PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations

Najświeższe informacje z PRNews.pl w Twojej skrzynce!

Codziennie aktualne wiadomości ze świata finansów.

Zapisz się na nasz Newsletter ​i bądź na bieżąco z nowościami z branży!

  • Raporty
  • Instytucje
    • Aion Bank
    • Alior Bank
    • Bank BPS
    • Bank Millennium
    • Bank Ochrony Środowiska
    • Bank Pekao SA
    • Bank Pocztowy
    • Banki spółdzielcze
    • BGK
    • Biuro Informacji Kredytowej
    • BNP Paribas
    • Citi Handlowy
    • Compensa
    • Credit Agricole
    • Deutsche Bank
    • DNB
    • EuropAssistance
    • ING Bank Śląski
    • KIR
    • Klarna
    • Link4
    • Mastercard
    • mBank
    • Mondial Assistance
    • mPay
    • Nationale-Nederlanden
    • Nest Bank
    • PKO BP
    • PKO Leasing
    • Plus Bank
    • PolCard from Fiserv
    • Polski Standard Płatności
    • Pru
    • PZU
    • Raiffeisen Digital Bank
    • Revolut
    • Santander Bank Polska
    • Santander Consumer Bank
    • SGB
    • Standard Chartered Polska
    • Toyota Bank Polska
    • Trade Republic
    • UniCredit
    • VeloBank
    • Visa
    • Volkswagen Bank Oddział Polska
    • Warta
    • Zen.com
  • Produkty
    • Bankowość internetowa
    • Bankowość mobilna
    • Oszczędzanie
    • Bezpieczeństwo
    • Karty
    • Kredyty
    • Konta
    • Płatności mobilne
    • Ubezpieczenia
  • Analizy
  • Kariera w finansach
  • Szkolenia
  • Forum
  • Newsletter
PRNews.plWiadomościAnalizyUpdałość konsumencka – Inspiracje z rozwiązań światowych oraz rekomendacje dla Polski

Updałość konsumencka – Inspiracje z rozwiązań światowych oraz rekomendacje dla Polski

Analizy 09.11.2006 (14:33)

Z uwagi na rozwój rynku consumer finance, rosnącej jego roli w tworzeniu podstaw rozwoju gospodarczego, z czym wiąże się zadłużenie polskiego społeczeństwa oraz brakiem regulacji tej kwestii powstało zainteresowanie problematyką upadłości konsumenckiej. Niski poziom zadłużenia konsumentów w Polsce na obecnym etapie rozwoju rynku nie musi natomiast wprost uzasadniać braku konieczności wprowadzania ustawy o upadłości konsumenckiej.

Rynki kredytu konsumenckiego (consumer finance) w krajach UE można podzielić na:
• dynamiczne, o silnym potencjale rozwoju (liczne innowacje, silna konkurencja, liberalna regulacja), można do nich zaliczyć: Wielką Brytanię, Włochy, Portugalię, Hiszpanię, Węgry, Czechy oraz Polskę,
• relatywnie swobodne (w miarę liberalna regulacja, dobre perspektywy rozwojowe), zalicza się tutaj: Grecję, Turcję, Finlandię, Holandię, Szwecję, Norwegię, Irlandię,
• raczej restrykcyjne (silna i szeroka regulacja), przykładem jest Francja,
• nasycone (oznaki dojrzałości, niewielkie pole wzrostu, kulturowo uwarunkowana niechęć do zadłużenia, słaby wzrost makroekonomiczny, słaba konkurencja, restrykcyjna regulacja), można tu zaliczyć: Niemcy, Austrię, Belgię,
• drzemiące (przejawy stagnacji, a nawet regresu rynkowego, bardzo słaba konkurencja i brak oznak rozwoju), przykłady to: Szwajcaria, Luksemburg i Dania*.

