PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations

Najświeższe informacje z PRNews.pl w Twojej skrzynce!

Codziennie aktualne wiadomości ze świata finansów.

Zapisz się na nasz Newsletter ​i bądź na bieżąco z nowościami z branży!

  • Raporty
  • Instytucje
    • Aion Bank
    • Alior Bank
    • Bank BPS
    • Bank Millennium
    • Bank Ochrony Środowiska
    • Bank Pekao SA
    • Bank Pocztowy
    • Banki spółdzielcze
    • BGK
    • Biuro Informacji Kredytowej
    • BNP Paribas
    • Citi Handlowy
    • Compensa
    • Credit Agricole
    • Deutsche Bank
    • DNB
    • EuropAssistance
    • ING Bank Śląski
    • KIR
    • Klarna
    • Link4
    • Mastercard
    • mBank
    • Mondial Assistance
    • mPay
    • Nationale-Nederlanden
    • Nest Bank
    • PKO BP
    • PKO Leasing
    • Plus Bank
    • PolCard from Fiserv
    • Polski Standard Płatności
    • Pru
    • PZU
    • Raiffeisen Digital Bank
    • Revolut
    • Santander Bank Polska
    • Santander Consumer Bank
    • SGB
    • Standard Chartered Polska
    • Toyota Bank Polska
    • Trade Republic
    • UniCredit
    • VeloBank
    • Visa
    • Volkswagen Bank Oddział Polska
    • Warta
    • Zen.com
  • Produkty
    • Bankowość internetowa
    • Bankowość mobilna
    • Oszczędzanie
    • Bezpieczeństwo
    • Karty
    • Kredyty
    • Konta
    • Płatności mobilne
    • Ubezpieczenia
  • Analizy
  • Kariera w finansach
  • Szkolenia
  • Forum
  • Newsletter
PRNews.plNasz gośćInterchange – a może czas na nowych agentów rozliczeniowych?

Interchange – a może czas na nowych agentów rozliczeniowych?

Nasz gość 10.09.2012 (08:00)
Karty

 

Niektóre przykłady propozycji ustaw regulują głównie nas – agentów rozliczeniowych poprzez ustalanie górnego limitu na opłaty akceptanta oraz interchange, nie regulując jednocześnie opłat organizacji kart, co można uznać za ogólnie nierynkowe i niesprawiedliwe – tłumaczy mówi w rozmowie z PRNews.pl Janusz Diemko, prezes First Data.

Panie Prezesie, jak podoba się Panu propozycja ustawowej regulacji stawek interchange i innych opłat związanych z procesowaniem kart?

Z porozumienia wypracowywanego pod patronatem NBP wynikało określenie górnego pułapu opłat nakładanych na akceptantów, punkty sprzedaży. Zgodziliśmy się wyłącznie dla dobra porozumienia, pod warunkiem, że organizacje kart, zgodnie z zapisami porozumienia, nie będą zmieniały wysokości żadnych innych opłat ani wprowadzały nowych. A więc interchange spadałby, a żadne inne opłaty by nie rosły. Niektóre przykłady propozycji ustaw regulują głównie nas – agentów rozliczeniowych poprzez ustalanie górnego limitu na opłaty akceptanta oraz interchange, nie regulując jednocześnie opłat organizacji kart, co można uznać za ogólnie nierynkowe i niesprawiedliwe.

To nie pomoże wzrostowi rynku, a za niskie stawki interchange – jeśli będą śladowe, zniechęcą banki do inwestowania w rozwój produktów kartowych. Gdzie jest próg bólu? Porozumienie ustawiało stawki interchange w okolicach 1,1%/1,2% a poziomy europejskie to 0,7% dla kart kredytowych i dużo niżej dla kart debetowych, oraz większe zróżnicowanie pomiędzy kartami debetowymi a kredytowymi.

Akceptanci chcieli jeszcze większej obniżki ale pewien kompromis został osiągnięty, a teraz trwają licytacje w sejmie, kto da – dla odmiany – mniej. Uważamy, że zbyt niski interchange to faktyczne ryzyko dla rozwoju rynku, ustalmy akceptowalny poziom stawek interchange i regulujmy jedynie ten czynnik.

