PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations

Najświeższe informacje z PRNews.pl w Twojej skrzynce!

Codziennie aktualne wiadomości ze świata finansów.

Zapisz się na nasz Newsletter ​i bądź na bieżąco z nowościami z branży!

  • Raporty
  • Instytucje
    • Aion Bank
    • Alior Bank
    • Bank BPS
    • Bank Millennium
    • Bank Ochrony Środowiska
    • Bank Pekao SA
    • Bank Pocztowy
    • Banki spółdzielcze
    • BGK
    • Biuro Informacji Kredytowej
    • BNP Paribas
    • Citi Handlowy
    • Compensa
    • Credit Agricole
    • Deutsche Bank
    • DNB
    • EuropAssistance
    • ING Bank Śląski
    • KIR
    • Klarna
    • Link4
    • Mastercard
    • mBank
    • Mondial Assistance
    • mPay
    • Nationale-Nederlanden
    • Nest Bank
    • PKO BP
    • PKO Leasing
    • Plus Bank
    • PolCard from Fiserv
    • Polski Standard Płatności
    • Pru
    • PZU
    • Raiffeisen Digital Bank
    • Revolut
    • Santander Bank Polska
    • Santander Consumer Bank
    • SGB
    • Standard Chartered Polska
    • Toyota Bank Polska
    • Trade Republic
    • UniCredit
    • VeloBank
    • Visa
    • Volkswagen Bank Oddział Polska
    • Warta
    • Zen.com
  • Produkty
    • Bankowość internetowa
    • Bankowość mobilna
    • Oszczędzanie
    • Bezpieczeństwo
    • Karty
    • Kredyty
    • Konta
    • Płatności mobilne
    • Ubezpieczenia
  • Analizy
  • Kariera w finansach
  • Szkolenia
  • Forum
  • Newsletter
PRNews.plNasz gośćGracjan Pietras: Zmiana przepisów o RODO szansą dla wideoweryfikacji

Gracjan Pietras: Zmiana przepisów o RODO szansą dla wideoweryfikacji

Nasz gość 25.07.2017 (13:17) artykuł nadesłany

Wdrażając wideoweryfikację banki muszą rozwiązać co najmniej dwa poważne problemy natury prawnej.  Pierwszy to pewność weryfikacji tożsamości klienta i autentyczności prezentowanego przez niego dokumentu tożsamości, o którą trudno w kanałach cyfrowych.  Drugi to zakaz przechowywania danych osobowych o charakterze wrażliwym – czyli np. danych biometrycznych utrwalonych na nagraniach z wideorozmów.  Ta druga przeszkoda będzie niedługo usunięta dzięki zmianie przepisów o ochronie danych osobowych.

Wideoweryfikacja oznacza, że klient łączy się z bankiem online i okazuje dokument tożsamości. Weryfikacja jego autentyczności odbywa się na podstawie nagrania. Całość jest bardzo wygodna zarówno dla klienta, jak i dla banku. Niemniej trzeba się liczyć z potencjalnymi przeszkodami natury prawnej, które mogą utrudnić stosowanie tego rozwiązania.

Problem numer jeden to pewność weryfikacji dokumentu tożsamości na podstawie nagrania.  Bank ma obowiązek identyfikacji swoich klientów i weryfikacji ich tożsamości.  Oznacza to również obowiązek analizy dokumentu kątem jego autentyczności oraz zgodności ze stanem faktycznym. Czy analiza nagrania spełnia te wymogi jest co najmniej dyskusyjne.  Problemem są ograniczenia samej technologii – od kwestii rozdzielczości obrazu cyfrowego po zagrożenie potencjalną manipulacją obrazem cyfrowym.  Niemożność zbadania oryginału dokumentu może oznaczać, że na gruncie obecnych przepisów nie da się uniknąć spotkania przedstawiciela banku z klientem w realnym świecie. Bank musi zapewnić sobie możliwość dostępu do oryginały dokumentu i to jeszcze przed zawarciem umowy (a w ostateczności przed pierwszą transakcją).

Drugą i potencjalnie zdecydowanie większą przeszkodą może się okazać kwestia przetwarzania danych biometrycznych klientów. W ramach wideowefyfikacji bank będzie porównywał (z wykorzystaniem specjalnego oprogramowania) nagranie wizerunku klienta ze zdjęciem z dowodu osobistego.  Oznacza to analizę takich parametrów jak np. pomiar głowy, twarzy lub innych zewnętrznych cech klienta, a następnie potwierdzenie ich zgodności ze zdjęciem (które w nowoczesnych dowodach osobistych zawiera również cechy biometryczne).  Trzeba tu zwrócić uwagę na fakt, że wyniki pomiarów naszego ciała, czyli dane biometryczne, są chronionymi danymi osobowymi.  Co więcej, w wielu przypadkach będą mają one charakter danych wrażliwych, które są co do zasady objęte zakazem przetwarzania.  Do tej kategorii danych szczególnie chronionych należą m.in. te, które ujawniają np. pochodzenie rasowe lub etniczne czy stan zdrowia osoby.

