PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations

Najświeższe informacje z PRNews.pl w Twojej skrzynce!

Codziennie aktualne wiadomości ze świata finansów.

Zapisz się na nasz Newsletter ​i bądź na bieżąco z nowościami z branży!

  • Raporty
  • Instytucje
    • Aion Bank
    • Alior Bank
    • Bank BPS
    • Bank Millennium
    • Bank Ochrony Środowiska
    • Bank Pekao SA
    • Bank Pocztowy
    • Banki spółdzielcze
    • BGK
    • Biuro Informacji Kredytowej
    • BNP Paribas
    • Citi Handlowy
    • Compensa
    • Credit Agricole
    • Deutsche Bank
    • DNB
    • EuropAssistance
    • ING Bank Śląski
    • KIR
    • Klarna
    • Link4
    • Mastercard
    • mBank
    • Mondial Assistance
    • mPay
    • Nationale-Nederlanden
    • Nest Bank
    • PKO BP
    • PKO Leasing
    • Plus Bank
    • PolCard from Fiserv
    • Polski Standard Płatności
    • Pru
    • PZU
    • Raiffeisen Digital Bank
    • Revolut
    • Santander Bank Polska
    • Santander Consumer Bank
    • SGB
    • Standard Chartered Polska
    • Toyota Bank Polska
    • Trade Republic
    • UniCredit
    • VeloBank
    • Visa
    • Volkswagen Bank Oddział Polska
    • Warta
    • Zen.com
  • Produkty
    • Bankowość internetowa
    • Bankowość mobilna
    • Oszczędzanie
    • Bezpieczeństwo
    • Karty
    • Kredyty
    • Konta
    • Płatności mobilne
    • Ubezpieczenia
  • Analizy
  • Kariera w finansach
  • Szkolenia
  • Forum
  • Newsletter
PRNews.plWiadomościNieruchomości„Kupujący nie płaci prowizji” staje się standardem

„Kupujący nie płaci prowizji” staje się standardem

Nieruchomości 06.10.2010 (12:30)

Umiarkowane zainteresowanie usługami pośrednictwa w obrocie nieruchomościami nie wynika z braku zaufania do pośredników. Główną barierą jest dotychczasowy model wynagradzania pośredników: pobieranie prowizji od obu stron transakcji.

Kiedy w 2008 r. Metrohouse i działający w Trójmieście Partnerzy Nieruchomości rozpoczynali swoje akcje marketingowe promujące pobieranie prowizji tylko od strony sprzedającej nieruchomość, nie wróżono im powodzenia. Jako przykład przytaczano agencje, które rezygnowały z podobnych akcji ze względu na brak przełożenia na wyniki finansowe firmy, czy brak zrozumienia wśród konkurencji.

– Na początku naszych akcji pojawiły się pogłoski, że jest to kolejna pusta akcja marketingowa. Rozsiewano nieprawdziwe informacje, że nie pobieranie prowizji od kupującego skutkuje wyższą prowizją od sprzedającego, że promujemy w ten sposób nieatrakcyjne nieruchomości, które mają niewielką szansę na pomyślną sprzedaż w rozsądnym czasie, wspomina Michał Kosiedowski, prezes Partnerzy Nieruchomości sp. z o.o. – Jednak podejmując się zmian w modelu wynagrodzenia pośredników spodziewaliśmy się, że początki działania będą trudne. Nasz upór sprawił, że model działania został w pełni zaakceptowany przez klientów i odniósł sukces.

Model zaproponowany przez Metrohouse i Partnerzy Nieruchomości jest prosty. Osoba, która jest zainteresowana nabyciem nieruchomości z bazy agencji, ostatecznie płaci za nią cenę, którą wynegocjuje z właścicielem. Nic ponadto. Od sprzedającego agencja pobiera standardową prowizję.
– Dotychczas w polskich warunkach byliśmy przyzwyczajeni do nieco innego modelu, mówi Mariusz Kania, prezes Metrohouse S.A.

