PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations

Najświeższe informacje z PRNews.pl w Twojej skrzynce!

Codziennie aktualne wiadomości ze świata finansów.

Zapisz się na nasz Newsletter ​i bądź na bieżąco z nowościami z branży!

  • Raporty
  • Instytucje
    • Aion Bank
    • Alior Bank
    • Bank BPS
    • Bank Millennium
    • Bank Ochrony Środowiska
    • Bank Pekao SA
    • Bank Pocztowy
    • Banki spółdzielcze
    • BGK
    • Biuro Informacji Kredytowej
    • BNP Paribas
    • Citi Handlowy
    • Compensa
    • Credit Agricole
    • Deutsche Bank
    • DNB
    • EuropAssistance
    • ING Bank Śląski
    • KIR
    • Klarna
    • Link4
    • Mastercard
    • mBank
    • Mondial Assistance
    • mPay
    • Nationale-Nederlanden
    • Nest Bank
    • PKO BP
    • PKO Leasing
    • Plus Bank
    • PolCard from Fiserv
    • Polski Standard Płatności
    • Pru
    • PZU
    • Raiffeisen Digital Bank
    • Revolut
    • Santander Bank Polska
    • Santander Consumer Bank
    • SGB
    • Standard Chartered Polska
    • Toyota Bank Polska
    • Trade Republic
    • UniCredit
    • VeloBank
    • Visa
    • Volkswagen Bank Oddział Polska
    • Warta
    • Zen.com
  • Produkty
    • Bankowość internetowa
    • Bankowość mobilna
    • Oszczędzanie
    • Bezpieczeństwo
    • Karty
    • Kredyty
    • Konta
    • Płatności mobilne
    • Ubezpieczenia
  • Analizy
  • Kariera w finansach
  • Szkolenia
  • Forum
  • Newsletter
PRNews.plPrzegląd prasyPZU zarabia na polisach grupowych

PZU zarabia na polisach grupowych

Przegląd prasy 12.12.2008 (06:14)

Grupa PZU chce dzięki swojej pozycji na rynku grupowych ubezpieczeń zwiększyć sprzedaż innych ubezpieczeń.

– Żadna z instytucji finansowych w Polsce nie może pochwalić się bazą danych 5,7 mln klientów, a tylu mamy w programach ubezpieczeń grupowych – mówił Andrzej Klesyk, prezes grupy PZU, prezentując założenia strategii.

To zła wiadomość dla konkurentów. Teraz PZU będzie szczególnie dbał o to, żeby nie tracić programów ubezpieczeń grupowych. Ma takie możliwości, bo mimo ostrej konkurencji trwającej od lat, zarabia na ich sprzedaży bardzo dobrze.

Po trzech kwartałach z niecałych 5 mld zł składek otrzymanych za prawdziwe ubezpieczenia (a nie inwestycyjne polisolokaty) PZU Życie osiągnął 1,75 mld zł zysku technicznego. Ten wskaźnik pokazuje, jak towarzystwo zarabia na działalności wyłącznie ubezpieczeniowej, czyli, w uproszczeniu, ile składek pobiera i ile z tego przeznacza na wypłaty odszkodowań i świadczeń, koszty działalności oraz stworzenie rezerw na przyszłe wypłaty. Zysk z inwestycji w ubezpieczeniach życiowych w większości jest uwzględniany w rachunku technicznym, ale nie dotyczy to umów grupowych, które stanowią około 80 proc. portfela towarzystwa.

– Jeśli wynik techniczny jest tak wysoki, to polisy mogłyby być tańsze – mówi Danuta Wałcerz, była prezes nadzoru ubezpieczeniowego, a w latach 1991–1996 członek zarządu i prezes w PZU i PZU Życie.

Takie wyniki PZU Życie oznaczają też, że spółka pobiera zbyt wysokie składki w stosunku do ryzyka, przy czym dotyczy to głównie grupowych polis na życie. KNF nie podaje szczegółowych danych dotyczących zyskowności dla poszczególnych firm, ale okazuje się, że na ubezpieczeniach na życie rzeczywiście można na naszym rynku dobrze zarabiać.

– Istnieją zarówno produkty, w których stosunek wyniku technicznego do składki przypisanej jest niższy niż 1 proc., ale też takie, których rentowność jest większa niż 30 proc. – mówi Łukasz Dajnowicz, rzecznik KNF.

– W przypadku PZU Życie takie zyski to też w dużej mierze efekt zmiany ubezpieczeń grupowych z umów długoterminowych dożywotnich na roczne. To pozwala utrzymywać mniejsze rezerwy, co zwiększa zysk – dodaje Danuta Wałcerz.

