PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations

Najświeższe informacje z PRNews.pl w Twojej skrzynce!

Codziennie aktualne wiadomości ze świata finansów.

Zapisz się na nasz Newsletter ​i bądź na bieżąco z nowościami z branży!

  • Raporty
  • Instytucje
    • Aion Bank
    • Alior Bank
    • Bank BPS
    • Bank Millennium
    • Bank Ochrony Środowiska
    • Bank Pekao SA
    • Bank Pocztowy
    • Banki spółdzielcze
    • BGK
    • Biuro Informacji Kredytowej
    • BNP Paribas
    • Citi Handlowy
    • Compensa
    • Credit Agricole
    • Deutsche Bank
    • DNB
    • EuropAssistance
    • ING Bank Śląski
    • KIR
    • Klarna
    • Link4
    • Mastercard
    • mBank
    • Mondial Assistance
    • mPay
    • Nationale-Nederlanden
    • Nest Bank
    • PKO BP
    • PKO Leasing
    • Plus Bank
    • PolCard from Fiserv
    • Polski Standard Płatności
    • Pru
    • PZU
    • Raiffeisen Digital Bank
    • Revolut
    • Santander Bank Polska
    • Santander Consumer Bank
    • SGB
    • Standard Chartered Polska
    • Toyota Bank Polska
    • Trade Republic
    • UniCredit
    • VeloBank
    • Visa
    • Volkswagen Bank Oddział Polska
    • Warta
    • Zen.com
  • Produkty
    • Bankowość internetowa
    • Bankowość mobilna
    • Oszczędzanie
    • Bezpieczeństwo
    • Karty
    • Kredyty
    • Konta
    • Płatności mobilne
    • Ubezpieczenia
  • Analizy
  • Kariera w finansach
  • Szkolenia
  • Forum
  • Newsletter
PRNews.plInformacjeInterfejsy konwersacyjne redefiniują obsługę klienta

Interfejsy konwersacyjne redefiniują obsługę klienta

Informacje 04.02.2019 (12:06) artykuł nadesłany

W ostatnich latach obserwujemy gwałtowny rozwój nowych sposobów interakcji z aplikacjami, a co za tym idzie – biznesami i usługami. Co ciekawe, równocześnie doświadczamy szybkiego rozwoju interfejsów głosowych, jak np. Google Assistant czy Siri, oraz obserwujemy drugie życie interfejsów tekstowych w związku z silną ekspansją aplikacji czatowych. Ekspansją napędzaną głównie przez sukces WhatsApp (obecnie już część portfolio Facebooka) oraz Facebook Messenger, który stopniowo przekształcił się z prostego czata wewnątrz Facebooka do zupełnie odrębnej, wspierającej multimedia usługi definiującej nową kategorię, posiadającej własną platformę developerską, rozszerzenia i marketplace. A po drodze stał się jednocześnie jedną z kilku najpopularniejszych aplikacji na świecie.

Wojciech Poniatowski, Efigence

Rozwój aplikacji „messengerowych” i znaczące postępy w zakresie sztucznej inteligencji, które sprawiły, że chatboty stały się wreszcie prawdziwie użyteczne, wpływają na cały krajobraz mediów społecznościowych i obszaru obsługi klienta. Klienci oczekują od dostawców usług, w tym banków, że będą dla nich dostępni w messengerach i gotowi do natychmiastowej reakcji. Tradycyjnie byłaby to bardzo kosztowna zmiana, jednak dzięki wykorzystaniu chatbotów obserwujemy efekt odwrotny – wykorzystanie asystentów automatycznych pozwala na obniżenie kosztów. Juniper Research przewiduje, że dzięki temu do 2022 roku same banki zaoszczędzą globalnie ponad 8 miliardów dolarów rocznie.

