Citi Handlowy na koniec trzeciego kwartału 2009 roku może pochwalić się wynikiem czterokrotnie wyższym niż ten osiągnięty w drugim kwartale tego roku. W okresie od lipca do września tego roku bank odnotował zysk netto w wysokości 285,3 mln zł. Ostatnie trzy kwartały potwierdzają silną i stabilną pozycję kapitałową Citi Handlowy. Wysoka płynność oraz skuteczna polityka kosztowa nadal wyróżniają bank na rynku.
– Wynik trzeciego kwartału uważam za sukces. Konserwatywna polityka zarządzania bankiem w okresie kryzysu, ogromny wysiłek wszystkich pracowników i co szczególnie istotne, ścisła współpraca z klientami pozwalają nam dzisiaj wykazać się czterokrotnie wyższym wynikiem niż ten osiągnięty w drugim kwartale, powiedział Sławomir S. Sikora, prezes banku Citi Handlowy, Citi Handlowy jest dziś bankiem dobrze spozycjonowanym, aby wykorzystać szanse wynikające z widocznego i pozytywnego trendu na rynku.
W III kwartale 2009 roku Citi Handlowy odnotował zysk netto w wysokości 285,3 mln zł. Oznacza to wzrost o 69,6 mln zł w stosunku do tego samego okresu w roku ubiegłym. W tym samym okresie przychody banku wzrosły o 76,2 mln zł i osiągnęły poziom 737,3 mln zł. W III kwartale 2009 roku Bank odnotował znaczące zdarzenie jednorazowe, które podwyższyło zysk banku o 115 mln zł brutto. Citi Handlowy dokonał, bowiem korekty rozliczeń podatkowych z tytułu podatku od towarów i usług. Bank wystąpił też z wnioskiem o stwierdzenie nadpłaty za lata 2005 – 2008. Po wyłączeniu wpływu zdarzenia jednorazowego wielkość zysku netto wynosiłaby 192,9 mln zł.
Citi Handlowy konsekwentnie realizuje rygorystyczne podejście do kosztów. W III kwartale 2009 roku wskaźnik kosztów do dochodów wyniósł 53% proc. Warto przy tym zaznaczyć, że wynik ten nie uwzględnia wpływu zdarzenia jednorazowego. Oznacza to, że ścisła kontrola kosztów, jaką bank narzucił sobie jeszcze w marcu ubiegłego roku przyniosła efekty. Wskaźnik kosztów do dochodów spadł o 3 punkty procentowe wobec wyniku, jaki bank osiągnął w III kwartale 2008 roku. Wynik ten wypracowano przez szereg inicjatyw oszczędnościowych, które obejmują m.in. optymalizację sieci sprzedaży, obniżenie kosztów amortyzacji oraz kosztów związanymi z usługami zewnętrznymi. Stabilne przychody i systematyczne malejące koszty przyczyniły się do wzrostu marży operacyjnej Citi Handlowy w ostatnich dwóch kwartałach. W okresie tym marża banku rosła znacznie szybciej niż marża operacyjna sektora. Od lipca do września tego roku bank odnotował 12 proc. wzrost wyniku z tytułu odsetek w stosunku do stanu sprzed roku. Wynik ten to efekt niższych kosztów depozytów sektora niefinansowego oraz wyższych przychodów od dłużnych papierów wartościowych.
Współczynnik wypłacalności, oparty w całości o kapitał pierwszej kategorii, wyniósł na koniec września w Citi Handlowy 15,15% i był o 3,08 punktów procentowych wyższy niż ten odnotowany na koniec 2008 roku. Na tak wysoki rezultat wpłynęło decyzja o przeznaczaniu zysku netto za 2008 rok na rzecz powiększenia funduszy własnych. Kolejny już kwartał Citi Handlowy może pochwalić się jednym z najwyższych na rynku wskaźników kredytów do depozytów. Na koniec września 2009 roku wyniósł 0,72.
Trzeci kwartał zaowocował też poprawą jakości portfela kredytowego Citi Handlowy. Przyczyniły się do tego m.in. sprzedaż portfela kredytów nieregularnych oraz działania wspierające klientów detalicznych w spłacie zadłużenia.
Raport kwartalny Citi Handlowy dostępny jest na stronie www.citihandlowy.pl w sekcji „Relacje Inwestorskie”
Źródło: Citi Handlowy