PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations

Najświeższe informacje z PRNews.pl w Twojej skrzynce!

Codziennie aktualne wiadomości ze świata finansów.

Zapisz się na nasz Newsletter ​i bądź na bieżąco z nowościami z branży!

  • Raporty
  • Instytucje
    • Aion Bank
    • Alior Bank
    • Bank BPS
    • Bank Millennium
    • Bank Ochrony Środowiska
    • Bank Pekao SA
    • Bank Pocztowy
    • Banki spółdzielcze
    • BGK
    • Biuro Informacji Kredytowej
    • BNP Paribas
    • Citi Handlowy
    • Compensa
    • Credit Agricole
    • Deutsche Bank
    • DNB
    • EuropAssistance
    • ING Bank Śląski
    • KIR
    • Klarna
    • Link4
    • Mastercard
    • mBank
    • Mondial Assistance
    • mPay
    • Nationale-Nederlanden
    • Nest Bank
    • PKO BP
    • PKO Leasing
    • Plus Bank
    • PolCard from Fiserv
    • Polski Standard Płatności
    • Pru
    • PZU
    • Raiffeisen Digital Bank
    • Revolut
    • Santander Bank Polska
    • Santander Consumer Bank
    • SGB
    • Standard Chartered Polska
    • Toyota Bank Polska
    • Trade Republic
    • UniCredit
    • VeloBank
    • Visa
    • Volkswagen Bank Oddział Polska
    • Warta
    • Zen.com
  • Produkty
    • Bankowość internetowa
    • Bankowość mobilna
    • Oszczędzanie
    • Bezpieczeństwo
    • Karty
    • Kredyty
    • Konta
    • Płatności mobilne
    • Ubezpieczenia
  • Analizy
  • Kariera w finansach
  • Szkolenia
  • Forum
  • Newsletter
PRNews.plWiadomościMarketing i PRNew Coke: największa wtopa marketingowa wszechczasów. Część II

New Coke: największa wtopa marketingowa wszechczasów. Część II

Marketing i PR 01.07.2010 (09:09)

W połowie lat 80-tych koncern Coca-Cola podjął najbardziej ryzykowną decyzję w swojej historii: zmienił smak Coca-Coli. W poprzednim artykule opisaliśmy przyczyny oraz drogę dochodzenia do tej trudnej decyzji. Oto, co się wydarzyło po wprowadzeniu Nowej Coli na rynek.

„Coca-Cola – to było to”

Nie minęły dwa tygodnie od konferencji, a nowa Coca-Cola stała się negatywnym bohaterem pierwszych stron gazet. Stacje telewizyjne pokazywały „zwykłego Amerykanina”, Dana Laucka, który po ogłoszeniu decyzji koncernu błyskawicznie kupił 110 skrzynek coli. Nie miał zamiaru nawet próbować nowej formuły. Centrum telefonicznej obsługi klienta odbierało 8000 telefonów dziennie od zdenerwowanych konsumentów. Do firmy przyszło ponad 40 tysięcy listów; emocje, które w nich się znajdowały, jeden z amerykańskich psychologów porównał do emocji wyrażanych przez rodziny, opłakujące śmierć bliskich. I rzeczywiście, w prasie ukazywały się nekrologi żegnające „starą, dobrą przyjaciółkę Coca-Colę”. Newsweek opublikował krytyczne cover story pod tytułem „Cola majstruje przy sukcesie”, nazywając starą Colę „esencją Ameryki zamkniętą w puszce”. Jeden z amerykańskich biznesmenów wysłał do koncernu czek in blanco na 10 mln i napisał, że skoro już stara receptura nie jest wykorzystywana przez firmę, to on chętnie ją odkupi. Nawet Fidel Castro ogłosił w Radio Havana, że „the real thing”, (czyli „autentyk”, „prawdziwa rzecz”), umarła, co rzecz jasna jest symptomem śmierci całego imperializmu amerykańskiego.