Dariusz Krzewina, prezes PZU Życie, przyznaje, że ma to pozytywny wpływ na wynik finansowy. Nie chce jednak zdradzić jak duży. Wygląda na to, że spory, bo wynik techniczny do końca 2003 roku utrzymywał się w granicach 400–500 mln zł, w 2004 roku – od kiedy zmiany zaczęły być wprowadzane – było to już 830 mln zł, a w 2005 roku prawie 1,6 mld zł.

– Po zmianie umów z dożywotnich na rocznie klienci powinni zacząć płacić niższe składki, ze względu na niższe koszty rezerw, a tak się nie stało – mówi Danuta Wałcerz.

Jak to możliwe, że PZU Życie jest w stanie utrzymywać wysokie ceny na polisy grupowe i notować wysokie zyski mimo rosnącej konkurencji, która jednak nie potrafi przebić ceną?

– To przede wszystkim efekt skali działalności, który pozwala osiągnąć firmie bardzo dobre wskaźniki szkodowości oraz bardzo dobre relacje z klientami – mówi Marcin Krzykowski z firmy aktuarialnej Milliman.

Około 50 proc. udziału w rynku ubezpieczeń grupowych i 5,7 mln klientów to istotna przewaga konkurencyjna, która pozwala firmie oferować konkurencyjne stawki i jeszcze na tym zarobić.

– Konkurenci, przejmując jakąś grupę, liczą na zyski. Po roku ta grupa wraca do nas, bo okazuje się, że przy mniejszej skali działalności jej prowadzenie przynosi straty i składka rośnie – mówi Dariusz Krzewina.

PZU podkreśla, że jego przewagą konkurencyjną jest też około 100 tys. przedstawicieli w zakładach pracy. Chodzi tu o osoby, które pracując w firmach w dziale kadr czy księgowości, organizują sprzedaż i prowadzenie ubezpieczeń w swoich firmach i dostają za to prowizję.

Gazeta Prawna 12.12.2008 (243) – forsal.pl- str.A-10

Marcin Jaworski

pzu 2008-12-12
Redakcja PRNews.pl
Tagi: pzu

Sprawdź także:

a Kariera w finansach 0 Kobiety wobec rewolucji AI: 60% z nich czuje presję przekwalifikowania
09.12.2025 (15:14) – informacja prasowa

Kobiety wobec rewolucji AI: 60% z nich czuje presję przekwalifikowania

Najnowsza edycja badania „Kobiety w finansach” pokazuje, że rozwój sztucznej inteligencji istotnie zmienia sposób …

a 0 Leasys Polska dołącza do Polskiego Związku Wynajmu i Leasingu Pojazdów
09.12.2025 (15:12) – informacja prasowa

Leasys Polska dołącza do Polskiego Związku Wynajmu i Leasingu Pojazdów

Do Polskiego Związku Wynajmu i Leasingu Pojazdów (PZWLP) dołączyła firma Leasys Polska Sp. z o.o., jedna z …

a 0 eService i Visa zbadały kluczowe aspekty decyzji podejmowanych przez klientów usług płatniczych
09.12.2025 (15:11) – informacja prasowa

eService i Visa zbadały kluczowe aspekty decyzji podejmowanych przez klientów usług płatniczych

eService we współpracy z Visa przeprowadził badania jakościowe i ilościowe dotyczące rynku usług płatniczych w …

a Kariera w finansach 0 Neutralne nazwy stanowisk obowiązkowe od grudnia
09.12.2025 (15:10) – informacja prasowa

Neutralne nazwy stanowisk obowiązkowe od grudnia

Już 24 grudnia 2025 roku wchodzi w życie nowelizacja Kodeksu pracy, która nakłada na pracodawców obowiązek …

a 0 Do 10 proc. zniżki na loty PLL LOT dla klientów Banku Pekao
09.12.2025 (15:07) – informacja prasowa

Do 10 proc. zniżki na loty PLL LOT dla klientów Banku Pekao

Bank Pekao wspólnie z Polskimi Liniami Lotniczymi LOT przygotował wyjątkową ofertę – nawet 10 proc. rabatu na …

a 0 Badanie Mastercard: Cyfryzacja w Polsce - głos małych przedsiębiorstw i konsumentów
09.12.2025 (15:04) – informacja prasowa

Badanie Mastercard: Cyfryzacja w Polsce - głos małych przedsiębiorstw i konsumentów

Mastercard sprawdził, jak polscy właściciele małych i mikrofirm oraz konsumenci podchodzą do cyfryzacji – m.in. …

PRNews.pl

Zobacz również

Raport: Liczba kart kredytowych – III kwartał 2025 r.

Raport: Liczba kart kredytowych – III kwartał 2025 r.

Rynek kart kredytowych w Polsce po III…

Raport: Liczba klientów w bankach – III kwartał 2025 r.

