PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations

Najświeższe informacje z PRNews.pl w Twojej skrzynce!

Codziennie aktualne wiadomości ze świata finansów.

Zapisz się na nasz Newsletter ​i bądź na bieżąco z nowościami z branży!

  • Raporty
  • Instytucje
    • Aion Bank
    • Alior Bank
    • Bank BPS
    • Bank Millennium
    • Bank Ochrony Środowiska
    • Bank Pekao SA
    • Bank Pocztowy
    • Banki spółdzielcze
    • BGK
    • Biuro Informacji Kredytowej
    • BNP Paribas
    • Citi Handlowy
    • Compensa
    • Credit Agricole
    • Deutsche Bank
    • DNB
    • EuropAssistance
    • ING Bank Śląski
    • KIR
    • Klarna
    • Link4
    • Mastercard
    • mBank
    • Mondial Assistance
    • mPay
    • Nationale-Nederlanden
    • Nest Bank
    • PKO BP
    • PKO Leasing
    • Plus Bank
    • PolCard from Fiserv
    • Polski Standard Płatności
    • Pru
    • PZU
    • Raiffeisen Digital Bank
    • Revolut
    • Santander Bank Polska
    • Santander Consumer Bank
    • SGB
    • Standard Chartered Polska
    • Toyota Bank Polska
    • Trade Republic
    • UniCredit
    • VeloBank
    • Visa
    • Volkswagen Bank Oddział Polska
    • Warta
    • Zen.com
  • Produkty
    • Bankowość internetowa
    • Bankowość mobilna
    • Oszczędzanie
    • Bezpieczeństwo
    • Karty
    • Kredyty
    • Konta
    • Płatności mobilne
    • Ubezpieczenia
  • Analizy
  • Kariera w finansach
  • Szkolenia
  • Forum
  • Newsletter
PRNews.plWiadomościMarketing i PRInternet o polskim Product Placement

Internet o polskim Product Placement

Marketing i PR 30.04.2009 (07:59) artykuł nadesłany

W ostatnim czasie coraz więcej mówi się o niestandardowym sposobie promocji jakim jest product placement. Rośnie zainteresowanie sposobem jego zastosowania, a równocześnie rezultatami, które przynosi. Na jego temat zaczęli rozpisywać się również redaktorzy serwisów internetowych oraz sami internauci. Pojawia się coraz więcej serwisów, blogów i forów, w których product placement stanowi ważny temat dyskusji.

Product placement polega na szczególnym ulokowaniu na zasadach komercyjnych produktu w przestrzeni wydającej się być neutralną marketingowo, w której odbiorca jest bardziej ufny niż w sytuacji typowej reklamy, gdy wie, że ma z nią do czynienia – wyjaśnia Wiktor W. Kammer – prezes zarządu Red Star Media sp. z o.o. specjalizującej się w Product Placement oraz Public Relations. Lokowanie produktów ma miejsce przede wszystkim w filmach i produkcjach telewizyjnych (w serialach, programach rozrywkowych, reality show itp.). Spotykany jest także w klipach muzycznych, grach komputerowych, a nawet – sztukach teatralnych. Związany jest z ekspozycją wizualną (np. bohater trzyma w ręku przedmiot konkretnej marki), czasem dźwiękową (np. bardzo znany jingiel stacji radiowej pojawiający się nagle w serialu czy filmie). Działa wprost (ekspozycja logo) lub przez skojarzenie (barwy firmowe, charakterystyczny kształt lub dźwięk).

Choć product placement narodził się wraz z kinematografią, to jednak dopiero teraz mówi się o nim więcej w naszym kraju. Jest to spowodowane miedzy innymi zalewem seriali telewizyjnych produktami, których pojawienie się zostało wcześniej opłacone i wkomponowane w scenariusz (niekwestionowanym liderem w tym zakresie jest TVN). Nie bez znaczenia jest również fakt, iż ze względu na brak odpowiednich regulacji w polskim prawie, na razie Product Placement „rozliczany” jest zwykle jako sponsoring użyczeniowy. To znów wymusza wymienienie sponsora w planszy końcowej produkcji. W Internecie pojawia się mnóstwo miejsc, w których można poczytać artykuły czy opinie na ten temat.

