PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations

Najświeższe informacje z PRNews.pl w Twojej skrzynce!

Codziennie aktualne wiadomości ze świata finansów.

Zapisz się na nasz Newsletter ​i bądź na bieżąco z nowościami z branży!

  • Raporty
  • Instytucje
    • Aion Bank
    • Alior Bank
    • Bank BPS
    • Bank Millennium
    • Bank Ochrony Środowiska
    • Bank Pekao SA
    • Bank Pocztowy
    • Banki spółdzielcze
    • BGK
    • Biuro Informacji Kredytowej
    • BNP Paribas
    • Citi Handlowy
    • Compensa
    • Credit Agricole
    • Deutsche Bank
    • DNB
    • EuropAssistance
    • ING Bank Śląski
    • KIR
    • Klarna
    • Link4
    • Mastercard
    • mBank
    • Mondial Assistance
    • mPay
    • Nationale-Nederlanden
    • Nest Bank
    • PKO BP
    • PKO Leasing
    • Plus Bank
    • PolCard from Fiserv
    • Polski Standard Płatności
    • Pru
    • PZU
    • Raiffeisen Digital Bank
    • Revolut
    • Santander Bank Polska
    • Santander Consumer Bank
    • SGB
    • Standard Chartered Polska
    • Toyota Bank Polska
    • Trade Republic
    • UniCredit
    • VeloBank
    • Visa
    • Volkswagen Bank Oddział Polska
    • Warta
    • Zen.com
  • Produkty
    • Bankowość internetowa
    • Bankowość mobilna
    • Oszczędzanie
    • Bezpieczeństwo
    • Karty
    • Kredyty
    • Konta
    • Płatności mobilne
    • Ubezpieczenia
  • Analizy
  • Kariera w finansach
  • Szkolenia
  • Forum
  • Newsletter
PRNews.plNasz gośćFamily office wciąż tylko w marzeniach zamożnych rodzin

Family office wciąż tylko w marzeniach zamożnych rodzin

Nasz gość 18.03.2010 (08:12) artykuł nadesłany

Kompleksowa obsługa zamożnych rodzin na warunkach zagranicznych nadal pozostaje w sferze marzeń polskich gospodarstw domowych. Jest jeszcze za wcześnie, aby wprowadzić na krajowy rynek tego typu rozwiązanie zarządzania majątkiem. Jednakże potencjał rozwojowy sektora bankowości prywatnej jest zauważalny dla zagranicznych graczy i zmusza rodzime instytucje finansowe do trzymania ręki na pulsie.

Family office to całościowa obsługa finansowa i pozafinansowa zamożnej rodziny. Skład potencjalnych aktywności, które są proponowane w ramach tej usługi, prezentuje Schemat 1. Podstawowe i wyrafinowane usługi dedykowane wyjątkowym klientom mają przysporzyć oprócz naturalnie oczekiwanego zarządzania majątkiem, również tzw. wartość dodaną (dywidendę emocjonalną). Jest ona niemierzalna i pozostaje w gestii bardzo bliskich relacji pomiędzy klientem a obsługującym go gronem ekspertów.

Do obsługi potencjalnej rodziny potrzebne jest grono ekspertów z bardzo licznych sektorów. Stworzenie unikatowej oferty szytej na miarę również wymaga kooperacji i zbudowania infrastruktury logistycznej, aby wszystko ze sobą współdziałało. Jest to czasochłonne zajęcie, ale usługa dedykowana jest zamożnym rodzinom, którym proponuje się obsługę na pokolenia. Przywiązanie do ekspertów jest oczywiście wynagradzane. Szacuje się, że koszt obsługi family office może oscylować w granicach 1-2 mln USD. Dlatego propozycja skierowana jest do zamożnych rodzin z aktywami o wartości co najmniej 20 mln USD (sektor UHNWI).

Najbardziej rozpoznawalne cechy family office to niezależność, dyskrecja, zaufanie i kontynuacja. Usługę mogą proponować banki, firmy asset management, wealth management, kancelarie prawnicze, biura podatkowe, biura rachunkowe, zarządcy nieruchomościami czy nawet dystrybutorzy concierge lub assistance. Jednak prawdziwy family office tworzą wszystkie wyżej wymienione. Mogą ją również skonstruować sami klienci. W takiej sytuacji zespół ekspertów jest niezależny w podejmowaniu decyzji i tworzy tzw. single family office. Oprócz niego wyróżnia się również multi family office, który obsługuje kilka mniejszych rodzin. Oczywiście wszystkie informacje są poufne i nie oglądają blasku światła. Wszystkiego dokonuje się w białych rękawiczkach z uwzględnieniem aspektów prawnych i etycznych.