Ustawa zawiera zamknięty katalog wyjątkowych sytuacji, w których wrażliwe dane osobowe mogą być przetwarzane.  Przykładowo takie przetwarzanie jest dopuszczalne jeśli osoba, której dane dotyczą, wyrazi na to zgodę na piśmie albo gdy istnieje szczególny przepis prawa, który na takie przetwarzanie zezwala.  Banki powinny więc potencjalnie w każdym uzyskać pisemną zgodę na przetwarzanie danych biometrycznych klientów – jednak w praktyce musiałyby ją posiadać jeszcze przed rozpoczęciem procesu wideoweryfikacji.  Taki proces podważa fundamentalnie przydatność wideoweryfikacji w relacjach z nowymi klientami, którzy nie wyrazili wcześniej takiej zgody.

W przyszłym roku z pomocą bankom przyjdą przepisy nowego ogólnego rozporządzenia unijnego o ochronie danych osobowych.  Rozporządzenie to wprawdzie wyraźnie zalicza dane biometryczne do kategorii danych wrażliwych, ale nie wymaga już, aby zgoda klienta na ich przetwarzanie udzielana była na piśmie.  Banki będą zatem mogły pozyskiwać taką zgodę ustnie – np. w trakcie trwania wideorozmowy. 

Gracjan Pietras

Autor jest adwokatem i wspólnikiem w kancelarii Doktór Jerszyński Pietras w Warszawie

2017-07-25
Redakcja PRNews.pl

Sprawdź także:

a 0 Nowe oferty promocyjne ubezpieczeń komunikacyjnych i nieruchomości w Alior Banku
05.12.2025 (04:16) – informacja prasowa

Nowe oferty promocyjne ubezpieczeń komunikacyjnych i nieruchomości w Alior Banku

Alior Bank wprowadza dwie nowe promocje ubezpieczeniowe w ramach współpracy z LINK4. Akcje potrwają do 31 grudnia …

a 0 XV edycja Programu Grantów Lokalnych Banku BNP Paribas – 500 000 zł trafi do organizacji wzmacniających swoje społeczności
05.12.2025 (04:14) – informacja prasowa

XV edycja Programu Grantów Lokalnych Banku BNP Paribas – 500 000 zł trafi do organizacji wzmacniających swoje społeczności

Bank BNP Paribas rusza z piętnastą edycją Programu Grantów Lokalnych – inicjatywy, która od 2011 roku wspiera …

a 0 Revolut udostępnia “Tryb Uliczny”. Ma chronić środki klientów przed atakami złodziei podczas sezonu świątecznego
05.12.2025 (04:09) – informacja prasowa

Revolut udostępnia “Tryb Uliczny”. Ma chronić środki klientów przed atakami złodziei podczas sezonu świątecznego

Revolut udostępnił w krajach EOG i Wielkiej Brytanii (również w Polsce) nową funkcję bezpieczeństwa: “Tryb …

a 0 ING na 9. Śląskim Festiwalu Nauki Katowice
05.12.2025 (04:07) – informacja prasowa

ING na 9. Śląskim Festiwalu Nauki Katowice

Fundacja ING Dzieciom wspólnie z ING Bankiem Śląskim zapraszają dzieci, młodzież i dorosłych do Katowic, na kolejne …

a 0 Hitachi Europe i ITCARD nawiązują strategiczne partnerstwo
05.12.2025 (04:06) – informacja prasowa

Hitachi Europe i ITCARD nawiązują strategiczne partnerstwo

Hitachi Europe Ltd. i ITCARD S.A. zawarły strategiczne partnerstwo w celu przyspieszenia innowacji i transformacji …

a 0 ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego przedłużają strategiczne partnerstwo na kolejne trzy lata
05.12.2025 (04:02) – informacja prasowa

ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego przedłużają strategiczne partnerstwo na kolejne trzy lata

Grupa ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego podpisały umowę o kontynuacji strategicznego partnerstwa na lata …

PRNews.pl

Zobacz również

Kup teraz, zapłać później. Po trzech miesiącach Citi da Ci najnowszego Apple Watcha

Kup teraz, zapłać później. Po trzech miesiącach Citi da Ci najnowszego Apple Watcha

Nowy Apple Watch SE 3 to gadżet,…

mBank rozszerza cyfrową hipotekę. Nowy kredyt na mieszkanie z rynku wtórnego w kilkanaście minut

mBank rozszerza cyfrową hipotekę. Nowy kredyt na mieszkanie z rynku wtórnego w kilkanaście minut

Niespełna trzy miesiące po starcie cyfrowej hipoteki…

Raport: Liczba kont osobistych w bankach – III kwartał 2025 r.

