Wyniki ostatniej edycji Badania Najlepsi Pracodawcy w Europie Środkowo-Wschodniej, organizowanego przez Aon Hewitt pokazały, że zaangażowanie i motywacja pracowników będą odgrywały strategiczną rolę w Europie Środkowo-Wschodniej w nadchodzących 3 latach. Potwierdzają to dane z ostatniego badania, zebrane w firmach z różnych branż w 11 krajach Europy Środkowo-Wschodniej w 2013 roku.
„Po pięciu latach niepewności gospodarczej przyzwyczailiśmy się do niespójności w poziomie zaangażowania pracowników w Europie, lecz teraz widzimy pewne prawidłowości pojawiające się w specyficznych dla regionu etapach rozwoju. Europa jako całość wykazuje niską dynamikę wzrostu ekonomicznego, przy jednoczesnym braku zmiany w średnim poziomie zaangażowania pracowników w latach 2012-2013. Jednakże w 2013 roku w krajach Europy Środkowo-Wschodniej zaangażowanie spadło o 3 pkt. proc. w porównaniu do roku poprzedniego (2012: 59%, 2013: 56%).
Czynnikami zaangażowania, z których odnotowano największy spadek satysfakcji pracowników, były wynagrodzenie i świadczenia. Najwyżej ocenionymi czynnikami były warunki pracy oraz współpracownicy, natomiast najniżej – wynagrodzenie i możliwości kariery” – mówi Edward Stanoch, Szef Europejskiej Praktyki Talent.
Według wyników badania w regionie Europy Środkowo-Wschodniej, pracownicy mają poczucie, że przełożeni wymagają od nich odpowiedzialności za realizację wyników pracy na najwyższym poziomie jakościowym i rozumieją, w jaki sposób postawione im cele wiążą się z celami firmy. Pokazuje to, że firmy kładą nacisk na zarządzanie efektywnością
w organizacji.
Węgry oraz Czechy uzyskały najwyższy wskaźnik zaangażowania w 2013 roku w Europie Środkowo-Wschodniej. Jeżeli spojrzymy na średnią z ostatnich 5 lat, również Węgry uplasowały się na najwyższym miejscu, podczas gdy Rosja zajęła miejsce drugie. Z drugiej strony, średni wynik Polski i Słowacji z ostatnich 5 lat był najniższy i tylko w 2013 roku Polska oraz Kraje Bałtyckie osiągnęły najniższy wskaźnik zaangażowania spośród krajów Europy Środkowo-Wschodniej.
„Jeżeli spojrzymy na Polskę i Kraje Bałtyckie, gdzie skutki kryzysu są dość poważne, z jednej strony obserwujemy dalszy wzrost poziomu zaangażowania w Polsce, z drugiej zaś znaczący jego spadek w Krajach Bałtyckich. Podczas gdy w Polsce sytuacja poprawia się, zmniejszający się rynek pracy oraz zredukowane budżety wynagrodzeń w Krajach Bałtyckich muszą być przynajmniej częściowym wyjaśnieniem obniżenia poziomu zaangażowania w tych krajach” – wyjaśnia Edward Stanoch.
„Jeżeli wiara pracowników w firmę i ich poczucie dumy z pracy w niej zostają utracone, to może to znacząco wpłynąć na obniżenie poziomu zaangażowania” – podsumowuje Rita Veres. „Jest to niezwykle ważne, żeby pracodawcy z całego regionu zaadresowali ten problem właśnie teraz i pomyśleli o zaangażowaniu pracowników jako o kluczowym strategicznym celu na najbliższe 2-3 lata” – dodaje Rita Veres, Lider Oferty Zaangażowania Pracowników w Aon Hewitt na Europę Środkowo-Wschodnią.
Inne istotne zmiany
W porównaniu do roku 2012 pracownicy są bardziej pewni swoich szans na rynku pracy. 57% respondentów uważa, że z łatwością mogliby znaleźć inną pracę (wynik ten w 2012 roku wyniósł 49%). Ponadto, coraz więcej pracowników zgadza się ze stwierdzeniem, że ich przełożeni kładą coraz większy nacisk na rozwój pracowników oraz motywują ich do dawania z siebie coraz więcej w codziennej pracy. Z drugiej strony mniej pracowników w porównaniu do roku 2012 zgodziło się ze stwierdzeniem, że zarząd wskazuje jasny kierunek na przyszłość oraz rzadziej pozytywnie wypowiada się na temat swojego miejsca pracy, co stanowi jeden z kluczowych elementów zaangażowania. Co więcej, największy spadek w porównaniu do 2012 roku zaobserwowano w postawie „pozostaje” (kolejnej składowej zaangażowania). Oznacza to, że więcej pracowników niż w roku poprzednim zdecydowałoby się na opuszczenie swojej organizacji i szukanie innej pracy.