Dwa lata temu wybrzmiało hasło o miejscu dla nowych agentów rozliczeniowych na rynku. Tymczasem konkurencja zaczyna być już bardzo, bardzo dramatyczna. To bicie się o ułamki procent.

Nie każda ustawa chce regulować górną granicę opłat akceptanta, ale idąc takim tokiem myślenia to może powinniśmy uregulować marże banków, VISA, MasterCard i akceptantów również. Nie może być tak, że zabieramy się jedynie za finanse jednej ze stron. Podczas wypracowywania warunków  porozumienia banki uczestniczące w procesie zgodziły się na obniżkę opłat.

A jak się panu podoba sama propozycja Mastercarda?

Stawki w wysokości 0,8% za transakcje do 20 PLN to bliżej kosztów gotówki deklarowanych przez niektórych dużych akceptantów, chociaż inni wyliczają koszty własne na dużo niższym poziomie. Są rynki, gdzie opłata interchange na karty debetowe jest jeszcze niższa, np. Wielka Brytania, ale również rozwój rynku jest na innym poziomie. Trzeba pamiętać, że obniżki nie dotyczą kart z wyższej półki które dają dodatkowe korzyści, punkty w programach lojalnościowych. Te muszą być droższe, bo ktoś musi zapłacić za te wszystkie benefity i dodatki które otrzymuje posiadacz karty. Nie ma nic za darmo.

Po 1 stycznia banki wycofają wszystkie bonusy i przestaną wprowadzać innowacje?

Zapewne benefity i dodatki przy obniżce interchange fee będą musiały zniknąć. Tak pokazuje przykład  Stanów Zjednoczonych, gdy obniżono intechange przymusowo do okolic 27 centów na karty debetowe a, programy lojalnościowe zniknęły bo nie było z czego ich finansować. Pytanie, czy to wpłynęło na transakcyjność i konsumpcję w Stanach? To już pytanie do ekonomistów, ale programy lojalnościowe i benefity będą najprawdopodobniej likwidowane bo być może łatwiej wycofać program i oszczędzić na kosztach, niż nadrobić „straty” na interchange, dokładając dodatkowe opłaty klientom.

Część opłat kartowych wraca na rynek w postaci innowacji – NFC czy nowych terminali. Czy przy obniżonym interchange możemy spodziewać się, że na przykład rozwój rynku kart zbliżeniowych zostanie zahamowany?

Rynek bankowy też jest bardzo konkurencyjny. Jeżeli jeden z banków zaprzestanie wydawania kart zbliżeniowych, być może inni wypełnią tę lukę na rynku – a widać, że technologia zbliżeniowa na dobre zadomowiła się w Polsce. Wprost przełożenia wysokości interchange na rozwój rynku samych terminali nie ma, bo te zależą przede wszystkim od finansowania z marż agentów. I tak będziemy rozwijać czytniki i terminale bezstykowe, bo różnica w cenach jest coraz mniejsza w stosunku do cen terminali klasycznych. Zarówno merchanci, jak i klienci chcą płacić i przyjmować płatności zbliżeniowo, więc konkurencja na rynku agentów wymusi rozwój sieci akceptacji bezstykowej. Nadal więc będzie motywacja banków, żeby wydawać karty bezstykowe. Nie zaprzestaniemy też prac nad NFC i płatnościami mobilnymi.

Ale wyklucza Pan scenariusz, w którym banki podnoszą opłaty za prowadzenie konta czy za kartę?

Nie wykluczam. Przyzwyczailiśmy się do tego: bankomaty za darmo, karty za darmo, prowadzenie rachunków za darmo. Nawet rynek angielski, który dobrze znam, wygląda inaczej: rachunki mogą być za darmo, ale każde przekroczenie terminu spłaty czy niedozwolony debet wiąże się z drakońskimi karami. Z jednej strony jest tanio, ale nie ma się benefitów, oprocentowanie ROR-ów jest zerowe, albo transakcje nietypowe są droższe. Konkurencja na rynku może regulować wysokość opłat, ale zapewne takie opłaty zaczną się pojawiać.

