Liczba użytkowników bankowości mobilnej dynamicznie rośnie nie tylko w Polsce. Z nowego badania ING wynika, że najbardziej mobilnym europejskim narodem są Holendrzy. Polacy plasują się dopiero na 9 miejscu. Ale jesteśmy w gronie liderów jeśli chodzi o korzystanie z aplikacji do płatności mobilnych.
Grupa ING opublikowała wyniki ankiety dotyczącej korzystania z bankowości mobilnej. Badanie zostało przeprowadzone w dniach od 18 marca do 6 kwietnia 2016 roku na 15 rynkach europejskich. Odpowiedzi udzieliło łącznie ponad 14,5 tys. respondentów, średnio po około 1000 z każdego kraju. Ankietowanych zapytano m.in. o to, czy korzystają z bankowości mobilnej, czy planują korzystać, jakie korzyści ich zdaniem niesie „mobilne bankowanie” oraz czy płacą za pomocą smartfona.
Z badania wynika, że liczba użytkowników bankowości mobilnej w Europie wzrosła w ciągu ostatniego roku z 41 do 47 proc. W ciągu najbliższych 12 miesięcy spodziewane są dalsze wzrosty – w tym czasie liczba mobilnych użytkowników zwiększy się o kolejne 16 proc. W ciągu minionego roku największy wzrost nastąpił w Austrii (+13 pkt. proc.), Luksemburgu (+12 pkt. proc.) i w Czechach (+10 pkt. proc.). W Polsce do korzystania z bankowości mobilnej przyznało się 43 proc. ankietowanych, a 20 proc. zadeklarowało, że skorzysta z banku w telefonie w ciągu najbliższych 12 miesięcy.
Czy korzystasz z bankowości mobilnej?
Kolorem pomarańczowym oznaczono odpowiedź „korzystam z bankowości mobilnej”, kolorem szarym „planuję skorzystać”.
Polacy wypadają całkiem nieźle jeśli chodzi o korzystanie z aplikacji do płatności mobilnych. W ankiecie za przykład aplikacji służących do płatności mobilnych podano Apple Pay i Google Wallet, czyli rozwiązanie niedostępne na naszym rynku. Zaznaczono jednak, że wiele firm (np. Starbucks) ma własne aplikacje do płatności. W tym kontekście możemy więc przypuszczać, że jeśli chodzi o rynek polski mobilnymi aplikacjami do płatności mogły być programy typu IKO, PeoPay, czy nawet SkyCash.
Pod względem korzystania z płatności mobilnych Polacy wypadli na 2 miejscu za Turcją. W 2015 roku z aplikacji do płatności mobilnych skorzystało 43 proc. ankietowanych, a w 2016 roku już 61 proc. Przy czym średnia europejska to 33 proc. w 2015 roku i 40 proc. obecnie.
Czy kiedykolwiek korzystałeś z aplikacji do płatności mobilnych?
Z ankiety wynika ponadto, że w ciągu najbliższych 12 miesięcy 37 proc. Polaków na pewno skorzysta z płatności mobilnych, a kolejne 36 proc. zaznaczyło odpowiedź „prawdopodobnie”. Ponownie lepiej od nas wypadli tylko Turcy, którzy odpowiedzieli odpowiednio 43 proc. i 35 proc. Na tym tle średnia europejska wypada blado. Tylko 24 proc. europejczyków odpowiedziało, że w ciągu najbliższego roku na pewno skorzysta z płatności mobilnych, a 32 proc. odpowiedziało „prawdopodobnie”.
Co ciekawe, europejczycy jako główne powody korzystania aplikacji do płatności mobilnych w porównaniu do tradycyjnych form płatności wymienili szybkość (53 proc. wskazań), łatwość w dokonywaniu płatności (45 proc.) i możliwość dokonywania płatności w wielu miejscach.
Z badania wynika ponadto, że wzrasta odsetek osób, które dokonują zakupów przez urządzenia mobilne. Wśród europejczyków 66 proc. ankietowanych dokonało w tym roku jakichś zakupów przez Internet w porównaniu do 58 proc. w ubiegłym roku. W zestawieniu Polacy plasują się na trzecim miejscu (69 proc. w 2016 i 64 proc. w 2015 roku) za Turcją i Włochami. Warto przy tym zauważyć, że spory wzrost nastąpił w Stanach Zjednoczonych – z 58 proc. do 74 proc.
Na poniższym wykresie możemy zobaczyć, jakie towary Europejczycy kupują za pomocą swoich smartfonów i tabletów najchętniej. W Polsce 45 proc. ankietowanych kupiło ubrania, 39 proc. elektronikę, 22 proc. gry, 13 proc. opłaciło wycieczkę, 21 proc. opłaciło zakupy spożywcze, tyle samo zamówiło posiłek do domu, a 13 proc. kupiło muzykę.
Które z poniższych towarów kupiłeś w ciągu ostatnich 12 miesięcy za pomocą swojego urządzenia mobilnego.
Ankietowani przyznali, że korzystanie z bankowości mobilnej pozwala im lepiej zarządzać pieniędzmi. Połowa respondentów stwierdziła, że dzięki bankowości mobilnej ma lepszą kontrolę nad swoimi finansami, 23 proc. płaci dzięki niej rachunki na czas, a 21 proc. rzadziej korzysta z bankowości internetowej. Co ciekawe, 26 proc. ankietowanych wskazało, że dla nich nic się nie zmieniło. Z raportu płyną więc podobne wnioski, jak z badania Finansowy Barometr ING, które zostało przeprowadzone w ubiegłym roku w Polsce. Tekst na ten temat znajduje się TUTAJ.
W tekście wykorzystałem wykresy pochodzące z raportu „ING International Survey Mobile Banking July 2016”.