Banki wchodzą do gry

Interfejs konwersacyjny jest świetnym dopasowaniem dla banków. Pozwala komunikować się znacznie szybciej niż przez telefon za pośrednictwem IVR, jest znacznie mniej stresujący dla klientów, a jednocześnie relatywnie prosty w personalizacji, co w usługach finansowych ma kluczowe znaczenie. Co ważne, już relatywnie prosta implementacja pozwala na obsłużenie większości podstawowych potrzeb klientów – jak podgląd stanu swoich produktów (np. stan konta, limity kartowe, zebrane oszczędności), zapytania o nowe produkty, informacje zarówno kontekstowe dla klienta (np. opłaty i prowizje dla jego produktu), jak i ogólne dla całego banku (np. numer SWIFT, adres siedziby etc.). Bardziej złożone wdrożenia mogą obsługiwać zlecenia operacji bankowych, personalizowane doradztwo finansowe czy realizację większości procesów bez opuszczania chata. Z czymkolwiek nie poradzi sobie bot, może zostać przekazane do agenta call center.

Co istotne, może to funkcjonować zarówno w kanałach własnych (aplikacja mobilna, bankowość internetowa etc.) jak i Messengerze. Po uruchomieniu przez Facebooka Messenger Platform, tworzenie chatbotów i messengerowych kanałów obsługi zostało wystandaryzowane i dzięki temu stało się znacznie prostsze, a jednocześnie korzystanie z nich przez klientów zyskało znacząco na atrakcyjności. Prawie z dnia na dzień przeszliśmy od narzędzia służącego do udzielania odpowiedzi tekstowych, do platformy pozwalającej na osadzanie multimediów, pobieranie danych klienta z zewnętrznych źródeł, przeprowadzanie pełnego procesu sprzedaży itp. A to wszystko w aplikacji właściwie pozbawionej progu wejścia, domyślnie zainstalowanej na większości nowych smartfonów i aktywnie używanej przez klientów. Lata 2019-2020 z pewnością przyniosą powszechne użycie przez usługodawców rozwiązań bazujących na Messenger i/lub chatbotach. Pionierzy już nich korzystają – Bank of America, Wells Fargo czy HSBC już obsługują swoich klientów poprzez zaawansowane chatboty.

Zresztą, nie jest to wyłącznie domena obsługi klienta. Boty mają zastosowanie także w zupełnie innych obszarach:

  • JPMorgan Chase używa ich do usprawniania operacji back-office;
  • American Express wspiera swoich partnerów poprzez kontekstowe oferty wysyłane poprzez Messenger do ich wspólnych klientów;
  • SEB wykorzystuje swojego bota „Aida” do zautomatyzowanej pomocy IT dla pracowników.

Znaleźć się na czele wyścigu

Naturalnie jest parę wyzwań, z którymi instytucje finansowe muszą się zmierzyć. Jedno z najistotniejszych dotyczy sposobów weryfikacji tożsamości klienta – zwłaszcza, że nie tylko musimy być w stanie go zweryfikować, ale także móc wiarygodnie udowodnić przed regulatorem, że jest to bezpieczny i zaufany proces, co w niektórych krajach będzie jeszcze trudniejsze. Tak długo, jak proces odbywa się w kanałach własnych, mamy nad nim pełną kontrolę. Jednak w przypadku usług realizowanych przez platformę zewnętrzną nie jest to łatwe i należy podejść do tego zadania ze sporą ostrożnością. Możliwości techniczne już są dostępne i wykorzystywane w pierwszych wdrożeniach, także obejmujących integracje pomiędzy Messengerem, CRM i Contact Center.

Chatboty są jeszcze nieco ograniczone w swojej funkcjonalności, ale w obecnym i przyszłym roku znacznie się to zmieni. Teraz jest idealny moment na uruchamianie tego typu projektów i zadbanie o to, by nie zostać w tyle za konkurencją. A po zbudowaniu solidnej podstawy będzie łatwo w przyszłości uzupełnić rozwiązanie o interfejs głosowy. Aha, i nie zapomnijcie skoordynować się z zespołami pracującymi nad Waszym API bankowym – będzie tu na pewno sporo synergii.

