PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations

Najświeższe informacje z PRNews.pl w Twojej skrzynce!

Codziennie aktualne wiadomości ze świata finansów.

Zapisz się na nasz Newsletter ​i bądź na bieżąco z nowościami z branży!

  • Raporty
    • Polska bankowość w liczbach – raporty kwartalne
    • Aktywa banków
    • Bankomaty
    • Bankowość mobilna
    • Bankowość internetowa
    • Konta
    • Karty debetowe
    • Karty kredytowe
    • Karty HCE
    • Kredyty hipoteczne
    • Liczba klientów
    • Placówki
    • Zatrudnienie
    • e-administracja
  • Instytucje
    • Alior Bank
    • Bank BPS
    • Bank Millennium
    • Bank Ochrony Środowiska
    • Bank Pekao SA
    • Bank Pocztowy
    • Banki spółdzielcze
    • BGK
    • Biuro Informacji Kredytowej
    • BNP Paribas
    • Citi Handlowy
    • Credit Agricole
    • Deutsche Bank
    • Diners Club
    • DNB
    • EuropAssistance
    • First Data
    • Getin Noble Bank
    • HSBC Polska
    • Idea Bank
    • ING Bank Śląski
    • Inteligo
    • Marken Systemy Antywirusowe
    • Mastercard
    • mBank
    • Nest Bank
    • PKO BP
    • PKO Leasing
    • Plus Bank
    • Polski Standard Płatności
    • Provema
    • Prudential
    • PZU
    • Raiffeisen Polbank
    • Revolut
    • Santander Bank Polska
    • Santander Consumer Bank
    • Standard Chartered Polska
    • T-Mobile Usługi Bankowe
    • Toyota Bank Polska
    • Visa
    • Volkswagen Bank Oddział Polska
  • Produkty
    • Bankowość internetowa
    • Bankowość mobilna
    • Oszczędzanie
    • Bezpieczeństwo
    • Karty
    • Kredyty
    • Konta
    • Pod lupą
    • Płatności mobilne
    • Ubezpieczenia
  • Analizy
  • Kariera w finansach
  • Who is who
  • Szkolenia
  • Forum
  • Newsletter
PRNews.plWiadomościMarketing i PRInternet o polskim Product Placement

Internet o polskim Product Placement

Marketing i PR 30.04.2009 (07:59) artykuł nadesłany

W ostatnim czasie coraz więcej mówi się o niestandardowym sposobie promocji jakim jest product placement. Rośnie zainteresowanie sposobem jego zastosowania, a równocześnie rezultatami, które przynosi. Na jego temat zaczęli rozpisywać się również redaktorzy serwisów internetowych oraz sami internauci. Pojawia się coraz więcej serwisów, blogów i forów, w których product placement stanowi ważny temat dyskusji.

Product placement polega na szczególnym ulokowaniu na zasadach komercyjnych produktu w przestrzeni wydającej się być neutralną marketingowo, w której odbiorca jest bardziej ufny niż w sytuacji typowej reklamy, gdy wie, że ma z nią do czynienia – wyjaśnia Wiktor W. Kammer – prezes zarządu Red Star Media sp. z o.o. specjalizującej się w Product Placement oraz Public Relations. Lokowanie produktów ma miejsce przede wszystkim w filmach i produkcjach telewizyjnych (w serialach, programach rozrywkowych, reality show itp.). Spotykany jest także w klipach muzycznych, grach komputerowych, a nawet – sztukach teatralnych. Związany jest z ekspozycją wizualną (np. bohater trzyma w ręku przedmiot konkretnej marki), czasem dźwiękową (np. bardzo znany jingiel stacji radiowej pojawiający się nagle w serialu czy filmie). Działa wprost (ekspozycja logo) lub przez skojarzenie (barwy firmowe, charakterystyczny kształt lub dźwięk).

Choć product placement narodził się wraz z kinematografią, to jednak dopiero teraz mówi się o nim więcej w naszym kraju. Jest to spowodowane miedzy innymi zalewem seriali telewizyjnych produktami, których pojawienie się zostało wcześniej opłacone i wkomponowane w scenariusz (niekwestionowanym liderem w tym zakresie jest TVN). Nie bez znaczenia jest również fakt, iż ze względu na brak odpowiednich regulacji w polskim prawie, na razie Product Placement „rozliczany” jest zwykle jako sponsoring użyczeniowy. To znów wymusza wymienienie sponsora w planszy końcowej produkcji. W Internecie pojawia się mnóstwo miejsc, w których można poczytać artykuły czy opinie na ten temat.

