Od czerwca trwają pierwsze ogólnopolskie badania równowagi między pracą, a życiem pozazawodowym pracowników sektora bankowego. Ich celem jest identyfikacja i diagnoza obecnej sytuacji, która pomoże wpłynąć na jakość pracy oraz konkurencyjność banków.
Równowaga bankowca
Od dziesięciu lat obserwujemy spadek zatrudniania w sektorze bankowym. Od 2008 karierę bankowca zakończyło ponad 15 tysięcy pracowników. Dzieje się tak między innymi ze względu na rozwój technologii oraz zdalnych kanałów sprzedaży, jednak niezależne badania Bankiera (2017) wskazują także, że pracownicy banków czują się przeciążeni zadaniami. Wzrósł nacisk na wydajność pracy, a wraz z nim wydłużył się czas poświęcany realizacji obowiązków związanych z pracą.

Opracowanie własne na bazie danych z KNF (www.knf.gov.pl)
Zaburzając swoją równowagę pomiędzy pracą a życiem osobistym, a także przyzwalając na to, aby regularnie była ona destabilizowana pracownicy banków obniżają nie tylko jakość swojego życia, ale także jakość swojej pracy. Nikt nie jest beneficjentem takiej sytuacji- ani pracownicy, ani pracodawcy. Nadmierne poświecenie pracy ma swoje źródła m.in. w braku poczucia bezpieczeństwa zawodowego. Jednocześnie w wielu organizacjach jednak nadal poziom zaangażowania pracowników mierzy się czasem poświęcanym przez nich pracy, a awans uzależnia się od manifestowania swojego oddania firmie poprzez przesiadywanie po godzinach w biurze. Sytuacja taka prowadzi do zaburzeń o doniosłych skutkach gospodarczych i społecznych poczynając od wzrostu ilości rozwodów, gorszej opieki nad dziećmi, nasileniem uzależneń czy zapadalności na choroby, a na konsekwencjach dotykających bezpośrednio pracodawców kończąc (absencje, fluktuacja, gorsza jakość pracy).
Dotychczas uzyskane wyniki badania wskazują, że 72% pracowników sektora bankowego regularnie pracuje po godzinach, a prawie co piąty ponad 10 godzin więcej miesięcznie. Główną przyczyną takiego stanu rzeczy jest nadmiar pracy, dlatego też co drugi pracownik odczuwa przeciążenie wynikające z ilości pracy. Wygląda też na to, że pracodawcy niewiele robią dla swoich pracowników w zakresie stosowania rozwiązań pomagających godzić pracę z innymi aktywnościami życia.
86% badanych nie korzystało z żadnych rozwiązań ułatwiających opiekę nad dziećmi
41% badanych nie korzystało z żadnych rozwiązań w obszarze elastycznej organizacji pracy
W obszarze urlopów najczęściej wykorzystywanym rozwiązaniem wspierającym równowagę praca- rodzina jest dostosowanie terminów urlopów do potrzeb pracowników, a wśród wspierania przez pracodawców form aktywności króluje organizacja imprez integracyjnych dla pracowników.
– Od kilku lat prowadzę badania w zakresie równowagi praca- życie pracowników sektora bankowego, jestem przekonana, że pozwolą one na odmienienie sytuacji w tym zakresie dla dobra banków i ich pracowników – mówi Maria Magdalena Gulewicz. Dlatego zachęcam wszystkich pracowników banków komercyjnych do uczestnictwa w anonimowym badaniu pod adresem: https://wlb.webankieta.pl/ – dodaje.
Autor: Maria Magdalena Gulewicz
Doktorantka na Wydziale Zarządzania, Informatyki i Finansów na Uniwersytecie Ekonomicznym we Wrocławiu w dyscyplinie nauk o zarządzaniu. Absolwentka Wydziału Prawa, Administracji i Ekonomii na Uniwersytecie Wrocławskim. Ukończyła program Executive MBA organizowany przez Politechnikę Wrocławską we współpracy z Central Connecticut State University (USA) oraz Akademię Psychologii Przywództwa na Politechnice Warszawskiej, a także Master Class of Management na Uniwersytecie SWPS. Praktyk dobrego życia. Łączy świat nauki z biznesem, dążąc do rekalibracji organizacji i przywództwa. Praktyk z przeszło 18 letnim doświadczeniem w biznesie. Badacz i wykładowca akademicki
