Provident ogłosił wyniki badań „Zwyczaje finansowe Polek w okresie kryzysu”. Okazuje się, że prawie połowa kobiet (46%) ocenia swoją sytuację finansową jako gorszą w porównaniu do zeszłego roku. W tej sytuacji Polki rezygnują z większych zakupów (68% respondentek) oraz ograniczają bieżące wydatki (66% respondentek).
Badania zostały przeprowadzone przez Instytut GFK Polonia w m
aju 2009 r. w ramach Akademii Rodzinnych Finansów – programu edukacji finansowej Providenta i są wstępem do nowego cyklu warsztatów edukacyjnych.
Polki zaciskają pasa
Badania wskazują, że prawie w co drugim gospodarstwie domowym sytuacja materialna
w ciągu ostatniego roku pogorszyła się (twierdzi tak 46% badanych), a jedynie 7% ankietowanych Polek określa swoją sytuację finansową jako lepszą niż rok temu. Najczęstszymi sposobami na przeciwdziałanie pogarszającej się sytuacji finansowej jest rezygnacja z większych zakupów (robi tak 68% respondentek) oraz ograniczanie bieżących wydatków (wskazało na to 66% respondentek).
Im wyższy jest dochód gospodarstwa domowego, tym rzadziej w celu utrzymania płynności finansowej zmniejszamy wydatki. Możemy również zauważyć, że kobiety młodsze, w wieku 18-35 lat oraz posiadające „odchowane” dzieci w wieku szkolnym, częściej rozważają podjęcie dodatkowej pracy w celu pozyskania kolejnego źródła dochodów – komentuje Marzena Bogdańska*, ekspert Akademii Rodzinnych Finansów.
Polki nie mają rezerw finansowych
Oszczędności, którymi dysponują polskie gospodarstwa domowe z reguły nie stanowią zabezpieczenia na wypadek utraty źródła bieżących dochodów. Badanie pokazuje, że dwie trzecie gospodarstw domowych nie posiada żadnych oszczędności. Rezerwę finansową ma jedynie 28% gospodarstw domowych. Co dziesiąta rodzina jest w stanie utrzymać się z niej w okresie do dwóch miesięcy, 7% badanych może utrzymać się z oszczędności przez trzy do pięciu miesięcy, a jedynie 6% pół roku bądź dłużej, 5% respondentek posiada rezerwę finansową, ale nie jest w stanie określić jaką.
Polki decydują o finansach rodzinnych
Polki mają duży wpływ na decyzje dotyczące bieżących wydatków. W co drugiej rodzinie to kobiety decydują o tym, na co przeznaczać pieniądze, a w blisko 40% zbadanych gospodarstw współdecydują. Wynika to z faktu, że najczęściej to one są odpowiedzialne za codzienne zakupy, ale również z tego, że ich dochody w domowym budżecie mają istotne znaczenie.
Ciągle nie mamy nawyku planowania wydatków. Tylko w 28% badanych gospodarstw większość wydatków planowana jest z wyprzedzeniem, w 22% gospodarstw w ogóle nie planuje się wydatków, a w 51% planuje się tylko większe, pojedyncze wydatki.
Polki uczą się jak podejmować świadome decyzje finansowe
Aż 80% Polek zadeklarowało, że zna stałe, miesięczne wydatki swojego gospodarstwa domowego.
Z mojego doświadczenia wynika, że to tylko dobre samopoczucie, lecz niestety nieuzasadnione. Bardzo często rozpoczynam warsztaty edukacyjne od postawienia uczestniczkom właśnie tego pytania. Pierwsza odpowiedź, która przychodzi paniom do głowy to – oczywiście tak, dobrze wiem, na co wydaję pieniądze mojej rodziny. Jednak, w momencie, gdy wyciągamy arkusz z formatem budżetu domowego i proszę kursantki o szczegółowe wypełnienie go konkretnymi cyframi, to okazuje się często, że wyobrażenia mijają się z rzeczywistością. Bardzo często bazujemy na przyzwyczajeniach i intuicji, a boimy się cyfr. Brakuje nam świadomego podejścia do zarządzania własnymi pieniędzmi – mówi Marzena Bogdańska z Akademii Rodzinnych Finansów.
Metodologia badania
Badanie GfK Polonia „Zwyczaje finansowe Polek w okresie kryzysu”” zostało przeprowadzone w maju 2009 roku metodą omnibusową na celowej próbie składającej się z 364 kobiet powyżej 18 roku życia, żyjących w gospodarstwach domowych, których miesięczny dochód nie przekracza 3500 złotych.
Celem badania była identyfikacja postrzegania własnej sytuacji finansowej w kontekście pogorszenia koniunktury gospodarczej oraz poznanie postaw, opinii i zachowań Polek w zakresie planowania budżetu domowego i podejmowania ważnych decyzji finansowych.
Wyniki badań posłużyły do określenia potrzeb w zakresie edukacji finansowej i stanowiły podstawę doboru programu merytorycznego realizowanego w trakcie tegorocznej edycji warsztatów edukacyjnych Akademii Rodzinnych Finansów.
Provident rozpoczyna nowy cykl warsztatów Akademii Rodzinnych Finansów
Wyniki badań utwierdziły nas, że program edukacji finansowej Akademia Rodzinnych Finansów odpowiada rzeczywistym potrzebom społecznym. Chcemy, żeby ludzie podejmowali świadome decyzje finansowe. Dlatego w tym roku zaplanowaliśmy nowy cykl bezpłatnych warsztatów edukacyjnych dla kobiet – powiedział Tomasz Trabuć z Providenta. Edukacja finansowa jest na stałe wpisana w strategię społecznej odpowiedzialności biznesu naszej firmy. Akademia Rodzinnych Finansów powstała w 2007r., czyli na długo zanim doszło do pogorszenia koniunktury gospodarczej. Obecnie promowane przez nas treści edukacyjne są bardziej aktualne niż kiedykolwiek.
Tegoroczna edycja warsztatów w ramach Akademii Rodzinnych Finansów rozpocznie się 17 czerwca 2009 roku szkoleniem w Warszawie w Instytucie Sobieskiego, przy ul. Nowy Świat 27 o godzinie 17:30. Zapisywać się można wysyłając email na adres [email protected] lub telefonicznie pod numerem telefonu 0 22 616 41 44.
Warsztaty odbędą się również w Katowicach, Łodzi, Białymstoku, Olsztynie, Wrocławiu, Poznaniu i Lublinie. Program warsztatów został rozszerzony o zagadnienia dotyczące oszczędzania oraz inwestowania nawet niewielkich nadwyżek finansowych. Odbędą się również zajęcia dla zaawansowanych, podczas, których uczestniczki pracować będą na elektronicznych arkuszach kalkulacyjnych. Udział we wszystkich warsztatach jest całkowicie bezpłatny. Poruszane są tematy wyłącznie edukacyjne.
Akademia Rodzinnych Finansów jest programem edukacji finansowej prowadzonym przez Providenta od 2007 roku. Ma na celu dostarczać praktyczną wiedzę na temat zarządzania budżetem domowym. Akademia Rodzinnych Finansów została nominowana do SABRE Awards 2008 – prestiżowej międzynarodowej nagrody public relations w kategorii projektów zgłaszanych przez instytucje finansowe.
Źródło: Lighthouse Consultants