Raport: Liczba kont osobistych w bankach – III kwartał 2025 r.

Rynek rachunków oszczędnościowo-rozliczeniowych w złotych po III…

Te banki mają najwięcej aktywnych użytkowników Blika. Dane po III kw. 25

Te banki mają najwięcej aktywnych użytkowników Blika. Dane po III kw. 25

Z zebranych danych bankowych wynika, że po…

Raport: Liczba klientów mobile only w bankach – III kwartał 2025 r.

Raport: Liczba klientów mobile only w bankach – III kwartał 2025 r.

Liczba klientów „mobile only”, czyli osób, które…

O tym mówią bankowcy

Ostatnie komentarze

avatar komentującego

Avo Men:

Żadna nowość. To samo Sobieraj zrobil w Aliorze… Tylko jak potem trzeba było …

wt., 18 lis 2025 (12:09) • UniCredit wywraca stolik. Wszystkie najważniejsze usługi za darmo i bez „gwiazdek”

avatar komentującego

Avo Men:

Bla bla … spadek Klientów Indywidualnych pominięty … …

niedz., 9 lis 2025 (22:50) • 696 mln zł zysku netto Grupy Kapitałowej BNP Paribas Bank Polska w III kw. 2025 r.

avatar komentującego

Maciej Kusznierewicz:

Cel inflacyjny RPP mieści się w przedziale 1,5-3,5 proc. (a nie 1-3 proc., …

czw., 9 paź 2025 (11:32) • Kredyty miały być tańsze od listopada, będą już teraz. Stopy procentowe w dół [komentarz]

avatar komentującego

PRNews_pl:

Przecież na PRNews.pl (co sama nazwa serwisu wskazuje) od jakichś 25 lat publikuję …

pt., 12 wrz 2025 (06:12) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

avatar komentującego

Bart Ikswe:

No profesjonalna i rzetelna opinia...przedrukowana od Związku Banków Polskich 🤯 na dole artykułu …

pt., 12 wrz 2025 (06:07) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

  • SMART Bankier
  • Kredyt konsolidacyjny
  • Pożyczki na raty
  • Konto firmowe
  • Kurs inwestowania
  • Kalkulator brutto netto
  • Kalkulator kredytu gotówkowego
  • Kalkulator zdolności kredytowej
  • Rozlicz najem w PIT-28
  • pit 37 online na pit.pl
  • Rozliczenie pit
  • Program pit
  • Pit 11
  • Promocje bankowe
  • Promocje Pekao S.A.
  • Promocje BNP Paribas
  • Promocje Citi Handlowy
  • Promocje Alior Bank
  • Promocje Santander Bank
  • Promocje PKO BP
  • Promocje Millenium
  • Promocje ING Bank Śląski
  • Promocje mBank
  • Promocje Velobank
  • Promocje Nest Bank
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Newsletter
  • Prześlij informację
  • RSS
  • zgarnijpremie.pl
Bonnier Business Polska Bankier.pl – Portal Finansowy – Rynki, Twoje finanse, Biznes PIT.pl -Podatki dla małych firm i osób fizycznych, rozliczenia roczne Systempartnerski.pl - system afiliacyjny Bankier.pl PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations Mambiznes.pl - Pomysł na biznes, Własna firma, Biznes plan Dyskusja.biz - Blogi o biznesie, artykuły biznesowe Puls Biznesu pb.pl - rynek, akcje, spółka, przedsiębiorca, budżet Pulsmedycyny.pl - Portal lekarzy i pracowników służby zdrowia Pulsfarmacji.pl - Portal aptekarzy, techników i pracowników sektora farmaceutycznego
© 2008 − 2025 PRNews.pl. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu. Informacja o cookies. Polityka prywatności

Bezpłatny newsletter PRNews.pl

  • PRNews.pl to najbardziej opiniotwórczy serwis w branży bankowej. Przekonaj się dlaczego!
  • Codziennie rano otrzymasz skrót najważniejszych informacji ze świata finansów
  • Dzięki temu będziesz zawsze wiedział o nowych produktach, promocjach i usługach bankowych, ubezpieczeniowych i inwestycyjnych
  • Aktualne wiadomości z prasy i z samych instytucji finansowych - zupełnie bezpłatnie, wprost na twoją skrzynkę mailową
Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 38 tys. odbiorców