PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations

Najświeższe informacje z PRNews.pl w Twojej skrzynce!

Codziennie aktualne wiadomości ze świata finansów.

Zapisz się na nasz Newsletter ​i bądź na bieżąco z nowościami z branży!

  • Raporty
  • Instytucje
    • Aion Bank
    • Alior Bank
    • Bank BPS
    • Bank Millennium
    • Bank Ochrony Środowiska
    • Bank Pekao SA
    • Bank Pocztowy
    • Banki spółdzielcze
    • BGK
    • Biuro Informacji Kredytowej
    • BNP Paribas
    • Citi Handlowy
    • Compensa
    • Credit Agricole
    • Deutsche Bank
    • DNB
    • EuropAssistance
    • ING Bank Śląski
    • KIR
    • Klarna
    • Link4
    • Mastercard
    • mBank
    • Mondial Assistance
    • mPay
    • Nationale-Nederlanden
    • Nest Bank
    • PKO BP
    • PKO Leasing
    • Plus Bank
    • PolCard from Fiserv
    • Polski Standard Płatności
    • Pru
    • PZU
    • Raiffeisen Digital Bank
    • Revolut
    • Santander Bank Polska
    • Santander Consumer Bank
    • SGB
    • Standard Chartered Polska
    • Toyota Bank Polska
    • Trade Republic
    • UniCredit
    • VeloBank
    • Visa
    • Volkswagen Bank Oddział Polska
    • Warta
    • Zen.com
  • Produkty
    • Bankowość internetowa
    • Bankowość mobilna
    • Oszczędzanie
    • Bezpieczeństwo
    • Karty
    • Kredyty
    • Konta
    • Płatności mobilne
    • Ubezpieczenia
  • Analizy
  • Kariera w finansach
  • Szkolenia
  • Forum
  • Newsletter
PRNews.plWiadomościMarketing i PRZarządzanie doświadczeniami klientów: konieczność czy pusty slogan?

Zarządzanie doświadczeniami klientów: konieczność czy pusty slogan?

Marketing i PR 13.10.2010 (07:55)

Pod koniec 2007 roku dziennikarz z dziennika New York Times zamówił dla syna konsolę Sony w sklepie Amazon.

Było to zamówienie „last minute”, złożone w panice, dwa dni przed Świętami. Ponieważ wiedział, że nie będzie go w domu, poprosił o pozostawienie przesyłki u sąsiada. Dziwnym zbiegiem okoliczności przesyłka zniknęła – sąsiad twierdził, że zostawił ją na portierni, a portier twierdził, że ta przesyłka nigdy do niego nie dotarła. Spanikowany dziennikarz skontaktował się z działem obsługi sklepu Amazon, nie wspominając ani słowem, że pracuje dla New York Timesa. W ciągu kilku godzin Amazon z własnej inicjatywy dostarczył kurierem kolejną konsolę, bez obciążania klienta jakimikolwiek kosztami. Dopiero po Świętach, w spokojniejszej atmosferze, klient i sklep rozpoczęli wspólne „dochodzenie”, aby ustalić, co się stało z zaginioną przesyłką.

Dla polskich klientów ta opowieść brzmi jak scenariusz filmu science fiction – może z wyjątkiem tego fragmentu, w którym przesyłka ginie i nie można jej odnaleźć. Błyskawiczna reakcja sklepu; pełne wsparcie w patowej, przedświątecznej sytuacji oraz pełne zaufanie do klienta… Tak czy inaczej, sklepowi Amazon ta decyzja bardzo się opłaciła. New York Times poświęcił tej historii dwie szpalty, analizując szczególną jakość obsługi klienta w sklepie, który – wydawałoby się – z definicji stawia na „masówkę” i brak bezpośredniego kontaktu z klientami.