Czy może z drugiej strony, przy POSach będziemy mieli surcharge albo różnicowanie cen, rabaty dla płatności gotówkowych?


Dodatkowe opłaty w punktach sprzedaży za korzystanie z karty bardziej zaszkodziłyby bankom po stronie przychodowej, ale jeżeli interchange spadnie, nie będzie powodu, by merchanci chcieli rekompensować sobie koszt obsługi kart. To jest to, o co walczyli. Surcharge ogólnie szkodzi rozwojowi bankowości, bo w momencie, kiedy mamy darmowe bankomaty w centrach handlowych, przy albo w sklepach, surcharge spowodowałby, że większość klientów wybrałaby bezpłatne wypłacenie gotówki z bankomatu. Obecnie można na pewne typy kart Mastercard/Maestro stosować surcharge i jest prawie niespotykane na rynku poza lokalizacjami zarządzanymi przez gminy.

Jak wygląda sytuacja na rynku transakcji zbliżeniowych z punktu widzenia First Data? Jak prezentuje się  pokrycie sieci akceptacji po stronie akceptacji kart zbliżeniowych?

Polska ma około 60 tysięcy czytników zbliżeniowych, to około 25% czytników na rynku. Anglicy mają ok 60 tysięcy przy rynku terminali POS powyżej miliona. Turcja podobnie. Czyli procentowo Polska ma chyba najwyższy wskaźnik na świecie. Na blisko 100 tysięcy terminali First Data ma obecnie tylko jedenaście czy dwanaście tysięcy terminali zbliżeniowych, ale w ciągu półtora roku prawie każdy nowy terminal stawiać będziemy już w nowej technologii.

Cały rynek w przeciągu osiemnastu miesięcy będzie miał więcej niż sto tysięcy czytników w punktach sprzedaży. Polski rynek to ok. sześć milionów transakcji, w naszych urządzeniach miesięcznie obsługujemy powyżej miliona i oczywiście z rozwojem sieci spodziewamy się dużego wzrostu. W Wielkiej  Brytanii to zaledwie milion transkacji bezstykowych miesięcznie. Obecnie wzrosty są imponujące, co miesiąc przetwarzamy o kilkadziesiąt procent więcej transakcji zbliżeniowych w lipcu było powyżej miliona transakcji bezstykowych w naszych punktach. Oczywiście najczęstsze operacje to transport – typu współpraca z Mennicą przy obsłudze transportu miejskiego we Wrocławiu, opłaty w parkometrach, tak jak jest w Krakowie. Następnie sklepy odzieżowe, sprzedaż spożywcza i gastronomia. Tam gdzie liczy się szybka obsługa, a w grę wchodzą mniejsze kwoty, klienci jak widać bardzo chętnie płacą zbliżeniowo.

PKO BP odgraża się, że autorskim systemem płatności mobilnych przemebluje rynek kartowy – bez użycia kart. Ciekawostka, czy faktyczne zagrożenie dla rynku?

Każda nowa inicjatywa płatnicza napotyka dwa problemy: sieć akceptacji i sieć dystrybucji, czyli liczba klientów, którzy chcą nowymi metodami płacić. Mała liczba klientów to ryzyko, że nikt nie będzie chciał dostosowywać infrastruktury akceptacyjnej. PKO BP ma miliony klientów i ma własną sieć akceptacji, pytanie czy trzeba będzie cokolwiek modyfikować u akceptanta i czy ci klienci PKO BP mając smartfony, mają pieniądze, lubią innowacje i będą chcieli z tego korzystać? Tym większa pula potencjalnych klientów, których uda się zachęcić do nowinki, tym większy będzie sukces rynkowy. Pekao SA na przykład stawia na kody QR, co również na różnych rynkach wdrażamy poprzez nasze platformy co również możemy zastosować w Polsce.

Przyglądamy się nowym rozwiązaniom z zaciekawieniem, rozmawiamy z bankami w Polsce i za granicą o rozwiązaniach opartych na kodach QR, które nasza platforma mobilna (TSM Trusted Service Manager)  wspiera i zobaczymy, które z zapowiadanych rozwiązań będzie najłatwiej przyswajalne na rynku. Wszystko jest proste do momentu, kiedy nie trzeba wprowadzać modyfikacji w systemach kasowych większych merchantów. Myślę, że tu kluczowe znaczenie będzie miała prostota aplikacji dla użytkownika.