Głównym celem oferty jest odciążenie klienta od wykonywania skomplikowanych obowiązków, na rzecz wyspecjalizowanej grupy doradców. Ponadto utrzymanie, ustrukturyzowanie oraz budowa zdywersyfikowanego międzynarodowo majątku. Zajęcie to wymaga nieustannego monitoringu i gotowości do podejmowania decyzji długookresowych, w miarę pojawiających się zagrożeń czy też możliwości. Szacuje się, że na świecie działa ok. 700 instytucji typu family office. Prawie ¾ z nich zlokalizowanych jest w USA, ponad 20% w Wlk. Brytanii, Szwajcarii (Europie) oraz ok. 5% to Azja, Kanada, Brazylia i Kraje Środkowego Wschodu.

Polski sektor obsługi zamożnych rodzin


Rodzina stricte nie jest grupą docelową, którą definiują w swoim targecie polskie instytucje finansowe. Banki zazwyczaj skupiają się na obsłudze osób fizycznych (klienci indywidualni) i osób prawnych (przedsiębiorstwa). Rodzina to ani jednoosobowy rekord w portfelu doradcy bankowego, ani firma, chociaż do tego drugiego rozwiązania jest bliżej. W Polsce sektor zamożny reprezentowany jest przez model przedsiębiorczy. Nie wykrystalizował się dotychczas segment tzw. starych pieniędzy (dziedziczony kapitał). Dzisiejsze fortuny osób zamożnych są budowane w pierwszym pokoleniu. Model przedsiębiorczy tworzą: prywatni przedsiębiorcy, menadżerowie wyższego szczebla, przedstawiciele wolnych zawodów, specjaliści branżowi, prywatni inwestorzy. Szacuje się, że sektor HNWI (co najmniej 1 mln USD) to zaledwie 77 tys. osób. Sektor wyższy – UHNWI – nie istnieją raporty, ukazujące liczbę takich przedstawicieli. Nie mniej jednak należy przypuścić, że zamyka się on w jednej setce.

W polskich bankach mamy do czynienia z pewnego rodzajem „kanibalizmem” – podbieraniem klientów, nie tylko od innych oferentów, ale również wewnątrz własnej grupy kapitałowej. Standardowa ścieżka, którą podąża klient jest zarysowana przez bankowość detaliczną, następnie przez bankowość osobistą, aby znaleźć się w departamencie bankowości prywatnej. Również klienci są „oddelegowywani” z sektora korporacyjnego. Zmieszany klient do końca nie orientuje się, kto tak naprawdę jest jego opiekunem? Banki za pomocą czerwonego dywanika chcą zamaskować ten problem i udobruchać klienta, oferując mu kawę w zaszklonym pomieszczeniu.

Badania przeprowadzone przez firmę QUALIFACT Market Research & Analysis ukazują ciekawe spostrzeżenie, które wydaje się być dużym problemem dla oferentów. Tempo wzrostu klientów zamożnych jest większe od tempa wzrostu strony obsługowej. Obecnie kładzie się duży nacisk na poszukiwanie odpowiednich kandydatów na doradcę finansowego (powiernika relacyjnego), a także na rozwiązania informatyczne, które przyniosą obniżenie kosztów działalności operacyjnej. Braki kadrowe wynikają z błędnego podejścia do segmentu zamożnego klienta. Doradcy nauczeni przez bankowość detaliczną, oferują wciąż produkty, a nie kompleksowa usługę. Również sam klient wolałby porozmawiać z doradcą rówieśnikiem, który lepiej zrozumie potrzeby emocjonalne i inwestycyjne. Przykłady pokazują, że dochodzi do sytuacji, gdy młody doradca po szybkim kursie organizowanym przez instytucje, namawia klienta do zakupu jednostek towarzystw funduszy inwestycyjnych, gdy klientowi potrzebne są rozwiązania podatkowe.

Brak również w polskiej mentalności kultury usług private banking. Braki kadrowe uwidaczniają się również w momencie obsługi, pod tym kątem, że osoba kontaktowa jest pozbawiona wsparcia asystentów (middle office, back office). Doradca skupia się nie na rozmowie i planowaniu, a na kserowaniu, wydzwanianiu, a czasem parzeniu kawy. Nie świadczy to dobrze o jakości usługi, która z założenia powinna być jak najsprawniejsza, tak aby klient nie czekał. Klient powinien stać się przyjacielem, a nie dostarczycielem kapitału. To na jego sukcesie i zrozumieniu powinien skupić się doradca.

Pozytywne perspektywy


Sektor bankowości prywatnej jest jeszcze młody, bo młodzi są również jego odbiorcy. Jednak istnieje duży potencjał, który trzeba zagospodarować, bo potrzeba klienta jest podstawą każdego biznesu. Zielona oaza szczęśliwości na europejskiej mapie gospodarki, ukazała fakt, że Polska może być łakomym kąskiem dla globalnych graczy. Dziś już nie dziwi sytuacja, która ukazuje działalność takich jednostek jak UBS, Credit Suisse czy Sarasin. Wzmożona konkurencja powinna wymusić wzrost jakości świadczonych usług. Przeniesienie zagranicznych zachowań na krajowy rynek pozwoli na należyte rozumowanie usługi private banking, póki co najwyżej możemy wspominać o sektorze affluent lub premium.

