Jeden e-portfel, zapisujący karty płatnicze i pozwalający na płatności mobilne w aplikacjach, w fizycznych sklepach (przez NFC) oraz w sklepach online – tak ma działać rozwiązanie Google Pay. Na razie usługa giganta z Mountain View obsługuje tylko dwie pierwsze z wymienionych opcji. Firma zapowiedziała jednak stopniowe uruchamianie funkcji płatności online dla użytkowników schematu.
W październiku 2017 r. Google przedstawił kolejne podejście do usługi elektronicznego portfela. Produkt miał nosić nazwę „Pay with Google”. „Usługa ma działać niezależnie od Google Wallet i Android Pay. Jest odpowiednikiem przycisku ‚zaloguj kontem Google’, ale przeznaczonym do płatności w aplikacjach i mobilnych serwisach internetowych” – pisaliśmy na łamach PRNews.pl. Minęło zaledwie pół roku i pomysł wraca pod innym szyldem. Wszystko za sprawą rebrandingu usług płatniczych potentata. Nazwa Google Pay ma teraz łączyć w sobie wszystkie poprzednie przedsięwzięcia i dążyć do modelu św. Graala płatności elektronicznych – jednego konta użytkownika pozwalającego na uproszczenie zakupów niezależnie od środowiska transakcji.
We wpisie na oficjalnym blogu poinformowano, że rozpoczęło się wdrożenie Google Pay na stronach www. U akceptantów, którzy zintegrowali się z rozwiązaniem firmy i współpracują z jednym z kilku gotowych procesorów płatności (m.in. Braintree, Adyen, Stripe) niektórzy klienci zobaczą przycisk z logotypem schematu. Usługa będzie działać niezależnie od systemu operacyjnego komputera, w przeglądarkach Chrome, Firefox i Safari. W przypadku Chrome możliwe będzie również automatyczne uzupełnienie danych do wysyłki na podstawie informacji zapisanych w koncie Google. Płatnik będzie mógł wybrać jedną z kart „on file”, dodanych do konta Google przy okazji korzystania z usług firmy (np. Google Play) lub tokenizowanego plastiku wczytanego do portfela Google Pay na urządzeniu z systemem Android.
3 maja zaktualizowano także dokumentację Google Pay API, zestawu narzędzi pozwalających na zintegrowanie płatności w witrynach internetowych. Używając funkcji IsReadyToPay() serwis może sprawdzić, czy użytkownik posiada konto Google Pay i wyświetlić odpowiedni przycisk lub zaproponować inny mechanizm płatności.