PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations

Najświeższe informacje z PRNews.pl w Twojej skrzynce!

Codziennie aktualne wiadomości ze świata finansów.

Zapisz się na nasz Newsletter ​i bądź na bieżąco z nowościami z branży!

  • Raporty
  • Instytucje
    • Aion Bank
    • Alior Bank
    • Bank BPS
    • Bank Millennium
    • Bank Ochrony Środowiska
    • Bank Pekao SA
    • Bank Pocztowy
    • Banki spółdzielcze
    • BGK
    • Biuro Informacji Kredytowej
    • BNP Paribas
    • Citi Handlowy
    • Compensa
    • Credit Agricole
    • Deutsche Bank
    • DNB
    • EuropAssistance
    • ING Bank Śląski
    • KIR
    • Klarna
    • Link4
    • Mastercard
    • mBank
    • Mondial Assistance
    • mPay
    • Nationale-Nederlanden
    • Nest Bank
    • PKO BP
    • PKO Leasing
    • Plus Bank
    • PolCard from Fiserv
    • Polski Standard Płatności
    • Pru
    • PZU
    • Raiffeisen Digital Bank
    • Revolut
    • Santander Bank Polska
    • Santander Consumer Bank
    • SGB
    • Standard Chartered Polska
    • Toyota Bank Polska
    • Trade Republic
    • UniCredit
    • VeloBank
    • Visa
    • Volkswagen Bank Oddział Polska
    • Warta
    • Zen.com
  • Produkty
    • Bankowość internetowa
    • Bankowość mobilna
    • Oszczędzanie
    • Bezpieczeństwo
    • Karty
    • Kredyty
    • Konta
    • Płatności mobilne
    • Ubezpieczenia
  • Analizy
  • Kariera w finansach
  • Szkolenia
  • Forum
  • Newsletter
PRNews.plNasz gośćPrzywiązani do polisy

Przywiązani do polisy

Nasz gość 10.02.2014 (12:20)

Od kilku miesięcy w mediach coraz głośniej słychać głos niezadowolonych klientów instytucji finansowych, którzy z różnych powodów (o tych powodach w dalszej części) podjęli złe, bo na dzisiaj niewygodne dla nich, decyzje finansowe. Decyzje nie były złe kiedy je podejmowali, są złe dzisiaj, po roku, dwóch czy pięciu od zawarcia umowy.

Jedni zaciągnęli kredyt hipoteczny nie w tej walucie co potrzeba, inny stali się posiadaczami produktów systematycznego oszczędzania sprzedanych jako produkt z wpłatą jednorazową. Ogólnie grupa oszukanych, wpuszczonych w maliny, nieświadomych obywateli rośnie. I tu na pomoc takim nieuczciwie potraktowanym klientom ruszają różne ogólnopolskie organizacje. Powstają stowarzyszenia, składane są pozwy zbiorowe, sporo się o tym pisze gdyż temat jest medialny. Można by zatem stwierdzić, że mamy do czynienia z naprawdę poważnym zjawiskiem. I tak właśnie pomyśli spora grupa Klientów – problem w tym, że pomyślą błędnie. Żeby to jednak wyjaśnić zatrzymajmy się chwilę na tych złych decyzjach i ich powodach.