– Załóżmy, że klient zainteresuje się mieszkaniem oferowanym przez pośrednika. Nawiązuje z nim kontakt, podpisuje umowę pośrednictwa i po oględzinach decyduje się na zakup. Jeżeli strony doszły do porozumienia, to przy tradycyjnym sposobie pobierania prowizji od obu stron transakcji kupujący dodatkowo musi zapłacić pośrednikowi prowizję, np. 2,9% ceny nieruchomości + VAT. U nas prowizję zapłaci tylko sprzedający. Można powiedzieć, że z pełnym przekonaniem pozbawiliśmy się połowy naszych prowizji.

Proponowany model nie pobierania prowizji od kupującego przyczynia się do zwiększenia zainteresowania usługami pośredników i umacnia wartość polskiego rynku pośrednictwa. W opinii zarządu Metrohouse i Partnerzy Nieruchomości pobieranie prowizji tylko od sprzedających nieruchomości zrównoważy dopływ grupy klientów kupujących, którzy do tej pory nie korzystali z biur nieruchomości z oszczędności.

–  Według badań MB SMG/KRC wykonanych na zlecenie Metrohouse pod koniec 2008 r. średnio 20 proc. transakcji sprzedaży mieszkań w największych polskich miastach jest zawieranych przy pomocy pośredników, mówi Grzegorz Kędzierski z zarządu Metrohouse. – Dodatkowo, badania wskazują, że 45 proc. nabywców mieszkań, którzy nie korzystają z usług pośredników jako główną przyczynę wymienia potrzebę płacenia prowizji. Wprowadzenie przez wszystkich pośredników podobnego modelu współpracy z pośrednikiem będzie skutkować kilkukrotnym wzrostem popytu na usługi. Nawet w okrzykniętym kryzysowym 2009 r. udało nam się odnieść sukces, jakim jest najlepsze zamknięcie roku od czasu istnienia firmy. Nie udałoby się tego osiągnąć, gdyby nie odcięcie się od tradycyjnego sposobu wynagradzania pośrednika.

Pośrednicy oponujący przeciw takiemu modelowi podkreślają,  że pobieranie wynagrodzenia tylko od jednej strony transakcji doprowadzi do pogorszenia wyników finansowych agencji. – To błędne przekonanie, mówi Mariusz Kania. – Wraz ze skokowym wzrostem cen nieruchomości, wzrosły również prowizje pośredników, które są bezpośrednio zależne od cen rynkowych. Być może dlatego tak trudno jest się przestawić na niższe obroty od każdej transakcji. Wyobraźmy sobie jednak, że mała rodzinna agencja przeprowadzająca obecnie 3-4 transakcje w miesiącu dzięki pobieraniu wynagrodzenia od jednej strony transakcji jest w stanie obsłużyć ich co najmniej dwa razy tyle. Może też korzystać z naszej bazy ofert. Jeżeli klient innego pośrednika nabędzie nieruchomość z naszej bazy, solidarnie dzielimy się z tym pośrednikiem prowizją, którą otrzymujemy od sprzedającego.

Dodatkowym pozytywnym aspektem podkreślanym przez promotorów modelu „Kupujący Nie Płaci Prowizji” i „0% Prowizji” jest uporządkowanie systemu wynagrodzeń pośredników i dążenie do systemu pracy na umowach z klauzulą wyłączności. – Klienci biur nieruchomości są często zdezorientowani. Brak jasnych reguł wynagradzania pośrednika prowadzi do ograniczonego zaufania do całej branży. Ideałem byłoby dążenie do współpracy z klientem sprzedającym na podstawie umowy z klauzulą wyłączności. Myślę, że jesteśmy na dobrej drodze ku całkowitemu przemodelowaniu pośrednictwa w Polsce, podsumowuje Michał Kosiedowski.

