PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations

Najświeższe informacje z PRNews.pl w Twojej skrzynce!

Codziennie aktualne wiadomości ze świata finansów.

Zapisz się na nasz Newsletter ​i bądź na bieżąco z nowościami z branży!

  • Raporty
  • Instytucje
    • Aion Bank
    • Alior Bank
    • Bank BPS
    • Bank Millennium
    • Bank Ochrony Środowiska
    • Bank Pekao SA
    • Bank Pocztowy
    • Banki spółdzielcze
    • BGK
    • Biuro Informacji Kredytowej
    • BNP Paribas
    • Citi Handlowy
    • Credit Agricole
    • Deutsche Bank
    • DNB
    • EuropAssistance
    • ING Bank Śląski
    • KIR
    • Klarna
    • Link4
    • Mastercard
    • mBank
    • Mondial Assistance
    • mPay
    • Nationale-Nederlanden
    • Nest Bank
    • PKO BP
    • PKO Leasing
    • Plus Bank
    • PolCard from Fiserv
    • Polski Standard Płatności
    • Prudential
    • PZU
    • Revolut
    • Santander Bank Polska
    • Santander Consumer Bank
    • SGB
    • Standard Chartered Polska
    • Toyota Bank Polska
    • VeloBank
    • Visa
    • Volkswagen Bank Oddział Polska
  • Produkty
    • Bankowość internetowa
    • Bankowość mobilna
    • Oszczędzanie
    • Bezpieczeństwo
    • Karty
    • Kredyty
    • Konta
    • Płatności mobilne
    • Ubezpieczenia
  • Analizy
  • Kariera w finansach
  • Who is who
  • Szkolenia
  • Forum
  • Newsletter
PRNews.plInformacjePłatności zbliżeniowe w Polsce i Europie w dobie pandemii

Płatności zbliżeniowe w Polsce i Europie w dobie pandemii

Informacje 31.08.2020 (12:16) informacja prasowa
Karty

W 2020 roku pandemia COVID-19 stała się najpoważniejszym katalizatorem coraz szerszego stosowania płatności zbliżeniowych. Wprowadzanie ograniczeń dotyczących dystansu społecznego wpłynęło bowiem na istotny wzrost liczby takich płatności. Mastercard odnotował nawet ich 40-procentowy przyrost w pierwszym kwartale br. W badaniu konsumenckim, które firma przeprowadziła w 19 krajach na całym świecie, prawie 8 na 10 konsumentów stwierdziło, że korzysta z płatności zbliżeniowych wymieniając bezpieczeństwo i czystość jako ich główne zalety. Wraz z zaufaniem do nowej technologii i wygodą, płatności zbliżeniowe są przecież wiele razy szybsze niż inne metody płatności, na naszych oczach kształtuje się nowy standard konsumencki.

fot. Shutterstock

Potwierdza to ‘Visa Back to Business Study’. Ankieta, którą przeprowadzono w czerwcu br. wśród sprzedawców i konsumentów w 8 krajach na całym świecie, wykazała, że połowa konsumentów nie chce już robić zakupów w sklepach, które nie oferują w pełni płatności zbliżeniowych. Badanie potwierdza, że pandemia spowodowała radykalne przejście do handlu cyfrowego, a jedną z najczęściej dokonywanych zmian przez konsumentów było korzystanie z płatności zbliżeniowych (48 proc.). Prawie 4/5 konsumentów (78 proc.) wprowadziło zmiany w sposobie płacenia za towary i usługi w celu ograniczenia kontaktu, a ponad 2/3 małych firm (67 proc.) przyjęło nowe podejście do handlu i płatności od początku trwania pandemii.

O zmianie trendów mówi też doroczny raport gospodarczy BIS z czerwca br. Wpływ Covid-19 na płatności detaliczne miał zasadnicze znaczenie na wzrost płatności zbliżeniowych i handlu elektronicznego oraz spadek transakcji transgranicznych i prognozowany spadek przekazów pieniężnych migrantów. Popularność płatności zbliżeniowych wynikał zaś głównie z powodu wzrostu społecznych obaw dotyczących przenoszenia wirusa z gotówki, choć raport przypomina, że dowody naukowe sugerują, iż takie ryzyko jest niskie w porównaniu z innymi często dotykanymi przedmiotami.

