprzednim roku (spadek o 14,1%). Zysk netto osiągnął poziom 1 508,0 mln zł i był niższy o 17,7% zł od wyniku w analogicznym okresie 2015 roku. Zysk netto przypadający na akcjonariuszy jednostki dominującej wyniósł 1 308,5 mln zł wobec 1 832,5 mln zł w 2015 roku (spadek o 28,6%).

Z wyłączeniem dwóch kluczowych zdarzeń jednorazowych (odszkodowania w ubezpieczeniach rolnych oraz wynik na sprzedaży PZU Litwa) wynik netto osiągnął poziom porównywalny z 2015 rokiem.

 

ROE


Na dzień 30 września 2016 roku skonsolidowane kapitały własne osiągnęły wartość 16 267,8 mln zł i ukształtowały się na poziomie wyższym w porównaniu do końca 2015 roku (wzrost o 7,6%). Wzrost skonsolidowanych kapitałów własnych dotyczył udziałów niekontrolujących, które m.in. w związku z emisją akcji przez Alior Bank w I półroczu 2016 roku osiągnęły wartość 3 891,1 mln zł i wzrosły o 77,3% względem końca 2015 roku. Kapitały przypadające udziałowcom jednostki dominującej spadły o 764,7 mln zł względem poprzedniego roku efekt podziału zysku za 2015 rok w tym przeznaczenia na wypłatę dywidendy 1 796,1 mln zł częściowo skompensowany wynikiem wypracowanym w trakcie 3 kwartałów 2016 roku.

Po III kw. 2016 roku Grupa PZU osiągnęła zwrot z kapitałów własnych na poziomie 13,8%. Wskaźnik ROE (uroczniony) był niższy o 5,3 p.p. niż w poprzednim roku.

Wypłacalność wg Solvency II


Od dnia 1 stycznia 2016 roku ustawą z dnia 11 września 2015 roku o działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej wprowadzono do polskiego reżimu prawnego nowe wymogi kapitałowe Solvency II. Według stanu na koniec I półrocza 2016 roku oszacowany wskaźnik wypłacalności (liczony wg formuły standardowej Solvency II) wyniósł 256,3%. Tak wysokie wskaźniki stawiają Grupę PZU wśród grup ubezpieczeniowych o najwyższej sile kapitałowej.

 

             
 

Lp.

Wyszczególnienie

Okres 9 m-cy

 
 

(w mln zł)

zakończony w dniu

 
 

30.09.2016

30.09.2015

 
 

1.

Składki ubezpieczeniowe przypisane brutto

14 706,3

13 461,3

 
 

2.

Odszkodowania i świadczenia ubezpieczeniowe netto oraz zmiana stanu rezerw techniczno-ubezpieczeniowych

(9 771,3)

(9 079,7)

 
 

3.

Dochód z działalności lokacyjnej, w tym:

2 702,9

1 410,1

 
 

3a.

Przychody netto z inwestycji

3 051,6

1 233,3

 
 

3b.

Wynik netto z realizacji i odpisy z tytułu utraty wartości inwestycji

(444,4)

237,4

 
 

3c.

Zmiana netto wartości godziwej aktywów i zobowiązań wycenianych do wartości godziwej

95,7

(60,5)

 

4

Koszty odsetkowe

(574,9)

(85,3)

 

5.

Zysk netto, w tym:

1 508,0

1 832,4

 
 

5a.

zysk przypisywany właścicielom jednostki dominującej

1 308,5

1 832,5

 
 

5b.

zyski przypisywane właścicielom udziałów niekontrolujących

199,5

(0,1)

 
 

6.

Kapitały własne

16 267,8

12 369,7

 
 

7.

Aktywa finansowe wraz nieruchomościami inwestycyjnymi

93 863,2

58 013,6

 
 

8.

