Po Polsce podróżuje dwie trzecie właścicieli małych i średnich przedsiębiorstw. Wydają na ten cel ok. 9 tys. złotych rocznie. Co piąty badany deklaruje także wyjazdy służbowe do innych krajów Europy. Na takie podróże wydawane jest średnio ok. 10 tys. rocznie. Zaledwie co trzydziesty przedsiębiorca wyjeżdża poza Stary Kontynent, ale wyjazdy te pochłaniają średnio 31 tys. zł rocznie.
– Polscy przedsiębiorcy coraz częściej podróżują, nawiązując kontakty biznesowe z partnerami z Europy Zachodniej. Często muszą ponosić stosunkowo wysokie wydatki. Najwygodniejszym rozwiązaniem dla nich jest używanie w podróży firmowej karty płatniczej, która eliminuje konieczność wymiany waluty, jest bezpieczna, a jednocześnie pozwala w łatwy sposób kontrolować i księgować firmowe wydatki, ponoszone w dowolnym miejscu na świecie – komentuje Hanna Staśkiewicz-Dziełak, dyrektor marketingu Polskiego Przedstawicielstwa MasterCard Europe. Z danych raportu wynika, że co czwarty badany chciałby mieć możliwość używania firmowej karty płatniczej do regulowania kosztów ponoszonych w podróży służbowej.
Niektóre biznesowe karty płatnicze, oferowane w tej chwili przedsiębiorcom, to także uzgodniony na poziomie bank – właściciel firmy dostęp do środków na koncie firmowym oraz sposób na dodatkowe benefity. W przypadku kart prestiżowych, takich jak MasterCard Gold, m.in. udogodnienia w podróży (dostęp do osobnych pomieszczeń wypoczynkowych), zniżki w hotelach i wypożyczalniach samochodów, ubezpieczenie kosztów leczenia, utraty bagażu, następstw nieszczęśliwych wypadków, assistance – pomoc w podróży (m.in. pomoc prawna). Dla osób podróżujących samochodem interesujące mogą być karty płatnicze typu co-branded wydawane z sieciami paliwowymi. Poza udziałem w programach lojalnościowych mogą one dawać ubezpieczenie w podróży samochodem i pakiet ochrony zakupów, czyli ubezpieczenie różnicy w cenach, kradzieży bądź zniszczenia towarów, a także zniżki w serwisach samochodowych.
– Posiadacze biznesowych kart płatniczych systemu MasterCard, mogą w podróży korzystać także z pakietu zniżek wynegocjowanych w ramach programu „Working in Europe”, a obejmujących m.in. usługi hotelowe w sieci Orbis” – dodaje Staśkiewicz-Dziełak.
Wydatki na podróże są w Polsce stosunkowo niewielkie, zwłaszcza, gdy porównuje się je z wydatkami sektora w innych krajach Europy. Dla porównania w Czechach w służbowe podróże po kraju deklaruje aż 94% przedstawicieli MŚP, przeznaczając na nie równowartość 6,5 tys. dolarów rocznie (ok. trzykrotnie więcej niż w przypadku polskim). Dwóch na trzech naszych południowych sąsiadów – posiadaczy firmowych kart płatniczych, podróżuje także służbowo po Europie, a co czwarty – poza jej granicami, wydając na wojaże odpowiednio równowartość ok. 4,8 oraz 4,9 tys. dolarów w skali roku. W Niemczech podróże po kraju w celach biznesowych deklarowało aż 75% badanych, wydając na ten cel średnio ponad 20 tys. euro rocznie. Połowa niemieckich przedsiębiorców z sektora MŚP podróżuje także biznesowo po Europie, wydając na ten cel ok. 12 tys. euro rocznie.
Raport „Market study – Poland” powstał w 2004 r., w oparciu o 300 wywiadów bezpośrednich
i telefonicznych przeprowadzonych w małych przedsiębiorstwach: w Warszawie, Poznaniu, Gdańsku, Krakowie i Łodzi. Wszystkie badane przedsiębiorstwa zatrudniały nie więcej niż 50 pracowników, działały co najmniej 2 lata, a ich przychody zamykały się w przedziale od 93 000 do 9 300 000 euro. Połowę respondentów stanowili użytkownicy kart firmowych, a połowę przedsiębiorcy, którzy nie posiadają biznesowych kart płatniczych, ale nie mają nic przeciwko zmianie tego stanu rzeczy. Badanie przeprowadziły biura Research International w Stanach Zjednoczonych i Pentor w Polsce.