Według badania GfK Polonia, małe i średnie firmy w Polsce coraz częściej korzystają z kart do opłacania firmowych wydatków; wśród kart firmowych przedsiębiorcy z tego sektora najczęściej wybierają karty Visa
Trzy lata po badaniu preferencji, użycia kart płatniczych wśród małych i średnich firm w Polsce oraz ich oczekiwań co do tej formy płatności organizacja Visa Europe zleciła wykonanie nowego badania. Przeprowadzone przez GfK Polonia, tegoroczne badanie potwierdziło wyraźny wzrost odsetka małych i średnich przedsiębiorstw w Polsce deklarujących posiadanie kart płatniczych – z poziomu 52% w 2007 r. do 56% obecnie. Jeszcze większa zmiana wśród takich firm dotyczy korzystania z kart firmowych do płatności – tutaj odsetek wzrósł z 34% ankietowanych firm w 2007 r. do 41% obecnie. W badaniu jako najbardziej odpowiednie dla tej kategorii firm respondenci najczęściej wymieniali karty firmowe Visa (47% wskazań).
Firmowe karty płatnicze są wykorzystywane przez przedsiębiorców z sektora MiŚP przede wszystkim do płacenia za paliwo (tę kategorię wskazało 28% badanych), podróże służbowe (13%), koszty reprezentacyjne (również 13%) oraz serwisowanie samochodów (9%). W porównaniu z rokiem 2007 znacznie wzrósł udział kart w płaceniu m.in. za materiały wykorzystywane do produkcji (do 9%) oraz wyposażenie biur (do 8%).
Najczęstszymi miejscami, w których przedsiębiorcy używają kart płatniczych są duże markety (20% wskazań), małe sklepy detaliczne (10%) oraz do płatności w Internecie (8%). Wśród miejsc, gdzie małe i średnie firmy najchętniej chciałby płacić kartami najczęściej wymieniane są hurtownie (22% wskazań), urzędy pocztowe (15%), urzędy gminne i miejskie (15%), urzędy skarbowe oraz ZUS (13%).
„Z zadowoleniem przyjmujemy wynik badania wskazujący, że już 56% małych i średnich firm posiada karty płatnicze, a jeszcze bardziej, że już 41% firm z tego sektora używa kart do firmowych płatności – tym bardziej, że trzy lata to niewielki okres czasu, jeśli chodzi o zmianę postaw użytkowników kart” – powiedział Jakub Kiwior, dyrektor Visa Europe w Polsce. W niedawno uruchomionym programie Kartą Visa zapłacisz wszędzie, który ma doprowadzić w ciągu pięciu lat do podwojenia liczby miejsc akceptujących karty Visa, wdrażane są m.in. rozwiązania sprzyjające rozwojowi płatności kartami w handlu hurtowym, płatności kartami za rachunki (np. opłaty za prąd, gaz, telefon) oraz za zakupy w sklepach internetowych.
Najczęściej stosowaną formą płatności wśród małych i średnich firm jest przelew bankowy (wskazany przez 92% firm), a 86% badanych opłaca różne wydatki związane z prowadzeniem firmy gotówką. Wśród głównych powodów korzystania z płatności gotówkowych przedsiębiorcy wymieniali m.in. fakt przyjmowania przez wielu dostawców wyłącznie gotówki, konieczność opłacania wydatków o niskiej wartości oraz wcześniejsze przyzwyczajenia.
Kartą, którą najczęściej mają w portfelu przedsiębiorcy z sektora MiŚP jest karta Visa – każdego rodzaju: debetowa, obciążeniowa, kredytowa, a coraz częściej również przedpłacona. Spośród przedsiębiorców objętych badaniem 47% wskazało markę Visa jako najbardziej odpowiednią dla ich firmy, przy czym ten procent wskazań jest ponad dwukrotnie wyższy niż procent wskazań drugiej w kolejności marki kart płatniczych (22%); pozostała część respondentów nie miała zdania, albo nie preferowała konkretnej marki.
„Cieszy nas to, że podobnie jak w badaniu przeprowadzonym trzy lata temu, przedsiębiorcy wskazują karty Visa jako najbardziej odpowiednie dla potrzeb małych i średnich firm. Banki członkowskie Visa Europe oferują bardzo szeroką gamę kart Visa dla różnych potrzeb firmy – od kart debetowych, przez obciążeniowe, kredytowe aż po coraz częściej używane karty przedpłacone. Niedawno uruchomiona kampania reklamowa firmowych kart płatniczych pokazuje zalety i korzyści używania kart Visa Business zamiast gotówki” – dodał Jakub Kiwior.
Pierwszą kartą systemu Visa wydaną w Polsce, a zarazem pierwszą w ogóle kartą płatniczą wydaną w kraju, była karta Visa Business, wyemitowana w maju 1991 r. Na koniec pierwszego kwartału 2010 r. w Polsce zostało wydanych ok. 750 tys. kart Visa Business.
W oparciu o sposób korzystania z firmowych kart płatniczych oraz postawy wobec kategorii związanej z poziomem obaw, poziomem bezpieczeństwa oraz dostrzeganymi korzyściami kart płatniczych, a także podstawowymi zmiennymi demograficznymi, przeprowadzono typologię firm. W jej wyniku wyodrębniono 5 segmentów (w nawiasach udział w procentach): entuzjastów kart płatniczych (10%); ostrożnie korzystających (20%); korzystających, ale z zastrzeżeniem, że karty tylko dla wybranych (22%); niesceptycznych gotówkowców (21%) oraz gotówkowców (27%). Badanie pokazało stopniową zmianę postaw od pierwszego segmentu – entuzjastów powszechnie korzystających z kart (71%) do segmentu gotówkowców, sporadycznie korzystających z kart (12%). Udział segmentu entuzjastów zwiększa się wraz z liczbą zatrudnionych w firmie osób – w grupie przedsiębiorstw zatrudniających do 5 osób udział entuzjastów wynosi 9%, a wśród zatrudniających ponad 250 osób ten odsetek wynosi 41%.
Rozpoczęta pod koniec maja br. kampania reklamowa kart płatniczych dla firm ma na celu zwiększenie świadomości kart Visa Business jako produktu przeznaczonego dla sektora małych i średnich przedsiębiorstw oraz zachęcenie firm do korzystania z kart do codziennych płatności służbowych i oddzielania tych wydatków od płatności prywatnych, co ma często miejsce w małych firmach. Impulsem dla podjęcia tej kampanii były badania przeprowadzone na zlecenie Visa przez GfK Polonia.
Kampania prowadzona jest głównie w mediach branżowych i w Internecie.
Informacje o badaniu
Badanie zostało zrealizowane przez firmę badawczą GfK Polonia i objęło 900 wywiadów (metodą CAPI – wywiadów osobistych wspomaganych komputerowo) wśród właścicieli firm lub osób podejmujących decyzje co do sposobów płatności stosowanych w firmie oraz sześć wywiadów pogłębionych w Warszawie i aglomeracji śląskiej (IDI). Badanie zostało wykonane w okresie październik 2009 r. – luty 2010 r. Badane firmy reprezentowały większość sektorów gospodarki, przede wszystkim: handel i naprawy, usługi, produkcję, budownictwo, przemysł lekki oraz produkcję spożywczą.
Źródło: Visa Europe