Wdrożenie internetowego systemu obsługi obywatela w Łodzi jest pierwszą w Polsce tak kompleksową platformą elektroniczną zaprojektowaną specjalnie dla urzędu miasta i obsługi mieszkańców. Prace wdrożeniowe potrwają do połowy 2006 roku. Realizacja „e-urzędu” w Łodzi będzie kosztować ponad 17 mln PLN, z czego trzy czwarte sfinansuje Unia Europejska w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.
Planowana funkcjonalność dostępnego w modelu 24/7 systemu obejmuje niemal wszystkie sprawy, które obywatel zwykle załatwia w urzędzie miasta, takie jak meldunki, rejestracja działalności gospodarczej, czy lokalne podatki. Większość formalności będzie załatwiana za pośrednictwem witryny www.uml.lodz.pl, na której będą udostępnione aktywne formularze; po ich wypełnieniu obywatele będą mogli je podpisać elektronicznie i odesłać do urzędu przez internet. Ponadto system będzie monitorował przepływ dokumentów wewnątrz urzędu, dzięki czemu będzie mógł wykrywać opóźnienia w załatwianiu określonych spraw oraz identyfikować urzędników, który są za nie odpowiedzialni.
W ramach projektu, na mocy odrębnej umowy z Ministerstwem Nauki i Informatyzacji, zostanie opracowany projekt meta-standardu zawierającego zasady tworzenia opisów procesów oraz budowy dokumentów elektronicznych dla potrzeb administracji.
Cały system opiera się na technologii Oracle, w skład której wchodzą wszystkie elementy platformy internetowej: baza danych, serwer aplikacji, narzędzia programistyczne (Oracle Portal) i usługowe (Oracle BPEL Process Manager). System e-Łódź jest obecnie największą w kraju instalacją opartą na serwerze warstwy pośredniej Oracle Application Server.
W następnej fazie projektu e-Łódź planowane jest połączenie e-urzędu z elektroniczną mapą miasta, która jest rozwijana w ramach bazy GIS działającej także w oparciu o bazę danych Oracle. Wdrożenie tego elementu zapewni m.in. obsługę zadań Urzędu Stanu Cywilnego oraz formalności przy uzyskaniu pozwoleń i wydawaniu koncesji. W przyszłości przewidywane jest dalsze rozszerzanie modułów systemu w postaci kolejnych usług dla mieszkańców i przedsiębiorców, a także zintegrowanie go z innymi instytucjami i urzędami regionu.