Model pobierania prowizji od jednej strony transakcji staje się coraz popularniejszy wśród pośredników. Na fali zainteresowania akcją, 136 przedsiębiorców z całej Polski w kwietniu br. powołało do życia Polską Izbę Nieruchomości, która została zarejestrowana w sierpniu br. Jednym z celów statutowych Izby jest standaryzacja wynagrodzeń pośredników w obrocie nieruchomościami.

Źródło: Metrohouse

nieruchomości 2010-10-06
Redakcja PRNews.pl
Tagi: nieruchomości

Sprawdź także:

a 0 ING z nową kampanią skierowaną do przedstawicieli pokolenia Z
23.12.2025 (06:53) – informacja prasowa

ING z nową kampanią skierowaną do przedstawicieli pokolenia Z

ING Bank Śląski ruszył z kampanią skierowaną do przedstawicieli pokolenia Z, w której pokazuje jak ważne jest …

a 0 Podczas wyjazdów na święta wezwań z assistance jest o 30% więcej.
23.12.2025 (06:49) – informacja prasowa

Podczas wyjazdów na święta wezwań z assistance jest o 30% więcej.

Pierwsze opady śniegu co roku powodują ogromne utrudnienia dla kierowców. Opony niezmienione na zimowe w połączeniu …

a 0 Pekao finansuje kolejny projekt w elektroenergetyce, kredytuje Grupę ZE PAK
23.12.2025 (06:48) – informacja prasowa

Pekao finansuje kolejny projekt w elektroenergetyce, kredytuje Grupę ZE PAK

Bank Pekao S.A. uczestniczy w finansowaniu konsorcjalnym, w formule project finance, budowy bloku gazowo-parowego …

a 0 Rynek pożyczkowy w Polsce - listopad 2025. Dane potwierdzają rygorystyczną politykę zarządzania ryzykiem
23.12.2025 (06:47) – informacja prasowa

Rynek pożyczkowy w Polsce - listopad 2025. Dane potwierdzają rygorystyczną politykę zarządzania ryzykiem

Liczba udzielonych pożyczek w listopadzie wyniosła 0,41 mln szt., a ich średnia wartość to 4,460 zł – wynika z …

a 0 BOŚ w ramach konsorcjum udzielił kredytu dla zakładów PESA z Bydgoszczy
23.12.2025 (06:41) – informacja prasowa

BOŚ w ramach konsorcjum udzielił kredytu dla zakładów PESA z Bydgoszczy

Bank Ochrony Środowiska aktywnie włącza się w rozwój produkcji najnowszej generacji środków transportu publicznego …

a 0 PKO BP podpisał umowę finansowania konsorcjalnego z Carmistin The Food Company
23.12.2025 (06:38) – informacja prasowa

PKO BP podpisał umowę finansowania konsorcjalnego z Carmistin The Food Company

PKO Bank Polski Oddział w Rumunii podpisał umowę finansowania konsorcjalnego z Carmistin The Food Company, jednym z …

PRNews.pl

Zobacz również

Czy w „nowym banku” da się złożyć reklamację? Czytelnik skarży się na Trade Republic

Czy w „nowym banku” da się złożyć reklamację? Czytelnik skarży się na Trade Republic

Czytelnik zwrócił uwagę redakcji na problem, który…

Revolut zostaje operatorem komórkowym. Ceny pakietów od 25 zł

Revolut zostaje operatorem komórkowym. Ceny pakietów od 25 zł

Revolut uruchamia w Polsce usługę „Mobile Plans”,…

„Alicja” wciąż nęka klientów PKO BP. Po latach spłaty dług wraca jak koszmar

„Alicja” wciąż nęka klientów PKO BP. Po latach spłaty dług wraca jak koszmar

Choć wydawało się, że głośne spory o…

Krzysztof Kolany i Wojciech Boczoń nagrodzeni w konkursie NBP

Krzysztof Kolany i Wojciech Boczoń nagrodzeni w konkursie NBP

Dwaj analitycy Bankier.pl – Krzysztof Kolany oraz…

BNP Paribas podnosi opłaty. Konto będzie darmowe, ale więcej zapłacicie za resztę operacji