Ranking Badania Najlepsi Pracodawcy w Europie Środkowo-Wschodniej
Wskaźnik zaangażowania wzrasta i utrzymuje się globalna stabilizacja. Podczas gdy wszystkie firmy stoją przed podobnymi wyzwaniami w czasach ożywienia gospodarczego, niektóre z nich są znacznie lepiej przygotowane do nowych wyzwań i rozwijają się pomyślnie pomimo trudności. Firmy te charakteryzują się wyższym poziomem zaangażowania pracowników. Dziś, wraz z przedstawionymi trendami i prognozami odnośnie poziomu zaangażowania w Europie Środkowo-Wschodniej w latach 2014-2016, Aon Hewitt ogłosił regionalny ranking Badania Najlepsi Pracodawcy. Pierwsze miejsca w rankingu dla Europy Środkowo-Wschodniej otrzymały następujące firmy: Janssen Cilag
z Węgier (kategoria małych przedsiębiorstw), TU Link4 z Polski (kategoria średnich przedsiębiorstw), AB Lietuvos draudimas z Litwy (kategoria dużych przedsiębiorstw).
Badanie 2013 zawiera dane z kwestionariuszy wypełnionych przez ponad 360 000 pracowników oraz 2600 przedstawicieli Najwyższej Kadry Zarządzającej z ponad 430 firm. W tym roku 15 firm z Europy Środkowo-Wschodniej zostało wyróżnionych przez Aon Hewitt tytułem Najlepszego Pracodawcy Europy Środkowo-Wschodniej: firmy z najwyższym poziomem zaangażowania pracowników, a także charakteryzujące się najlepszymi praktykami HR-owymi.
“Wszyscy pracodawcy zmagają się z podobnymi trudnościami gospodarczymi, jednak nasi Najlepsi Pracodawcy są w stanie znacznie lepiej zarządzać zasobami ludzkimi i tym samym angażować pracowników. Łagodzi to napotykane przez firmy problemy ekonomiczne – co umożliwia osiąganie lepszych wyników biznesowych” – mówi Rita Veres.
“Najlepsi Pracodawcy osiągają czterokrotnie wyższy wzrost wyników biznesowych w porównaniu do innych organizacji” – dodaje Edward Stanoch. „Jeżeli zaś chodzi o całkowitą stopę zwrotu dla akcjonariuszy, mówimy o 50% powyżej średniego poziomu”.
Najlepszymi Pracodawcami 2013 w Europie Środkowo-Wschodniej są:
Janssen Cilag (Węgry), Roche Baltics, ABBVIE s.r.o. (Czechy), Debreceni Hőszolgáltató Zrt. (Węgry), AbbVie s. r. o. (Słowacja), Link4 (Polska), Cisco (Rosja), Intel Technology (Polska), Ritz Carlton (Turcja), Telerik (Bułgaria) i AB Lietuvos draudimas (Litwa), Gaz System (Polska), Johnson&Johnson (Rosja), Yandex (Rosja) oraz OBI (Rosja).
„Cieszy nas, ze wśród laureatów rankingu znalazły się aż 3 firmy z Polski” – mówi Zofia Dukielska, Menedżer Programu Najlepsi Pracodawcy w Polsce.
„Dane Aon Hewitt pokazują, że polscy pracodawcy zwracają coraz większą uwagę na budowanie angażującego środowiska pracy. Mimo, że wskaźnik zaangażowania w Polsce jest jednym z najniższych w całym regionie, od 2010 r. systematycznie rośnie. Również menedżerowie (bezpośredni przełożeni) oraz pakiety świadczeń oferowanych pracownikom są oceniane coraz wyżej – te aspekty środowiska pracy odnotowały największe wzrosty w porównaniu do ubiegłego roku” – dodaje Zofia Dukielska.
Aon Hewitt