Dlaczego media i klienci ekscytują się takimi opowieściami? Z badań przeprowadzonych przez DiJulius group wynika, że w USA ponad 40 % kontaktów ze sprzedawcami jest przeprowadzanych na poziomie nieakceptowalnym lub poniżej oczekiwań. Z kolei gdy firma doradcza Bain & Co przepytała ponad 350 firm, aż 79 % z nich twierdziło, że ich serwis jest na wysokim lub bardzo wysokim poziomie. Gdy w następnym etapie przepytano klientów tych samych 350 firm, tylko 8 % z nich twierdziło, że spotyka się tam z ponadstandardową obsługą klienta.

Być może dlatego wiele firm mówi o konieczności zarządzania doświadczeniami klientów – choć w wielu przypadkach jest to nieudolna próba odświeżenia zupełnie podstawowych standardów obsługi klienta, z którymi firmy mają problemy od lat. A koncepcja CEM (customer experience management) znacznie wykracza poza zwykły świat obsługi klienta. W tym oraz w kolejnych trzech artykułach postaramy się przybliżyć koncepcję zarządzania doświadczeniami Klientów, powołując się na wyniki badań oraz dobre praktyki od amerykańskich i zachodnioeuropejskich liderów.

Czym jest doświadczenie klienta? Najprostsza i najtrafniejsza definicja może być wyrażona w formie równania:

RZECZYWISTOŚĆ – OCZEKIWANIA KLIENTA = DOŚWIADCZENIE KLIENTA

A więc mówiąc o pozytywnych doświadczeniach powinniśmy mówić wyłącznie o takich sytuacjach, gdy rzeczywistość PRZEKRACZA oczekiwania. Gdy oczekiwania klienta są wyższe, niż rzeczywista jakość obsługi, powstaje ujemny bilans doświadczeń klienta. Oczywiście w czasie jednego kontaktu pomiędzy klientem a przedstawicielem firmy może następować kilka tzw. momentów prawdy. W każdym z tych momentów klient odczuwa zawód lub zadowolenie, które łącznie składają się na bilans doświadczeń klientów.

Wielokrotnie w różnych badaniach wykazywano związek pomiędzy sumą doświadczeń klientów a wynikami biznesowymi. Na przykład, w słynnym raporcie badawczym grupy SMG („Five things we learned from talking to 100 million people”) wykazano, że tylko 6 % niezadowolonych klientów informuje o tym firmę. Za to aż 1/3 niezadowolonych klientów informuje o tym przyjaciół, kolegów z pracy itd. Badania Bain & Co wykazały jednoznaczny związek pomiędzy kierunkiem i natężeniem doświadczeń klientów, a takimi parametrami biznesowymi, jak kurs akcji, marża, koszty serwisu i napraw gwarancyjnych, mniejsza elastyczność cenowa, więcej okazji do crossellingu itd.

Podsumowując: na rynku, gdzie trudno uzyskać przyzwoity standard obsługi klienta nawet na podstawowym poziomie, kreowanie niepowtarzalnych doświadczeń klientów to świetny pomysł na budowanie przewagi konkurencyjnej. Warto uważać na przysłowiowe „oszczędzanie na spinaczach”. Jeżeli z definicji jesteś firmą niskokosztową (np. siecią dyskontową), to kierunek oszczędnościowy jest dobrym kierunkiem. W przypadku każdej innej firmy – walczącej o wysokie marże, o powracających klientów, o dobre rekomendacje itd. – zarządzanie doświadczeniami klientów jest koniecznością. I to koniecznością permanentnie zaniedbywaną przez firmy i ich przedstawicieli.

W następnych trzech artykułach poświęconych zarządzaniu doświadczeniami klientów przedstawimy kolejno: listę najczęstszych błędów, popełnianych przez firmy w procesie obsługi klienta; listę dobrych praktyk, pochodzących od liderów zarządzania doświadczeniami klientów; a także listę siedmiu zasad, które przybliżą firmy do generowania niepowtarzalnych, pozytywnych doświadczeń klientów.

