PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations

Najświeższe informacje z PRNews.pl w Twojej skrzynce!

Codziennie aktualne wiadomości ze świata finansów.

Zapisz się na nasz Newsletter ​i bądź na bieżąco z nowościami z branży!

  • Raporty
  • Instytucje
    • Aion Bank
    • Alior Bank
    • Bank BPS
    • Bank Millennium
    • Bank Ochrony Środowiska
    • Bank Pekao SA
    • Bank Pocztowy
    • Banki spółdzielcze
    • BGK
    • Biuro Informacji Kredytowej
    • BNP Paribas
    • Citi Handlowy
    • Compensa
    • Credit Agricole
    • Deutsche Bank
    • DNB
    • EuropAssistance
    • ING Bank Śląski
    • KIR
    • Klarna
    • Link4
    • Mastercard
    • mBank
    • Mondial Assistance
    • mPay
    • Nationale-Nederlanden
    • Nest Bank
    • PKO BP
    • PKO Leasing
    • Plus Bank
    • PolCard from Fiserv
    • Polski Standard Płatności
    • Pru
    • PZU
    • Raiffeisen Digital Bank
    • Revolut
    • Santander Bank Polska
    • Santander Consumer Bank
    • SGB
    • Standard Chartered Polska
    • Toyota Bank Polska
    • Trade Republic
    • UniCredit
    • VeloBank
    • Visa
    • Volkswagen Bank Oddział Polska
    • Warta
    • Zen.com
  • Produkty
    • Bankowość internetowa
    • Bankowość mobilna
    • Oszczędzanie
    • Bezpieczeństwo
    • Karty
    • Kredyty
    • Konta
    • Płatności mobilne
    • Ubezpieczenia
  • Analizy
  • Kariera w finansach
  • Szkolenia
  • Forum
  • Newsletter
PRNews.plWiadomościReklamacja nie musi być koszmarem

Reklamacja nie musi być koszmarem

Wiadomości 28.02.2013 (10:18)

Nie lubimy reklamacji. Konsumentom kojarzą się one zazwyczaj z niechętnymi sprzedawcami, którzy zrobią wszystko by odprawić ich z kwitkiem. Przedsiębiorców przyprawia o ból głowy sama myśl o spotkaniu z roszczeniowym klientem, który próbuje zrzucić na nich odpowiedzialność za niewłaściwie użytkowanie produktu.

Zamiast jednak traktować reklamacje jako zło konieczne, warto dowiedzieć się, jak z nimi postępować. Dla konsumentów będzie to oznaczać szybkie i pozytywne zakończenie sprawy. Przedsiębiorcy może z kolei pomóc w budowaniu pozytywnego wizerunku i pozyskiwaniu nowych klientów.

– Konsumenci często obawiają się, że przedsiębiorca będzie robił wszystko, aby uniknąć odpowiedzialności za sprzedaż wadliwego towaru bądź usługi. Zdarza się, że sprzedawcy celowo nie informują klientów o ich prawach albo nie chcą stosować się do wymagań ustawowych, bo trudno jest im przechodzić przez skomplikowane procedury. Boją się również, że stracą na reklamacji finansowo.– mówi Waldemar Sokołowski, prezes Rzetelnej Firmy. – Tymczasem przemyślany i przyjazny sposób rozwiązywania reklamacji to duża szansa dla przedsiębiorcy na wzmocnienie swojego pozytywnego wizerunku i pozyskanie kolejnych klientów. Niezadowolony konsument z pewnością opowie kolejnym osobom o negatywnych doświadczeniach. Jeśli jednak dołożymy starań, aby został on obsłużony zgodnie z przysługującymi prawami, nawet jeśli ostatecznie nie uda się rozwiązać roszczenia na jego korzyść, odejdzie z przeświadczeniem, że zaangażowaliśmy się w jego sprawę i że firma jest godna zaufania – podkreśla Waldemar Sokołowski. – Bardzo ważne jest, aby zarówno konsumenci, jak i przedsiębiorcy znali wszystkie prawa i ograniczenia związane z reklamacjami. To znacznie skróci i uprości proces i oczywiście oszczędzi niepotrzebnych emocji. Pod uwagę powinniśmy brać szczególnie pięć podstawowych zasad. –mówi Sokołowski.

