Tegoroczny Black Friday rozegra się w internecie. Kupimy głównie ubrania, buty, sprzęt RTV/AGD, kosmetyki i zapłacimy za nie BLIKIEM – wynika z badania „Mobilny Portret Polaka” na zlecenie Banku Millennium.
W poniedziałek rozpoczyna się tzw. Black Week, czyli tydzień wyprzedaży i okazji w sklepach stacjonarnych i internetowych. Jego momentem kulminacyjnym jest Black Friday (piątek, 29 listopada) i Cyber Monday (poniedziałek, 2 grudnia). Choć idea zakupowego szaleństwa narodziła się w Stanach Zjednoczonych, to zyskała popularność także w Polsce.
Aż 9 na 10 uczestników badania „Mobilny Portret Polaka” na zlecenie Banku Millennium zna pojęcie „Black Friday”, a 6 na 10 pytanych – „Cyber Monday”. Ponad 40 proc. respondentów przyznało, że w ubiegłych latach skusiło się w tych dniach na zakupy. A jak będzie w tym roku? Połowa badanych Polaków jeszcze nie wie, czy skorzysta z listopadowych promocji i wyprzedaży, a ponad 20 proc. już planuje zakupy.
— Znacznie więcej Polaków jest niezdecydowanych co do skorzystania z Black Friday czy Cyber Monday, niż już planuje jakiś zakup. Wskazuje to, że te zakupy będą w dużej mierze spontaniczne. W tym przypadku oznacza to, że liczne reklamy atrakcyjnych okazji mają sporą szansę na przekonanie przynajmniej części z tych 51 proc. Polaków do zrobienia zakupów, których wcześniej nie przewidywali. Znacznie mniejszy odsetek (28 proc.) z góry odrzuca uczestnictwo w nadchodzącym tygodniu okazji. Tutaj pojawia się obawa przed byciem naciągniętym na fałszywe okazje, ale również postawy minimalizowania nadmiernej konsumpcji – komentuje Katarzyna Dobosz, ekspertka ds. badań i projektowania CX w Departamencie Jakości w Banku Millennium.
Z badania „Mobilny Portret Polaka” wynika, że w czasie Black Friday i Cyber Monday co drugi Polak planujący zakupy zamierza kupić odzież, obuwie i akcesoria lub sprzęt RTV/AGD. Na trzecim miejscu znalazły się kosmetyki (zamierza je kupić co trzeci respondent), a dalej książki w formie papierowej i artykuły dla dzieci (po 21 proc. wskazań) oraz biżuteria (chce kupić ją 19 proc. badanych).
Wyprzedaży i promocji korzystający z Black Week będą szukać głównie w internecie. Aż 83 proc. z nich planuje w tym roku zrobić zakupy online – wśród najmłodszej grupy wiekowej 18-24 lata ten współczynnik jest wyższy aż o 10 punktów procentowych i wynosi 93 proc. Jak zapłacą za zakupy? Ponad 40 proc. badanych za zakupy internetowe najczęściej płaci kodem BLIK (a aż 55 proc. używa tej metody płatności od czasu do czasu), a 20 proc. – szybkim przelewem z bramki płatniczej (blisko połowa badanych płaci w ten sposób od czasu do czasu). Wśród pozostałych metod płatności respondenci wymienili: samodzielnie zlecany przelew, kartę do konta, kartę kredytową, cyfrowy portfel (m.in. Apple Pay lub Google Pay), odroczone płatności i PayPal.
Dla porównania, na wyprzedażowe zakupy w sklepach stacjonarnych zamierza wybrać się zaledwie 33 proc. respondentów. Zapytani, jak zwykle płacą za takie zakupy, wskazują kartę do konta (41 proc.) lub gotówkę (20 proc.), kartę kredytową (13 proc.), płatności zbliżeniowe telefonem z portfela cyfrowego (12 proc.), płatności zbliżeniowe BLIK (7 proc.), kod BLIK (5 proc.), a także raty i płatności zegarkiem lub opaską płatniczą.