Wojciech Poniatowski

Product Manager, Efigence

2019-02-04
Redakcja PRNews.pl

Sprawdź także:

a 0 Podsumowanie 2025 r. w ubezpieczeniach dla kierowców, co się zmieni w 2026 r.?
19.12.2025 (05:31) – informacja prasowa

Podsumowanie 2025 r. w ubezpieczeniach dla kierowców, co się zmieni w 2026 r.?

Po III kwartale średnia składka w ubezpieczeniu OC komunikacyjnym wyniosła 553 zł, a średnia szkoda nieco ponad 12 …

a 0 VeloAnaliza: Boże Narodzenie dodaje ok. 6 mld zł do PKB Polski
19.12.2025 (05:29) – informacja prasowa

VeloAnaliza: Boże Narodzenie dodaje ok. 6 mld zł do PKB Polski

Święta Bożego Narodzenia wywierają wyraźny, sezonowy wpływ na PKB, podbijając aktywność gospodarczą w IV kwartale. …

a 0 45 mln rachunków z dostępem do bankowości elektronicznej. Smartfon wypiera „bank na komputerze”
Wojciech BoczońWojciech Boczoń
19.12.2025 (05:23)

45 mln rachunków z dostępem do bankowości elektronicznej. Smartfon wypiera „bank na komputerze”

Raport NetB@nk ZBP za III kwartał pokazuje rosnącą liczbę kont z dostępem do bankowości elektronicznej, ale też …

a 0 Twisto rozszerza działalność o Bułgarię
19.12.2025 (05:16) – informacja prasowa

Twisto rozszerza działalność o Bułgarię

Twisto kontynuuje międzynarodową ekspansję i po roku od wejścia na rynek rumuński rozszerza działalność o Bułgarię, …

a 0 Credit Agricole rozwija sieć wpłatomatów
19.12.2025 (05:13) – informacja prasowa

Credit Agricole rozwija sieć wpłatomatów

Bank Credit Agricole we współpracy z ITCARD rozszerza sieć wpłatomatów w całej Polsce. Klienci banku mogą korzystać …

a 0 Bank Pocztowy nagrodzony za program „Cyberdojrzali. Bądź mądrzejszy od oszusta” w konkursie Innowator ESG 2025
19.12.2025 (05:12) – informacja prasowa

Bank Pocztowy nagrodzony za program „Cyberdojrzali. Bądź mądrzejszy od oszusta” w konkursie Innowator ESG 2025

Ponad 9 tysięcy seniorów, dorosłych i młodzieży oraz ponad 1,5 miliona odsłon bezpłatnych webinarów online – to …

PRNews.pl

Zobacz również

Czy w „nowym banku” da się złożyć reklamację? Czytelnik skarży się na Trade Republic

Czy w „nowym banku” da się złożyć reklamację? Czytelnik skarży się na Trade Republic

Czytelnik zwrócił uwagę redakcji na problem, który…

Revolut zostaje operatorem komórkowym. Ceny pakietów od 25 zł

Revolut zostaje operatorem komórkowym. Ceny pakietów od 25 zł

Revolut uruchamia w Polsce usługę „Mobile Plans”,…

„Alicja” wciąż nęka klientów PKO BP. Po latach spłaty dług wraca jak koszmar

„Alicja” wciąż nęka klientów PKO BP. Po latach spłaty dług wraca jak koszmar

Choć wydawało się, że głośne spory o…

Krzysztof Kolany i Wojciech Boczoń nagrodzeni w konkursie NBP

Krzysztof Kolany i Wojciech Boczoń nagrodzeni w konkursie NBP

Dwaj analitycy Bankier.pl – Krzysztof Kolany oraz…

BNP Paribas podnosi opłaty. Konto będzie darmowe, ale więcej zapłacicie za resztę operacji

