Bank SMART wdraża system kredytów online wykorzystujący social scoring
Nadciąga społecznościowa rewolucja w kredytach online. Bank SMART wdraża system, który przy decyzji kredytowej weźmie pod uwagę informacje o użytkowniku pochodzące z serwisów społecznościowych. To pierwsze w Polsce rozwiązanie bankowe wykorzystujące social scoring.
Technologię w postaci kompleksowej platformy do obsługi i sprzedaży kredytów online dostarczyła bankowi firma Blue Services, spółka-córka sopockiej Blue Media.
Zapunktuj dzięki Facebookowi
Wdrożone przez Bank SMART „punktowanie społecznościowe” (ang. social scoring) zmienia podejście do sprzedaży kredytów online, uwzględniając społecznościową stronę Internetu i finansów. Social Scoring ma usprawnić i przyspieszyć całą procedurę przyznawania kredytu, czyniąc ją też bardziej przyjazną klientowi.
Jeśli użytkownik zaloguje się za pośrednictwem serwisu takiego jak Facebook, lub LinkedIn i zgodzi się na wykorzystanie danych (np. adres e-mail, rok urodzenia, etc.), to bank automatycznie je uwzględni we wniosku kredytowym.
– Klient będzie mógł opcjonalnie zalogować się do formularza kredytowego tak, jak loguje się do wielu serwisów poprzez Facebook, lub LinkedIn. Te dane wspierają proces kredytowy, ponieważ bank ma więcej informacji o użytkowniku i nie musi go później ewentualnie „dopytywać”. Oczywiście wykorzystanie social media jest opcjonalne, klient nie musi wcale logować się do serwisów społecznościowych, aby otrzymać pożyczkę. Co nie zmienia faktu, że taka zgoda może zadziałać na jego korzyść– tłumaczy Janusz Dudziński z Blue Services.
W jaki sposób? Serwisy społecznościowe mogą też zostać wykorzystane jako narzędzie służące zbudowaniu wiarygodności i rzetelności kredytowej. Mowa tu np. o największym w Polsce serwisie pożyczek społecznościowych Kokos.pl. Bank SMART może zweryfikować wiarygodność Klienta uwzględniając jego rating, czyli ocenę na tym portalu oraz ilość zaciągniętych i spłaconych przez niego pożyczek. Jeśli klient posiada dobrą historię i rating, to może to pozytywnie wesprzeć decyzję kredytową Banku. Klient może wówczas otrzymać kredyt nawet wtedy, gdy nie posiada historii kredytowej w BIK.
– Dziś większość internautów a więc naszych potencjalnych klientów korzysta z serwisów społecznościowych. Ich pominięcie w rozwiązaniach bankowych byłoby więc dużym błędem. Świat finansów powinien w większym stopniu korzystać z danych niestandardowych, także tych płynących z mediów społecznościowych– tłumaczy Marcin Mikołajczyk, Menedżer ds. Kredytów z Departamentu Strategii i Rozwoju Banku SMART – Oczywiście klient wyrażający zgodę na przetwarzanie danych z serwisów społecznościowych każdorazowo będzie informowany, w jakim zakresie i w jakim celu będą one przetwarzane – dodaje Marcin Mikołajczyk.
Trend analizy danych z mediów społecznościowych wykorzystywany jest już w niektórych państwach na Zachodzie. W podobny sposób weryfikuje pożyczkobiorców np. lenddo.com. Rozwiązanie opracowane przez Blue Services posiada analogiczny charakter, jest jednak dostosowane do realiów polskiego rynku. Dzięki narzędziom do indywidualnej oceny klienta Bank Smart może przygotować bardziej spersonalizowaną ofertę.
Technologiczne paliwo od Blue Services
Za technologiczną stroną obsługi i sprzedaży kredytów online w Banku SMART stoi spółka Blue Services, która dostarczyła kompleksową platformę Blue CreditOnLine. Blue Services to spółka z sopockiej grupy Blue Media, która od kilkunastu lat współpracuje z bankami i opracowuje rozwiązania z zakresu e-bankowości. Blue Media jest m.in. operatorem pierwszego w Polsce systemu umożliwiającego realizację przelewów ekspresowych (System Płatności BlueCash) oraz największego serwisu pożyczek społecznościowych Kokos.pl i posiada status Krajowej Instytucji Płatniczej. Platforma Blue CreditOnLine bazuje na wieloletnim doświadczeniu grupy Blue Media w obszarze scoringu i weryfikacji użytkowników oraz budowania systemów dla sektora bankowego.
– Nasze narzędzie zawiera wszystkie instrumenty niezbędne do pozyskania klienta, oceny ryzyka, obliczenia zdolności kredytowej, podjęcia decyzji, wygenerowania i podpisania umowy on-line, aż po wypłatę środków – tłumaczy Janusz Dudziński z Blue Services. – Słowem: dostarczamy całego „paliwa technologicznego”, niezbędnego do obsługi kredytu online. Odpowiadamy za jakość i wydajność platformy, zbieranie danych z social media oraz za mechanizmy antyfraudowe itd. O wyborze mechanizmów antyfraudowych oraz zasadach scoringu zdecydował oczywiście już sam bank, zgodnie z wymogami KNF– dodaje Janusz Dudziński.
Platforma Blue Services jest zintegrowana z BIK, posiada kilkadziesiąt wbudowanych mechanizmów antyfraudowych pozwalających odrzucić potencjalnie nierzetelnych kredytobiorców. Wspiera również sprzedaż innych produktów bankowych, np. kart kredytowych, kont, lokat itp. Cały projekt wdrożony jest w modelu outsourcingowym i zaprojektowany w technologii RWD, dzięki czemu serwis jest dostosowany zarówno do specyfiki urządzeń stacjonarnych, jak i mobilnych.
Rys. 1. Ekran z weryfikacją social scoring na stronie Banku Smart