Źródło: Wymiatacze.pl

wymiatacze.pl 2010-10-13
Redakcja PRNews.pl
Tagi: wymiatacze.pl

Sprawdź także:

a 0 Nowe oferty promocyjne ubezpieczeń komunikacyjnych i nieruchomości w Alior Banku
05.12.2025 (04:16) – informacja prasowa

Nowe oferty promocyjne ubezpieczeń komunikacyjnych i nieruchomości w Alior Banku

Alior Bank wprowadza dwie nowe promocje ubezpieczeniowe w ramach współpracy z LINK4. Akcje potrwają do 31 grudnia …

a 0 XV edycja Programu Grantów Lokalnych Banku BNP Paribas – 500 000 zł trafi do organizacji wzmacniających swoje społeczności
05.12.2025 (04:14) – informacja prasowa

XV edycja Programu Grantów Lokalnych Banku BNP Paribas – 500 000 zł trafi do organizacji wzmacniających swoje społeczności

Bank BNP Paribas rusza z piętnastą edycją Programu Grantów Lokalnych – inicjatywy, która od 2011 roku wspiera …

a 0 Revolut udostępnia “Tryb Uliczny”. Ma chronić środki klientów przed atakami złodziei podczas sezonu świątecznego
05.12.2025 (04:09) – informacja prasowa

Revolut udostępnia “Tryb Uliczny”. Ma chronić środki klientów przed atakami złodziei podczas sezonu świątecznego

Revolut udostępnił w krajach EOG i Wielkiej Brytanii (również w Polsce) nową funkcję bezpieczeństwa: “Tryb …

a 0 ING na 9. Śląskim Festiwalu Nauki Katowice
05.12.2025 (04:07) – informacja prasowa

ING na 9. Śląskim Festiwalu Nauki Katowice

Fundacja ING Dzieciom wspólnie z ING Bankiem Śląskim zapraszają dzieci, młodzież i dorosłych do Katowic, na kolejne …

a 0 Hitachi Europe i ITCARD nawiązują strategiczne partnerstwo
05.12.2025 (04:06) – informacja prasowa

Hitachi Europe i ITCARD nawiązują strategiczne partnerstwo

Hitachi Europe Ltd. i ITCARD S.A. zawarły strategiczne partnerstwo w celu przyspieszenia innowacji i transformacji …

a 0 ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego przedłużają strategiczne partnerstwo na kolejne trzy lata
05.12.2025 (04:02) – informacja prasowa

ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego przedłużają strategiczne partnerstwo na kolejne trzy lata

Grupa ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego podpisały umowę o kontynuacji strategicznego partnerstwa na lata …

PRNews.pl

Zobacz również

Kup teraz, zapłać później. Po trzech miesiącach Citi da Ci najnowszego Apple Watcha

Kup teraz, zapłać później. Po trzech miesiącach Citi da Ci najnowszego Apple Watcha

Nowy Apple Watch SE 3 to gadżet,…

mBank rozszerza cyfrową hipotekę. Nowy kredyt na mieszkanie z rynku wtórnego w kilkanaście minut

mBank rozszerza cyfrową hipotekę. Nowy kredyt na mieszkanie z rynku wtórnego w kilkanaście minut

Niespełna trzy miesiące po starcie cyfrowej hipoteki…

Raport: Liczba kont osobistych w bankach – III kwartał 2025 r.

Raport: Liczba kont osobistych w bankach – III kwartał 2025 r.

Rynek rachunków oszczędnościowo-rozliczeniowych w złotych po III…

Te banki mają najwięcej aktywnych użytkowników Blika. Dane po III kw. 25

Te banki mają najwięcej aktywnych użytkowników Blika. Dane po III kw. 25

Z zebranych danych bankowych wynika, że po…

Raport: Liczba klientów mobile only w bankach – III kwartał 2025 r.

Raport: Liczba klientów mobile only w bankach – III kwartał 2025 r.

