Polacy najchętniej robią zakupy w najbliższym centrum handlowym, gdzie znajdują wszystko: i markety spożywcze, i butiki, i punkty rozrywkowo-usługowe. – mówi Robert Szczepankowski, prezes Grupy T4B. Gdybyśmy chcieli mieć rabatową kartę stałego klienta przynajmniej w jednej czwartej z tych pawilonów, w naszym portfelu musiałoby się zmieścić kilkadziesiąt kart. Tymczasem dzięki obecnej technologii możemy mieć tylko jedną kartę rabatową do wszystkich sklepów w całym centrum handlowym.
Na zainstalowaniu kompleksowego systemu korzysta każdy – klient, sprzedawca i zarządca powierzchni handlowej. Klient – gdyż ma znacznie ułatwione zakupy i dostaje rabat na zakupy we wszystkich stoiskach. Sprzedawca (najemca powierzchni handlowej) – gdyż jedna karta ważna w całej galerii handlowej daje większe prawdopodobieństwo zrobienia zakupów również w jego punkcie (zwłaszcza gdy konsument niechętnie chce przyjąć kolejną kartę). Wreszcie zarządca centrum handlowego – bo ma nie tylko pełne informacje o dokonywanych zakupach (co nabyto, kiedy, za ile?), ale również stałych, lojalnych klientów, którzy mając jedną kartę rabatową do wszystkich stoisk, chętniej będą odwiedzali właśnie to, a nie inne centrum handlowe.
Black Box jest małym, sprytnym urządzeniem, który podłączony do drukarki lub kasy fiskalnej umożliwia połączenie wszystkich sklepów danej galerii handlowej w jedną sieć – zarówno kas małych stoisk, jak i marketów wewnętrznych. Pozwala też handlowcom na monitorowanie transakcji on-line z każdej kasy i zarządzanie wszelkimi informacjami przekazywanymi wewnątrz systemu. Oprogramowanie systemowe może tworzyć i na bieżąco aktualizować analizy i raporty, które potrafią określić obroty danego sklepu, kasy lub też sumy transakcji wg poszczególnych branż czy towarów w dowolnym terminie (w okresie nawet do pięciu lat). Rozszerzenie Black Box o inne urządzenia (drukarkę, skaner kodów kreskowych, kamerę) i skonfigurowanie ich w jeden system Black Box Intelligence System (BIS) rozpoczyna nową erę centrów handlowych zarządzanych kompleksowo.
Wsparcie dla programów lojalnościowych
Szczegółowe informacje o sprzedaży towarów i usług, zbierane przez oprogramowanie Black Box Intelligence System, mogą być wykorzystane w dowolnym programie lojalnościowym bądź wspomagania decyzji. BIS może zidentyfikować osobę na podstawie zeskanowanego kodu kreskowego z jej karty stałego klienta i tym samym umożliwia prowadzenie aktywnego programu zbierania punktów za każdy zakup. Jednocześnie system zapewnia pełne bezpieczeństwo i ochronę danych osobowych poszczególnego klienta, jak i informacji przekazywanych przez handlowców. Obecnie funkcjonujące programy zbierania punktów pozwalają co najwyżej na wybranie określonej nagrody lub uczestnictwo w jej losowaniu. Tymczasem BIS nie tylko automatycznie przelicza wartość zakupów na punkty i podaje ich sumę, ale umożliwia również płacenie punktami za zakupy. Black Box’y funkcjonują od kilku lat w kilku marketach sieci OBI. Nowatorski system bieżącej płatności punktami w Polsce jeszcze nie występuje, ale wkrótce może zacznie funkcjonować w dwóch galeriach handlowych – w łódzkiej Manufakturze oraz gdyńskim Wzgórzu. W obu galeriach zdecydowano się wdrożyć Black Box Intelligence System do monitorowania kas fiskalnych, co w przyszłości może stanowić bazę inteligentnego systemu lojalnościowego pracującego on-line.
Wg badań CBOS większość Polaków (70%) uważa, że istnienie hipermarketów i dużych centrów handlowych jest korzystne dla kupujących. Szczególnie często opinię tę podzielają ludzie młodzi (do 34 lat) oraz osoby z wykształceniem wyższym.
Zakupy w dużych centrach handlowych częściej robią osoby żyjące w dobrych warunkach materialnych.
Dwie piąte klientów wielkich centrów handlowych to ludzie ze średnim wykształceniem, osoby z wyższym wykształceniem to 14% klientów. Natomiast klienci z wykształceniem podstawowym to zaledwie 13%.