Wreszcie informacja NBP o kartach płatniczych w I kwartale br. już na wstępie podkreśla, że najbardziej zauważalną zmianą w funkcjonowaniu rynku w Polsce było w tym okresie funkcjonowanie płatności zbliżeniowych. W marcu br. zwiększono bowiem kwotę limitu, do której płatność kartą zbliżeniową nie wymaga podania kodu PIN, z 50 zł do 100 zł, co wynikało także z rozprzestrzeniania się epidemii COVID-19. Z raportu NBP wynika nadto, że udział liczby płatności zbliżeniowych w całkowitych obrotach kartami w I kwartale wyniósł 91,1 proc. Pierwszy raz w historii przekroczył zatem 90 proc. i zarazem był to jeden z największych kwartalnych wzrostów w historii badań. Rekordowy był też udział wartości transakcji zbliżeniowych w wartości wszystkich płatności kartą. Na koniec marca wyniósł 84,1 proc.

W Europie w 2019 roku udział kart zbliżeniowych w płatnościach zajął ponad ćwierć rynku. Pierwsze twarde dane z czasu pandemii z wielu państw w regionie pokazują, że dominacja płatności zbliżeniowych jest kwestią czasu. To już np. najpopularniejsza metoda płatności w fińskich sklepach. Wolumen płatności zbliżeniowych przewyższa liczbę płatności kartą z kodem PIN. Statystyki za 2019 rok podane ostatnio przez Bank of Finland pokazują, że liczba zbliżeniowych transakcji płatniczych wzrosła o 45 proc. w ciągu roku, a ich wartość prawie się podwoiła.

W Chorwacji płatności zbliżeniowe też cieszą się coraz większą popularnością. Z badań cytowanych przez tamtejszą asocjację bankową wynika, że praktykuje je 9 na 10 mieszkańców kraju. Ponad 80 proc. Chorwatów uważa, że takie płatności są szybkie i łatwe. Dane z Irlandii pokazują, że wartość płatności zbliżeniowych osiągnęła w tym kraju nowy rekord w II kwartale br. sięgając 1,9 mld euro, czyli 26,6 proc. więcej niż w II kwartale 2019 r. Wraz ze wzrostem limitu zbliżeniowego bez konieczności podania PIN z 30 do 50 euro w kwietniu br., średnia wartość takich płatności skoczyła tam z 12,51 euro w marcu do 15.57 euro w czerwcu.

Nawet w najbardziej zdominowanych przez gotówkę Niemczech nastąpiło wyraźne przesunięcie w kierunku płatności kartą, zwłaszcza opcji płatności zbliżeniowych. W I półroczu br. odnotowano wzrost liczby transakcji o 20,7 proc. do 2,59 miliarda transakcji. Ich obrót wyniósł 112 miliardów euro. W porównaniu z tym samym okresem ubiegłego roku oznacza to wzrost o 10,9 proc. Zmiana praktyk płatniczych przy kasie była obserwowana w Niemczech od lat, ale to kwestia zachowania większej odległości i higieny zapewniły dodatkowy impuls w kierunku większego znaczenia płatności kartą. Od początku kryzysu Covid-19 płatności zbliżeniowe nabrały tam szybkiego tempa wzrastając do stałego poziomu połowy wszystkich transakcji płatniczych. Na koniec I półrocza 2019 r. wartość ta wynosiła ok. 25 proc.

Porównując słowackie dane za drugi kwartał 2019 i 2020 r. widać niewielki wzrost liczby kart z możliwością dokonywania płatności bezstykowych i liczbę takich transakcji, odpowiednio o 3,8 proc. i 1,5 proc. To wynika z dobrze rozwiniętego już rynku. Za to na Słowacji o 20 proc. wzrosła wartość takich operacji. To efekt podniesienia kwoty płatności zbliżeniowych bez wymaganego PIN z 20 do 50 euro od końca kwietnia br. Zresztą podniesienie limitów płatności zbliżeniowych bez konieczności podawania PIN było powszechną praktyką w Europie. Z badań brytyjskich wynika, że jeden na trzech brytyjskich konsumentów (32 proc.) opowiada się już nawet za kolejnym podniesieniem obecnego limitu, zgodnie z ankietą YouGov. Aktualny pułap transakcji został podniesiony o 50 proc. w kwietniu br. z 30 do 45 GBP. Badanie wykazało m.in., że 80 proc. dorosłych Brytyjczyków dokonuje więcej płatności zbliżeniowych w odpowiedzi na Covid-19.

