Według badania przeprowadzonego wśród 42 banków detalicznych z 21 krajów Europy, Bliskiego Wschodu i Afryki ponad jedna trzecia największych europejskich banków ma ograniczone możliwości osiągania swoich celów strategicznych z powodu braków w ich systemach IT. Badanie to zostało przeprowadzone przez European Financial Management & Marketing Association (EFMA), Uniwersytet w Mannheim oraz SAP AG (NYSE: SAP). Jest ono oparte na samoocenie kadry zarządzającej średniego i wyższego szczebla w zakresie bieżącego statusu podstawowych funkcjonalności bankowych w danej organizacji, z uwzględnieniem oczekiwań dotyczących najbliższych trzech lat. Wyniki zostały ogłoszone podczas XXVII Zgromadzenia EFMA, które odbyło się w Paryżu, w dniach 22-23 marca. Badanie wykazało, iż:
– Systemy IT mają istotne znaczenie dla uzyskiwania przewagi nad konkurencją. Aż jedna trzecia badanych banków nie jest w stanie spełnić strategicznych wymagań w związku z brakami w ich systemach IT. Jednakże oczekują zmian w tym obszarze w ciągu następnych trzech lat, które mają umożliwić im uzyskanie strategicznej przewagi nad konkurencją.
– Strategie wzrostu wpłyną pozytywnie na zyski. Prawie 90 procent badanych banków przykłada większą wagę do strategii wzrostu przychodu niż do redukcji kosztów. Głównymi inicjatywami są: wspólna sprzedaż produktów oraz pozyskiwanie nowych klientów.
– Lepsze narzędzia business intelligence wpłyna na sukces w obszarze zarządzania klientami. Planowanie, dostępność oraz analiza danych klienta pozostają największymi wyzwaniami. Wysoka jakość systemów business intelligence oraz controllingu umożliwi osiągnięcie czterokrotnie lepszych wyników niż oczekiwane.
– Banki oczekują przyspieszenia czasu reakcji. Banki skoncentrują się na kierowaniu odpowiednich ofert do klientów we właściwym czasie i chciałyby osiągnąć znaczące usprawnienia operacyjne dzięki automatyzacji.
Pod wrażeniem pierwszego Badania Bankowości Detalicznej, przeprowadzonego w w 2003 roku przez Uniwersytet w Mannheim oraz firmę SAP, w obecnej edycji wzięła udział organizacja EFMA. Celem badania jest identyfikacja wyzwań, trendów i wymagań branżowych.
„Ciekawym elementem badania jest samoocena bankierów dotycząca ich możliwości w zakresie dotrzymania obietnic biznesowych. Niestety wnioski nie są optymistyczne – mówi Karel De Boeck, Dyrektor Zarządzający Fortis Bank oraz Prezes Zarządu Dyrektorów EFMA. – Raport ten wykazuje, że realizacja operacji skoncentrowanych na kliencie nie jest zależna tylko od strategii. Narzuca się pytanie: czym jest „bank klienta” – w odniesieniu do możliwości banku?”
„Dzięki współpracy i wymianie wiedzy SAP i EFMA przeprowadziły szeroko zakrojone badanie, które daje głęboka wiedzę o obecnym i przyszłym stanie status sektora bankowości detalicznej – mówi Richard Lowrie, Dyrektor ds. strategii bankowej, SAP AG. – Dzięki temu możemy w SAP lepiej zrozumieć, jakiej pomocy oczekują banki w pokonywaniu przeszkód stojących pomiędzy ich bieżącymi możliwościami a strategicznymi celami na przyszłość. Przekłada się to na kolejne innowacje, które będą wprowadzane w następnej generacji rozwiązań SAP dla sektora bankowego.”