To jedna z najważniejszych konferencji jeśli chodzi o innowacje na rynku finansowym. Podczas dwudniowej sesji przedstawiane są najciekawsze przykłady rozwiązań ze świata płatności, online i mobile bankingu, bezpieczeństwa i inwestycji czy zarządzania finansami. Wszystko w niecodziennej konwencji, bo Finovate bojkotuje slajdy w PowerPoint. Stały punkt życia korporacyjnego musi być zastąpiony rozwiązaniem innowacyjnym. Także na poziomie formy. No i jeśli nie PowerPoint to co?
Każdy ma 7 minut na prezentację i podczas tego czasu misi przedstawić działające rozwiązanie lub jego demo. Forma wymagająca i jak się okazało w pierwszym dniu nie wszystkim udało się jej podołać. PowerPoint widocznie tak bardzo zdominował naszą narrację, ze trudno nam się teraz z tego wyzwolić. Ciekawe jest także zderzenie XIX-wiecznych murów, w których odbywa się konferencja (Old Billingsgate Market Hall niedaleko Tower of London) z tą atmosferą innowacyjnej myśli i ekscytacji kolejnymi nowinkami technologicznymi. To coś jak zderzenie pozornie tylko obcych sobie światów. No ale do rzeczy! Co ciekawego można było zobaczyć w pierwszym dniu konferencji.
Moim faworytem jest świetna prezentacja rozwiązania bankowości mobilnej firmy Moven. Oni mówiąc o bankowości mobilnej przedstawiają to trochę w duchu przewrotu kopernikańskiego. I jak Kopernik „wstrzymał słońce, ruszył ziemię”. Tak i oni uznają, że dokonał się przewrót, w którym w centrum stanęła już bankowość mobilna. A pozostałe rozwiązania to tylko elementy bankowej stratosfery.
Moven jest zdania, że telefon pomaga podejmować lepsze decyzje oraz mądrzej zarządzać finansami. Przy czym zaznacza, że użytkownik nie ma już czasu na samodzielne kategoryzowanie wydatków czy ich kontrolowanie. Trochę wpisuje się to w nasz pomysł na mobilne bankowanie. Podobnie zresztą jak prezentacja Liqpay, gdzie przedstawiono rozwiązanie płatności komórkowej za benzynę za pomocą kodu QR i co więcej logowanie do bankowości internetowej bez konieczności wpisywania hasła a tylko z wykorzystaniem kodu QR. Coś w myśl naszej polskiej FotoKasy dostępnej na Citi Mobile.
W wydatki klienta nieco głębiej wchodzi z kolei Backbase, którego platforma marketingowa i mechanizm rekomendacji produktów wzoruje się na rozwiązaniach znanych w Amazon. Ich rozwiązanie rekomenduje klientowi produkty i usługi na podstawie danych z systemów bankowych, odwiedzanych stron czy informacji o tym czy Klient jest fanem bankowej strony na Facebooku czy też nie. Na uwagę zasługuje też rozwiązanie BBVA. Ich StockBuzz analizuje z kolei nastawienie do giełdy i notowanych spółek na podstawie charakteru wpisów na Twitterze. I na tej podstawie buduje rodzaj ratingu – sentyment pozytywny, neutralny, negatywny. To pokazuje jak ogromny potencjał kryją w sobie właśnie media społecznościowe. No i najważniejsze – na Finovate są tez polskie akcenty. Wczoraj swoją prezentację miał Comarch, dzisiaj będzie prezentował się mBank&Efigence.
W międzyczasie, pomiędzy prezentacjami kwitnie networking. Ciekawe ile rozwiązań powstanie podczas tych wielogodzinnych dyskusji. Tylu ludzi z taką pasją w jednym miejscu – to wyjątkowe spotkanie.
Paweł Tatomir,
Biuro Produktów Zdalnych i Nowych Technologii