Reakcja zarządu

Na początku Roberto Goizueta (prezes zarządu) i Donald Keough (COO) względnie cieszyli się z darmowego rozgłosu. Nie było „ziewnięcia” opinii publicznej, którego tak bardzo się obawiali. Okazało się, że kilka dni po premierze nowej Coli, już 96 % Amerykanów wiedziało o zmianie smaku.
Jednak dziesiątki tysięcy telefonów i listów od konsumentów zaczęły niepokoić Zarząd. Na wszystkie listy firma odpisywała, że blind testy pokazują ewidentną przewagę nowego smaku i… dołączała kupon na nową Colę. Standardowa odpowiedź pozostawała ta sama, pełna przekonania o wartości nowego napoju. Wkrótce okazało się, że maskowała ona totalną panikę wewnątrz organizacji.
Nawet dystrybutorzy w listach otwartych błagali o starą Colę. Goizueta mówił: „Śpię jak dziecko. Budzę się co godzinę z głośnym krzykiem”. Szef marketingu, Sergio Zyman stracił w ciągu miesiąca 5 kilogramów.

Powrót prawdziwej Coca-Coli

Na początku lipca, a więc niespełna kwartał po premierze New Coke, dyskusja w firmie nie dotyczyła tego, CZY przywrócić starą Colę, lecz tego, KIEDY i pod jaką nazwą. Plany koncernu wyciekły do mediów jeszcze przed oficjalną konferencją. 10 lipca amerykańskie telewizje przerwały swój program, aby ogłosić powrót starej Coli. Senator David Pryor przerwał przemówienie w amerykańskim parlamencie, dotyczące niedoinwestowania krajów afrykańskich, i ogłosił, że decyzja Coca-Coli to jeden z wyjątkowych momentów amerykańskiej historii. Wiadomość znalazła się na pierwszych stronach wszystkich gazet, przebijając nawet doniesienia o skomplikowanej operacji prezydenta Reagana, chorującego na nowotwór. A więc niespełna trzy miesiące po „największym odkryciu marketingowym w historii Ameryki” odbyła się kolejna, znacznie pokorniejsza konferencja prasowa. Goizueta oświadczył: „Usłyszeliśmy Was”.  

Reakcja rynku

Wśród konsumentów zapanowała euforia. Dan Lauck, zdesperowany konsument, który wykupił zapas „starej” Coli z kilku sklepów, odetchnął z ulgą, bo z rezerwy w postaci 110 skrzynek zostało mu już tylko 65. W dniu ogłoszenia decyzji pracownicy Call Center odebrali niemal 2000 telefonów z podziękowaniami, a do firmy zaczęły przychodzić „listy miłosne”.

 
Dwie cole na półkach: „nowa” i „klasyczna”

Ratowanie New Coke

Właściwej decyzji firmy towarzyszyło wciąż spore zaślepienie. Pomimo powrotu starej Coli (nazwanej „Classic” dla odróżnienia od New Coke), rozpaczliwie próbowano utrzymać New Coke na półkach jako napój dominujący. Top management koncernu nie widział lub nie chciał widzieć porażki. Prezes Roberto Goizueta paternalistycznie stwierdził: „Nowy produkt to ewidentnie najlepszy napój na świecie; klasyczną colę utrzymaliśmy dla starszych klientów, poszukujących nuty nostalgii”. Jednak pod koniec roku udziały klasycznej coli nieustannie rosły, a New Coke lawinowo traciła udział w rynku. Co gorsza, łączny udział obu coli nadal utrzymywał się na poziomie poniżej poziomu sprzed „rewolucji”, czyli z 1984 roku. Obie cole (starą i klasyczną) w spotach reklamowych prezentowano obok siebie, co powodowało pewną dezorientację klientów.

W 1986 zaprzestano reklamowania obu coli równocześnie. Agencja McCann Erickson nadal próbowała zmagać się z New Coke.  Agencja Lintas przejeła reklamy klasycznej Coli, utrzymane w starym, dobrym klimacie („Czerwień, biel i Ty”), po staremu wyświetlane podczas odcinków tasiemcowych seriali oraz Bill Cosby show.

Na reklamę New Coke, która nadal traciła udziały, szły nakłady nieporównywalnie większe, niż na reklamę klasycznej Coli. Co z tego, kiedy w kwietniu 1986 roku, rok po wprowadzeniu, udział New Coke w rynku spadł poniżej 3 %. Ostatecznym ciosem dla nowej Coli była decyzja koncernu McDonald’s, który wycofał ją ze swojego menu na rzecz Coli Classic. Ponieważ w USA co dwunasta Coca-Cola jest sprzedawana w restauracjach McDonald’s, ta decyzja stała się gwoździem do trumny nowego napoju, który wkrótce definitywnie zniknął z rynku.

