Grupa wypracowała zysk operacyjny na poziomie 848 mln zł, a bez uwzględnienia transakcji sprzedaży Żagla wyniósł on 580 mln zł. Koszty funkcjonowania spadły, dając wskaźnik CIR na poziomie 54,7% (63,8% bez transakcji sprzedaży Żagla). Współczynnik wypłacalności wzrósł do 12,04%.
Główne dane 2009:
- Zysk operacyjny (przed rezerwami) 848 mln zł wyższy o 60% niż przed rokiem, bez transakcji sprzedaży spółki Żagiel: 580 mln zł (+9% vs 2008)
- Wskaźnik kredyty/depozyty z uwzględnieniem finansowania walutowego z KBC na poziomie 75,7%, poprawa o 15,4 p.p.
- Wskaźnik koszty/dochody (CIR) na poziomie 54,7%, o 12,8 p.p. niższy niż przed rokiem, bez transakcji sprzedaży spółki Żagiel: 63,8% (poprawa o 3,7 p.p.)
- Zysk netto w wysokości 34,6 mln zł
- Współczynnik wypłacalności na poziomie 12,04%
- Zmiana modelu biznesowego w obszarze consumer finance – sprzedaż udziałów w spółce Żagiel
W 2009 Grupa wypracowała wyższy niż w latach ubiegłych zysk operacyjny przed rezerwami w wysokości 848 mln zł. Bez uwzględniania transakcji sprzedaży Żagla zysk operacyjny wyniósł 580 mln zł i był o 9% wyższy niż przed rokiem.
Wynik Grupy z tytułu odsetek wyniósł 1,061 mld zł i pozostał na podobnym poziomie jak przed rokiem. Wynik z tytułu opłat i prowizji wyniósł 304 mln zł i był wyższy o 3,7% od wyniku wypracowanego w ubiegłym roku. Natomiast w samym IV kwartale wynik z tytułu opłat i prowizji był wyższy o 3,6% i wyniósł 76 mln zł. Na wzrost tych kategorii wpłynęło zwiększenie wyniku na transakcjach depozytowych i na obsłudze kart płatniczych, bankomatów i kart kredytowych.
Koszty funkcjonowania Grupy w 2009 roku wyniosły 1,023 mld zł i w porównaniu z 2008 rokiem ukształtowały się na poziomie niższym o 7,4%. W samym IV kwartale 2009 roku wyniosły blisko 260 mln zł i były niższe o 13,3% niż w analogicznym okresie ubiegłego roku.
Koszty osobowe spadły w 2009 roku o 15,3% w porównaniu do 2008 roku, a w ostatnim kwartale 2009 spadły o 18,7% w stosunku do IV kwartału 2008 roku. Spadek kosztów osobowych wynika głównie z programu racjonalizacji zatrudnienia w Grupie, w efekcie którego zatrudnienie w Kredyt Banku zmniejszyło się o 12,4% czyli o 678 etatów.
Wskaźnik koszty do dochodów (CIR) za 2009 rok wyniósł 54,7% i był niższy w stosunku do 2008 roku o 12,8 p.p., natomiast wskaźnik ten bez transakcji sprzedaży spółki Żagiel wyniósł 63,8% (poprawa o 3,7 p.p. vs. 2008). W IV kwartale 2009 roku wskaźnik ten wyniósł 39,3%, w porównaniu do 70,2% w IV kwartale 2008 roku, tj. spadł o 30,9 p.p.
W 2009 roku Grupa wypracowała zysk netto w wysokości 34,6 mln zł, w samym IV kwartale zysk netto wyniósł 20 mln zł. Na wysokość zysku wpłynęły wysokie odpisy netto z tytułu utraty wartości aktywów finansowych, innych aktywów oraz rezerw, których saldo wyniosło ponad 803 mln zł. Największe rezerwy w wysokości 497 mln zł w 2009 roku utworzono w obszarze consumer finance.
Na koniec 2009 roku wskaźnik kredyty/depozyty ukształtował się na poziomie 114,5% i był niższy o 17,4 p.p., natomiast wskaźnik ten, liczony z uwzględnieniem finansowania walutowego z KBC wyniósł 75,7%.
Aktywność biznesowa:
Portfel depozytów klientów wzrósł na koniec IV kwartału 2009 roku o 10,8% w porównaniu ze stanem na koniec IV kwartału 2008 roku. W 2009 roku depozyty klientów detalicznych wzrosły o ok. 4 mld zł.
Dzięki nowej ofercie depozytowej oraz prowadzonej kampanii reklamowej, w IV kwartale zanotowano wzrost salda depozytów klientów detalicznych o 532 mln zł.
Na koniec IV kwartału 2009 roku liczba kont oszczędnościowych zwiększyła się o 12,2% w porównaniu do końca III kwartału 2009 roku i o 34,1% w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego. Wartość zgromadzonych środków wzrosła w ciągu roku o 79,6%. Wzrost liczby i wartości zdeponowanych środków jest efektem konkurencyjnych warunków oprocentowania tego rachunku oraz nowej oferty Konto Oszczędnościowe Lokata Swobodna, z dzienną kapitalizacją odsetek.
W IV kwartale 2009 roku pozyskano rekordową w historii Banku liczbę prawie 32 tys. nowych rorów, ich liczba wzrosła o 4,1% w porównaniu do stanu na koniec 2008 roku.
W roku 2009 Kredyt Bank jako dystrybutor produktów inwestycyjnych oferowanych przez KBC TFI oraz TUnŻ Warta osiągnął łączną w wysokości 1,4 mld PLN, w tym blisko 400 mln PLN w produktach oferowanych w 11 subskrypcjach.
W całym 2009 roku przeprowadzono cztery akcje promocyjne kredytów gotówkowych (Happy Week), w trakcie których sprzedano 38 tys. kredytów o wartości 473 mln zł. W ostatniej edycji kampanii, prowadzonej na przełomie listopada i grudnia udzielono ponad 10 tys. kredytów, o łącznej wartości 122,5 mln zł.
Wartość brutto portfela kredytów mieszkaniowych w IV kwartale 2009 roku w porównaniu do III kwartału 2009 roku wzrosła o 0,3%, a w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego o 6,5%.
Wartość nowo udzielonych kredytów mieszkaniowych w IV kwartale wzrosła o 7% w stosunku do III kwartału 2009.
Bank wydzielił segment msp jako osobną linię biznesową w celu zapewnienia większej koncentracji i specjalizacji w tym segmencie.
W bankowości korporacyjnej znacznie, bo o 25% wzrosła liczba rachunków płacowych oferowanych w ramach Cash Management, oraz o 20% liczba rachunków sum depozytowych. W dalszym ciągu rośnie wolumen akredytyw importowych, udział rynkowy Kredyt Banku w tym produkcie wzrósł w IV kwartale 2009 roku do około 10%.
W IV kwartale Bank uruchomił telefoniczne Centrum Obsługi Klientów dla klientów instytucjonalnych i msp.
Źródło: Kredyt Bank