Ważnym aspektem jest również to, że klienci chcą być obsługiwani na miejscu w kraju, a nie po oddziałach w Luksemburgu czy Szwajcarii. Istnieje duży potencjał przed całą branżą, aby przygotować się do usług z prawdziwego zdarzenia. Na razie sami klienci jeszcze nie rozumieją jakie perspektywy daje im możliwość skorzystania z usług private banking, dla przykładu szacunki pokazują, że art banking zainteresowanych jest ok. 10 tys. osób. Listę zamożnych w polskich warunkach (mass affluent, affluent, core affluent, HNWI) tworzy liczba 2,5 mln klientów. Z drugiej strony pojawia się pytanie czy w takim przypadku nie powinniśmy dostosować usługę do realiów? Wydaję się być to nieadekwatne rozwiązanie, zważywszy na to, że powinniśmy mówić o jakości, a nie o dewaluacji poziomu czy obsłudze taką jaką znamy z bankowości detalicznej.

Polski sektor zamożnej klienteli jest ciekawym kąskiem dla każdego oferenta. W chwili obecnej można zaobserwować sytuację, że oferenci czekają „zaparkowani w garażu”. Bitwa pomiędzy nimi raczej nie skupi się wyłącznie na klientach, ale na rozwiązaniach obsługowych (kadra, IT). Patrzmy z zaciekawieniem na ten sektor, gdyż jak mawiają znawcy tematu, branża ta przechodzi obecnie takie same problemy jak 10 lat temu branża bankowości elektronicznej. Dlatego też, nauczeni doświadczeń pamiętajmy, że „pieniądze mówią, a bogactwo szepcze”.

Źródło: Przegląd Finansowy Bankier.pl

Family office private banking 2010-03-18
Redakcja PRNews.pl
Tagi: Family office private banking

Sprawdź także:

a 0 Nowe oferty promocyjne ubezpieczeń komunikacyjnych i nieruchomości w Alior Banku
05.12.2025 (04:16) – informacja prasowa

Nowe oferty promocyjne ubezpieczeń komunikacyjnych i nieruchomości w Alior Banku

Alior Bank wprowadza dwie nowe promocje ubezpieczeniowe w ramach współpracy z LINK4. Akcje potrwają do 31 grudnia …

a 0 XV edycja Programu Grantów Lokalnych Banku BNP Paribas – 500 000 zł trafi do organizacji wzmacniających swoje społeczności
05.12.2025 (04:14) – informacja prasowa

XV edycja Programu Grantów Lokalnych Banku BNP Paribas – 500 000 zł trafi do organizacji wzmacniających swoje społeczności

Bank BNP Paribas rusza z piętnastą edycją Programu Grantów Lokalnych – inicjatywy, która od 2011 roku wspiera …

a 0 Revolut udostępnia “Tryb Uliczny”. Ma chronić środki klientów przed atakami złodziei podczas sezonu świątecznego
05.12.2025 (04:09) – informacja prasowa

Revolut udostępnia “Tryb Uliczny”. Ma chronić środki klientów przed atakami złodziei podczas sezonu świątecznego

Revolut udostępnił w krajach EOG i Wielkiej Brytanii (również w Polsce) nową funkcję bezpieczeństwa: “Tryb …

a 0 ING na 9. Śląskim Festiwalu Nauki Katowice
05.12.2025 (04:07) – informacja prasowa

ING na 9. Śląskim Festiwalu Nauki Katowice

Fundacja ING Dzieciom wspólnie z ING Bankiem Śląskim zapraszają dzieci, młodzież i dorosłych do Katowic, na kolejne …

a 0 Hitachi Europe i ITCARD nawiązują strategiczne partnerstwo
05.12.2025 (04:06) – informacja prasowa

Hitachi Europe i ITCARD nawiązują strategiczne partnerstwo

Hitachi Europe Ltd. i ITCARD S.A. zawarły strategiczne partnerstwo w celu przyspieszenia innowacji i transformacji …

a 0 ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego przedłużają strategiczne partnerstwo na kolejne trzy lata
05.12.2025 (04:02) – informacja prasowa

ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego przedłużają strategiczne partnerstwo na kolejne trzy lata

Grupa ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego podpisały umowę o kontynuacji strategicznego partnerstwa na lata …

PRNews.pl

Zobacz również

Kup teraz, zapłać później. Po trzech miesiącach Citi da Ci najnowszego Apple Watcha

Kup teraz, zapłać później. Po trzech miesiącach Citi da Ci najnowszego Apple Watcha

Nowy Apple Watch SE 3 to gadżet,…

mBank rozszerza cyfrową hipotekę. Nowy kredyt na mieszkanie z rynku wtórnego w kilkanaście minut

mBank rozszerza cyfrową hipotekę. Nowy kredyt na mieszkanie z rynku wtórnego w kilkanaście minut

Niespełna trzy miesiące po starcie cyfrowej hipoteki…

Raport: Liczba kont osobistych w bankach – III kwartał 2025 r.