BNP Paribas podnosi opłaty. Konto będzie darmowe, ale więcej zapłacicie za resztę operacji

Od 1 marca 2026 r. BNP Paribas…

O tym mówią bankowcy

Ostatnie komentarze

avatar komentującego

daria owocna:

Nie tylko oni mają problem ;) Jestem starsza, a też ciężko z kasą …

śr., 17 gru 2025 (14:38) • Jak Gen Z radzi sobie z dorosłością? 1/3 z nich już ma długi

avatar komentującego

MalmoMind:

Żadna nowość. To samo Sobieraj zrobil w Aliorze… Tylko jak potem trzeba było …

wt., 18 lis 2025 (12:09) • UniCredit wywraca stolik. Wszystkie najważniejsze usługi za darmo i bez „gwiazdek”

avatar komentującego

MalmoMind:

Bla bla … spadek Klientów Indywidualnych pominięty … …

niedz., 9 lis 2025 (22:50) • 696 mln zł zysku netto Grupy Kapitałowej BNP Paribas Bank Polska w III kw. 2025 r.

avatar komentującego

Maciej Kusznierewicz:

Cel inflacyjny RPP mieści się w przedziale 1,5-3,5 proc. (a nie 1-3 proc., …

czw., 9 paź 2025 (11:32) • Kredyty miały być tańsze od listopada, będą już teraz. Stopy procentowe w dół [komentarz]

avatar komentującego

PRNews_pl:

Przecież na PRNews.pl (co sama nazwa serwisu wskazuje) od jakichś 25 lat publikuję …

pt., 12 wrz 2025 (06:12) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

  • SMART Bankier
  • Kredyt konsolidacyjny
  • Pożyczki na raty
  • Konto firmowe
  • Kurs inwestowania
  • Kalkulator brutto netto
  • Kalkulator kredytu gotówkowego
  • Kalkulator zdolności kredytowej
  • Rozlicz najem w PIT-28
  • pit 37 online na pit.pl
  • Rozliczenie pit
  • Program pit
  • Pit 11
  • Promocje bankowe
  • Promocje Pekao S.A.
  • Promocje BNP Paribas
  • Promocje Citi Handlowy
  • Promocje Alior Bank
  • Promocje Santander Bank
  • Promocje PKO BP
  • Promocje Millenium
  • Promocje ING Bank Śląski
  • Promocje mBank
  • Promocje Velobank
  • Promocje Nest Bank
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Newsletter
  • Prześlij informację
  • RSS
  • zgarnijpremie.pl
Bonnier Business Polska Bankier.pl – Portal Finansowy – Rynki, Twoje finanse, Biznes PIT.pl -Podatki dla małych firm i osób fizycznych, rozliczenia roczne Systempartnerski.pl - system afiliacyjny Bankier.pl PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations Mambiznes.pl - Pomysł na biznes, Własna firma, Biznes plan Dyskusja.biz - Blogi o biznesie, artykuły biznesowe Puls Biznesu pb.pl - rynek, akcje, spółka, przedsiębiorca, budżet Pulsmedycyny.pl - Portal lekarzy i pracowników służby zdrowia Pulsfarmacji.pl - Portal aptekarzy, techników i pracowników sektora farmaceutycznego
© 2008 − 2025 PRNews.pl. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu. Informacja o cookies. Polityka prywatności

Bezpłatny newsletter PRNews.pl

  • PRNews.pl to najbardziej opiniotwórczy serwis w branży bankowej. Przekonaj się dlaczego!
  • Codziennie rano otrzymasz skrót najważniejszych informacji ze świata finansów
  • Dzięki temu będziesz zawsze wiedział o nowych produktach, promocjach i usługach bankowych, ubezpieczeniowych i inwestycyjnych
  • Aktualne wiadomości z prasy i z samych instytucji finansowych - zupełnie bezpłatnie, wprost na twoją skrzynkę mailową
Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 38 tys. odbiorców