Planowana deregulacja zawodów, wg szacunków resortu sprawiedliwości, może zwiększyć zatrudnienie o 15–20%. Na liście „do deregulacji” znajdują się też pośrednicy w handlu nieruchomościami. Zapytaliśmy więc użytkowników serwisu Dom.Gratka.pl o ich dotychczasowe doświadczenia z pośrednikami.
Znaczna większość ankietowanych – aż 64% – korzysta lub korzystała z usług agencji nieruchomości. Trafili tam dzięki ofertom w serwisie Dom.Gratka.pl. Inaczej sytuacja przedstawia się jeśli chodzi o sprzedających – większość naszych ankietowanych zdecydowała się na współpracę przy sprzedaży z agencją raczej przez przypadek (tak deklaruje 30% ankietowanych), oszczędność czasu (17%) lub brak wystarczającej wiedzy o przeprowadzeniu transakcji (11%).
Aż 66% ankietowanych stwierdziło, że kwalifikacje, które mają obecnie pośrednicy nieruchomości są potrzebne do wykonywania tego zawodu. Za najważniejsze we współpracy z pośrednikiem poszukujący nieruchomości uznali: jego dyspozycyjność, kompleksowe załatwienie i pomoc w finalizacji transakcji. Osoby sprzedające nieruchomość jako najbardziej istotny aspekt wskazały zaś znajomość branży nieruchomości przez pośrednika a w następnej kolejności – jego dyspozycyjność i kompleksowość świadczonej usługi.
Głównymi powodami, dla których respondenci nie decydują się na usługi agencji jest słaba reputacja zawodu pośrednika, mała liczba prezentowanych ofert, wysokie prowizje oraz, w przypadku sprzedających, brak gwarancji sprzedaży w określonym czasie. Widać z tego, co może sprawić, że będziemy chętniej sięgać po pomoc agenci pośredniczącej w sprzedaży lokalu. Z ankiet wynika, że byłoby to obniżenie opłat prowizyjnych. 29% uczestników nadań wskazało natomiast, że oferty prezentowane przez pośrednika powinny być najpierw szczegółowo przez nich zweryfikowane. Działają, niestety, na rynku biura powielające oferty swoich kolegów po fachu a następnie oferujące je jako własną ofertę. Takie praktyki skutkują często nieznajomością ofert będących w bazie danej agencji, co negatywnie jest odbierane przez klientów i psuje wizerunek całej grupy zawodowej.
O ile przedstawianie przez pośredników jedynie zweryfikowanych ofert jest słuszne z punktu widzenia poszukującego, o tyle nie do końca współgra z oczekiwaniem sprzedających – niechętnie podpisują oni umowy o pośrednictwo przed znalezieniem osoby zainteresowanej nieruchomością. Aż 28 % ankietowanych chętniej wystawiałoby swoją nieruchomość do sprzedaży agencjom gdyby nie musieli podpisywać umów współpracy przed znalezieniem potencjalnego kupca.
W praktyce, z punktu widzenia sprzedających, przyjęcie przez pośrednika nieruchomości do sprzedaży powinno odbyć się poprzez przesłanie zdjęć i opisu nieruchomości drogą e-mailową. Agencja na podstawie tych informacji winna zacząć promocję nieruchomości, a po znalezieniu pierwszego klienta – bezpośrednio przed oglądaniem nieruchomości – właściciel podpisuje umowę współpracy.
Taki model działania sprzedających poszukujący stanowczo odrzucają, mówiąc „nie” ofertom wcześniej nie zweryfikowanym bezpośrednio przez pośrednika. Podpisywanie umowy współpracy z agencjami przez sprzedających jest jedynym wyjściem, aby agencja rozpoczęła pracę. Pośrednik wówczas poznaje nieruchomość, wykonuje jej zdjęcia, weryfikuje stan prawny i dokumentację własnościową. Dzięki temu klienci poszukujący czują się pewniej i szybciej będą skłonni podjąć decyzję o zakupie.
Ważnym czynnikiem, który mógłby nakłonić sprzedających do częstszego korzystania z agencji, jest zadeklarowanie przez agencję sprzedaży nieruchomości w określonym czasie oraz przedstawienie i zagwarantowanie konkretnych czynności promocyjnych, jakie wykonają dla nieruchomości.
– Najlepszym rozwiązaniem jest podpisywanie umowy na wyłączność z biurem nieruchomości. To idealna forma do przeprowadzania transakcji na ustabilizowanym wolnym rynku. Za taki uważamy rynek zrównoważony z bogatą ofertą dla klienta, gdzie czas oczekiwania na transakcję waha się od 3 do 6 miesięcy dla mieszkania i do roku dla domu. W takich warunkach za nieruchomość można uzyskać właściwą cenę – mówi Leszek A. Hardek, prezydent Polskiej Federacji Rynku Nieruchomości. – Na zrównoważonym rynku pośrednik w obrocie nieruchomościami musi być aktywny. Jest on zainteresowany, aby nieruchomość wypromować, okazywać jak największej liczbie klientów, eksponować jej pozytywne cechy i zdobywać informacje, o które może pytać potencjalny nabywca – dodaje ekspert.
Wśród respondentów zarówno sprzedających i poszukujących nieruchomości, którzy skorzystali z usług pośrednika, połowa wskazała, że poleciłaby jego pracę innym, druga połowa ankietowanych – nie przekazałaby kontaktu dalej.
Wspólne działania podmiotów działających na rynku nieruchomości: agencji, pośredników, stowarzyszeń i serwisów ogłoszeniowych powinny mieć na celu promowanie lojalnych i rzetelnych biur pośrednictwa, czuwanie nad poprawnością ofert, jak również procesem kształcenia pośredników. W dobie zbliżających się zmian w regulacji zawodu pośrednika, które mają skutkować wejściem na rynek większej liczby osób do tej pory niezwiązanych profesjonalnie z rynkiem nieruchomości, jest to szczególnie ważne.
Źródło: Polskapresse Sp. z o.o.