Pewnie dyskusja ta nie była by tak żarliwa gdyby nie fakt, że product placement jest w Polsce zazwyczaj nieumiejętnie stosowany. Badania pokazują, że product placement dość wyraźnie zwiększa rozpoznawalność marki. Często podnosi wyniki sprzedażowe – tłumaczy Wiktor W. Kammer z krakowskiej spółki. Stąd zachłyśnięcie się tym sposobem promocji przez przedsiębiorców. To zainteresowanie dość szybko zauważyły agencje reklamowe i PR, które proponują dziś swoim klientom wykorzystanie product placement jako część realizacji media planu. Z kolei twórcy filmów czy seriali nie odmawiają sobie możliwości dodatkowego zarobku. Prawdopodobnie dlatego widzowie mają często wrażenie, że oglądają (zwłaszcza w telewizjach prywatnych czy filmach rozrywkowych) zamiast filmu – niekończący się blok reklamowy.

Nie jest sztuką umieścić produkt w filmie czy serialu. Sztuką jest zrobić to sensownie – wyjaśnia Wiktor W. Kammer. Product placement stanowi alternatywę dla tradycyjnej reklamy. Produkt, pojawiając się w naturalnym dla siebie kontekście, bardziej przemawia do potencjalnego klienta. Niestety pokazany nieudolnie przynosi odwrotny od zamierzonego efekt. Widzowie są wyczuleni na próby manipulacji. Za takie uważa się umieszczanie reklamy w miejscach, które nie są „reklamowe”. Takim jest np. film. Dlatego tak ważne jest by robić to w rozsądny i przemyślany sposób. Opinie widzów dowodzą, że mniej rażą obrandowane przedmioty codziennego użytku. Natomiast najbardziej irytują nachalne wątki pojawiające się jakby tylko po to, by pokazać dany produkt czy instytucję. To właśnie one przykuwają uwagę internautów, którzy „nie pozostawiają na nich suchej nitki”.

Ta nieudolność doprowadziła do niecodziennej mody na wyszukiwanie product placement w polskich produkcjach. Internet aż „się trzęsie” od wymiany opinii na temat marek, które pojawiły się w serialach i filmach. Widzowie zaczynają bawić się w asystentów Sherlocka Holmesa. Siadają przed telewizorami i np. z oglądania serialu czynią swoisty konkurs spostrzegawczości. Wynajdują na ekranie poszczególne marki. Obserwują konteksty i oceniają wątki, w których się pojawiły. Następnie dzielą się swoimi uwagami z podobnymi pasjonatami w sieci.

Dyskusje prowadzone są głównie na blogach i forach internetowych. Wśród blogerów zdecydowanie dominuje Mediafun czyli Maciej Budzich. Product placement jest jednym z ulubionych zagadnień tego najbardziej popularnego blogera piszącego o reklamie. Jakie ma o nim zdanie? Do product placementu w polskim wykonaniu mam mieszane uczucia. Zazwyczaj mnie śmieszy…. chociaż powinien być przecież skuteczny. Często po emisji odcinka popularnego serialu (TVN króluje, ale i Polsat, product placement można znaleźć również w Klanie – TVP) wystarczy wejść na fora internetowe (np. Gazeta.pl) i poczytać o „żałosnej reklamie” w telewizji – mówi Maciej Budzich prowadzący blog.mediafun.pl

Temat pojawia się szeroko na forach portali bardzo zróżnicowanych tematycznie i skierowanych do różnych grup docelowych. Kwestie związane z product placement poruszane są zarówno na forach najpopularniejszych serwisów, takich jak m.in.: Onet.pl, Interia.pl czy Gazeta.pl, jak i portali branżowych:  Media2.pl czy WirtualneMedia.pl (media) i Stopklatka.pl (film). Rozmowy dotyczące marketingowego lokowania produktów w polskich produkcjach nie ominęły też serwisów społecznościowych (np. GoldenLine), a nawet serwisów kobiecych (NetKobiety.pl, Iwoman.pl) i lokalnych (forum miasta Więcbork).

Same serwisy także podejmują temat product placement. Często same go inicjują. O product placement rozpisują się redaktorzy m.in. E-pr, Medialine, Mediarun, Marketingu przy Kawie, a także Bankiera, Money.pl czy Interaktywnie.com. Rzadko można spotkać głosy chwalące tego typu promocję. Często pojawiają się głosy, że niektóre produkcje przypominają właśnie jeden, niekończący się blok reklamowy, bo jak inaczej nazwać czterominutową scenę zbudowaną wokół  livebox TP w 15 minutowym odcinku serialu „Na wspólnej”? – pyta Maciej Budzich.