Rynek usług consumer finance w krajach UE jest bardzo obiecujący dla wielu graczy,
zarówno banków, jak i parabanków. Bariery wejścia mogą wynikać natomiast:
• z silnej koncentracji rynku,
• dostępności kanałów dystrybucji,
• różnic kulturowych np. niechęci do zadłużania się,
• barier regulacyjnych (limity lichwy, blokujące oferowanie określonych produktów, ochrona danych osobowych, która utrudnia korzystanie z marketingu bezpośredniego, ochrona konkurencji i konsumenta, która może np. ograniczać stosowanie systemów lojalnościowych),
• barier infrastrukturalnych (brak możliwości poszerzonego outsourcingu procesów
kredytowania, zarządzania bazami danych, call centers, itp.).

Obecnie można wyróżnić na rynku kredytu konsumenckiego usług consumer finance:
• kraje UE z wyraźną dominacją tradycyjnych banków – ponad 80% udziału rynkowego (Niemcy, Grecja, Węgry, Irlandia, Hiszpania, Turcja),
• kraje z przewagą banków – między 50% a 80% udziału rynkowego (Austria, Belgia, Czechy, Dania, Finlandia, Luksemburg, Norwegia, Polska, Portugalia, Szwecja),
• kraje o przewadze parabanków – ponad 50% udziału rynkowego (Wielka Brytania, Francja, Włochy, Holandia, Szwajcaria).

Ostatni projekt dyrektywy o kredycie konsumenckim świadczy o uzyskaniu pewnej równowagi stanowisk obu stron: usługodawców oraz konsumentów. Świadczy o tym m.in. rezygnacja Komisji z obligatoryjnego doradztwa ze strony dostawcy oraz stwierdzeniu expressis verbis, iż to konsument ponosi odpowiedzialność za podjętą decyzję. Istnieje natomiast możliwość udzielenia przez dostawcę – na życzenie – dodatkowych wyjaśnień oraz podania przykładów. Nie przewiduje się harmonizacji prawa o upadłości konsumenckiej. Pewne próby w tej mierze widoczne są natomiast w regulacji upadłości przedsiębiorstw. Idea harmonizacji upadłości konsumenckiej byłaby obecnie trudna do realizacji. Różnice systemów upadłości konsumenckiej wynikają bowiem nie tylko z różnych zapatrywań na samą procedurę. Różne są także standardy dobrobytu, rynki kredytu konsumenckiego oraz systemy opieki socjalnej. Różna jest polityka ochrony zdrowia czy rynku pracy. Elementy te powodują również znaczące trudności w badaniach porównawczych.
Uznaje się powszechnie, iż konsument usług finansowych powinien być szczególnie chroniony z uwagi na asymetrię informacji oraz braki „finansowej umiejętności konsumenta”. Sytuację tę komplikuje wielość dostawców, produktów oraz kanałów dystrybucji, różny stopień ich regulacji, niewielkie różnice między ofertami, trudne do jednoznacznej interpretacji, eksponowanie w reklamach korzystnych cech produktów, a ukrywanie niekorzystnych.

Dużym wyzwaniem dla sektora usług consumer finance może być możliwość konstrukcji kategorii „konsumentów wrażliwych” (vulnerable consumers) – w ramach dyrektywy 29/2005 o nieuczciwych praktykach handlowych (być może obsługa tych osób będzie wymagała dodatkowych („wewnętrznych”) obowiązków informacyjnych oraz edukacyjnych – niezależnie od istniejących regulacji, gdyż tylko w ten sposób dostawcy będą mogli się bronić przed zarzutami o wprowadzanie w błąd. Granica między ochroną a dawaniem przywilejów jest płynna. W zasadzie prawo konsumenckie (łącznie z regulacją kredytu konsumenckiego) powinno starać się tylko wyrównywać sytuację strony słabszej – czyli konsumenta. Wszelkie nadmierne „przeginanie” przepisów – na rzecz tylko jednej strony umowy (konsumenta) powoduje u niego zjawisko Moral Hazard, postawy roszczeniowe i braku odpowiedzialności za podjęte decyzje i obraca się w końcowym rachunku – przeciwko konsumentowi (np. poprzez zwiększoną cenę części produktów finansowych, podrożenie kosztów pośrednictwa finansowego, a nawet – wykluczenie części potencjalnych kredytobiorców z rynku). Odrębną kwestią jest ochrona socjalna, która być może jest potrzebna, nie należy jednak jej realizować za pomocą prawa konsumenckiego, a raczej – w obrębie prawa socjalnego, ochrony zdrowia, zwalczania bezrobocia, polityki prorodzinnej, itp. Ochrona konsumenta w detalicznych usługach finansowych musi przeciwdziałać nadużyciom, które podważają zaufanie konsumentów do całej branży. Jednak uregulowania ochrony konsumentów muszą być oparte na realistycznej ocenie mówiącej, jak najlepiej służyć interesom większości konsumentów. Odnosząc to do kredytu konsumenckiego znacząca większość konsumentów chce:
• niskiego oprocentowania,
• jak najszerszej gamy produktów,
• dobrej jakości usług.