Skupmy się na produkcie systematycznego oszczędzania tzw. unit-linked a nie polisolokatą, a z takim błędnym nazewnictwem można spotkać się w wielu artykułach. Polisolokata to zupełnie inny produkt. Podawanym najczęściej i świadczącym o nieuczciwości tych produktów argumentem a w konsekwencji kreowanym na nim niezadowoleniu klientów są opłaty likwidacyjne. Opłaty zbyt wysokie, uniemożliwiające wycofanie się z produktu w dowolnej chwili. Zapominamy jednak o pojęciu płynności, które jest integralną częścią inwestowania. Opłaty likwidacyjne klasyfikują dany produkt pod względem jego płynności czyli czasu i sposobu w jaki decydujemy się zainwestować nasze pieniądze. Nieznajomość prawa szkodzi i chociaż sam jestem przeciwnikiem tej reguły, prawo bowiem coraz częściej tworzone jest w taki sposób żeby nie było zrozumiałe dla zwykłego śmiertelnika, to reguła ta obowiązuje wszystkich, również mnie. Sam zajmuję się sprzedażą takich produktów i wiem doskonale, jak wygląda proces takiej sprzedaży. Jak wyglądają dokumenty, jak wygląda (a może dokładniej jak powinna wyglądać) prezentacja produktu, komu można go oferować a kto nie powinien z niego korzystać. Wiem jak dbają o to same towarzystwa ubezpieczeniowe. Obecnie naprawdę ciężko jest stać się posiadaczem kilku czy kilkunastoletniego produktu systematycznego oszczędzania nie mając świadomości tego długiego okresu zobowiązania do oszczędzania. Mało kto może więc dzisiaj użyć argumentu, że nie wie co kupował.

Chociaż to moim zdaniem nigdy nie powinien być argument, oprócz sytuacji wyjątkowych czyli nieuczciwej sprzedaży.

I to jest ten jeden, jedyny przypadek w którym klient posiadający tego typu produkt może powiedzieć, że został oszukany. Niestety problem złej sprzedaży występuje i jest to fakt z którym nie zamierzam polemizować. Mam świadomość, że takie rzeczy się dzieją, że jak w każdym zawodzie i jak w każdej branży trafiają się ludzie nieuczciwi, stawiający ponad wszystko swój własny zysk. To zjawisko, które dotyczy nie tylko pojedynczych osób, ale także dużych grupy kapitałowych, liderów sprzedaży polskiej branży finansowej. W takiej sytuacji oczywiście jestem z tymi oszukanymi i wprowadzonymi w błąd klientami. Tak, uważam że powinni móc wycofać się z takiego produktu. Tak, uważam że mają prawo do obrony swoich interesów. Tak, uważam że mają prawo do zwrotu ich pieniędzy. Tyle tylko, że mimo powagi problemu nietrafionej, złej sprzedaży to nie jest to ogólnorynkowy standard. Żaden z moich klientów lub klientów których znam nie powie, że został oszukany, że nie wiedział na co się decydował, że decyzję o oszczędzaniu podjął nieświadomie czy wreszcie, że został oszukany. Firm i Doradców działających podobnie jest wielu, nie jestem odosobniony w takim podejściu. Faktycznie mamy problem ze złą sprzedażą, ale nie mamy problemu z konstrukcją produktów. Nie mylmy tych dwóch rzeczy, dlatego że w efekcie podejmować będziemy złe działania i będziemy marnować energię nie tam gdzie trzeba.

Tak samo jak nie mogę zgodzić się z nieuczciwymi i nieetycznymi postawami osób działających w mojej branży, uważających i podających się za doradców finansowych lub za instytucje zaufania publicznego, tak samo nie mogę zgodzić się na populistyczne zachowania osób, które występują w imię obrony interesów Polaków. Piętnowanie poszczególnych osób, straszenie rzekomo anonimowych prezesów towarzystw ubezpieczeniowych (oni nie są anonimowi), porównania legalnie działających firm do jednej z największych w Polsce afer finansowych a wreszcie deprecjonowanie produktów oszczędnościowych, prowadzących do bogacenia się polskiego społeczeństwa nie jest działalnością społeczną. To nie jest działanie w interesie ludzi – to jest działanie wprowadzające ich w błąd, odwodzące (uczące się powoli polskie społeczeństwo) od oszczędzania. Jeżeli ktokolwiek chce działać w imieniu Polaków to proszę zachęcać ich do oszczędzania a nie do niego zniechęcać. Proszę jednoczyć ludzi a nie ich skłócać w imię walki o rzekome interesy jednej ze stron.