Pewnie dyskusja ta nie była by tak żarliwa gdyby nie fakt, że product placement jest w Polsce zazwyczaj nieumiejętnie stosowany. Badania pokazują, że product placement dość wyraźnie zwiększa rozpoznawalność marki. Często podnosi wyniki sprzedażowe – tłumaczy Wiktor W. Kammer z krakowskiej spółki. Stąd zachłyśnięcie się tym sposobem promocji przez przedsiębiorców. To zainteresowanie dość szybko zauważyły agencje reklamowe i PR, które proponują dziś swoim klientom wykorzystanie product placement jako część realizacji media planu. Z kolei twórcy filmów czy seriali nie odmawiają sobie możliwości dodatkowego zarobku. Prawdopodobnie dlatego widzowie mają często wrażenie, że oglądają (zwłaszcza w telewizjach prywatnych czy filmach rozrywkowych) zamiast filmu – niekończący się blok reklamowy.

Nie jest sztuką umieścić produkt w filmie czy serialu. Sztuką jest zrobić to sensownie – wyjaśnia Wiktor W. Kammer. Product placement stanowi alternatywę dla tradycyjnej reklamy. Produkt, pojawiając się w naturalnym dla siebie kontekście, bardziej przemawia do potencjalnego klienta. Niestety pokazany nieudolnie przynosi odwrotny od zamierzonego efekt. Widzowie są wyczuleni na próby manipulacji. Za takie uważa się umieszczanie reklamy w miejscach, które nie są „reklamowe”. Takim jest np. film. Dlatego tak ważne jest by robić to w rozsądny i przemyślany sposób. Opinie widzów dowodzą, że mniej rażą obrandowane przedmioty codziennego użytku. Natomiast najbardziej irytują nachalne wątki pojawiające się jakby tylko po to, by pokazać dany produkt czy instytucję. To właśnie one przykuwają uwagę internautów, którzy „nie pozostawiają na nich suchej nitki”.

Ta nieudolność doprowadziła do niecodziennej mody na wyszukiwanie product placement w polskich produkcjach. Internet aż „się trzęsie” od wymiany opinii na temat marek, które pojawiły się w serialach i filmach. Widzowie zaczynają bawić się w asystentów Sherlocka Holmesa. Siadają przed telewizorami i np. z oglądania serialu czynią swoisty konkurs spostrzegawczości. Wynajdują na ekranie poszczególne marki. Obserwują konteksty i oceniają wątki, w których się pojawiły. Następnie dzielą się swoimi uwagami z podobnymi pasjonatami w sieci.

Dyskusje prowadzone są głównie na blogach i forach internetowych. Wśród blogerów zdecydowanie dominuje Mediafun czyli Maciej Budzich. Product placement jest jednym z ulubionych zagadnień tego najbardziej popularnego blogera piszącego o reklamie. Jakie ma o nim zdanie? Do product placementu w polskim wykonaniu mam mieszane uczucia. Zazwyczaj mnie śmieszy…. chociaż powinien być przecież skuteczny. Często po emisji odcinka popularnego serialu (TVN króluje, ale i Polsat, product placement można znaleźć również w Klanie – TVP) wystarczy wejść na fora internetowe (np. Gazeta.pl) i poczytać o „żałosnej reklamie” w telewizji – mówi Maciej Budzich prowadzący blog.mediafun.pl

Temat pojawia się szeroko na forach portali bardzo zróżnicowanych tematycznie i skierowanych do różnych grup docelowych. Kwestie związane z product placement poruszane są zarówno na forach najpopularniejszych serwisów, takich jak m.in.: Onet.pl, Interia.pl czy Gazeta.pl, jak i portali branżowych:  Media2.pl czy WirtualneMedia.pl (media) i Stopklatka.pl (film). Rozmowy dotyczące marketingowego lokowania produktów w polskich produkcjach nie ominęły też serwisów społecznościowych (np. GoldenLine), a nawet serwisów kobiecych (NetKobiety.pl, Iwoman.pl) i lokalnych (forum miasta Więcbork).

