PKO Bank Polski jako pierwszy na rynku umożliwił klientom Inteligo w ramach testów konsumenckich korzystanie z technologii, w której karta SIM pełni funkcję karty płatniczej. W drugiej połowie roku rozpocznie się także proces wydawania ponad 6 mln nowoczesnych kart zbliżeniowych. To kolejny milowy krok w rozwoju obrotu bezgotówkowego w kraju.
Zgodnie z przyjętą Strategią na lata 2010-2012 PKO Bank Polski dąży do unowocześniania swojej oferty i sposobu dostępu do usług bankowych.
– Lider rynku z tradycjami musi być nowoczesny i innowacyjny, bo to właśnie liderzy sprawiają, że nowe technologie stają się powszechne. Obecnie rozwijamy płatności zbliżeniowe, ponieważ to jeden z kluczowych kierunków rozwoju bankowości na świecie. Na naszych oczach zmienia się sposób, w jaki klienci robią zakupy oczekując rozwiązań zapewniających im wygodę i gwarantujących bezpieczeństwo. Nasza Grupa działa zarówno na rynku wystawców kart płatniczych jako PKO Bank Polski, jak i akceptantów poprzez spółkę eService. To przewaga konkurencyjna, dzięki której możemy nie tylko dać impuls do rozwoju płatności zbliżeniowych, ale także szybko upowszechnić tą metodę płatności w Polsce – mówi Zbigniew Jagiełło, Prezes Zarządu PKO Banku Polskiego.
Od końca maja 2010 roku Inteligo z powodzeniem testuje płatności mobilne z użyciem telefonów komórkowych. Klienci mają do dyspozycji aparaty wyposażone w technologię NFC (Near Field Communication) umożliwiającą komunikację bezkontaktową bliskiego zasięgu. Oznacza to, że karta SIM w telefonie pełni funkcję karty płatniczej. Zbędne jest korzystanie z jakichkolwiek dodatkowych urządzeń, co wyróżnia ofertę PKO Banku Polskiego na tle konkurencji.
Telefonem komórkowym można dokonywać zakupów we wszystkich punktach handlowo-usługowych akceptujących rozwiązanie Mastercard PayPass. Obecnie ten system płatności udostępniają m.in. kawiarnie Coffee Heaven, restauracje McDonald’s, sieć salonów EMPiK, sklepy Żabka, a także saloniki prasowe Kolporter, sklepy komputerowe Sferis, wybrane stadiony Ekstraklasy i stacje paliwowe Shell.
Przy płatnościach mobilnych najwygodniejsze są zakupy o wartości do 50 zł. Klienci testujący usługę realizują każdą transakcję zbliżając telefon do terminala płatniczego. W przypadku wyższych kwot niezbędne jest wprowadzenie dodatkowo kodu PIN. Celem tego rozwiązania jest zagwarantowanie bezpieczeństwa transakcji. Aplikacja w telefonie funkcjonuje jak konto debetowe w Inteligo.
– Dzięki technologii NFC nasi klienci płacąc za zakupy komórką dokonują transakcji szybko i wygodnie. Mają także możliwość oceny usługi w otwartej dyskusji na stronie www.mojeinteligo.pl, gdzie już odebraliśmy wiele cennych uwag – mówi Jacek Komaracki, dyrektor zarządzający kierujący Pionem Bankowości Elektronicznej PKO Banku Polskiego, odpowiedzialny za rozwój projektu Inteligo.
PKO Bank Polski jest również pierwszą instytucją finansową, która zdecydowała o masowym wdrożeniu funkcji zbliżeniowej Visa payWave w ramach rozpoczynającej się wkrótce operacji wymiany kart płatniczych na produkty nowej generacji z mikroprocesorem. Obejmie ona ponad 6 milionów kart debetowych Visa wydawanych do rachunków oszczędnościowo-rozliczeniowych oraz do internetowego konta Inteligo.
Rozwój płatności mobilnych jest uzależniony także od wzrostu liczby punktów obsługujących karty bezstykowe. Należy się spodziewać, że to rozwiązanie będzie coraz popularniejsze.
– Pomimo wciąż niskiej penetracji rynku kartami bezstykowymi uważamy, że w długim okresie inwestycja ta stanie się opłacalna i zyska szeroką akceptację klientów. Dla podmiotu gospodarczego rozpoczęcie akceptacji kart zbliżeniowych nie wiąże się z żadnym dodatkowym kosztem. Uruchomienie rozwiązania polega na podłączeniu do terminala płatniczego tzw. czytnika bezstykowego, do którego jest zbliżana karta w momencie realizacji transakcji. Jestem przekonany, że w tym roku uda się podwoić liczbę zainstalowanych czytników – mówi Marek Paradowski, Prezes Zarządu eService, spółki należącej do Grupy Kapitałowej PKO Banku Polskiego.
Źródło: PKO Bank Polski