Szeroka definicja product placement pojawiła się także w polskiej wersji Wikipedii. Na YouTubie dużą popularnością cieszą się filmiki prezentujące wybrane przykłady jego zastosowania w polskich (i zagranicznych oczywiście też) produkcjach filmowych i telewizyjnych. Użytkownicy serwisu tworzą własne Top Listy z fragmentami filmów, w których pojawiają się określone marki. Można powiedzieć, że wokół samego product placement tworzy się pewna internetowa społeczność: jego fanów i antyfanów aktywnie zaangażowanych w propagowanie wiedzy na jego temat. Ci internauci bardzo uważnie patrzą producentom, a także agencjom zajmujących się lokowaniem produktów i ich klientom na ręce. Nie szczędzą pochwał, a zwłaszcza opinii negatywnych na temat efektów ich współpracy. Dlatego tak ważne jest dobre dobranie filmu czy serialu do produktu i umieszczenie go w sposób jak najmniej inwazyjny – tak, aby nie narazić się na śmieszność i krytykę – podkreśla prezes Red Star Media sp. z o.o.

Anna Adamska
Źródło: Times Square Public Relations

marketing 2009-04-30
Redakcja PRNews.pl
Tagi: marketing

Sprawdź także:

a 0 Nowe oferty promocyjne ubezpieczeń komunikacyjnych i nieruchomości w Alior Banku
05.12.2025 (04:16) – informacja prasowa

Nowe oferty promocyjne ubezpieczeń komunikacyjnych i nieruchomości w Alior Banku

Alior Bank wprowadza dwie nowe promocje ubezpieczeniowe w ramach współpracy z LINK4. Akcje potrwają do 31 grudnia …

a 0 XV edycja Programu Grantów Lokalnych Banku BNP Paribas – 500 000 zł trafi do organizacji wzmacniających swoje społeczności
05.12.2025 (04:14) – informacja prasowa

XV edycja Programu Grantów Lokalnych Banku BNP Paribas – 500 000 zł trafi do organizacji wzmacniających swoje społeczności

Bank BNP Paribas rusza z piętnastą edycją Programu Grantów Lokalnych – inicjatywy, która od 2011 roku wspiera …

a 0 Revolut udostępnia “Tryb Uliczny”. Ma chronić środki klientów przed atakami złodziei podczas sezonu świątecznego
05.12.2025 (04:09) – informacja prasowa

Revolut udostępnia “Tryb Uliczny”. Ma chronić środki klientów przed atakami złodziei podczas sezonu świątecznego

Revolut udostępnił w krajach EOG i Wielkiej Brytanii (również w Polsce) nową funkcję bezpieczeństwa: “Tryb …

a 0 ING na 9. Śląskim Festiwalu Nauki Katowice
05.12.2025 (04:07) – informacja prasowa

ING na 9. Śląskim Festiwalu Nauki Katowice

Fundacja ING Dzieciom wspólnie z ING Bankiem Śląskim zapraszają dzieci, młodzież i dorosłych do Katowic, na kolejne …

a 0 Hitachi Europe i ITCARD nawiązują strategiczne partnerstwo
05.12.2025 (04:06) – informacja prasowa

Hitachi Europe i ITCARD nawiązują strategiczne partnerstwo

Hitachi Europe Ltd. i ITCARD S.A. zawarły strategiczne partnerstwo w celu przyspieszenia innowacji i transformacji …

a 0 ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego przedłużają strategiczne partnerstwo na kolejne trzy lata
05.12.2025 (04:02) – informacja prasowa

ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego przedłużają strategiczne partnerstwo na kolejne trzy lata

Grupa ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego podpisały umowę o kontynuacji strategicznego partnerstwa na lata …

PRNews.pl

Zobacz również

Kup teraz, zapłać później. Po trzech miesiącach Citi da Ci najnowszego Apple Watcha

Kup teraz, zapłać później. Po trzech miesiącach Citi da Ci najnowszego Apple Watcha

Nowy Apple Watch SE 3 to gadżet,…

mBank rozszerza cyfrową hipotekę. Nowy kredyt na mieszkanie z rynku wtórnego w kilkanaście minut

mBank rozszerza cyfrową hipotekę. Nowy kredyt na mieszkanie z rynku wtórnego w kilkanaście minut

Niespełna trzy miesiące po starcie cyfrowej hipoteki…

Raport: Liczba kont osobistych w bankach – III kwartał 2025 r.