Koncentracja na bezpieczeństwie i ochronie transakcji to podstawowa troska konsumentów, handlowców i banków. Następują też ciągłe postępy w infrastrukturze sieciowej i nowe inicjatywy rządowe na rzecz rozwoju inteligentnych rozwiązań, co stanowi ważną siłę napędową dla branży. Tak się dzieje nie tylko w Polsce. Inne administracje rządowe również zachęcają swoich sprzedawców do stosowania zaawansowanych rozwiązań płatniczych. Np. w Australii rząd nalega na sprzedawców detalicznych, aby przyjmowali systemy POS do bezstykowych transakcji kartami, w wyniku czego od 2018 r. ponad 90 proc. z nich dokonywanych było już zbliżeniowo. Przewiduje się, że rynek odpowiednich terminali w Australii i Nowej Zelandii odnotuje ponad 17 proc. wzrost do 2026 r. Rośnie do tego globalna popularność i wartość płatności NFC ułatwiających transakcje w czasie rzeczywistym. Rosnący udział telefonów komórkowych opartych na NFC w systemie płatności też mocno przyczynia się do wzrostu znaczenia segmentu płatności zbliżeniowych jako takich.

Bezpieczna realizacja transakcji inteligentnymi kartami wraz z rozwiązaniami płatniczymi obsługiwanymi w czasie rzeczywistym i biometrią będą wciąż napędzać popyt na płatności zbliżeniowe. Szacuje się, że w Europie największe zapotrzebowanie na nie spodziewane jest teraz w Rosji, Danii, Szwecji, Włoszech i Hiszpanii. To wszystko pozwala nam stwierdzić, że w tym obszarze wiele jeszcze się zdarzy bez względu na czas trwania pandemii.

Szymon Stellmaszyk

ZBP

2020-08-31
Redakcja PRNews.pl

Sprawdź także:

a 0 Ruszyła nowa edycja programu „Polecam Przekorzystnie” w Banku Pekao
22.09.2023 (17:34) – informacja prasowa

Ruszyła nowa edycja programu „Polecam Przekorzystnie” w Banku Pekao

Konto Przekorzystne Banku Pekao S.A. zostało uznane za najlepsze na rynku przez jury konkursu „Złoty Bankier” w …

a 0 Upadłość konsumencką ogłosi w tym roku 20 tysięcy Polaków
22.09.2023 (14:44) – informacja prasowa

Upadłość konsumencką ogłosi w tym roku 20 tysięcy Polaków

W pierwszym półroczu 2023 bankructwo ogłosiło w Polsce ponad 10 tysięcy osób fizycznych. Chociaż do końca roku mamy …

a 0 Credit Agricole udostępnia osobistego asystenta finansowego
22.09.2023 (14:42) – informacja prasowa

Credit Agricole udostępnia osobistego asystenta finansowego

Bank Credit Agricole wdrożył dla użytkowników aplikacji CA24 Mobile możliwość analizowania wydatków i wpływów. Nowa …

a 0 Rynek kredytów hipotecznych odżywa. W III kwartale wyniki o kilkaset procent podbija rządowy program
22.09.2023 (14:40) – informacja prasowa

Rynek kredytów hipotecznych odżywa. W III kwartale wyniki o kilkaset procent podbija rządowy program

Branża finansowa obserwuje wyraźne odbicie na rynku kredytów hipotecznych. W II kwartale Polacy zaciągnęli je na 11 …

a 0 Odwrotne przejęcie Honey Payment stało się faktem
22.09.2023 (11:33) – informacja prasowa

Odwrotne przejęcie Honey Payment stało się faktem

Polski fintech, twórca multiaplikacji do zarządzania finansami DotBee sfinalizował mariaż z notowaną na NewConnect …

a 0 mBank. Technologia do usług – nowe pozycjonowanie marki
22.09.2023 (11:30) – informacja prasowa

mBank. Technologia do usług – nowe pozycjonowanie marki

Właśnie wystartowała kampania wizerunkowa mBanku pod hasłem „mBank. Technologia do usług”, w której bank wprowadza …

PRNews.pl

Zobacz również

„Bezpieczny kredyt 2 procent” w niebezpiecznym dla banków momencie. Czas na obniżki?

„Bezpieczny kredyt 2 procent” w niebezpiecznym dla banków momencie. Czas na obniżki?

Do programu preferencyjnych kredytów hipotecznych dołączyły kolejne…

Zatrudnienie w branży bankowej rośnie. Dane po II kwartale 2023 r.

Zatrudnienie w branży bankowej rośnie. Dane po II kwartale 2023 r.

