Instytut Montorowania Mediów podsumował półroczny projekt, jakim był raport „Bossowie polskiej gospodarki w mediach”. Dotyczył on sektora biznesowego i przedstawiał najczęściej pojawiających się w mediach prezesów bądź dyrektorów największych firm w Polsce.
Do badania w I półroczu 2005 roku zostało zakwalifikowanych łącznie 3027 publikacji, z których większość miała neutralny wydźwięk – 85%. Najwięcej publikacji negatywnych odnotowano w kwietniu i czerwcu (27), a najwięcej publikacji pozytywnych – w lutym (81). Rekordzistą pod względem liczby publikacji w jednym miesiącu został Piotr Nurowski, prezes Elektrimu, którego w lutym opisywało 118 materiałów. Do niego również należy najlepszy wynik w kategorii „najwyższy wskaźnik oceny” – 146 przekazów w lutym (wskaźnik oceny to suma przekazów pozytywnych x·2, neutralnych x·1 i negatywnych x·(-2)).
Bossowie półrocza – zwycięzcy z poszczególnych miesięcy
Miesiąc |
Osoba |
Firma |
Liczba publikacji |
Lista Rzeczpospolitej |
Styczeń |
Igor Chalupec |
PKN Orlen |
72 |
2004 |
Luty |
Piotr Nurowski |
Elektrim |
118 |
2004 |
Marzec |
Piotr Nurowski |
Elektrim |
112 |
2004 |
Kwiecień |
Wiktor Błądek |
KGHM |
57 |
2004 |
Maj |
Wiktor Błądek |
KGHM |
100 |
2005 |
Czerwiec |
Wiktor Błądek |
KGHM |
95 |
2005 |
Igor Chalupec uzyskał najwyższy wynik w kategorii „najwięcej pozytywnych publikacji” – 14 przekazów w maju; a także w kategorii „najwyższy wskaźnik oceny i ekwiwalentu” – 1284,57 tys. zł w styczniu (Wskaźnik oceny i ekwiwalentu reklamowego to suma ekwiwalentu w zł – pozytywnych x·2, neutralnych x·1 i negatywnych x·(-2)). Najsłabsze wyniki należą do: Wiktora Błądka – najwięcej negatywnych publikacji (20 w kwietniu), Pedro Silvy – najniższy wskaźnik oceny (-7 w lutym) oraz Janusza Dawidziuka – najniższy wskaźnik oceny i ekwiwalentu (-346,53 tys. zł w maju).
Badanie to przyniosło wiele interesujących informacji na temat sposobu przedstawiania szefów firm przez media. Okazało się, że tylko 39% przekazów o bossach ściśle dotyczy działalności przedsiębiorstw. Aż 8% materiałów było poświęconych różnego rodzaju kontrowersjom, strajkom i protestom pracowniczym.
Najwięcej cytatów i wzmianek o dyrektorach i prezesach firm analizowanych w raporcie pochodziło z dziennika Puls Biznesu – 393. Najczęściej informacje o bossach publikowały dzienniki o profilu informacyjnym.