  1. Kupując, wybieraj rzetelne firmy

  2. Pierwszym gwarantem pozytywnie rozpatrzonej reklamacji jest oczywiście godna zaufania i rzetelna firma, od której kupujemy produkt czy usługę. Warto przed zainwestowaniem środków sprawdzić, jakie opinie krążą o przedsiębiorcy w sieci – jeśli w przeszłości zdarzało się mu nie szanować praw konsumenta, z dużym prawdopodobieństwem znajdziemy ślad niezadowolenia na forach internetowych. Przed dokonaniem zakupu warto również zwrócić uwagę, czy firma posiada aktualne certyfikaty, świadczące o jakości usług czy produktów – takie jak np. Certyfikat Rzetelnej Firmy, który potwierdza między innymi, że jego posiadacz nie jest notowany w Krajowym Rejestrze Długów i przestrzega zasad kodeksu etyki biznesowej. Takie wyróżnienie daje gwarancję wiarygodności przedsiębiorcy. Jeśli decydujemy się na zakup w sklepie internetowym, sprawdźmy czy udostępnia nam dokładne dane, informację o wpisie do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej lub Krajowego Rejestru Sądowego, a także czy jasno przedstawia zasady zakupów, płatności, reklamacji.

  3. Weź paragon – możesz łatwiej dochodzić swoich praw w przypadku reklamacji wadliwego towaru lub usługi

  4. Podstawą do reklamacji jest oczywiście dowód zakupu, dlatego ważne jest, aby zbierać i zachowywać paragony. Wystarczającym dokumentem potwierdzającym istnienie uprawnień gwarancyjnych jest także prawidłowo wypełniona karta gwarancyjna, z datą zakupu i pieczątką sprzedawcy bądź wydruk z terminala do kart.

  5. Prawo do reklamacji przysługuje przez 24 miesiące od daty zakupu i jest niezależne od gwarancji producenta

  6. Jednym z najczęściej funkcjonujących mitów sprzedażowych jest hasło: „Po odejściu od kasy reklamacji nie przyjmujemy”. Tabliczka z taką informacją nie jest zgodna z prawem. Niezależnie od tego czy sprzedawca chce czy nie, na reklamację towaru konsument ma dwa lata, nawet jeśli gwarancja oferowana przez gwaranta obejmuje krótszy okres. Działa wtedy zapis z ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu Cywilnego z 27 lipca 2002 r. W przypadku żywności na reklamację przysługują 3 dni od daty zakupu lub od otwarcia produktu – jeśli jest przechowywany w szczelnych opakowaniach. Istotną kwestią jest jednak, że mimo okresu gwarancyjnego, w przypadku stwierdzenia wady produktu, reklamację składać możemy najpóźniej w ciągu dwóch miesięcy. Przekroczenie tego terminu powoduje utratę uprawnień reklamacyjnych. Reklamację należy złożyć na piśmie.

  7. Zwrotpieniędzyod sprzedawcy jestmożliwy, gdy rzecz jest niezgodna z umową inieda się jej skutecznienaprawićlubwymienićna nowy towar

  8. Przedsiębiorca, zgodnie z zapisem prawa, nie może odmówić przyjęcia reklamacji. Klienci mogą domagać się nieodpłatnej naprawy towaru lub jego wymiany. Sprzedawca nie zawsze jednak musi uznać żądanie dotyczące drugiej możliwości. Dopóki możliwa jest wymiana bądź naprawa, nie można domagać się zwrotu pieniędzy za wadliwy towar. Co ważne, bez zgody klienta sprzedawca nie może naprawić towaru. Wymiana na nowy może nie nastąpić, jeśli nie jest to możliwe albo wymaga nadmiernych kosztów i sprzedawca to udowodni.

  9. Przedsiębiorca ma 14 dni na rozpatrzenie reklamacji klienta

  10. Zarówno konsumenci, jak i przedsiębiorcy powinni również wiedzieć, że sprzedawca ma 14 dni kalendarzowych na ustosunkowanie się do reklamacji. Niedotrzymanie tego terminu nakłada na niego obowiązek rozpatrzenia reklamacji w sposób, jaki zażył sobie klient w dokumencie. Ustawa nie określa jednak, w jakim trybie ma być udzielona odpowiedź (np. na piśmie, telefonicznie), ani w jakim terminie towar ma być naprawiony bądź wymieniony. Przyjęcie zwrotu produktu, jeśli konsument rozmyślił się, a towar nie jest wadliwy, jest kwestią dobrej woli sprzedawcy. Warto również pamiętać, że każdy konsument ma możliwość skorzystania z bezpłatnych porad w oddziałach Federacji Konsumentów. W przypadku problemów z nierzetelnymi firmami, w tym także dotyczących reklamacji, może złożyć skargę do Inspekcji Handlowej.

