PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations

Najświeższe informacje z PRNews.pl w Twojej skrzynce!

Codziennie aktualne wiadomości ze świata finansów.

Zapisz się na nasz Newsletter ​i bądź na bieżąco z nowościami z branży!

  • Raporty
  • Instytucje
    • Aion Bank
    • Alior Bank
    • Bank BPS
    • Bank Millennium
    • Bank Ochrony Środowiska
    • Bank Pekao SA
    • Bank Pocztowy
    • Banki spółdzielcze
    • BGK
    • Biuro Informacji Kredytowej
    • BNP Paribas
    • Citi Handlowy
    • Compensa
    • Credit Agricole
    • Deutsche Bank
    • DNB
    • EuropAssistance
    • ING Bank Śląski
    • KIR
    • Klarna
    • Link4
    • Mastercard
    • mBank
    • Mondial Assistance
    • mPay
    • Nationale-Nederlanden
    • Nest Bank
    • PKO BP
    • PKO Leasing
    • Plus Bank
    • PolCard from Fiserv
    • Polski Standard Płatności
    • Pru
    • PZU
    • Raiffeisen Digital Bank
    • Revolut
    • Santander Bank Polska
    • Santander Consumer Bank
    • SGB
    • Standard Chartered Polska
    • Toyota Bank Polska
    • Trade Republic
    • UniCredit
    • VeloBank
    • Visa
    • Volkswagen Bank Oddział Polska
    • Warta
    • Zen.com
  • Produkty
    • Bankowość internetowa
    • Bankowość mobilna
    • Oszczędzanie
    • Bezpieczeństwo
    • Karty
    • Kredyty
    • Konta
    • Płatności mobilne
    • Ubezpieczenia
  • Analizy
  • Kariera w finansach
  • Szkolenia
  • Forum
  • Newsletter
PRNews.plInformacjeOddział nie jest świętością, ale (nadal) jest przydatny

Oddział nie jest świętością, ale (nadal) jest przydatny

Informacje 07.03.2019 (05:00) Nasz Gość

Liczba placówek bankowych spada od 2008 r. w stałym tempie około 2 proc. rocznie. Gdyby ten trend się utrzymał, do 2050 r. na europejskich ulicach nie zobaczylibyśmy ani jednego banku. Eksperci A.T. Kearney wskazują, że taki scenariusz jest mało prawdopodobny, a proces odchudzania sieci dystrybucji przybiera różne formy w poszczególnych częściach kontynentu. 

Arkadiusz Cempura

Banki wiedzą, że mają wyzwanie z placówkami. Mniejsze lub większe w zależności od tego jaki jest profil ich głównego klienta. Gdy zaczęła się era bankowości elektronicznej, dzisiaj zwanej digital banking, wielu głosiło, że placówki bankowe „zginą” i to szybko. Jest 2019 a oddziały zamykają się wolniej niż głosiły przepowiednie. Można spotkać się z twierdzeniem, że „zamykają się przez klientów” a właściwie ich brak w oddziałach. Ale banki powinny przyznać, że same skutecznie przykładają rękę do zmiany zachowania klienta. Jednak w placówce wizyta konieczna bywa – taki proces, takie wymagania (chociażby MIFID). Jest też grupa klientów, która jednak preferuje „oddziałowe bankowanie”. I to wartościowych klientów.

Są tacy, którzy próbują zmienić trend tworząc placówki … samoobsługowe. Tylko po co nam samoobsługowa placówka, skoro wszystko to co możemy w niej zrobić (no prawie, ale do wypłaty gotówki mam bankomat, sklep a do wpłaty wpłatomat i też mógłby być sklep, czyż nie?), możemy również samoobsługowo zrobić… w domu czy na ławce w parku. Dodatkowo w wypowiedziach niektórych prezesów widać kolejne magiczne zaklęcia w stylu „w oddziałach będziemy stosować rozwiązania sztucznej inteligencji”. Kiedyś przeczytałem „że jeżeli klient wybiera się do banku, to woli porozmawiać z żywym człowiekiem”. I to jest to.

Inni twierdzą, że placówki są niezbędne do budowania relacji z klientami. Kiedy ostatnio byliście w placówce bankowej i czy to była „relacja”, czy konieczność? Nie mam problemu, aby „relacja” ze mną była tworzona przez znaną mi z imienia osobę, która do mnie napisze lub zadzwoni. Dobry przykład to, gdy doradca po rozmowie ze mną, przesyła podsumowanie, ofertę. Wiem do kogo się odezwać. Nawiązuję relację. Ale jeszcze niewiele banków to potrafi. Nawet niektóre telekomy wyraźnie mówią „nie mam możliwość wysłania e-maila”. Ale już np. od jednego z nich SMSem dostaję imię i nazwisko osoby, z którą rozmawiałem. Przy okazji, skoro klient może zadzwonić do banku z aplikacji mobilnej, to dlaczego bank nie dzwoni do tego klienta też korzystając z aplikacji? To raczej nie jest jakieś skomplikowane do wdrożenia.