Raport: Liczba klientów w bankach – III kwartał 2025 r.

Po trzecim kwartale 2025 roku polski sektor…

Pracownica oskarża PKO BP o dyskryminację matek. Bank odpowiada: Traktujemy wszystkich równo

Pracownica oskarża PKO BP o dyskryminację matek. Bank odpowiada: Traktujemy wszystkich równo

Do Bankier.pl napisała pracownica PKO BP, wskazując,…

Kup teraz, zapłać później. Po trzech miesiącach Citi da Ci najnowszego Apple Watcha

Kup teraz, zapłać później. Po trzech miesiącach Citi da Ci najnowszego Apple Watcha

Nowy Apple Watch SE 3 to gadżet,…

mBank rozszerza cyfrową hipotekę. Nowy kredyt na mieszkanie z rynku wtórnego w kilkanaście minut

mBank rozszerza cyfrową hipotekę. Nowy kredyt na mieszkanie z rynku wtórnego w kilkanaście minut

Niespełna trzy miesiące po starcie cyfrowej hipoteki…

O tym mówią bankowcy

Ostatnie komentarze

avatar komentującego

Avo Men:

Żadna nowość. To samo Sobieraj zrobil w Aliorze… Tylko jak potem trzeba było …

wt., 18 lis 2025 (12:09) • UniCredit wywraca stolik. Wszystkie najważniejsze usługi za darmo i bez „gwiazdek”

avatar komentującego

Avo Men:

Bla bla … spadek Klientów Indywidualnych pominięty … …

niedz., 9 lis 2025 (22:50) • 696 mln zł zysku netto Grupy Kapitałowej BNP Paribas Bank Polska w III kw. 2025 r.

avatar komentującego

Maciej Kusznierewicz:

Cel inflacyjny RPP mieści się w przedziale 1,5-3,5 proc. (a nie 1-3 proc., …

czw., 9 paź 2025 (11:32) • Kredyty miały być tańsze od listopada, będą już teraz. Stopy procentowe w dół [komentarz]

avatar komentującego

PRNews_pl:

Przecież na PRNews.pl (co sama nazwa serwisu wskazuje) od jakichś 25 lat publikuję …

pt., 12 wrz 2025 (06:12) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

avatar komentującego

Bart Ikswe:

No profesjonalna i rzetelna opinia...przedrukowana od Związku Banków Polskich 🤯 na dole artykułu …

pt., 12 wrz 2025 (06:07) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

  • SMART Bankier
  • Kredyt konsolidacyjny
  • Pożyczki na raty
  • Konto firmowe
  • Kurs inwestowania
  • Kalkulator brutto netto
  • Kalkulator kredytu gotówkowego
  • Kalkulator zdolności kredytowej
  • Rozlicz najem w PIT-28
  • pit 37 online na pit.pl
  • Rozliczenie pit
  • Program pit
  • Pit 11
  • Promocje bankowe
  • Promocje Pekao S.A.
  • Promocje BNP Paribas
  • Promocje Citi Handlowy
  • Promocje Alior Bank
  • Promocje Santander Bank
  • Promocje PKO BP
  • Promocje Millenium
  • Promocje ING Bank Śląski
  • Promocje mBank
  • Promocje Velobank
  • Promocje Nest Bank
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Newsletter
  • Prześlij informację
  • RSS
  • zgarnijpremie.pl
Bonnier Business Polska Bankier.pl – Portal Finansowy – Rynki, Twoje finanse, Biznes PIT.pl -Podatki dla małych firm i osób fizycznych, rozliczenia roczne Systempartnerski.pl - system afiliacyjny Bankier.pl PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations Mambiznes.pl - Pomysł na biznes, Własna firma, Biznes plan Dyskusja.biz - Blogi o biznesie, artykuły biznesowe Puls Biznesu pb.pl - rynek, akcje, spółka, przedsiębiorca, budżet Pulsmedycyny.pl - Portal lekarzy i pracowników służby zdrowia Pulsfarmacji.pl - Portal aptekarzy, techników i pracowników sektora farmaceutycznego
© 2008 − 2025 PRNews.pl. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu. Informacja o cookies. Polityka prywatności

Bezpłatny newsletter PRNews.pl

  • PRNews.pl to najbardziej opiniotwórczy serwis w branży bankowej. Przekonaj się dlaczego!
  • Codziennie rano otrzymasz skrót najważniejszych informacji ze świata finansów
  • Dzięki temu będziesz zawsze wiedział o nowych produktach, promocjach i usługach bankowych, ubezpieczeniowych i inwestycyjnych
  • Aktualne wiadomości z prasy i z samych instytucji finansowych - zupełnie bezpłatnie, wprost na twoją skrzynkę mailową
Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 38 tys. odbiorców