Uczciwość, etyka i odpowiedzialność to cechy którymi powinniśmy się kierować wszyscy. Kreowanie rzeczywistości wyłącznie dla osiągnięcia korzyści materialnych nie jest postawą odpowiedzialną, uczciwą i etyczną. Ten obowiązek ciąży również na „biznesie” czyli osobach kreatywnych, które potrafią wpaść na pomysł jak zarobić pieniądze. Nie można tych pieniędzy zarabiać kosztem innych, czerpiąc korzyści z braku elementarnej wiedzy ekonomicznej Polaków. Dotyczy to wszystkich uczestników tego rynku, wszystkich nas.

Michal Kwasek

ANG Spółdzielnia Doradców Kredytowych

2014-02-10
Redakcja PRNews.pl

Sprawdź także:

a 0 Nowe oferty promocyjne ubezpieczeń komunikacyjnych i nieruchomości w Alior Banku
05.12.2025 (04:16) – informacja prasowa

Nowe oferty promocyjne ubezpieczeń komunikacyjnych i nieruchomości w Alior Banku

Alior Bank wprowadza dwie nowe promocje ubezpieczeniowe w ramach współpracy z LINK4. Akcje potrwają do 31 grudnia …

a 0 XV edycja Programu Grantów Lokalnych Banku BNP Paribas – 500 000 zł trafi do organizacji wzmacniających swoje społeczności
05.12.2025 (04:14) – informacja prasowa

XV edycja Programu Grantów Lokalnych Banku BNP Paribas – 500 000 zł trafi do organizacji wzmacniających swoje społeczności

Bank BNP Paribas rusza z piętnastą edycją Programu Grantów Lokalnych – inicjatywy, która od 2011 roku wspiera …

a 0 Revolut udostępnia “Tryb Uliczny”. Ma chronić środki klientów przed atakami złodziei podczas sezonu świątecznego
05.12.2025 (04:09) – informacja prasowa

Revolut udostępnia “Tryb Uliczny”. Ma chronić środki klientów przed atakami złodziei podczas sezonu świątecznego

Revolut udostępnił w krajach EOG i Wielkiej Brytanii (również w Polsce) nową funkcję bezpieczeństwa: “Tryb …

a 0 ING na 9. Śląskim Festiwalu Nauki Katowice
05.12.2025 (04:07) – informacja prasowa

ING na 9. Śląskim Festiwalu Nauki Katowice

Fundacja ING Dzieciom wspólnie z ING Bankiem Śląskim zapraszają dzieci, młodzież i dorosłych do Katowic, na kolejne …

a 0 Hitachi Europe i ITCARD nawiązują strategiczne partnerstwo
05.12.2025 (04:06) – informacja prasowa

Hitachi Europe i ITCARD nawiązują strategiczne partnerstwo

Hitachi Europe Ltd. i ITCARD S.A. zawarły strategiczne partnerstwo w celu przyspieszenia innowacji i transformacji …

a 0 ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego przedłużają strategiczne partnerstwo na kolejne trzy lata
05.12.2025 (04:02) – informacja prasowa

ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego przedłużają strategiczne partnerstwo na kolejne trzy lata

Grupa ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego podpisały umowę o kontynuacji strategicznego partnerstwa na lata …

PRNews.pl

Zobacz również

Kup teraz, zapłać później. Po trzech miesiącach Citi da Ci najnowszego Apple Watcha

Kup teraz, zapłać później. Po trzech miesiącach Citi da Ci najnowszego Apple Watcha

Nowy Apple Watch SE 3 to gadżet,…

mBank rozszerza cyfrową hipotekę. Nowy kredyt na mieszkanie z rynku wtórnego w kilkanaście minut

mBank rozszerza cyfrową hipotekę. Nowy kredyt na mieszkanie z rynku wtórnego w kilkanaście minut

Niespełna trzy miesiące po starcie cyfrowej hipoteki…

Raport: Liczba kont osobistych w bankach – III kwartał 2025 r.

Raport: Liczba kont osobistych w bankach – III kwartał 2025 r.

Rynek rachunków oszczędnościowo-rozliczeniowych w złotych po III…

Te banki mają najwięcej aktywnych użytkowników Blika. Dane po III kw. 25

Te banki mają najwięcej aktywnych użytkowników Blika. Dane po III kw. 25

Z zebranych danych bankowych wynika, że po…

Raport: Liczba klientów mobile only w bankach – III kwartał 2025 r.