Epilog

Niespełna dwa lata po próbie wprowadzenia New Coke, Coca Cola powróciła na pierwsze miejsce i znacznie wyprzedzała Pepsi. We wszystkich badaniach konsumenci deklarowali niespotykane do tej pory przywiązanie do marki i przekonanie o jej wyjątkowym smaku. Fatalnie oceniana, pełna pomyłek kampania marketingowa doprowadziła do efektu, którego przez lata nie udało się osiągnąć tradycyjnymi metodami.

W najbliższym, ostatnim już artykule, przeanalizujemy błędy popełnione przez koncern Coca-Cola. Zastanowimy się też, jak to możliwe, że tak źle odebrana kampania marketingowa ostatecznie zakończyła się spektakularnym… sukcesem.

Źródło: Wymiatacze.pl

wymiatacze.pl 2010-07-01
Redakcja PRNews.pl
Tagi: wymiatacze.pl

Sprawdź także:

a 0 Nowe oferty promocyjne ubezpieczeń komunikacyjnych i nieruchomości w Alior Banku
05.12.2025 (04:16) – informacja prasowa

Nowe oferty promocyjne ubezpieczeń komunikacyjnych i nieruchomości w Alior Banku

Alior Bank wprowadza dwie nowe promocje ubezpieczeniowe w ramach współpracy z LINK4. Akcje potrwają do 31 grudnia …

a 0 XV edycja Programu Grantów Lokalnych Banku BNP Paribas – 500 000 zł trafi do organizacji wzmacniających swoje społeczności
05.12.2025 (04:14) – informacja prasowa

XV edycja Programu Grantów Lokalnych Banku BNP Paribas – 500 000 zł trafi do organizacji wzmacniających swoje społeczności

Bank BNP Paribas rusza z piętnastą edycją Programu Grantów Lokalnych – inicjatywy, która od 2011 roku wspiera …

a 0 Revolut udostępnia “Tryb Uliczny”. Ma chronić środki klientów przed atakami złodziei podczas sezonu świątecznego
05.12.2025 (04:09) – informacja prasowa

Revolut udostępnia “Tryb Uliczny”. Ma chronić środki klientów przed atakami złodziei podczas sezonu świątecznego

Revolut udostępnił w krajach EOG i Wielkiej Brytanii (również w Polsce) nową funkcję bezpieczeństwa: “Tryb …

a 0 ING na 9. Śląskim Festiwalu Nauki Katowice
05.12.2025 (04:07) – informacja prasowa

ING na 9. Śląskim Festiwalu Nauki Katowice

Fundacja ING Dzieciom wspólnie z ING Bankiem Śląskim zapraszają dzieci, młodzież i dorosłych do Katowic, na kolejne …

a 0 Hitachi Europe i ITCARD nawiązują strategiczne partnerstwo
05.12.2025 (04:06) – informacja prasowa

Hitachi Europe i ITCARD nawiązują strategiczne partnerstwo

Hitachi Europe Ltd. i ITCARD S.A. zawarły strategiczne partnerstwo w celu przyspieszenia innowacji i transformacji …

a 0 ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego przedłużają strategiczne partnerstwo na kolejne trzy lata
05.12.2025 (04:02) – informacja prasowa

ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego przedłużają strategiczne partnerstwo na kolejne trzy lata

Grupa ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego podpisały umowę o kontynuacji strategicznego partnerstwa na lata …

PRNews.pl

Zobacz również

Kup teraz, zapłać później. Po trzech miesiącach Citi da Ci najnowszego Apple Watcha

Kup teraz, zapłać później. Po trzech miesiącach Citi da Ci najnowszego Apple Watcha

Nowy Apple Watch SE 3 to gadżet,…

mBank rozszerza cyfrową hipotekę. Nowy kredyt na mieszkanie z rynku wtórnego w kilkanaście minut

mBank rozszerza cyfrową hipotekę. Nowy kredyt na mieszkanie z rynku wtórnego w kilkanaście minut

Niespełna trzy miesiące po starcie cyfrowej hipoteki…

Raport: Liczba kont osobistych w bankach – III kwartał 2025 r.

Raport: Liczba kont osobistych w bankach – III kwartał 2025 r.

Rynek rachunków oszczędnościowo-rozliczeniowych w złotych po III…

Te banki mają najwięcej aktywnych użytkowników Blika. Dane po III kw. 25

Te banki mają najwięcej aktywnych użytkowników Blika. Dane po III kw. 25

Z zebranych danych bankowych wynika, że po…

Raport: Liczba klientów mobile only w bankach – III kwartał 2025 r.