–Pięć podstawowych zasad reklamacji, to najważniejsze punkty, o których powinniśmy pamiętać, jako klienci i przedsiębiorcy. Jeśli oprócz dbałości o osiągnięcie jak najwyższego zysku, sprzedawca dostrzeże także dobro klientów – choćby w przypadku reklamacji – wizerunek zarówno usługodawcy jak i całej branży będzie pozytywny.– podsumowuje Waldemar Sokołowski.

Rzetelna Firma

2013-02-28
Redakcja PRNews.pl

Sprawdź także:

a 0 Santander Bank Polska planuje zmianę nazwy na Erste Bank Polska
23.12.2025 (18:00) – informacja prasowa

Santander Bank Polska planuje zmianę nazwy na Erste Bank Polska

Santander Bank Polska planuje zmienić nazwę na Erste Bank Polska oraz wprowadzić globalne logo Erste Group. Bank …

a 0 ING z nową kampanią skierowaną do przedstawicieli pokolenia Z
23.12.2025 (06:53) – informacja prasowa

ING z nową kampanią skierowaną do przedstawicieli pokolenia Z

ING Bank Śląski ruszył z kampanią skierowaną do przedstawicieli pokolenia Z, w której pokazuje jak ważne jest …

a 0 Podczas wyjazdów na święta wezwań z assistance jest o 30% więcej.
23.12.2025 (06:49) – informacja prasowa

Podczas wyjazdów na święta wezwań z assistance jest o 30% więcej.

Pierwsze opady śniegu co roku powodują ogromne utrudnienia dla kierowców. Opony niezmienione na zimowe w połączeniu …

a 0 Pekao finansuje kolejny projekt w elektroenergetyce, kredytuje Grupę ZE PAK
23.12.2025 (06:48) – informacja prasowa

Pekao finansuje kolejny projekt w elektroenergetyce, kredytuje Grupę ZE PAK

Bank Pekao S.A. uczestniczy w finansowaniu konsorcjalnym, w formule project finance, budowy bloku gazowo-parowego …

a 0 Rynek pożyczkowy w Polsce - listopad 2025. Dane potwierdzają rygorystyczną politykę zarządzania ryzykiem
23.12.2025 (06:47) – informacja prasowa

Rynek pożyczkowy w Polsce - listopad 2025. Dane potwierdzają rygorystyczną politykę zarządzania ryzykiem

Liczba udzielonych pożyczek w listopadzie wyniosła 0,41 mln szt., a ich średnia wartość to 4,460 zł – wynika z …

a 0 BOŚ w ramach konsorcjum udzielił kredytu dla zakładów PESA z Bydgoszczy
23.12.2025 (06:41) – informacja prasowa

BOŚ w ramach konsorcjum udzielił kredytu dla zakładów PESA z Bydgoszczy

Bank Ochrony Środowiska aktywnie włącza się w rozwój produkcji najnowszej generacji środków transportu publicznego …

PRNews.pl

Zobacz również

Czy w „nowym banku” da się złożyć reklamację? Czytelnik skarży się na Trade Republic

Czy w „nowym banku” da się złożyć reklamację? Czytelnik skarży się na Trade Republic

Czytelnik zwrócił uwagę redakcji na problem, który…

Revolut zostaje operatorem komórkowym. Ceny pakietów od 25 zł

Revolut zostaje operatorem komórkowym. Ceny pakietów od 25 zł

Revolut uruchamia w Polsce usługę „Mobile Plans”,…

„Alicja” wciąż nęka klientów PKO BP. Po latach spłaty dług wraca jak koszmar

„Alicja” wciąż nęka klientów PKO BP. Po latach spłaty dług wraca jak koszmar

Choć wydawało się, że głośne spory o…

Krzysztof Kolany i Wojciech Boczoń nagrodzeni w konkursie NBP

Krzysztof Kolany i Wojciech Boczoń nagrodzeni w konkursie NBP

Dwaj analitycy Bankier.pl – Krzysztof Kolany oraz…

BNP Paribas podnosi opłaty. Konto będzie darmowe, ale więcej zapłacicie za resztę operacji