Wymagania te można spełnić tylko poprzez elastyczny reżim prawny, który zachowuje konkurencję i przejrzystość rynku. Zbyt szczegółowe i restrykcyjne przepisy mogą prowadzić do:
• zmniejszenia konkurencji,
• wzrostu kosztów,
• zawężenia pola wyboru dla konsumentów.
Powodując wzrost kosztów i zniechęcając do wprowadzania innowacji nadmierne regulacje często prowadzą do wykluczenia tych części społeczeństwa, które ich twórcy starają się chronić. Przepisy muszą:
• zachęcać do odpowiedzialnego zachowania konsumentów i świadczących usługi,
• kłaść nacisk na udzielanie rzetelnych i przydatnych informacji,
• podkreślać jakość, a nie ilość udzielanych informacji
Zamiast narzucać przedsiębiorcom ograniczenia regulacyjne, państwo powinno skupić się na lepszym definiowaniu praw własności, chronieniu ich przed ingerencją innych podmiotów – w tym państwa. Istotna jest prawnie chroniona możliwość wierzycieli do dochodzenia zwrotu długu w przypadku braku spłaty, a także sprawny system sądownictwa.

Należy podkreślić rolę rejestrów kredytowych, regulacji zabezpieczeń, a także postępowania upadłościowego. Są to w dużej mierze wspólne konkluzje, niezależnie od tego, czy w roli kredytobiorców mamy do czynienia z przedsiębiorcami, czy konsumentami. Podkreślenia wymaga znaczenie regulacji upadłościowych. Prawo upadłościowe powinno realizować 3 cele: maksymalizacja łącznych korzyści wierzycieli, restrukturyzacja firm zdolnych do przetrwania i eliminacja firm trwale nieefektywnych, stabilność kolejności zaspokajania roszczeń (priorytet zabezpieczonych roszczeń kredytodawców, którzy muszą być pewni, iż po upadku firmy kolejność nie ulegnie zmianie – w przeciwnym razie pożyczkodawcy czuliby się zniechęceni do kredytowania).
Wierzyciele powinni posiadać realny wpływ na negocjacje układu czy ugody, ewentualne zamrożenie egzekwowania wierzytelności nie powinno trwać zbyt długo, itp. Tam, gdzie postępowanie upadłościowe jest skuteczne, dostęp do kredytu jest znacznie tańszy i łatwiejszy.

Można próbować uzyskać pozasądowe rozwiązanie problematyki upadłości – za pomocą umów jednostkowych, kodeksu cywilnego oraz skutecznego egzekwowania zabezpieczonych zobowiązań. Byłoby to spójne z postulatem minimalizacji zaangażowania sądów w sprawy gospodarcze. Taka alternatywa może być natomiast bardziej kosztowna od rozwiązania „ogólnego” (spójnej, poprawnej koncepcyjnie ustawy upadłościowej).

Na świecie poszukuje się nowych systemów upadłości konsumenckiej, w których instytucja uwolnienia od reszty długu byłaby najbardziej efektywna społecznie. Chodzi o to, by uwolnienie od reszty długu działało także prewencyjnie i wychowawczo – także wobec innych konsumentów.
Kluczowym problemem jest bowiem zapobieganie upadłości – popadaniu w pułapkę zadłużenia, nieraz na całe życie.