Rzadko cytuję przedstawiciel tzw. zachodnich banków, gdyż rozwijały się całkiem inaczej, ale warto przeczytać co powiedział Michael Armstrong, były manager HSBC Asia Pacific, o swoich doświadczeniach z oddziałami w „Bank 2.0: Jak zachowuje się klient i technologia zmieni przyszłość usług finansowych „Bretta Kinga, z 2010 (pisałem do autora z żalem, że bardzo po macoszemu potraktował rozwój bankowości w Polsce):

„Dlatego gdy ludzie rozmawiają o „super oddziałach” i czerpią radość z ich projektowania, pełnego nowych, odlotowych foteli, wielkich telewizorów plazmowych, nazywając to sklepem, spa, ale zdecydowanie nie oddziałem, to im mówię „byłem tam, zrobiłem to” 15 lat temu. Według mnie nie jest istotny wygląd oddziału; istotne jest to, co oddział może zrobić dla klienta, jakie usługi oferuje, czy jest to najwygodniejszy wybór i jaką inną alternatywę mam, która jest wygodniejsza.

Tak więc, moja rada, aby oderwać się od tego wszystkiego, jest taka: nie chodzi o oddział per se. Chodzi o twoją propozycję biznesową, o to, jak zamierzasz sprzedawać i jak zamierzasz obsługiwać klienta. […] Dziś wiemy, że możemy sprzedawać produkty zdalnie. Możemy również serwisować zdalnie, czyli bez oddziału. Wiemy również, że w przypadku banków większość transakcji odbywa się za pośrednictwem kanałów poza oddziałowych, a coraz większa sprzedaż odbywa się za pośrednictwem kanałów sprzedaży bezpośredniej. A dla ludzi, którzy twierdzą, że tylko ludzie mogą budować relacje z innymi ludźmi, relacje o wysokiej wartości, które usprawiedliwiają dedykowanego menedżera, mówię, że on może prowadzić te relacje z dowolnego miejscu, nie tylko siedząc w oddziale.

Tak więc jeden z wniosków, który bankowcy powinni wyciągnąć z tego rozdziału, jest to, że twój oddział nie jest święty. To tylko kanał, a Twoi klienci mogą wybrać alternatywny kanał do współpracy z Tobą. Mogą nawet preferować ten inny kanał. Nie karaj ich za to. Użyj tego na swoją korzyść.”

Szczególnie istotna jest cześć wypowiedzi o miejscu pracy doradcy czy też managera ds. relacji. Na tym warto się skupić przede wszystkim. Do tego, moim zdaniem, warto zwrócić uwagę na kolejne istotne aspekty: digitalizacja, intymność, lokalizacja i nowe kompetencje pracownika.

W tych operacjach, które wymagają kontaktu z pracownikiem banku z reguły klient oczekuje pewnej intymności. Chce mieć świadomość, że nikt nie zagląda mu przez plecy, nikt przypadkowy nie słyszy, ile chce np. wziąć kredytu. Tak więc należy zapewnić izolację od otoczenia, co w przypadku tzw. „wyspy” – gdybyśmy tylko skupili się na takim formacie – nie jest łatwe. To lepiej jak to robi z domu.

Wyobrażam sobie koncept nowego oddziału, dzięki właśnie tzw. digitalizacji, w połączeniu z platformą typu Contact Center i dzięki temu stworzenie czegoś, można nazwać contact branch. Dzięki temu oddział nie jest „skazany” tylko na tzw. „walkinsów”, ale pracuje na własnym portfelu klientów, zachęca ich do wizyty, prezentuje oferty „zdalnie”. Dzięki odpowiednim systemom klient oddziału łączy się, piszę do „swojego doradcy”. A wszystko jest rejestrowane i zostawia „ślady”, które potrafią wykorzystać analitycy CRM budujący założenia pod kampanie dla odpowiednich segmentów.

Istotna kwestia związania z takim nowym formatem oddziału to ludzie -To inne warunki pracy. To inny model rozmowy, konieczność dzwonienia, pisania. Inne podejście do klienta. Bo w przypadku contact branch, priorytet nadal ma klient, który przyszedł. Ten na telefonie, chat musi być obsługiwany w innym czasie pracy doradcy. Doradca wtedy musi mieć wyznaczony czas do tego. Nie można tego miksować. To musi być naprzemienne.