BNP Paribas podnosi opłaty. Konto będzie darmowe, ale więcej zapłacicie za resztę operacji

Od 1 marca 2026 r. BNP Paribas…

O tym mówią bankowcy

Ostatnie komentarze

avatar komentującego

daria owocna:

Nie tylko oni mają problem ;) Jestem starsza, a też ciężko z kasą …

śr., 17 gru 2025 (14:38) • Jak Gen Z radzi sobie z dorosłością? 1/3 z nich już ma długi

avatar komentującego

MalmoMind:

Żadna nowość. To samo Sobieraj zrobil w Aliorze… Tylko jak potem trzeba było …

wt., 18 lis 2025 (12:09) • UniCredit wywraca stolik. Wszystkie najważniejsze usługi za darmo i bez „gwiazdek”

avatar komentującego

MalmoMind:

Bla bla … spadek Klientów Indywidualnych pominięty … …

niedz., 9 lis 2025 (22:50) • 696 mln zł zysku netto Grupy Kapitałowej BNP Paribas Bank Polska w III kw. 2025 r.

avatar komentującego

Maciej Kusznierewicz:

Cel inflacyjny RPP mieści się w przedziale 1,5-3,5 proc. (a nie 1-3 proc., …

czw., 9 paź 2025 (11:32) • Kredyty miały być tańsze od listopada, będą już teraz. Stopy procentowe w dół [komentarz]

avatar komentującego

PRNews_pl:

Przecież na PRNews.pl (co sama nazwa serwisu wskazuje) od jakichś 25 lat publikuję …

pt., 12 wrz 2025 (06:12) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

  • SMART Bankier
  • Kredyt konsolidacyjny
  • Pożyczki na raty
  • Konto firmowe
  • Kurs inwestowania
  • Kalkulator brutto netto
  • Kalkulator kredytu gotówkowego
  • Kalkulator zdolności kredytowej
  • Rozlicz najem w PIT-28
  • pit 37 online na pit.pl
  • Rozliczenie pit
  • Program pit
  • Pit 11
  • Promocje bankowe
  • Promocje Pekao S.A.
  • Promocje BNP Paribas
  • Promocje Citi Handlowy
  • Promocje Alior Bank
  • Promocje Santander Bank
  • Promocje PKO BP
  • Promocje Millenium
  • Promocje ING Bank Śląski
  • Promocje mBank
  • Promocje Velobank
  • Promocje Nest Bank
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Newsletter
  • Prześlij informację
  • RSS
  • zgarnijpremie.pl
Bonnier Business Polska Bankier.pl – Portal Finansowy – Rynki, Twoje finanse, Biznes PIT.pl -Podatki dla małych firm i osób fizycznych, rozliczenia roczne Systempartnerski.pl - system afiliacyjny Bankier.pl PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations Mambiznes.pl - Pomysł na biznes, Własna firma, Biznes plan Dyskusja.biz - Blogi o biznesie, artykuły biznesowe Puls Biznesu pb.pl - rynek, akcje, spółka, przedsiębiorca, budżet Pulsmedycyny.pl - Portal lekarzy i pracowników służby zdrowia Pulsfarmacji.pl - Portal aptekarzy, techników i pracowników sektora farmaceutycznego
© 2008 − 2025 PRNews.pl. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu. Informacja o cookies. Polityka prywatności

Bezpłatny newsletter PRNews.pl

  • PRNews.pl to najbardziej opiniotwórczy serwis w branży bankowej. Przekonaj się dlaczego!
  • Codziennie rano otrzymasz skrót najważniejszych informacji ze świata finansów
  • Dzięki temu będziesz zawsze wiedział o nowych produktach, promocjach i usługach bankowych, ubezpieczeniowych i inwestycyjnych
  • Aktualne wiadomości z prasy i z samych instytucji finansowych - zupełnie bezpłatnie, wprost na twoją skrzynkę mailową
Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 38 tys. odbiorców