Na podstawie książki Włodzimierza Szpringera, „Upadłość Konsumencka”

http://cedewu.pl/opis.phtml?isbn=83-60089-25-5

upadłość konsumencka 2006-11-09
Redakcja PRNews.pl
Tagi: upadłość konsumencka

Sprawdź także:

a 0 Statystyki systemów rozliczeniowych KIR w listopadzie 2025 r.
06.12.2025 (20:07) – informacja prasowa

Statystyki systemów rozliczeniowych KIR w listopadzie 2025 r.

W listopadzie 2025 r. KIR przetworzył w systemie Elixir 175,24 mln transakcji o łącznej wartości 742,18 mld zł. W …

a 0 PIU: Blisko 40 mld zł wypłaconych odszkodowań i świadczeń po III kwartale 2025 r.
06.12.2025 (20:06) – informacja prasowa

PIU: Blisko 40 mld zł wypłaconych odszkodowań i świadczeń po III kwartale 2025 r.

To o 8,4 proc. więcej niż w analogicznym okresie 2024 r. Systematycznie rośnie zarówno liczba ubezpieczonych, jak i …

a 0 KNF daje zielone światło VeloBankowi na przejęcie części detalicznej Citi Handlowego
06.12.2025 (20:04) – informacja prasowa

KNF daje zielone światło VeloBankowi na przejęcie części detalicznej Citi Handlowego

Komisja Nadzoru Finansowego (KNF) jednogłośnie wyraziła zgodę na przejęcie części detalicznej Citi Handlowego przez …

a 0 Nowe oferty promocyjne ubezpieczeń komunikacyjnych i nieruchomości w Alior Banku
05.12.2025 (04:16) – informacja prasowa

Nowe oferty promocyjne ubezpieczeń komunikacyjnych i nieruchomości w Alior Banku

Alior Bank wprowadza dwie nowe promocje ubezpieczeniowe w ramach współpracy z LINK4. Akcje potrwają do 31 grudnia …

a 0 XV edycja Programu Grantów Lokalnych Banku BNP Paribas – 500 000 zł trafi do organizacji wzmacniających swoje społeczności
05.12.2025 (04:14) – informacja prasowa

XV edycja Programu Grantów Lokalnych Banku BNP Paribas – 500 000 zł trafi do organizacji wzmacniających swoje społeczności

Bank BNP Paribas rusza z piętnastą edycją Programu Grantów Lokalnych – inicjatywy, która od 2011 roku wspiera …

a 0 Revolut udostępnia “Tryb Uliczny”. Ma chronić środki klientów przed atakami złodziei podczas sezonu świątecznego
05.12.2025 (04:09) – informacja prasowa

Revolut udostępnia “Tryb Uliczny”. Ma chronić środki klientów przed atakami złodziei podczas sezonu świątecznego

Revolut udostępnił w krajach EOG i Wielkiej Brytanii (również w Polsce) nową funkcję bezpieczeństwa: “Tryb …

PRNews.pl

Zobacz również

Pracownica oskarża PKO BP o dyskryminację matek. Bank odpowiada: Traktujemy wszystkich równo

Pracownica oskarża PKO BP o dyskryminację matek. Bank odpowiada: Traktujemy wszystkich równo

Do Bankier.pl napisała pracownica PKO BP, wskazując,…

Kup teraz, zapłać później. Po trzech miesiącach Citi da Ci najnowszego Apple Watcha

Kup teraz, zapłać później. Po trzech miesiącach Citi da Ci najnowszego Apple Watcha

Nowy Apple Watch SE 3 to gadżet,…

mBank rozszerza cyfrową hipotekę. Nowy kredyt na mieszkanie z rynku wtórnego w kilkanaście minut

mBank rozszerza cyfrową hipotekę. Nowy kredyt na mieszkanie z rynku wtórnego w kilkanaście minut

Niespełna trzy miesiące po starcie cyfrowej hipoteki…

Raport: Liczba kont osobistych w bankach – III kwartał 2025 r.