Liczba klientów „mobile only”, czyli osób, które…

Who is who

Aneta Stelmaszczyk

Aneta Stelmaszczyk

Aneta Stelmaszczyk, Dyrektor Biura Komunikacji i Relacji Inwestorskich…

Magdalena Olejnicka

Magdalena Olejnicka

Fundacja Kronenberga przy Citi Handlowy Magdalena Olejnicka…

Artur Mojecki

Artur Mojecki

Artur Mojecki, Prezes Zarządu Dom Finansowy QS…

O tym mówią bankowcy

Ostatnie komentarze

avatar komentującego

Avo Men:

Żadna nowość. To samo Sobieraj zrobil w Aliorze… Tylko jak potem trzeba było …

wt., 18 lis 2025 (12:09) • UniCredit wywraca stolik. Wszystkie najważniejsze usługi za darmo i bez „gwiazdek”

avatar komentującego

Avo Men:

Bla bla … spadek Klientów Indywidualnych pominięty … …

niedz., 9 lis 2025 (22:50) • 696 mln zł zysku netto Grupy Kapitałowej BNP Paribas Bank Polska w III kw. 2025 r.

avatar komentującego

Maciej Kusznierewicz:

Cel inflacyjny RPP mieści się w przedziale 1,5-3,5 proc. (a nie 1-3 proc., …

czw., 9 paź 2025 (11:32) • Kredyty miały być tańsze od listopada, będą już teraz. Stopy procentowe w dół [komentarz]

avatar komentującego

PRNews_pl:

Przecież na PRNews.pl (co sama nazwa serwisu wskazuje) od jakichś 25 lat publikuję …

pt., 12 wrz 2025 (06:12) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

avatar komentującego

Bart Ikswe:

No profesjonalna i rzetelna opinia...przedrukowana od Związku Banków Polskich 🤯 na dole artykułu …

pt., 12 wrz 2025 (06:07) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

  • SMART Bankier
  • Kredyt konsolidacyjny
  • Pożyczki na raty
  • Konto firmowe
  • Kurs inwestowania
  • Kalkulator brutto netto
  • Kalkulator kredytu gotówkowego
  • Kalkulator zdolności kredytowej
  • Rozlicz najem w PIT-28
  • pit 37 online na pit.pl
  • Rozliczenie pit
  • Program pit
  • Pit 11
  • Promocje bankowe
  • Promocje Pekao S.A.
  • Promocje BNP Paribas
  • Promocje Citi Handlowy
  • Promocje Alior Bank
  • Promocje Santander Bank
  • Promocje PKO BP
  • Promocje Millenium
  • Promocje ING Bank Śląski
  • Promocje mBank
  • Promocje Velobank
  • Promocje Nest Bank
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Newsletter
  • Prześlij informację
  • RSS
  • zgarnijpremie.pl
Bonnier Business Polska Bankier.pl – Portal Finansowy – Rynki, Twoje finanse, Biznes PIT.pl -Podatki dla małych firm i osób fizycznych, rozliczenia roczne Systempartnerski.pl - system afiliacyjny Bankier.pl PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations Mambiznes.pl - Pomysł na biznes, Własna firma, Biznes plan Dyskusja.biz - Blogi o biznesie, artykuły biznesowe Puls Biznesu pb.pl - rynek, akcje, spółka, przedsiębiorca, budżet Pulsmedycyny.pl - Portal lekarzy i pracowników służby zdrowia Pulsfarmacji.pl - Portal aptekarzy, techników i pracowników sektora farmaceutycznego
© 2008 − 2025 PRNews.pl. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu. Informacja o cookies. Polityka prywatności

Bezpłatny newsletter PRNews.pl

  • PRNews.pl to najbardziej opiniotwórczy serwis w branży bankowej. Przekonaj się dlaczego!
  • Codziennie rano otrzymasz skrót najważniejszych informacji ze świata finansów
  • Dzięki temu będziesz zawsze wiedział o nowych produktach, promocjach i usługach bankowych, ubezpieczeniowych i inwestycyjnych
  • Aktualne wiadomości z prasy i z samych instytucji finansowych - zupełnie bezpłatnie, wprost na twoją skrzynkę mailową
Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 38 tys. odbiorców