W czasie trzeciego dnia EKF, 5 czerwca br. odbyła się debata „Czy jesteśmy gotowi na erę postcyfrową?” Gospodarzem spotkania była firma Accenture. Rozmowę moderował Karol Mazurek, managing director w Accenture. Wstęp do dyskusji zaprezentował Jacek Borek, dyrektor zarządzający w Accenture Technology w Polsce.
W debacie wzięli udział Brunon Bartkiewicz, prezes zarządu ING Banku Śląskiego SA, Marcin Dzienniak, dyrektor departamentu rozwoju aplikacji sprzedażowych i wsparcia w PKO BP, Paweł Jakubik, członek zarządu i dyrektor ds. transformacji cyfrowej w chmurze w Microsoft, Jowita Michalska, prezes fundacji Digital University, Bartłomiej Nocoń, ekspert sektora finansowego oraz Roman Młodkowski, dyrektor strategii i komunikacji w OChK (Operator Chmury Krajowej).
Debatę poprzedziła prezentacja Jacka Borka z Accenture, który przedstawił najważniejsze wnioski z badani Accenture Technology Vision 2019. Przeprowadzono je wśród ponad 6600 przedstawicieli najwyższej kadry zarządzającej biznesem oraz IT na świecie. 94% z nich potwierdziło, że w ostatnich trzech latach tempo rozwoju technologii w ich organizacjach znacznie przyspieszyło i szacuje się, iż ponad 75% pracowników w ich organizacjach będzie musiała wziąć udział w szkoleniu z obszaru newtech i IT, aby móc sprostać wymaganiom innowacyjnego biznesu.
Na wejściu do debaty, prezes zarządu banku ING, Brunon Bartkiewicz podkreślił, że bankowość to nie jest tylko kwestie zakupu czy wykonania transakcji. Zdefiniował on rolę banków, jako doradców przy kluczowych, życiowych decyzjach takich jak chociażby zakup domu czy pierwszej dużej inwestycji. Bazując na tym, podkreślił on, że technologia nie niesie raczej ze sobą zmierzchu bankowości, bo rola banków jako doradców była ważna w przeszłości i będzie towarzyszyła rozwojowi technologii.
Swoimi obserwacjami w tym obszarze podzielił się też Bartłomiej Nocoń, który podkreślił, że banki i w ogóle usługi musza dziś przyjąć charakter always on, bowiem każdej minuty dokonywane są w Internecie miliony transakcji i operacji, których klienci wymagają i oczekują. Uznał on, że doradcza rola banków zaczyna się toczyć w tle całej aktywności na styku klientów i banku.
Dyrektor Dzienniak z PKO BP zdefiniował erę postcyfrową jako stopień zaawansowania interfejsu człowieka i maszyny. Podkreślił on, że banki mogą dużo zyskać i korzystają z tego, że maszyny coraz więcej rozumieją z rozmowy, którą prowadzą z nimi użytkownicy. Zgodził się jednak z prezesem Bartkiewiczem, że przedwczesna jest informacja o zmierzchu bankowości i roli społecznej banków, bowiem to banki są gwarantem polityki monetarnej, co oznacza tyle, że dopóki będą w obrocie pieniądze, to będą też istniały banki.
Tu do dyskusji wkroczyła prezes Michalska, która zgodziła się z przedmówcami, ale zaznaczyła, że aby nadążać za rozwojem technologii i w pełni wykorzystywać do biznesu jej potencjał, należy patrzeć dużo szerzej. Tylko obserwacja wszystkich kluczowych obszarów gospodarki pozwala na pełne wykorzystania najnowszych rozwiązań i innowacji. Zaznaczyła przy tym, że według niej przykładem takiego rozwiązania, które banki powinny śledzić jest technologia 5G, który znacznie poszerzy dostęp do internetu i tym samym bazę nowych, potencjalnych klientów banków.
Zgodził się z tym stanowiskiem przedstawiciel Microsoftu, Paweł Jakubik, który powiedział, że nie można śledzić tendencji oddzielnie – bowiem wnioski płynące z ich analizy są wspólne. Tak spójnym zdaniem banków jest ich stanowisko wobec chmury i cloud computingu. Chmura pozwoli również na konwergencję usług i interakcji ze sztuczną inteligencją, pozwoli to bankom iść równym rytmem z rozwojem retailu, czyli sferą e-commerce.
Roman Młodkowski potwierdził, że chmura będzie przyczynkiem do takich właśnie możliwości i rozwoju dla banków. Dodał też, iż KNF stoi w gotowości, aby razem z bankami zarządzić tym obszarem również regulacyjnie. Podkreślił, że dla banków najważniejsza w obszarze outsourcingu, którym jest chmura, jest dobrze spisana umowa . Należy bowiem tak zoptymalizować koszty tej usługi, aby żadna ze stron nie ponosiła strat w czasie tzw. „peaków”. W zakresie przyszłości bankowości zaznaczył on, że UX różnych banków jest tak odmienny, że standaryzacja tego obszaru to już chociażby kolejna kwestia zapewniająca im rozwijanie konkurencyjności i budowanie pozycji rynkowej.
Prezes ING zaznaczy, że technologia jest oczywistym narzędziem dzisiaj, ale to dostęp do usługi i analiza kosztów stanowi o tym, co zrobi klient. Zrozumienie istoty potrzeb klienta i odpowiednia transformacja podejścia do pracowników, to wyzwania dla banków. Do tego oczywiście dochodzi rozwój chmury, która wzmocni bezpieczeństwo i rozwinie jakość usług, tylko niestety wciąż polska bankowość goni bardziej rozwinięte rynki w zakresie implementacji chmury.
Źródło: EKF