Raport: Liczba kont osobistych w bankach – III kwartał 2025 r.

Rynek rachunków oszczędnościowo-rozliczeniowych w złotych po III…

Te banki mają najwięcej aktywnych użytkowników Blika. Dane po III kw. 25

Te banki mają najwięcej aktywnych użytkowników Blika. Dane po III kw. 25

Z zebranych danych bankowych wynika, że po…

Raport: Liczba klientów mobile only w bankach – III kwartał 2025 r.

Raport: Liczba klientów mobile only w bankach – III kwartał 2025 r.

Liczba klientów „mobile only”, czyli osób, które…

O tym mówią bankowcy

Ostatnie komentarze

avatar komentującego

Avo Men:

Żadna nowość. To samo Sobieraj zrobil w Aliorze… Tylko jak potem trzeba było …

wt., 18 lis 2025 (12:09) • UniCredit wywraca stolik. Wszystkie najważniejsze usługi za darmo i bez „gwiazdek”

avatar komentującego

Avo Men:

Bla bla … spadek Klientów Indywidualnych pominięty … …

niedz., 9 lis 2025 (22:50) • 696 mln zł zysku netto Grupy Kapitałowej BNP Paribas Bank Polska w III kw. 2025 r.

avatar komentującego

Maciej Kusznierewicz:

Cel inflacyjny RPP mieści się w przedziale 1,5-3,5 proc. (a nie 1-3 proc., …

czw., 9 paź 2025 (11:32) • Kredyty miały być tańsze od listopada, będą już teraz. Stopy procentowe w dół [komentarz]

avatar komentującego

PRNews_pl:

Przecież na PRNews.pl (co sama nazwa serwisu wskazuje) od jakichś 25 lat publikuję …

pt., 12 wrz 2025 (06:12) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

avatar komentującego

Bart Ikswe:

No profesjonalna i rzetelna opinia...przedrukowana od Związku Banków Polskich 🤯 na dole artykułu …

pt., 12 wrz 2025 (06:07) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

  • SMART Bankier
  • Kredyt konsolidacyjny
  • Pożyczki na raty
  • Konto firmowe
  • Kurs inwestowania
  • Kalkulator brutto netto
  • Kalkulator kredytu gotówkowego
  • Kalkulator zdolności kredytowej
  • Rozlicz najem w PIT-28
  • pit 37 online na pit.pl
  • Rozliczenie pit
  • Program pit
  • Pit 11
  • Promocje bankowe
  • Promocje Pekao S.A.
  • Promocje BNP Paribas
  • Promocje Citi Handlowy
  • Promocje Alior Bank
  • Promocje Santander Bank
  • Promocje PKO BP
  • Promocje Millenium
  • Promocje ING Bank Śląski
  • Promocje mBank
  • Promocje Velobank
  • Promocje Nest Bank
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Newsletter
  • Prześlij informację
  • RSS
  • zgarnijpremie.pl
Bonnier Business Polska Bankier.pl – Portal Finansowy – Rynki, Twoje finanse, Biznes PIT.pl -Podatki dla małych firm i osób fizycznych, rozliczenia roczne Systempartnerski.pl - system afiliacyjny Bankier.pl PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations Mambiznes.pl - Pomysł na biznes, Własna firma, Biznes plan Dyskusja.biz - Blogi o biznesie, artykuły biznesowe Puls Biznesu pb.pl - rynek, akcje, spółka, przedsiębiorca, budżet Pulsmedycyny.pl - Portal lekarzy i pracowników służby zdrowia Pulsfarmacji.pl - Portal aptekarzy, techników i pracowników sektora farmaceutycznego
© 2008 − 2025 PRNews.pl. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu. Informacja o cookies. Polityka prywatności

Bezpłatny newsletter PRNews.pl

  • PRNews.pl to najbardziej opiniotwórczy serwis w branży bankowej. Przekonaj się dlaczego!
  • Codziennie rano otrzymasz skrót najważniejszych informacji ze świata finansów
  • Dzięki temu będziesz zawsze wiedział o nowych produktach, promocjach i usługach bankowych, ubezpieczeniowych i inwestycyjnych
  • Aktualne wiadomości z prasy i z samych instytucji finansowych - zupełnie bezpłatnie, wprost na twoją skrzynkę mailową
Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 38 tys. odbiorców