Co w takim razie czeka placówki? Będę pełnić coraz bardziej marginalną rolę wraz z coraz większym wchodzeniem na rynek pokolenia Z. Z czasem zostaną tzw. flagowe lub może coworkingowe czy też „bank&coffee”. Ale będą jeszcze jakiś czas potrzebne. Jako miejsce obsługi klienta, element wizerunku czy część działań marketingowych. I pewnie ten wartościowy lub potrzebujący klient zjawi się tam. A na pewno takim jest klient + 60.

Warto być bardziej otwartym na odważne rozwiązanie i … włączyć oddziały do dużego sprawnego omnikanałowego systemu, zapewnić, że każdy punkt styku z klientem będzie miał dostęp do pełnej informacji o kliencie. Ale do tego trzeba złamać dużo starych przyzwyczajeń. Skończyć z „zawsze tak robiliśmy”.

Kazimierz Górski podobno powiedział „Jeśli boisz się przegrać, nie graj”. Parafrazując jego wypowiedź można powiedzieć „Jeśli boisz się zmiany, to niczego nie ruszaj”, tylko wtedy będziesz miał pretensje tylko do siebie o zmarnowane szanse.

Arek Cempura

Dyrektor Departamentu Bankowości Codziennej w Euro Bank SA.

2019-03-07
Redakcja PRNews.pl

Sprawdź także:

a 0 Nadchodzą zmiany w ustawie o kredycie konsumenckim. Wypchnie to część osób do szarej strefy pożyczkowej
11.12.2025 (05:26) – informacja prasowa

Nadchodzą zmiany w ustawie o kredycie konsumenckim. Wypchnie to część osób do szarej strefy pożyczkowej

Trwa opiniowanie projektu ustawy o kredycie konsumenckim, który przygotował Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów …

a 0 Allianz Polska wprowadził zmiany w ubezpieczeniu turystycznym Moja Podróż
11.12.2025 (05:24) – informacja prasowa

Allianz Polska wprowadził zmiany w ubezpieczeniu turystycznym Moja Podróż

Najważniejsze z nich to podwyższenie sum ubezpieczenia dla kosztów leczenia za granicą bez wzrostu składki, dłuższy …

a 0 VeloBank finansuje inwestycję mieszkaniową na Ursynowie
11.12.2025 (05:22) – informacja prasowa

VeloBank finansuje inwestycję mieszkaniową na Ursynowie

VeloBank podpisał dwie umowy kredytowe o łącznej wartości 170 mln zł na wsparcie inwestycji deweloperskiej ale!KEN. …

a 0 Uniqa wprowadza jednoczesne wyliczenie składki ubezpieczenia domu i pojazdu
11.12.2025 (05:19) – informacja prasowa

Uniqa wprowadza jednoczesne wyliczenie składki ubezpieczenia domu i pojazdu

UNIQA udostępniła nowe rozwiązanie online: możliwość równoczesnego wyliczenia składki za ubezpieczenie …

a 0 Sądy wyraźnie przyspieszyły. Coraz sprawniej obsługują sprawy frankowiczów
11.12.2025 (05:16) – informacja prasowa

Sądy wyraźnie przyspieszyły. Coraz sprawniej obsługują sprawy frankowiczów

Sądy okręgowe coraz szybciej rozstrzygają spory frankowe. W trzech pierwszych kwartałach br. załatwiono w nich ok. …

a 0 PKO BP podpisał z Policją porozumienie o współpracy dotyczące szkoleń z zakresu cyberbezpieczeństwa
11.12.2025 (05:14) – informacja prasowa

PKO BP podpisał z Policją porozumienie o współpracy dotyczące szkoleń z zakresu cyberbezpieczeństwa

PKO Bank Polski oraz Policja podpisały porozumienie o współpracy, którego celem jest zwiększenie bezpieczeństwa …

PRNews.pl

Zobacz również

Szybkie ładowanie, mocne szkło i pakiet monitorujący zdrowie, czyli Apple Watch SE 3 za transakcje kartą

Szybkie ładowanie, mocne szkło i pakiet monitorujący zdrowie, czyli Apple Watch SE 3 za transakcje kartą

Apple Watch SE 3 to jeden z…

Raport: Liczba użytkowników bankowości elektronicznej – III kwartał 2025 r.

Raport: Liczba użytkowników bankowości elektronicznej – III kwartał 2025 r.

Po trzecim kwartale 2025 r. wciąż widać…

„Panic button” w apce mBanku. Jednym ruchem włączysz natychmiastową blokadę transakcji

„Panic button” w apce mBanku. Jednym ruchem włączysz natychmiastową blokadę transakcji

mBank uruchamia w aplikacji funkcję „Włącz blokadę…

Raport: Liczba kart w cyfrowych portfelach Apple Pay, Google Pay i innych – III kwartał 2025 r.

Raport: Liczba kart w cyfrowych portfelach Apple Pay, Google Pay i innych – III kwartał 2025 r.