Raport: Liczba klientów mobile only w bankach – III kwartał 2025 r.

Liczba klientów „mobile only”, czyli osób, które…

O tym mówią bankowcy

Ostatnie komentarze

avatar komentującego

Avo Men:

Żadna nowość. To samo Sobieraj zrobil w Aliorze… Tylko jak potem trzeba było …

wt., 18 lis 2025 (12:09) • UniCredit wywraca stolik. Wszystkie najważniejsze usługi za darmo i bez „gwiazdek”

avatar komentującego

Avo Men:

Bla bla … spadek Klientów Indywidualnych pominięty … …

niedz., 9 lis 2025 (22:50) • 696 mln zł zysku netto Grupy Kapitałowej BNP Paribas Bank Polska w III kw. 2025 r.

avatar komentującego

Maciej Kusznierewicz:

Cel inflacyjny RPP mieści się w przedziale 1,5-3,5 proc. (a nie 1-3 proc., …

czw., 9 paź 2025 (11:32) • Kredyty miały być tańsze od listopada, będą już teraz. Stopy procentowe w dół [komentarz]

avatar komentującego

PRNews_pl:

Przecież na PRNews.pl (co sama nazwa serwisu wskazuje) od jakichś 25 lat publikuję …

pt., 12 wrz 2025 (06:12) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

avatar komentującego

Bart Ikswe:

No profesjonalna i rzetelna opinia...przedrukowana od Związku Banków Polskich 🤯 na dole artykułu …

pt., 12 wrz 2025 (06:07) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

  • SMART Bankier
  • Kredyt konsolidacyjny
  • Pożyczki na raty
  • Konto firmowe
  • Kurs inwestowania
  • Kalkulator brutto netto
  • Kalkulator kredytu gotówkowego
  • Kalkulator zdolności kredytowej
  • Rozlicz najem w PIT-28
  • pit 37 online na pit.pl
  • Rozliczenie pit
  • Program pit
  • Pit 11
  • Promocje bankowe
  • Promocje Pekao S.A.
  • Promocje BNP Paribas
  • Promocje Citi Handlowy
  • Promocje Alior Bank
  • Promocje Santander Bank
  • Promocje PKO BP
  • Promocje Millenium
  • Promocje ING Bank Śląski
  • Promocje mBank
  • Promocje Velobank
  • Promocje Nest Bank
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Newsletter
  • Prześlij informację
  • RSS
  • zgarnijpremie.pl
Bonnier Business Polska Bankier.pl – Portal Finansowy – Rynki, Twoje finanse, Biznes PIT.pl -Podatki dla małych firm i osób fizycznych, rozliczenia roczne Systempartnerski.pl - system afiliacyjny Bankier.pl PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations Mambiznes.pl - Pomysł na biznes, Własna firma, Biznes plan Dyskusja.biz - Blogi o biznesie, artykuły biznesowe Puls Biznesu pb.pl - rynek, akcje, spółka, przedsiębiorca, budżet Pulsmedycyny.pl - Portal lekarzy i pracowników służby zdrowia Pulsfarmacji.pl - Portal aptekarzy, techników i pracowników sektora farmaceutycznego
© 2008 − 2025 PRNews.pl. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu. Informacja o cookies. Polityka prywatności

Bezpłatny newsletter PRNews.pl

  • PRNews.pl to najbardziej opiniotwórczy serwis w branży bankowej. Przekonaj się dlaczego!
  • Codziennie rano otrzymasz skrót najważniejszych informacji ze świata finansów
  • Dzięki temu będziesz zawsze wiedział o nowych produktach, promocjach i usługach bankowych, ubezpieczeniowych i inwestycyjnych
  • Aktualne wiadomości z prasy i z samych instytucji finansowych - zupełnie bezpłatnie, wprost na twoją skrzynkę mailową
Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 38 tys. odbiorców