Były momenty, kiedy banki wręcz chwaliły się liczbą kart kredytowych, którą wyeliminowały z portfela. Jak wygląda to po stronie akceptacji?

Widać, że większość transakcji to karty debetowe. Mieliśmy stosunek kart kredytowych do debetowych na poziomie 75/25 – co kwartał liczba kart kredytowych spada. Wynika to po części z kolejnych regulacji rynku bankowego. Klienci często sami pozbywają się kart kredytowych, by podwyższyć zdolność kredytową przy np. kredycie hipotecznym. Teraz kredytówek jest mniej niż siedem milionów. Akcja samooczyszczenia bankowych portfeli jeszcze się nie skończyła.

Czy można już podsumować Euro 2012, jeśli chodzi o transakcyjność?

Nie tylko nie ma zauważalnego wzrostu transakcyjności, ale zauważalny jest trend spadku w porównaniu do poprzednich lat. Zwykle czerwiec był lepszy od maja, w tym roku dokładnie odwrotnie. Centra handlowe informowały, że obserwują zmniejszenie obecności klientów. Powód? Wszyscy siedzieli w domu i oglądali mecze, nie dokonywali poważniejszych zakupów poza chipsami, frytkami, czekoladą i piwem. Nasze statystyki mniej więcej mówią podobnie: czerwiec był parę procent gorszy niż trend przez ostatnie lata. Turyści zagraniczni i kibice nie nadrobili tej straty.

Mimo terminali w strefach kibica i na stadionach.

Niektóre terminale w strefach realizowały transakcje non stop, co parę sekund. Niemniej w całej puli transakcji w Polsce, kibice w strefach nie nadrobili faktu, że wszyscy inni siedzieli w domach i oglądali sport w telewizji. Trochę podobnie jak w przypadku olimpiady w Londynie: po zapowiedziach napływu mas ludzi, przewidywaniach że będzie ciasno, że hotele drogie. Koledzy z Londynu mówią: metro mniej zatłoczone niż zwykle o tej porze roku, miasto wyludnione, hotele niepełne. Większość turystów nieolimpijskich – lipcowych, sierpniowych – przestraszyła się Londynu, nie przyjechała. I nie została zastąpiona wyłącznie fanami olimpiady. Podobnie było w Polsce, jeżeli chodzi o transakcyjność.

Mamy koniec półrocza. Jak wyglądało dla biznesu kartowego?

Początek roku nie był dramatyczny, ale na pewno rozwijamy się wolniej niż w przeszłości. Jeżeli chodzi o liczbę nowych punktów – z jednej strony konkurencja, z drugiej mamy też przypadki merchantów rezygnujących z działalności lub  z akceptowania kart. Te tendencje nieco wzrosły. Zajmowaliśmy się również wdrażaniem nowych aplikacji, wdrażaniem zmian cenowych. Liczba punktów i terminali nieznacznie wzrosła, w granicach dwóch procent. Rynek w tym roku rośnie trochę wolniej. Dodatkowo dyskusja o interchange powoduje, że niektóre punkty sprzedaży powstrzymują się z podpisywaniem umów. Z drugiej strony w usługach dla banków widzimy znaczące ożywienie w chęci wdrażania nowych produktów. W porównaniu w rokiem 2011 banki chcą rozwijając biznes poprze wdrażanie nowych technologii i rozwiązań zwiększających bezpieczeństwo użytkowników kart.

Ale nie spodziewa się Pan, że rynek nagle skurczy się o któregoś z graczy, z powodu właśnie, między innymi, spodziewanego spadku przychodów, czy wymuszonego przez regulację spadku marż? Czy któryś z nowych graczy może zrezygnować z działalności?

Ci, którzy mają kilkuprocentowy udział w rynku pozostaną. To, co może naprawdę wywrócić rynek, to regulowanie marż agentów na tak niskim poziomie, że będziemy musieli masowo wypowiadać umowy. Czyli efekt odwrotny od zamierzonego w zakresie obniżki stawek interchange. Jest granica rozsądku: to co jest wolnorynkowe, niech pozostanie wolnorynkowe. To, co da się uregulować na rozsądnym poziomie, zgodnie z porozumieniem, regulujmy. Resztę będzie stymulował rynek.

