Stojąc przed potrzebą inwestowania w rozwój własnej firmy każdy przedsiębiorca musi odpowiedzieć sobie na pytanie: w jaki sposób sfinansować inwestycję? Udać się do banku po kredyt? A może lepiej wziąć leasing? To dylemat przedsiębiorców, zwłaszcza tych, którzy rozpoczynają działalność gospodarczą, bądź zamierzają rozszerzyć jej zakres.
Na rynku dostępna jest szeroka gama ofert kredytowych. Każdy z banków posiada w swojej ofercie kredyt skierowany zarówno dla dużego klienta, jak i klienta o znacznie mniejszym potencjale.
Każdy z liczących się banków, ale nie tylko, jest w stanie zaproponować, poprzez spółki zależne, finansowanie zakupu środków trwałych za pomocą leasingu. Oferta firm leasingowych zakłada finansowanie w oparciu o leasing operacyjny oraz leasing finansowy.
Leasing operacyjny pozwala na uznanie czynszów leasingowych w całości do kosztów uzyskania przychodu leasingobiorcy, a leasingowany obiekt pozostaje w okresie obowiązywania umowy własnością leasingodawcy; na nim też spoczywa obowiązek dokonywania odpisów amortyzacyjnych. Po wygaśnięciu umowy może nastąpić prawne przeniesienie własności leasingowanego obiektu z leasingodawcy na leasingobiorcę.
Leasing finansowy to rodzaj leasingu, w którym (podobnie jak w przypadku kredytu) jedynie część odsetkowa rat leasingowych stanowi koszt uzyskania przychodu leasingobiorcy; po wygaśnięciu umowy może nastąpić prawne przeniesienie własności na leasingobiorcę. Podobnie jak w przypadku kredytu bankowego, amortyzacji dokonuje klient, czyli korzystający. W ujęciu korzyści fiskalnych leasing finansowy będzie więc tożsamy z kredytem bankowym.
Ze względu na swoje właściwości podatkowe najbardziej popularnym jest leasing operacyjny. Pozwala on w stosunkowo krótkim czasie zaliczyć 100 proc. wartości danego aktywa do kosztów uzyskania przychodu. Jaka forma finansowania jest więc korzystniejsza?
Na to pytanie należy odpowiedzieć analizując poszczególne aspekty każdej z umów, biorąc pod uwagę płacone podatki: dochodowy oraz VAT, a także stawkę amortyzacji finansowanego aktywa.
Udział własny
Wymagany w większości przypadków zarówno przez banki jak i firmy leasingowe. W przypadku kredytu wypłacany jest z zysku netto, w przypadku leasingu operacyjnego z zysku brutto (stanowi koszt uzyskania przychodu. Zgodnie z interpretacjami Ministerstwa Finansów udział własny / czynsz inicjalny / opłata wstępna powinna być rozliczana międzyokresowo – w trakcie trwania całego okresu leasingu. Firmy leasingowe zmieniły więc nomenklaturę stosowaną w umowach zastępując udział własny / czynsz inicjalny / opłatę wstępną Pierwszą Ratą Leasingową, która stanowi w 100 proc. koszt uzyskania przychodu).
VAT
W przypadku leasingu operacyjnego podatek VAT doliczony jest proporcjonalnie do każdego z czynszów leasingowych. Nie stanowi on więc dużego obciążenia wydatków firmy w pierwszym okresie użytkowania przedmiotu leasingu.
Przy kredycie, ze względu na możliwość odliczenia podatku VAT przez przedsiębiorcę banki często odmawiają finansowania tego podatku, przez co obowiązek ten w 100 proc. spoczywa na kredytobiorcy. Kredytobiorca może stanąć przed koniecznością poniesienia w pierwszym okresie użytkowania danego aktywa dodatkowych wydatków w wysokości 22 proc. wartości inwestycji. Przedsiębiorcom o bardzo dobrych wynikach finansowych banki są skłonne finansować podatek VAT do czasu uzyskania zwrotu z Urzędu Skarbowego. Podatek VAT podlega rozliczeniu z fiskusem w ciągu 2 miesięcy. Rzadszym przypadkiem jest finansowanie podatku VAT bez konieczności jego wcześniejszej spłaty.
Raty a koszty uzyskania przychodu
W przypadku leasingu operacyjnego rata w pełni stanowi koszt uzyskania przychodu. Kredyt umożliwia zaliczenie do kosztów odsetek oraz amortyzacji.
Okres finansowania
W leasingu operacyjnym na okres finansowania niebagatelny wpływ ma stawka amortyzacji przedmiotu leasingu. Minimalny okres leasingu nie może być krótszy od okresu, w jakim dany środek trwały uległby 40 proc. liniowej amortyzacji. Oznacza to, że dla środków trwałych o amortyzacji 20 proc. minimalny okres leasingu wynosi 24 miesiące, dla środków trwałych o amortyzacji 14 proc. – 36 miesięcy itd. Kredyt bankowy nie ma takich ograniczeń.
Wiedząc, na co należy zwrócić uwagę, porównajmy kredyt z leasingiem operacyjnym robiąc następujące założenia:
Przykład 1.
Środek trwały o amortyzacji: 20%
Wartość netto: 100 000 PLN
Udział własny: 10%
Okres finansowania: 36 miesięcy
WIBOR 1M 6,3%
Marża banku / firmy leasingowej: 4%
(oprocentowanie 10,3%)
Podatek dochodowy: 19%
Przykład 2.
Środek trwały o amortyzacji: 20%
(inny niż samochód osobowy)
Wartość netto: 100 000 PLN
Udział własny: 10%
Okres finansowania: 60 miesięcy
WIBOR 1M 6,3%
Marża banku / firmy leasingowej: 4%
(oprocentowanie 10,3%)
Podatek dochodowy: 19%
Biorąc pod uwagę powyższe tabele dochodzimy do następujących wniosków:
1. Leasing operacyjny jest korzystniejszy od kredytu, jeżeli trwa krócej niż okres amortyzacji, o ile jesteśmy w stanie zaliczyć 100 proc. wartości przedmiotu leasingu do kosztów uzyskania przychodu.
(Podczas analizy należy szczególną uwagę zwrócić na konieczność stosowania wartości końcowych determinowanych stawką amortyzacji danego aktywa oraz okresem leasingu: dla środków trwałych o amortyzacji 14 proc. minimalna wartość końcowa po leasingu na okres 36 miesięcy wynosi 20 proc., po 48 miesiącach – 6proc. Wartość wykupu oblicza się biorąc pod uwagę amortyzację przy uwzględnieniu współczynnika 3. Jednorazowej amortyzacji podlegają zakupy środków trwałych o wartości poniżej 3 500 PLN netto wykluczając pomoc de minimis [DzUrz UE L 379 z 28 grudnia 2006 r]).
2. Leasing operacyjny jest korzystniejszym rozwiązaniem także w przypadku, gdy koszt finansowania, liczony jako koszt pozyskania środków na rynku (WIBOR, LIBOR, EURLIBOR) powiększony o marżę instytucji finansującej, jest wyższy niż w przypadku kredytu bankowego. Warunkiem koniecznym w tym przypadku jest jednoczesne spełnienie pierwszego założenia.
Monika Schulz
Nova Finance. Niezależni
Doradcy Leasingowi
Źródło: Bankier.pl