Same serwisy także podejmują temat product placement. Często same go inicjują. O product placement rozpisują się redaktorzy m.in. E-pr, Medialine, Mediarun, Marketingu przy Kawie, a także Bankiera, Money.pl czy Interaktywnie.com. Rzadko można spotkać głosy chwalące tego typu promocję. Często pojawiają się głosy, że niektóre produkcje przypominają właśnie jeden, niekończący się blok reklamowy, bo jak inaczej nazwać czterominutową scenę zbudowaną wokół  livebox TP w 15 minutowym odcinku serialu „Na wspólnej”? – pyta Maciej Budzich.

Szeroka definicja product placement pojawiła się także w polskiej wersji Wikipedii. Na YouTubie dużą popularnością cieszą się filmiki prezentujące wybrane przykłady jego zastosowania w polskich (i zagranicznych oczywiście też) produkcjach filmowych i telewizyjnych. Użytkownicy serwisu tworzą własne Top Listy z fragmentami filmów, w których pojawiają się określone marki. Można powiedzieć, że wokół samego product placement tworzy się pewna internetowa społeczność: jego fanów i antyfanów aktywnie zaangażowanych w propagowanie wiedzy na jego temat. Ci internauci bardzo uważnie patrzą producentom, a także agencjom zajmujących się lokowaniem produktów i ich klientom na ręce. Nie szczędzą pochwał, a zwłaszcza opinii negatywnych na temat efektów ich współpracy. Dlatego tak ważne jest dobre dobranie filmu czy serialu do produktu i umieszczenie go w sposób jak najmniej inwazyjny – tak, aby nie narazić się na śmieszność i krytykę – podkreśla prezes Red Star Media sp. z o.o.

Anna Adamska
Źródło: Times Square Public Relations

marketing 2009-04-30
Redakcja PRNews.pl
Tagi: marketing

Sprawdź także:

a 0 ING w nowej kampanii oszczędności skłania do refleksji nad tym co daje nam wolność?
17.05.2022 (11:49) – informacja prasowa

ING w nowej kampanii oszczędności skłania do refleksji nad tym co daje nam wolność?

Technologia? Natura? Miłość? Poprzez pytania o różne aspekty naszego życia bank podpowiada, że wolność wyboru …

a 0 Reklama TV nowego Millennium 360°
17.05.2022 (11:48) – informacja prasowa

Reklama TV nowego Millennium 360°

W piątek rozpoczęła się emisja reklamy telewizyjnej Millennium 360°, oferty inspirowanej potrzebami klientów. To …

a Kariera w finansach 0 Pracownicy twierdzą, że praca hybrydowa czyni ich szczęśliwszymi i bardziej wydajnymi
17.05.2022 (11:46) – informacja prasowa

Pracownicy twierdzą, że praca hybrydowa czyni ich szczęśliwszymi i bardziej wydajnymi

Jak wynika z nowego globalnego badania Cisco, praca hybrydowa przyczyniła się do poprawy samopoczucia pracowników …

a 0 Logo Uniqa pojawiło się na budynku centrali przy Chłodnej 51 w Warszawie
17.05.2022 (11:43) – informacja prasowa

Logo Uniqa pojawiło się na budynku centrali przy Chłodnej 51 w Warszawie

UNIQA ma już logo na biurowcu Warsaw Trade Tower, gdzie znajduje się siedziba ubezpieczyciela. Logo umieszczone …

a 0 Rosnące ceny materiałów budowlanych pokrzyżują plany remontowe Polaków?
17.05.2022 (11:41) – informacja prasowa

Rosnące ceny materiałów budowlanych pokrzyżują plany remontowe Polaków?

Wiosna i lato to doskonały czas, aby odświeżyć wystrój kuchni czy salonu, naprawić uciążliwe usterki albo …

a 0 ING obniża marże kredytów dla firm
17.05.2022 (11:39) – informacja prasowa

ING obniża marże kredytów dla firm

ING Bank Śląski ponownie obniża swoje marże kredytów dla firm – tym razem nawet o 1,2 pkt proc. Jednocześnie do …