— W okolicach Black Friday obserwujemy skokowy wzrost liczby transakcji, zarówno online, jak i w sklepach stacjonarnych. W tym roku także spodziewamy się rekordów. Przedsmak tego, co nas czeka, mieliśmy już w inne zakupowe święto, Dzień Singla, które przypada 11 listopada. Nasi klienci najchętniej płacili BLIKIEM, a liczba tych transakcji była o ponad 30 proc. wyższa niż w ubiegłym roku. Z naszych danych wynika też, że w 3 kwartale 2024 roku blisko 2 mln klientów przynajmniej raz zapłaciło BLIKIEM – wyjaśnia Tomasz Perski, kierownik Zespołu Rozwoju Rozwiązań dla Klienta – Karty i płatności w Departamencie Bankowości Elektronicznej w Banku Millennium.
Respondenci w badaniu „Mobilny Portret Polaka” zostali także zapytani o to, skąd czerpią wiedzę o promocjach, rabatach i okazjach oferowanych przez sklepy i marki. Prym wiodą tutaj tzw. nowe media. Po ok. 30 proc. respondentów wskazało aplikacje mobilne z gazetkami, reklamy na stronach internetowych, media społecznościowe i e-maile lub newslettery sklepów. Uznawana za tradycyjne media – telewizja – z wynikiem 28 proc. znalazła się dopiero na 5. miejscu, a radio – na 10. miejscu (13 proc. wskazań).
Badani, którzy przyznali się do przeglądania promocji i rabatów w aplikacji, zostali poproszeni o podanie ich nazw. Najpopularniejsze to goodie i Pepper (po 17 proc. wskazań), a także AleRabat (13 proc.) i Picodi (6 proc.). Najchętniej korzystają z nich respondenci w grupach wiekowych 18-24 i 25-34 – przyznał się do tego nawet co trzeci respondent.
Goodie jest również bardzo popularne i zajmuje miejsce na podium w rozpoznawalności w kategorii cashback, czyli zwrotu części wydanej kwoty za zakupy internetowe.
— Bardzo nas cieszy, że goodie jest najczęściej wskazywaną platformą do szukania promocji. Wyniki te są dla nas szczególnie ważne w kontekście zbliżającego się Black Friday, kiedy to konsumenci intensywnie poszukują najlepszych ofert i promocji. Dzięki goodie mogą oni w łatwy i wygodny sposób korzystać z atrakcyjnych zwrotów za zakupy, łączyć je z promocjami, kodami rabatowymi oraz przeglądać gazetki zakupowe, co czyni zakupy jeszcze bardziej opłacalnymi. Szczególnie, że w tym okresie goodie będzie również oferować bardzo atrakcyjne promocje z wysokimi zwrotami za zakupy w wielu popularnych sklepach. Oczywiście, żeby ułatwić użytkownikom połączenie wyprzedaży z cashbackiem, w goodie będzie można znaleźć najciekawsze okazje cenowe i kody rabatowe oferowane w sklepach internetowych w tym czasie — mówi Bolesław Witkowski, kierownik Zespołu Produktów w Millennium goodie.
Jednak – jak wynika z badania – nie każdemu udziela się zakupowe szaleństwo. 28 proc. respondentów zapowiedziało, że nie zamierza uczestniczyć w Black Friday i Cyber Monday. Dlaczego? 42 proc. jest sceptycznych wobec oferowanych wówczas przecen i uważa, że sklepy nie oferują wtedy wyjątkowych okazji. Z kolei 35 proc. badanych deklaruje, że stara się ograniczać kupowanie rzeczy, które nie są niezbędne, a 22 proc. nie chce niepotrzebnie wydawać pieniędzy. Co trzeci respondent uważa, że nie ma na oku nic do kupienia, a 22 proc. nie podaje konkretnego powodu, ale po prostu nie zamierza robić wtedy zakupów.
Badanie „Mobilny Portret Polaka” zrealizował w październiku 2024 roku Ogólnopolski Panel Badawczy Ariadna na zlecenie Banku Millennium na reprezentatywnej próbie 1068 osób metodą CAWI.
Źródło: Bank Millennium.