Raport: Liczba klientów mobile only w bankach – III kwartał 2025 r.

Liczba klientów „mobile only”, czyli osób, które…

Who is who

Tomasz Głodowski

Tomasz Głodowski

Tomasz Głodowski Dyrektor Marketingu i Sprzedaży Bezpośredniej…

Maciej Pieczkowski

Maciej Pieczkowski

Maciej Pieczkowski Dyrektor Generalny Oddziału Inbank w…

Marcin Pawelec

Marcin Pawelec

Kierownik ds. komunikacji korporacyjnej / rzecznik prasowy,…

O tym mówią bankowcy

Ostatnie komentarze

avatar komentującego

Avo Men:

Żadna nowość. To samo Sobieraj zrobil w Aliorze… Tylko jak potem trzeba było …

wt., 18 lis 2025 (12:09) • UniCredit wywraca stolik. Wszystkie najważniejsze usługi za darmo i bez „gwiazdek”

avatar komentującego

Avo Men:

Bla bla … spadek Klientów Indywidualnych pominięty … …

niedz., 9 lis 2025 (22:50) • 696 mln zł zysku netto Grupy Kapitałowej BNP Paribas Bank Polska w III kw. 2025 r.

avatar komentującego

Maciej Kusznierewicz:

Cel inflacyjny RPP mieści się w przedziale 1,5-3,5 proc. (a nie 1-3 proc., …

czw., 9 paź 2025 (11:32) • Kredyty miały być tańsze od listopada, będą już teraz. Stopy procentowe w dół [komentarz]

avatar komentującego

PRNews_pl:

Przecież na PRNews.pl (co sama nazwa serwisu wskazuje) od jakichś 25 lat publikuję …

pt., 12 wrz 2025 (06:12) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

avatar komentującego

Bart Ikswe:

No profesjonalna i rzetelna opinia...przedrukowana od Związku Banków Polskich 🤯 na dole artykułu …

pt., 12 wrz 2025 (06:07) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

  • SMART Bankier
  • Kredyt konsolidacyjny
  • Pożyczki na raty
  • Konto firmowe
  • Kurs inwestowania
  • Kalkulator brutto netto
  • Kalkulator kredytu gotówkowego
  • Kalkulator zdolności kredytowej
  • Rozlicz najem w PIT-28
  • pit 37 online na pit.pl
  • Rozliczenie pit
  • Program pit
  • Pit 11
  • Promocje bankowe
  • Promocje Pekao S.A.
  • Promocje BNP Paribas
  • Promocje Citi Handlowy
  • Promocje Alior Bank
  • Promocje Santander Bank
  • Promocje PKO BP
  • Promocje Millenium
  • Promocje ING Bank Śląski
  • Promocje mBank
  • Promocje Velobank
  • Promocje Nest Bank
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Newsletter
  • Prześlij informację
  • RSS
  • zgarnijpremie.pl
Bonnier Business Polska Bankier.pl – Portal Finansowy – Rynki, Twoje finanse, Biznes PIT.pl -Podatki dla małych firm i osób fizycznych, rozliczenia roczne Systempartnerski.pl - system afiliacyjny Bankier.pl PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations Mambiznes.pl - Pomysł na biznes, Własna firma, Biznes plan Dyskusja.biz - Blogi o biznesie, artykuły biznesowe Puls Biznesu pb.pl - rynek, akcje, spółka, przedsiębiorca, budżet Pulsmedycyny.pl - Portal lekarzy i pracowników służby zdrowia Pulsfarmacji.pl - Portal aptekarzy, techników i pracowników sektora farmaceutycznego
© 2008 − 2025 PRNews.pl. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu. Informacja o cookies. Polityka prywatności

Bezpłatny newsletter PRNews.pl

  • PRNews.pl to najbardziej opiniotwórczy serwis w branży bankowej. Przekonaj się dlaczego!
  • Codziennie rano otrzymasz skrót najważniejszych informacji ze świata finansów
  • Dzięki temu będziesz zawsze wiedział o nowych produktach, promocjach i usługach bankowych, ubezpieczeniowych i inwestycyjnych
  • Aktualne wiadomości z prasy i z samych instytucji finansowych - zupełnie bezpłatnie, wprost na twoją skrzynkę mailową
Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 38 tys. odbiorców