Aktywa razem

112 913,9

67 500,9

 
                 

2016-11-10
Redakcja PRNews.pl

Sprawdź także:

a 0 Santander Bank Polska planuje zmianę nazwy na Erste Bank Polska
23.12.2025 (18:00) – informacja prasowa

Santander Bank Polska planuje zmianę nazwy na Erste Bank Polska

Santander Bank Polska planuje zmienić nazwę na Erste Bank Polska oraz wprowadzić globalne logo Erste Group. Bank …

a 0 ING z nową kampanią skierowaną do przedstawicieli pokolenia Z
23.12.2025 (06:53) – informacja prasowa

ING z nową kampanią skierowaną do przedstawicieli pokolenia Z

ING Bank Śląski ruszył z kampanią skierowaną do przedstawicieli pokolenia Z, w której pokazuje jak ważne jest …

a 0 Podczas wyjazdów na święta wezwań z assistance jest o 30% więcej.
23.12.2025 (06:49) – informacja prasowa

Podczas wyjazdów na święta wezwań z assistance jest o 30% więcej.

Pierwsze opady śniegu co roku powodują ogromne utrudnienia dla kierowców. Opony niezmienione na zimowe w połączeniu …

a 0 Pekao finansuje kolejny projekt w elektroenergetyce, kredytuje Grupę ZE PAK
23.12.2025 (06:48) – informacja prasowa

Pekao finansuje kolejny projekt w elektroenergetyce, kredytuje Grupę ZE PAK

Bank Pekao S.A. uczestniczy w finansowaniu konsorcjalnym, w formule project finance, budowy bloku gazowo-parowego …

a 0 Rynek pożyczkowy w Polsce - listopad 2025. Dane potwierdzają rygorystyczną politykę zarządzania ryzykiem
23.12.2025 (06:47) – informacja prasowa

Rynek pożyczkowy w Polsce - listopad 2025. Dane potwierdzają rygorystyczną politykę zarządzania ryzykiem

Liczba udzielonych pożyczek w listopadzie wyniosła 0,41 mln szt., a ich średnia wartość to 4,460 zł – wynika z …

a 0 BOŚ w ramach konsorcjum udzielił kredytu dla zakładów PESA z Bydgoszczy
23.12.2025 (06:41) – informacja prasowa

BOŚ w ramach konsorcjum udzielił kredytu dla zakładów PESA z Bydgoszczy

Bank Ochrony Środowiska aktywnie włącza się w rozwój produkcji najnowszej generacji środków transportu publicznego …

PRNews.pl

Zobacz również

Czy w „nowym banku” da się złożyć reklamację? Czytelnik skarży się na Trade Republic

Czy w „nowym banku” da się złożyć reklamację? Czytelnik skarży się na Trade Republic

Czytelnik zwrócił uwagę redakcji na problem, który…

Revolut zostaje operatorem komórkowym. Ceny pakietów od 25 zł

Revolut zostaje operatorem komórkowym. Ceny pakietów od 25 zł

Revolut uruchamia w Polsce usługę „Mobile Plans”,…

„Alicja” wciąż nęka klientów PKO BP. Po latach spłaty dług wraca jak koszmar

„Alicja” wciąż nęka klientów PKO BP. Po latach spłaty dług wraca jak koszmar

Choć wydawało się, że głośne spory o…

Krzysztof Kolany i Wojciech Boczoń nagrodzeni w konkursie NBP

Krzysztof Kolany i Wojciech Boczoń nagrodzeni w konkursie NBP

Dwaj analitycy Bankier.pl – Krzysztof Kolany oraz…

BNP Paribas podnosi opłaty. Konto będzie darmowe, ale więcej zapłacicie za resztę operacji

BNP Paribas podnosi opłaty. Konto będzie darmowe, ale więcej zapłacicie za resztę operacji

Od 1 marca 2026 r. BNP Paribas…

Raporty PRNews.pl

Raport PRNews.pl: Aktywa banków – I kw. 2022 r.

Raport PRNews.pl: Aktywa banków – I kw. 2022 r.

Większość banków może się pochwalić wzrostem poziomu…

Raport PRNews.pl: Liczba obcokrajowców wśród klientów banków – I kw. 2022 r.

Raport PRNews.pl: Liczba obcokrajowców wśród klientów banków – I kw. 2022 r.