Raport: Liczba kont osobistych w bankach – III kwartał 2025 r.

Rynek rachunków oszczędnościowo-rozliczeniowych w złotych po III…

Te banki mają najwięcej aktywnych użytkowników Blika. Dane po III kw. 25

Te banki mają najwięcej aktywnych użytkowników Blika. Dane po III kw. 25

Z zebranych danych bankowych wynika, że po…

Raport: Liczba klientów mobile only w bankach – III kwartał 2025 r.

Raport: Liczba klientów mobile only w bankach – III kwartał 2025 r.

Liczba klientów „mobile only”, czyli osób, które…

O tym mówią bankowcy

Ostatnie komentarze

avatar komentującego

Avo Men:

Żadna nowość. To samo Sobieraj zrobil w Aliorze… Tylko jak potem trzeba było …

wt., 18 lis 2025 (12:09) • UniCredit wywraca stolik. Wszystkie najważniejsze usługi za darmo i bez „gwiazdek”

avatar komentującego

Avo Men:

Bla bla … spadek Klientów Indywidualnych pominięty … …

niedz., 9 lis 2025 (22:50) • 696 mln zł zysku netto Grupy Kapitałowej BNP Paribas Bank Polska w III kw. 2025 r.

avatar komentującego

Maciej Kusznierewicz:

Cel inflacyjny RPP mieści się w przedziale 1,5-3,5 proc. (a nie 1-3 proc., …

czw., 9 paź 2025 (11:32) • Kredyty miały być tańsze od listopada, będą już teraz. Stopy procentowe w dół [komentarz]

avatar komentującego

PRNews_pl:

Przecież na PRNews.pl (co sama nazwa serwisu wskazuje) od jakichś 25 lat publikuję …

pt., 12 wrz 2025 (06:12) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

avatar komentującego

Bart Ikswe:

No profesjonalna i rzetelna opinia...przedrukowana od Związku Banków Polskich 🤯 na dole artykułu …

pt., 12 wrz 2025 (06:07) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

  • SMART Bankier
  • Kredyt konsolidacyjny
  • Pożyczki na raty
  • Konto firmowe
  • Kurs inwestowania
  • Kalkulator brutto netto
  • Kalkulator kredytu gotówkowego
  • Kalkulator zdolności kredytowej
  • Rozlicz najem w PIT-28
  • pit 37 online na pit.pl
  • Rozliczenie pit
  • Program pit
  • Pit 11
  • Promocje bankowe
  • Promocje Pekao S.A.
  • Promocje BNP Paribas
  • Promocje Citi Handlowy
  • Promocje Alior Bank
  • Promocje Santander Bank
  • Promocje PKO BP
  • Promocje Millenium
  • Promocje ING Bank Śląski
  • Promocje mBank
  • Promocje Velobank
  • Promocje Nest Bank
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Newsletter
  • Prześlij informację
  • RSS
  • zgarnijpremie.pl
Bonnier Business Polska Bankier.pl – Portal Finansowy – Rynki, Twoje finanse, Biznes PIT.pl -Podatki dla małych firm i osób fizycznych, rozliczenia roczne Systempartnerski.pl - system afiliacyjny Bankier.pl PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations Mambiznes.pl - Pomysł na biznes, Własna firma, Biznes plan Dyskusja.biz - Blogi o biznesie, artykuły biznesowe Puls Biznesu pb.pl - rynek, akcje, spółka, przedsiębiorca, budżet Pulsmedycyny.pl - Portal lekarzy i pracowników służby zdrowia Pulsfarmacji.pl - Portal aptekarzy, techników i pracowników sektora farmaceutycznego
© 2008 − 2025 PRNews.pl. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu. Informacja o cookies. Polityka prywatności

Bezpłatny newsletter PRNews.pl

  • PRNews.pl to najbardziej opiniotwórczy serwis w branży bankowej. Przekonaj się dlaczego!
  • Codziennie rano otrzymasz skrót najważniejszych informacji ze świata finansów
  • Dzięki temu będziesz zawsze wiedział o nowych produktach, promocjach i usługach bankowych, ubezpieczeniowych i inwestycyjnych
  • Aktualne wiadomości z prasy i z samych instytucji finansowych - zupełnie bezpłatnie, wprost na twoją skrzynkę mailową
Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 38 tys. odbiorców