Zaledwie kilkanaście miesięcy wystarczyło TFI PZU, aby z dwunastej pozycji na rynku pod względem wartości zarządzanych aktywów, wskoczyć do pierwszej trójki. W tym czasie, oprócz aktywów, które wzrosły dwukrotnie, o prawie 700 proc. wzrosła sprzedaż z wykorzystaniem kanałów zewnętrznych.
Na koniec października 2012 roku aktywa zgromadzone w funduszach inwestycyjnych TFI PZU wyniosły 11,282 mld złotych. Oznacza to, że w ciągu dziesięciu miesięcy ich wartość wzrosła o ponad 190 proc., podczas gdy rynek TFI zyskał zaledwie 16 proc. Wynik ten pozwolił Towarzystwu wejść na pozycję wicelidera rynku.
– W lutym obiecywałem, że jeszcze w tym roku zostaniemy największym TFI pod względem zarządzanych aktywów. Wszystko wskazuje na to, że dzisiaj możemy pochwalić się drugą pozycją. No cóż – rok się jeszcze nie skończył. A mówiąc całkowicie poważnie – cieszy nas tak dynamiczny wzrost aktywów TFI PZU. Jest on pochodną zmiany filozofii zarządzania aktywami w Grupie PZU i postępującym procesem „ufunduszowienia” oraz konsekwentnym budowaniem swojej pozycji wśród inwestorów zewnętrznych. Liczę, że ich udział będzie systematycznie wzrastał – mówi Ryszard Trepczyński, członek zarządu PZU ds. inwestycji.
Tak mocny wzrost aktywów wiąże się nierozerwalnie z wprowadzeniem w życie strategii PZU Inwestycje. Prace nad nią rozpoczęły się w lipcu zeszłego roku wraz z powołaniem Ryszarda Trepczyńskiego na członka zarządu PZU odpowiedzialnego za ten obszar. Do jej głównych założeń należała zmiana organizacyjna pionu inwestycyjnego, wprowadzenie nowych produktów i modyfikacja strategii inwestycyjnej. – Efekty konsekwentnie wprowadzonych zmian widać bardzo wyraźnie. Nasze fundusze udowodniły, że potrafią zadbać o pieniądze klientów – podkreśla Krzysztof Tokarski, prezes TFI PZU i PZU Asset Management.
Kolejnym z elementów strategii PZU Inwestycje jest szersze wyjście z produktami Towarzystwa do inwestorów indywidualnych. W tym celu TFI PZU nawiązało w tym roku z kolejnymi partnerami. Należą do nich BRE Bank SA Private Banking & Wealth Management, Centralny Dom Maklerski Pekao SA, Dom Maklerski PKO BP i Raiffeisen Bank Polska SA. Klienci tych sieci mogą już nabywać produkty TFI PZU – Od początku roku sukcesywnie zwiększamy grono naszych partnerów zewnętrznych. Warto jednak podkreślić, że nie chodzi nam o to, aby licytować się z rynkiem pod względem ich liczby. Podejmujemy współpracę tylko z poważnymi, sprawdzonymi firmami o nieposzlakowanej opinii. – wyjaśnia Łukasz Kwiecień, wiceprezes TFI PZU i PZU Asset Management.
Na efekty tej współpracy nie trzeba było długo czekać. Od lipca 2011 r. aktywa TFI PZU pozyskane tą drogą dystrybucji, tzw. „Third Party” wzrosły o 205 proc., a wartość sprzedaży aż o 685 proc.
Wszystkie te działania mają również na celu zmianę postrzegania PZU jako wyłącznie firmy ubezpieczeniowej i wyraźne pokazanie, że PZU to także inwestycje.
/Grupa PZU