W większości krajów Europy, największy obrót kartami płatniczymi przypada na okres letni, co potwierdza raport „MasterInsights Europe – europejska gospodarka bez granic. Lato 2005 r.”, przygotowany przez organizację MasterCard. Raport powstał w oparciu o transakcje dokonane w 2004 r. na ponad 350 mln kart tego systemu płatniczego, w 24 krajach Europy.
Najwięcej wydajemy w trzecim kwartale roku – od lipca do września przypada szczyt obrotów na kartach płatniczych, osiągając w przypadkach niektórych państw poziom blisko 40% rocznych wpływów. Europejczycy, w 21 z 24 wspomnianych krajów, wydali latem zeszłego roku ponad 3.5 mld Euro. Wyjątkiem od reguły są tylko trzy kraje: Rumunia, gdzie „boom zakupowy” przypada na jesień, Szwajcaria – gdzie, dzięki wydatkom amatorów białego szaleństwa, szczytowym okresem wpływów z kart jest zima i Rosja, w której gorączka zakupów przypada wiosną.
Letnie wydatki to dla Europejczyków przede wszystkim wyjazdy wakacyjne. W zeszłym roku, latem, najwięcej wydali oni za pośrednictwem kart systemu MasterCard we Włoszech (727,2 mln Euro) i w Hiszpanii (722,7 mln Euro), co oznacza, że właśnie te dwa kraje są tradycyjnie najpopularniejszym kierunkiem wakacyjnych wojaży. W przypadku Włoch turyści odwiedzający ten kraj w trzecim kwartale wydali aż 37% wartości sumy całorocznych transakcji. Płatności wykonane przy użyciu kart systemu MasterCard przez podróżujących po Hiszpanii Europejczyków osiągnęły z kolei poziom ponad 34% rocznych wpływów. Analiza raportu pod kątem geograficznym pokazuje wyraźnie, że Europejczycy latem „podążają za słońcem”. Biorąc pod uwagę napływ i odpływ środków przekazywanych za pośrednictwem systemu płatniczego MasterCard wyraźnie widać, że największe wpływy netto odnotowują kraje gorącego Południa – Hiszpania (z bilansem dodatnim na poziomi 1 mld 951 mln Euro), Francja (1 mld 692 mln Euro), Włochy (1 mld 624 mln Euro), a największy odpływ środków ma miejsce na Północy.
Coraz więcej turystów europejskich dociera między Tatry a Bałtyk, co potwierdza poziom płatności dokonanych kartami MasterCard w Polsce przez obywateli 23 państw Starego Kontynentu. Odwiedzając nasz kraj, wydali oni latem zeszłego roku 73 miliony Euro, co stanowi odpowiednio 31% całkowitej sumy płatności kartami płatniczymi systemu MasterCard w Polsce, dokonanych w 2004 r. Płacąc kartami tego systemu, Europejczycy najwięcej wydali w minionym roku na stacjach benzynowych – 98,1 mln Euro. Na drugim miejscu w rankingu przychodów uplasowały się hotele z kwotą równą 43,1 mln Euro, a na trzecim – sklepy spożywcze z wpływami na poziomie 32,6 mln Euro.
Podczas wyjazdów zagranicznych do krajów Europy Polacy najwięcej wydają w Niemczech, zasilając niemiecką gospodarkę płatnościami dokonywanymi kartami systemu MasterCard na poziomie 9,2 mln Euro. Nasi zachodni sąsiedzi nie są nam dłużni i najchętniej ze wszystkich odwiedzających nasz kraj Europejczyków sięgają w Polsce po karty płatnicze systemu MasterCard. W zeszłym roku zostawili oni w naszym kraju równowartość 159 milionów Euro. Bilans jest dla nas bardzo korzystny – niemieccy sąsiedzi zostawiają ponad siedemnastokrotnie więcej pieniędzy u nas – niż my w Niemczech.
Suma transakcji, jaką w ciągu zeszłego roku wykonali użytkownicy kart płatniczych systemu MasterCard, (równa 13,9 mld Euro) potwierdza fakt, że Europejczycy przywykli już do plastikowego pieniądza, a płacąc nim napędzają europejską gospodarkę.
„MasterInsights Europe” to raport prezentujący wydatki Europejczyków na podstawie wszystkich międzynarodowych transakcji płatniczych, które zostały dokonane w 2004 r. przy użyciu ponad 350 mln kart kredytowych, obciążeniowych oraz debetowych systemu MasterCard. Analiza transakcji kartami płatniczymi MasterCard daje ciekawy i wiarygodny obraz zachowań konsumenckich.
Najciekawsze dane o wydatkach Europejczyków z raportu:
• Konsumenci coraz częściej używają kart debetowych zamiast gotówki i czeków – wartość transakcji międzynarodowych przy użyciu kart debetowych wzrosła o 22%
w stosunku do roku 2003 i wyniosła w sumie 2,6 mld Euro.
• W roku 2004, największe kwoty wydatków przypadały na Niemców (3,5 mld Euro), obywateli Wielkiej Brytanii (2,6 mld Euro) oraz Holendrów (2 mld Euro).
• Kategorie usług cieszących się największym zainteresowaniem podróżujących Europejczyków to przede wszystkim hotele, usługi detaliczne oraz sklepy odzieżowe
i obuwnicze, na które przyjezdni użytkownicy kart MasterCard wydali prawie 53% łącznych wydatków międzynarodowych.
• Odnotowano także 67% wzrost transakcji online, opłacanych kartami systemu MasterCard zarówno kredytowymi (1,16 mld Euro) i debetowymi (4,5 mln Euro).