Zatrudnienie w branży bankowej rośnie – wynika…

Redaktor naczelna Bankier.pl Malwina Wrotniak laureatką Nagrody Dziennikarskiej im. Mariana Krzaka

Redaktor naczelna Bankier.pl Malwina Wrotniak laureatką Nagrody Dziennikarskiej im. Mariana Krzaka

Dziennikarka i redaktor naczelna Bankier.pl Malwina Wrotniak…

Liderzy bankowości elektronicznej. Dane za II kwartał 2023 r.

Liderzy bankowości elektronicznej. Dane za II kwartał 2023 r.

Na koniec czerwca 2023 roku banki miały…

Znamy największych wydawców kart debetowych w Polsce. Nowe dane „Pulsu Biznesu”

Znamy największych wydawców kart debetowych w Polsce. Nowe dane „Pulsu Biznesu”

Liczba kart debetowych dla klientów indywidualnych przekroczyła…

Raporty PRNews.pl

Raport PRNews.pl: Aktywa banków – I kw. 2022 r.

Raport PRNews.pl: Aktywa banków – I kw. 2022 r.

Większość banków może się pochwalić wzrostem poziomu…

Raport PRNews.pl: Liczba obcokrajowców wśród klientów banków – I kw. 2022 r.

Raport PRNews.pl: Liczba obcokrajowców wśród klientów banków – I kw. 2022 r.

W pierwszym kwartale 2022 r. liczba obsługiwanych…

Raport PRNews.pl: Rynek kredytów hipotecznych – I kw. 2022

Raport PRNews.pl: Rynek kredytów hipotecznych – I kw. 2022

Pierwszy kwartał 2022 r. przyniósł spadek sprzedaży…

O tym mówią bankowcy

Ostatnie komentarze

Milena:

Samochód albo irobot by mi się przydały, trzeba będzie wziąć udział ;) …

pt, 22 wrz 2023 (09:49) • Samochód i ponad 1000 nagród do wygrania w loterii banków spółdzielczych Grupy BPS i Banku BPS

tymek:

racja a taka wiedza może się przydać …

czw, 21 wrz 2023 (10:55) • Dziś nawet obligacje nie dają realnie zarobić

tymek:

to tak jak zakładanie rachunku bankowego zdalnie …

czw, 21 wrz 2023 (10:54) • Dziś nawet obligacje nie dają realnie zarobić

tymek:

trzeba coś działać po prostu …

czw, 21 wrz 2023 (10:54) • Dziś nawet obligacje nie dają realnie zarobić

tymek:

no tak po co tracić na zyskach :D …

czw, 21 wrz 2023 (10:54) • Dziś nawet obligacje nie dają realnie zarobić

  • SMART Bankier
  • Kalkulator brutto netto
  • Rozlicz najem w PIT-28
  • pit 37 online na pit.pl
  • Rozliczenie pit
  • Program pit
  • zgarnijpremie.pl
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Newsletter
  • Prześlij informację
  • RSS
  • zgarnijpremie.pl
Bonnier Business Polska Bankier.pl – Portal Finansowy – Rynki, Twoje finanse, Biznes PIT.pl -Podatki dla małych firm i osób fizycznych, rozliczenia roczne Systempartnerski.pl - system afiliacyjny Bankier.pl PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations Mambiznes.pl - Pomysł na biznes, Własna firma, Biznes plan Dyskusja.biz - Blogi o biznesie, artykuły biznesowe Puls Biznesu pb.pl - rynek, akcje, spółka, przedsiębiorca, budżet Pulsmedycyny.pl - Portal lekarzy i pracowników służby zdrowia Pulsfarmacji.pl - Portal aptekarzy, techników i pracowników sektora farmaceutycznego
© 2008 − 2023 PRNews.pl. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu. Informacja o cookies. Polityka prywatności

Bezpłatny newsletter PRNews.pl

  • PRNews.pl to najbardziej opiniotwórczy serwis w branży bankowej. Przekonaj się dlaczego!
  • Codziennie rano otrzymasz skrót najważniejszych informacji ze świata finansów
  • Dzięki temu będziesz zawsze wiedział o nowych produktach, promocjach i usługach bankowych, ubezpieczeniowych i inwestycyjnych
  • Aktualne wiadomości z prasy i z samych instytucji finansowych - zupełnie bezpłatnie, wprost na twoją skrzynkę mailową
Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 38 tys. odbiorców