W pierwszym kwartale 2022 r. liczba obsługiwanych…

Raport PRNews.pl: Rynek kredytów hipotecznych – I kw. 2022

Raport PRNews.pl: Rynek kredytów hipotecznych – I kw. 2022

Pierwszy kwartał 2022 r. przyniósł spadek sprzedaży…

O tym mówią bankowcy

Ostatnie komentarze

avatar komentującego

daria owocna:

Nie tylko oni mają problem ;) Jestem starsza, a też ciężko z kasą …

śr., 17 gru 2025 (14:38) • Jak Gen Z radzi sobie z dorosłością? 1/3 z nich już ma długi

avatar komentującego

MalmoMind:

Żadna nowość. To samo Sobieraj zrobil w Aliorze… Tylko jak potem trzeba było …

wt., 18 lis 2025 (12:09) • UniCredit wywraca stolik. Wszystkie najważniejsze usługi za darmo i bez „gwiazdek”

avatar komentującego

MalmoMind:

Bla bla … spadek Klientów Indywidualnych pominięty … …

niedz., 9 lis 2025 (22:50) • 696 mln zł zysku netto Grupy Kapitałowej BNP Paribas Bank Polska w III kw. 2025 r.

avatar komentującego

Maciej Kusznierewicz:

Cel inflacyjny RPP mieści się w przedziale 1,5-3,5 proc. (a nie 1-3 proc., …

czw., 9 paź 2025 (11:32) • Kredyty miały być tańsze od listopada, będą już teraz. Stopy procentowe w dół [komentarz]

avatar komentującego

PRNews_pl:

Przecież na PRNews.pl (co sama nazwa serwisu wskazuje) od jakichś 25 lat publikuję …

pt., 12 wrz 2025 (06:12) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

  • SMART Bankier
  • Kredyt konsolidacyjny
  • Pożyczki na raty
  • Konto firmowe
  • Kurs inwestowania
  • Kalkulator brutto netto
  • Kalkulator kredytu gotówkowego
  • Kalkulator zdolności kredytowej
  • Rozlicz najem w PIT-28
  • pit 37 online na pit.pl
  • Rozliczenie pit
  • Program pit
  • Pit 11
  • Promocje bankowe
  • Promocje Pekao S.A.
  • Promocje BNP Paribas
  • Promocje Citi Handlowy
  • Promocje Alior Bank
  • Promocje Santander Bank
  • Promocje PKO BP
  • Promocje Millenium
  • Promocje ING Bank Śląski
  • Promocje mBank
  • Promocje Velobank
  • Promocje Nest Bank
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Newsletter
  • Prześlij informację
  • RSS
  • zgarnijpremie.pl
Bonnier Business Polska Bankier.pl – Portal Finansowy – Rynki, Twoje finanse, Biznes PIT.pl -Podatki dla małych firm i osób fizycznych, rozliczenia roczne Systempartnerski.pl - system afiliacyjny Bankier.pl PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations Mambiznes.pl - Pomysł na biznes, Własna firma, Biznes plan Dyskusja.biz - Blogi o biznesie, artykuły biznesowe Puls Biznesu pb.pl - rynek, akcje, spółka, przedsiębiorca, budżet Pulsmedycyny.pl - Portal lekarzy i pracowników służby zdrowia Pulsfarmacji.pl - Portal aptekarzy, techników i pracowników sektora farmaceutycznego
© 2008 − 2025 PRNews.pl. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu. Informacja o cookies. Polityka prywatności

Bezpłatny newsletter PRNews.pl

  • PRNews.pl to najbardziej opiniotwórczy serwis w branży bankowej. Przekonaj się dlaczego!
  • Codziennie rano otrzymasz skrót najważniejszych informacji ze świata finansów
  • Dzięki temu będziesz zawsze wiedział o nowych produktach, promocjach i usługach bankowych, ubezpieczeniowych i inwestycyjnych
  • Aktualne wiadomości z prasy i z samych instytucji finansowych - zupełnie bezpłatnie, wprost na twoją skrzynkę mailową
Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 38 tys. odbiorców