Rozmawiał Michał Kryński

Źródło: PR News

first data nasz gość 2012-09-10
Redakcja PRNews.pl
Tagi: first data nasz gość

Sprawdź także:

a 0 Nowe oferty promocyjne ubezpieczeń komunikacyjnych i nieruchomości w Alior Banku
05.12.2025 (04:16) – informacja prasowa

Nowe oferty promocyjne ubezpieczeń komunikacyjnych i nieruchomości w Alior Banku

Alior Bank wprowadza dwie nowe promocje ubezpieczeniowe w ramach współpracy z LINK4. Akcje potrwają do 31 grudnia …

a 0 XV edycja Programu Grantów Lokalnych Banku BNP Paribas – 500 000 zł trafi do organizacji wzmacniających swoje społeczności
05.12.2025 (04:14) – informacja prasowa

XV edycja Programu Grantów Lokalnych Banku BNP Paribas – 500 000 zł trafi do organizacji wzmacniających swoje społeczności

Bank BNP Paribas rusza z piętnastą edycją Programu Grantów Lokalnych – inicjatywy, która od 2011 roku wspiera …

a 0 Revolut udostępnia “Tryb Uliczny”. Ma chronić środki klientów przed atakami złodziei podczas sezonu świątecznego
05.12.2025 (04:09) – informacja prasowa

Revolut udostępnia “Tryb Uliczny”. Ma chronić środki klientów przed atakami złodziei podczas sezonu świątecznego

Revolut udostępnił w krajach EOG i Wielkiej Brytanii (również w Polsce) nową funkcję bezpieczeństwa: “Tryb …

a 0 ING na 9. Śląskim Festiwalu Nauki Katowice
05.12.2025 (04:07) – informacja prasowa

ING na 9. Śląskim Festiwalu Nauki Katowice

Fundacja ING Dzieciom wspólnie z ING Bankiem Śląskim zapraszają dzieci, młodzież i dorosłych do Katowic, na kolejne …

a 0 Hitachi Europe i ITCARD nawiązują strategiczne partnerstwo
05.12.2025 (04:06) – informacja prasowa

Hitachi Europe i ITCARD nawiązują strategiczne partnerstwo

Hitachi Europe Ltd. i ITCARD S.A. zawarły strategiczne partnerstwo w celu przyspieszenia innowacji i transformacji …

a 0 ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego przedłużają strategiczne partnerstwo na kolejne trzy lata
05.12.2025 (04:02) – informacja prasowa

ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego przedłużają strategiczne partnerstwo na kolejne trzy lata

Grupa ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego podpisały umowę o kontynuacji strategicznego partnerstwa na lata …

PRNews.pl

Zobacz również

Kup teraz, zapłać później. Po trzech miesiącach Citi da Ci najnowszego Apple Watcha

Kup teraz, zapłać później. Po trzech miesiącach Citi da Ci najnowszego Apple Watcha

Nowy Apple Watch SE 3 to gadżet,…

mBank rozszerza cyfrową hipotekę. Nowy kredyt na mieszkanie z rynku wtórnego w kilkanaście minut

mBank rozszerza cyfrową hipotekę. Nowy kredyt na mieszkanie z rynku wtórnego w kilkanaście minut

Niespełna trzy miesiące po starcie cyfrowej hipoteki…

Raport: Liczba kont osobistych w bankach – III kwartał 2025 r.

Raport: Liczba kont osobistych w bankach – III kwartał 2025 r.

Rynek rachunków oszczędnościowo-rozliczeniowych w złotych po III…

Te banki mają najwięcej aktywnych użytkowników Blika. Dane po III kw. 25

Te banki mają najwięcej aktywnych użytkowników Blika. Dane po III kw. 25

Z zebranych danych bankowych wynika, że po…

Raport: Liczba klientów mobile only w bankach – III kwartał 2025 r.

Raport: Liczba klientów mobile only w bankach – III kwartał 2025 r.