PRNews.pl

Zobacz również

6 proc. na lokacie w kolejnym banku

6 proc. na lokacie w kolejnym banku

W piątek informowaliśmy, że Bank Pekao wprowadzi…

Google szykuje duże zmiany w Google Pay. Zmieni się nazwa

Google szykuje duże zmiany w Google Pay. Zmieni się nazwa

Firma Google zapowiedziała spore zmiany w aplikacji…

Pekao proponuje 6 proc. na lokacie. Coraz więcej piątek na rynku

Pekao proponuje 6 proc. na lokacie. Coraz więcej piątek na rynku

Oprocentowanie lokat mozolnie pnie się do góry.…

Frankowe ugody – „wskaźniki sukcesu” rozczarowują

Frankowe ugody – „wskaźniki sukcesu” rozczarowują

Niewielka część negocjacji dotyczących kredytów „frankowych” kończy…

Morawiecki: Wprowadzamy nowe obligacje detaliczne, oparte na stopie referencyjnej NBP

Morawiecki: Wprowadzamy nowe obligacje detaliczne, oparte na stopie referencyjnej NBP

Wdrażamy nowe typy obligacji, które będą korzystne…

Who is who

Marek Gieorgica

Marek Gieorgica

Członek Zarządu, Clear Communication Group Marek Gieorgica…

Agnieszka Jabłońska-Twaróg

Agnieszka Jabłońska-Twaróg

International Marketing Communications Manager w Twisto Od…

Justyna Szafraniec

Justyna Szafraniec

Head of Communications w Generali Polska Justyna…

O tym mówią bankowcy

Ostatnie komentarze

manhee:

Z Visa Mobile nie skorzysta osoba postronna, która zna numer telefonu przypisany do …

pon, 16 maj 2022 (17:41) • Visa Mobile już dostępna dla wszystkich klientów Nest Banku

Adamkul:

Nordiqa.com kursy Seka rewelacja spread zawężony …

pt, 13 maj 2022 (13:23) • Kantor internetowy czy bank – kto oferuje lepsze kursy walut?

Michał Jędruszko:

Pan Krzysztof Pietraszkiewicz ZBP udaje na Janą Górę wraz ze swoimi bankowcami na …

czw, 12 maj 2022 (08:11) • Czym zastąpić WIBOR?

dwutlenekwegla:

Najlepsza opcja to żeby nim nie być i zawsze sprawdzać właśnie w takim …

śr, 11 maj 2022 (08:47) • 3 sposoby, jak nie zostać dłużnikiem mimo rosnących rachunków

jurek:

Allegro ciągle testuje te rakowe płatności narażając klienta na straty. Wiadomo ze bank …

pt, 6 maj 2022 (19:38) • Allegro rezygnuje z Rat Od.nowa – limitu kredytowego od BNP Paribas

  • Kredyt gotówkowy
  • Pit 36
  • 1 procent
  • Pit 11
  • SMART Bankier
  • Pit 2020
  • Pit 39
  • Pit online
  • Pit 37
  • Pit 8c
  • Rozliczenie PIT
  • e-Deklaracje 2019
  • Kalkulator brutto netto
  • Twój e-pit
  • Pity
  • Pit 28
  • Przelicznik walut
  • Ranking ROR Bankier SMART
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Newsletter
  • Prześlij informację
  • RSS
  • zgarnijpremie.pl
Bonnier Business Polska Bankier.pl – Portal Finansowy – Rynki, Twoje finanse, Biznes PIT.pl -Podatki dla małych firm i osób fizycznych, rozliczenia roczne Systempartnerski.pl - system afiliacyjny Bankier.pl PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations Mambiznes.pl - Pomysł na biznes, Własna firma, Biznes plan Dyskusja.biz - Blogi o biznesie, artykuły biznesowe Puls Biznesu pb.pl - rynek, akcje, spółka, przedsiębiorca, budżet Pulsmedycyny.pl - Portal lekarzy i pracowników służby zdrowia Pulsfarmacji.pl - Portal aptekarzy, techników i pracowników sektora farmaceutycznego
© 2008 − 2022 PRNews.pl. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu. Informacja o cookies. Polityka prywatności

Bezpłatny newsletter PRNews.pl

  • PRNews.pl to najbardziej opiniotwórczy serwis w branży bankowej. Przekonaj się dlaczego!
  • Codziennie rano otrzymasz skrót najważniejszych informacji ze świata finansów
  • Dzięki temu będziesz zawsze wiedział o nowych produktach, promocjach i usługach bankowych, ubezpieczeniowych i inwestycyjnych
  • Aktualne wiadomości z prasy i z samych instytucji finansowych - zupełnie bezpłatnie, wprost na twoją skrzynkę mailową
Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 38 tys. odbiorców