BNP Paribas podnosi opłaty. Konto będzie darmowe, ale więcej zapłacicie za resztę operacji

Od 1 marca 2026 r. BNP Paribas…

Who is who

Anna Polak

Anna Polak

Z branżą leasingową Anna Polak jest związana…

Bohdan Białorucki

Bohdan Białorucki

Rzecznik prasowy, Grupa Aviva w Polsce Bohdan…

Joanna Majer-Skorupa

Joanna Majer-Skorupa

Zastępca rzecznika prasowego, ING Bank Śląski  …

O tym mówią bankowcy

Ostatnie komentarze

avatar komentującego

daria owocna:

Nie tylko oni mają problem ;) Jestem starsza, a też ciężko z kasą …

śr., 17 gru 2025 (14:38) • Jak Gen Z radzi sobie z dorosłością? 1/3 z nich już ma długi

avatar komentującego

MalmoMind:

Żadna nowość. To samo Sobieraj zrobil w Aliorze… Tylko jak potem trzeba było …

wt., 18 lis 2025 (12:09) • UniCredit wywraca stolik. Wszystkie najważniejsze usługi za darmo i bez „gwiazdek”

avatar komentującego

MalmoMind:

Bla bla … spadek Klientów Indywidualnych pominięty … …

niedz., 9 lis 2025 (22:50) • 696 mln zł zysku netto Grupy Kapitałowej BNP Paribas Bank Polska w III kw. 2025 r.

avatar komentującego

Maciej Kusznierewicz:

Cel inflacyjny RPP mieści się w przedziale 1,5-3,5 proc. (a nie 1-3 proc., …

czw., 9 paź 2025 (11:32) • Kredyty miały być tańsze od listopada, będą już teraz. Stopy procentowe w dół [komentarz]

avatar komentującego

PRNews_pl:

Przecież na PRNews.pl (co sama nazwa serwisu wskazuje) od jakichś 25 lat publikuję …

pt., 12 wrz 2025 (06:12) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

  • SMART Bankier
  • Kredyt konsolidacyjny
  • Pożyczki na raty
  • Konto firmowe
  • Kurs inwestowania
  • Kalkulator brutto netto
  • Kalkulator kredytu gotówkowego
  • Kalkulator zdolności kredytowej
  • Rozlicz najem w PIT-28
  • pit 37 online na pit.pl
  • Rozliczenie pit
  • Program pit
  • Pit 11
  • Promocje bankowe
  • Promocje Pekao S.A.
  • Promocje BNP Paribas
  • Promocje Citi Handlowy
  • Promocje Alior Bank
  • Promocje Santander Bank
  • Promocje PKO BP
  • Promocje Millenium
  • Promocje ING Bank Śląski
  • Promocje mBank
  • Promocje Velobank
  • Promocje Nest Bank
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Newsletter
  • Prześlij informację
  • RSS
  • zgarnijpremie.pl
Bonnier Business Polska Bankier.pl – Portal Finansowy – Rynki, Twoje finanse, Biznes PIT.pl -Podatki dla małych firm i osób fizycznych, rozliczenia roczne Systempartnerski.pl - system afiliacyjny Bankier.pl PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations Mambiznes.pl - Pomysł na biznes, Własna firma, Biznes plan Dyskusja.biz - Blogi o biznesie, artykuły biznesowe Puls Biznesu pb.pl - rynek, akcje, spółka, przedsiębiorca, budżet Pulsmedycyny.pl - Portal lekarzy i pracowników służby zdrowia Pulsfarmacji.pl - Portal aptekarzy, techników i pracowników sektora farmaceutycznego
© 2008 − 2025 PRNews.pl. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu. Informacja o cookies. Polityka prywatności

Bezpłatny newsletter PRNews.pl

  • PRNews.pl to najbardziej opiniotwórczy serwis w branży bankowej. Przekonaj się dlaczego!
  • Codziennie rano otrzymasz skrót najważniejszych informacji ze świata finansów
  • Dzięki temu będziesz zawsze wiedział o nowych produktach, promocjach i usługach bankowych, ubezpieczeniowych i inwestycyjnych
  • Aktualne wiadomości z prasy i z samych instytucji finansowych - zupełnie bezpłatnie, wprost na twoją skrzynkę mailową
Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 38 tys. odbiorców