Na koniec 2015 roku liczba aktywnych użytkowników bankowości mobilnej wyniosła ponad 5,7 mln osób. Od grudnia 2014 r. przybyło 2,3 mln klientów, którzy korzystają z banku na urządzeniach mobilnych.
Aktualizacja: Tekst został uzupełniony o dodatkowe informacje. Nowe dane dosłały Getin Bank, Plus Bank i mBank. PKO BP dokonał korekty liczby lokat mobilnych.
Na koniec 2015 roku liczba aktywnych użytkowników bankowości mobilnej wzrosła do 5,7 mln osób. To klienci, którzy przynajmniej raz w miesiącu logują się do swojego banku z poziomu urządzenia mobilnego. W stosunku do danych prezentowanych na koniec 2014 roku jest to wzrost o 2,3 mln klientów. Liderem zestawienia jest PKO Bank Polski, który ma łącznie ponad 1,3 mln aktywnych użytkowników bankowości mobilnej. Drugie miejsce zajmuje mBank z niewielką różnicą w stosunku do Pekao.

Nie wszystkie banki podały nam informacje w podziale na poszczególne kanały mobilne (lite, aplikacja, RWD, tablety). PKO BP wysunął się na pozycję lidera, bo do grona 991 tys. klientów korzystających z aplikacji i wersji lite dolicza też sporą grupę klientów korzystających na urządzeniach mobilnych ze standardowej wersji systemu transakcyjnego (ponad 338 tys. osób).
W podobny sposób dane w najnowszym zestawieniu prezentuje mBank. To wszyscy klienci obsługujący konto na urządzeniach mobilnych – bez względu na to czy jest to aplikacja, serwis lite czy zwykły system transakcyjny. mBank podał nam, że z aplikacji korzysta 565 tys. klientów. W mBanku doszło do jeszcze jednej ważnej zmiany w sposobie raportowania – każdy klient identyfikowany jest zgodnie z numerem PESEL, a nie jak wcześniej według unikalnego ID przypisanego w systemie bankowym. W związku z tym bank wyklucza możliwość dublowania w raportach niektórych aktywności klientów.
|
Liczba aktywnych użytkowników bankowości mobilnej. Minimum 1 logowanie miesięcznie |
||
|
Bank |
IV kw. 2014 |
IV kw. 2015 |
|
PKO BP* |
625 244 |
1 328 905 |
|
mBank** |
892 000 |
1 092 440 |
|
Bank Pekao SA |
595 926 |
1 014 647 |
|
BZ WBK |
483 472 |
666 278 |
|
ING Bank Śląski |
420 146 |
500 000 |
|
Bank Millennium |
bd |
402 689 |
| Getin Bank | bd | 190 300 |
|
Bank BGŻ BNP Paribas |
77 969 |
118 621 |
|
Alior Bank |
41 750 |
115 054 |
|
Eurobank |
49 799 |
90 000 |
|
Citi Handlowy |
66 000 |
74 959 |
|
T-Mobile UB |
50 904 |
60 000 |
|
Raiffeisen Polbank |
27 500 |
52 501 |
| Plus Bank | bd | 13 947 |
|
Razem: |
3 330 710 |
5 720 341 |
* w IV kw.2015 włącznie z 338 tys. klientów korzystających na urządzeniach mobilnych ze standardowej wersji systemu transakcyjnego
** w IV kw. 2015 włącznie z klientami korzystającymi na urządzeniach mobilnych ze standardowej wersji systemu transakcyjnego. Bank podaje łącznie, nie rozbija na kanały.
Dane z PKO BP i mBanku świadczą o tym, że istnieje spora grupa osób, które logują się do standardowego systemu transakcyjnego banku z poziomu urządzeń mobilnych. W kolejnych edycjach Raportów PRNews.pl o rynku bankowości mobilnej poprosimy więc pozostałe banki o podanie liczby aktywnych użytkowników według nieco zmienionej metodologii. Od I kwartału 2016 roku będziemy zbierać informacje o klientach korzystających z banku na urządzeniu mobilnym, bez względu na to czy wykorzystują w tym celu aplikację natywną, serwis lite, RWD czy standardowy system bankowości internetowej. Za zmianą metodologii przemawia także rozwój systemów RWD, które pełnią rolę serwisów „2 w 1”. Takie systemy mają już Bank Millennium, ING Bank Śląski i eurobank. W niedalekiej przyszłości wdrożą je m.in. Credit Agricole czy Raiffeisen Polbank.
Część banków podzieliła się informacjami na temat wykorzystywanych przez klientów kanałów mobilnych. Wiadomo, że w Banku Zachodnim WBK z wersji lekkiej serwisu korzysta 312 tys. klientów, a z aplikacji 407 tys. Liczby te nie sumują się z wartością podaną w tabeli, bo niektórzy klienci korzystają z obu rozwiązań. ING Bank Śląski ma zdecydowanie większe grono zwolenników aplikacji mobilnej. Korzysta z niej 492 tys. osób spośród 500 tys. mobilnych klientów ogółem. Podobnie jest w Aliorze – 89 tys. osób korzysta z aplikacji mobilnej, a z serwisu lite tylko 26 tys. W eurobanku z aplikacji korzysta 55 tys. klientów, a 35 tys. woli serwis lite/RWD. Inne proporcje są natomiast w BGŻ BNP Paribas. Z serwisu lite korzysta 118 tys. osób, a z aplikacji przejętej po BNP niecałe 11 tys. klientów. Niemal na pół podzieleni są klienci Citi Handlowego, gdzie 36 tys. korzysta z aplikacji, a 35 tys. z serwisu lite.
|
Liczba operacji w kanale mobilnym w IV kw. |
|
|
Bank |
IV kw. 2015 |
|
ING Bank Śląski |
5 771 629 |
|
BZ WBK |
2 177 142 |
|
Bank Millennium |
1 670 228 |
|
T-Mobile UB |
564 000 |
|
Raiffeisen Polbank |
321 044 |
|
Alior Bank |
256 285 |
|
Citi Handlowy |
221 000 |
|
BGŻ BNP Paribas Bank |
191 892 |
| Plus Bank | 19 558 |
Dane udostępnione nam przez niektóre banki potwierdzają, że klienci coraz częściej wykorzystują bankowość mobilną do wykonywania transakcji finansowych. Najbardziej aktywnych klientów ma ING Bank Śląski, którego klienci wykonali w IV kwartale minionego roku aż 5,7 mln takich transakcji. Drugie miejsce zajmuje pod tym względem BZ WBK, a trzecie Bank Millennium. Danych nie chciały nam podać pozostałe trzy duże banki – PKO BP, Pekao i mBank.
|
Liczba założonych lokat w IV kw. |
|
|
Bank |
IV kw. 2015 |
|
T-Mobile UB |
33 000 |
|
Bank Millennium |
31 769 |
| PKO BP | 19 580 |
|
BZ WBK |
13 365 |
|
Raiffeisen Polbank |
9 252 |
|
Citi Handlowy |
1 876 |
|
Alior Bank |
1 405 |
| Plus Bank | 712 |
Kurczy się grono banków, które nie oferują klientom bankowości mobilnej. Kilka dni temu aplikację wdrożył Idea Bank, a premiera programu Credit Agricole powinna odbyć się na dniach. Bankowości mobilnej wciąż nie ma Bank Pocztowy, ale sytuacja ta wkrótce ulegnie zmianie, bo bank pracuje nad Envelo Bankiem. Jego rdzeniem będzie aplikacja instalowana na smartfonach. Wciąż bez rozwiązań mobilnych pozostają klienci Toyota Banku i Volkswagen Financial Services.