Raport: Liczba kont osobistych w bankach – III kwartał 2025 r.

Rynek rachunków oszczędnościowo-rozliczeniowych w złotych po III…

Te banki mają najwięcej aktywnych użytkowników Blika. Dane po III kw. 25

Te banki mają najwięcej aktywnych użytkowników Blika. Dane po III kw. 25

Z zebranych danych bankowych wynika, że po…

O tym mówią bankowcy

Ostatnie komentarze

avatar komentującego

Avo Men:

Żadna nowość. To samo Sobieraj zrobil w Aliorze… Tylko jak potem trzeba było …

wt., 18 lis 2025 (12:09) • UniCredit wywraca stolik. Wszystkie najważniejsze usługi za darmo i bez „gwiazdek”

avatar komentującego

Avo Men:

Bla bla … spadek Klientów Indywidualnych pominięty … …

niedz., 9 lis 2025 (22:50) • 696 mln zł zysku netto Grupy Kapitałowej BNP Paribas Bank Polska w III kw. 2025 r.

avatar komentującego

Maciej Kusznierewicz:

Cel inflacyjny RPP mieści się w przedziale 1,5-3,5 proc. (a nie 1-3 proc., …

czw., 9 paź 2025 (11:32) • Kredyty miały być tańsze od listopada, będą już teraz. Stopy procentowe w dół [komentarz]

avatar komentującego

PRNews_pl:

Przecież na PRNews.pl (co sama nazwa serwisu wskazuje) od jakichś 25 lat publikuję …

pt., 12 wrz 2025 (06:12) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

avatar komentującego

Bart Ikswe:

No profesjonalna i rzetelna opinia...przedrukowana od Związku Banków Polskich 🤯 na dole artykułu …

pt., 12 wrz 2025 (06:07) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

  • SMART Bankier
  • Kredyt konsolidacyjny
  • Pożyczki na raty
  • Konto firmowe
  • Kurs inwestowania
  • Kalkulator brutto netto
  • Kalkulator kredytu gotówkowego
  • Kalkulator zdolności kredytowej
  • Rozlicz najem w PIT-28
  • pit 37 online na pit.pl
  • Rozliczenie pit
  • Program pit
  • Pit 11
  • Promocje bankowe
  • Promocje Pekao S.A.
  • Promocje BNP Paribas
  • Promocje Citi Handlowy
  • Promocje Alior Bank
  • Promocje Santander Bank
  • Promocje PKO BP
  • Promocje Millenium
  • Promocje ING Bank Śląski
  • Promocje mBank
  • Promocje Velobank
  • Promocje Nest Bank
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Newsletter
  • Prześlij informację
  • RSS
  • zgarnijpremie.pl
Bonnier Business Polska Bankier.pl – Portal Finansowy – Rynki, Twoje finanse, Biznes PIT.pl -Podatki dla małych firm i osób fizycznych, rozliczenia roczne Systempartnerski.pl - system afiliacyjny Bankier.pl PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations Mambiznes.pl - Pomysł na biznes, Własna firma, Biznes plan Dyskusja.biz - Blogi o biznesie, artykuły biznesowe Puls Biznesu pb.pl - rynek, akcje, spółka, przedsiębiorca, budżet Pulsmedycyny.pl - Portal lekarzy i pracowników służby zdrowia Pulsfarmacji.pl - Portal aptekarzy, techników i pracowników sektora farmaceutycznego
© 2008 − 2025 PRNews.pl. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu. Informacja o cookies. Polityka prywatności

Bezpłatny newsletter PRNews.pl

  • PRNews.pl to najbardziej opiniotwórczy serwis w branży bankowej. Przekonaj się dlaczego!
  • Codziennie rano otrzymasz skrót najważniejszych informacji ze świata finansów
  • Dzięki temu będziesz zawsze wiedział o nowych produktach, promocjach i usługach bankowych, ubezpieczeniowych i inwestycyjnych
  • Aktualne wiadomości z prasy i z samych instytucji finansowych - zupełnie bezpłatnie, wprost na twoją skrzynkę mailową
Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 38 tys. odbiorców