Liczba klientów „mobile only”, czyli osób, które…

Who is who

Marcin Jaworski

Marcin Jaworski

Menedżer ds. komunikacji i analiz. Rzecznik prasowy.…

Anna Polak

Anna Polak

Z branżą leasingową Anna Polak jest związana…

Małgorzata Morańska

Małgorzata Morańska

Małgorzata Morańska Rzecznik Prasowy, Prezes Zarządu Fundacji…

O tym mówią bankowcy

Ostatnie komentarze

avatar komentującego

Avo Men:

Żadna nowość. To samo Sobieraj zrobil w Aliorze… Tylko jak potem trzeba było …

wt., 18 lis 2025 (12:09) • UniCredit wywraca stolik. Wszystkie najważniejsze usługi za darmo i bez „gwiazdek”

avatar komentującego

Avo Men:

Bla bla … spadek Klientów Indywidualnych pominięty … …

niedz., 9 lis 2025 (22:50) • 696 mln zł zysku netto Grupy Kapitałowej BNP Paribas Bank Polska w III kw. 2025 r.

avatar komentującego

Maciej Kusznierewicz:

Cel inflacyjny RPP mieści się w przedziale 1,5-3,5 proc. (a nie 1-3 proc., …

czw., 9 paź 2025 (11:32) • Kredyty miały być tańsze od listopada, będą już teraz. Stopy procentowe w dół [komentarz]

avatar komentującego

PRNews_pl:

Przecież na PRNews.pl (co sama nazwa serwisu wskazuje) od jakichś 25 lat publikuję …

pt., 12 wrz 2025 (06:12) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

avatar komentującego

Bart Ikswe:

No profesjonalna i rzetelna opinia...przedrukowana od Związku Banków Polskich 🤯 na dole artykułu …

pt., 12 wrz 2025 (06:07) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

  • SMART Bankier
  • Kredyt konsolidacyjny
  • Pożyczki na raty
  • Konto firmowe
  • Kurs inwestowania
  • Kalkulator brutto netto
  • Kalkulator kredytu gotówkowego
  • Kalkulator zdolności kredytowej
  • Rozlicz najem w PIT-28
  • pit 37 online na pit.pl
  • Rozliczenie pit
  • Program pit
  • Pit 11
  • Promocje bankowe
  • Promocje Pekao S.A.
  • Promocje BNP Paribas
  • Promocje Citi Handlowy
  • Promocje Alior Bank
  • Promocje Santander Bank
  • Promocje PKO BP
  • Promocje Millenium
  • Promocje ING Bank Śląski
  • Promocje mBank
  • Promocje Velobank
  • Promocje Nest Bank
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Newsletter
  • Prześlij informację
  • RSS
  • zgarnijpremie.pl
Bonnier Business Polska Bankier.pl – Portal Finansowy – Rynki, Twoje finanse, Biznes PIT.pl -Podatki dla małych firm i osób fizycznych, rozliczenia roczne Systempartnerski.pl - system afiliacyjny Bankier.pl PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations Mambiznes.pl - Pomysł na biznes, Własna firma, Biznes plan Dyskusja.biz - Blogi o biznesie, artykuły biznesowe Puls Biznesu pb.pl - rynek, akcje, spółka, przedsiębiorca, budżet Pulsmedycyny.pl - Portal lekarzy i pracowników służby zdrowia Pulsfarmacji.pl - Portal aptekarzy, techników i pracowników sektora farmaceutycznego
© 2008 − 2025 PRNews.pl. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu. Informacja o cookies. Polityka prywatności

Bezpłatny newsletter PRNews.pl

  • PRNews.pl to najbardziej opiniotwórczy serwis w branży bankowej. Przekonaj się dlaczego!
  • Codziennie rano otrzymasz skrót najważniejszych informacji ze świata finansów
  • Dzięki temu będziesz zawsze wiedział o nowych produktach, promocjach i usługach bankowych, ubezpieczeniowych i inwestycyjnych
  • Aktualne wiadomości z prasy i z samych instytucji finansowych - zupełnie bezpłatnie, wprost na twoją skrzynkę mailową
Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 38 tys. odbiorców