W trzecim kwartale 2025 roku liczba kart…

Raport: Liczba kart debetowych – III kwartał 2025 r.

Raport: Liczba kart debetowych – III kwartał 2025 r.

Liczba kart debetowych w Polsce nieustannie rośnie.…

Raporty PRNews.pl

Raport PRNews.pl: Aktywa banków – I kw. 2022 r.

Raport PRNews.pl: Aktywa banków – I kw. 2022 r.

Większość banków może się pochwalić wzrostem poziomu…

Raport PRNews.pl: Liczba obcokrajowców wśród klientów banków – I kw. 2022 r.

Raport PRNews.pl: Liczba obcokrajowców wśród klientów banków – I kw. 2022 r.

W pierwszym kwartale 2022 r. liczba obsługiwanych…

Raport PRNews.pl: Rynek kredytów hipotecznych – I kw. 2022

Raport PRNews.pl: Rynek kredytów hipotecznych – I kw. 2022

Pierwszy kwartał 2022 r. przyniósł spadek sprzedaży…

O tym mówią bankowcy

Ostatnie komentarze

avatar komentującego

Avo Men:

Żadna nowość. To samo Sobieraj zrobil w Aliorze… Tylko jak potem trzeba było …

wt., 18 lis 2025 (12:09) • UniCredit wywraca stolik. Wszystkie najważniejsze usługi za darmo i bez „gwiazdek”

avatar komentującego

Avo Men:

Bla bla … spadek Klientów Indywidualnych pominięty … …

niedz., 9 lis 2025 (22:50) • 696 mln zł zysku netto Grupy Kapitałowej BNP Paribas Bank Polska w III kw. 2025 r.

avatar komentującego

Maciej Kusznierewicz:

Cel inflacyjny RPP mieści się w przedziale 1,5-3,5 proc. (a nie 1-3 proc., …

czw., 9 paź 2025 (11:32) • Kredyty miały być tańsze od listopada, będą już teraz. Stopy procentowe w dół [komentarz]

avatar komentującego

PRNews_pl:

Przecież na PRNews.pl (co sama nazwa serwisu wskazuje) od jakichś 25 lat publikuję …

pt., 12 wrz 2025 (06:12) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

avatar komentującego

Bart Ikswe:

No profesjonalna i rzetelna opinia...przedrukowana od Związku Banków Polskich 🤯 na dole artykułu …

pt., 12 wrz 2025 (06:07) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

  • SMART Bankier
  • Kredyt konsolidacyjny
  • Pożyczki na raty
  • Konto firmowe
  • Kurs inwestowania
  • Kalkulator brutto netto
  • Kalkulator kredytu gotówkowego
  • Kalkulator zdolności kredytowej
  • Rozlicz najem w PIT-28
  • pit 37 online na pit.pl
  • Rozliczenie pit
  • Program pit
  • Pit 11
  • Promocje bankowe
  • Promocje Pekao S.A.
  • Promocje BNP Paribas
  • Promocje Citi Handlowy
  • Promocje Alior Bank
  • Promocje Santander Bank
  • Promocje PKO BP
  • Promocje Millenium
  • Promocje ING Bank Śląski
  • Promocje mBank
  • Promocje Velobank
  • Promocje Nest Bank
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Newsletter
  • Prześlij informację
  • RSS
  • zgarnijpremie.pl
Bonnier Business Polska Bankier.pl – Portal Finansowy – Rynki, Twoje finanse, Biznes PIT.pl -Podatki dla małych firm i osób fizycznych, rozliczenia roczne Systempartnerski.pl - system afiliacyjny Bankier.pl PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations Mambiznes.pl - Pomysł na biznes, Własna firma, Biznes plan Dyskusja.biz - Blogi o biznesie, artykuły biznesowe Puls Biznesu pb.pl - rynek, akcje, spółka, przedsiębiorca, budżet Pulsmedycyny.pl - Portal lekarzy i pracowników służby zdrowia Pulsfarmacji.pl - Portal aptekarzy, techników i pracowników sektora farmaceutycznego
© 2008 − 2025 PRNews.pl. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu. Informacja o cookies. Polityka prywatności

Bezpłatny newsletter PRNews.pl

  • PRNews.pl to najbardziej opiniotwórczy serwis w branży bankowej. Przekonaj się dlaczego!
  • Codziennie rano otrzymasz skrót najważniejszych informacji ze świata finansów
  • Dzięki temu będziesz zawsze wiedział o nowych produktach, promocjach i usługach bankowych, ubezpieczeniowych i inwestycyjnych
  • Aktualne wiadomości z prasy i z samych instytucji finansowych - zupełnie bezpłatnie, wprost na twoją skrzynkę mailową
Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 38 tys. odbiorców