PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations

Najświeższe informacje z PRNews.pl w Twojej skrzynce!

Codziennie aktualne wiadomości ze świata finansów.

Zapisz się na nasz Newsletter ​i bądź na bieżąco z nowościami z branży!

  • Raporty
  • Instytucje
    • Aion Bank
    • Alior Bank
    • Bank BPS
    • Bank Millennium
    • Bank Ochrony Środowiska
    • Bank Pekao SA
    • Bank Pocztowy
    • Banki spółdzielcze
    • BGK
    • Biuro Informacji Kredytowej
    • BNP Paribas
    • Citi Handlowy
    • Compensa
    • Credit Agricole
    • Deutsche Bank
    • DNB
    • EuropAssistance
    • ING Bank Śląski
    • KIR
    • Klarna
    • Link4
    • Mastercard
    • mBank
    • Mondial Assistance
    • mPay
    • Nationale-Nederlanden
    • Nest Bank
    • PKO BP
    • PKO Leasing
    • Plus Bank
    • PolCard from Fiserv
    • Polski Standard Płatności
    • Pru
    • PZU
    • Raiffeisen Digital Bank
    • Revolut
    • Santander Bank Polska
    • Santander Consumer Bank
    • SGB
    • Standard Chartered Polska
    • Toyota Bank Polska
    • Trade Republic
    • UniCredit
    • VeloBank
    • Visa
    • Volkswagen Bank Oddział Polska
    • Warta
    • Zen.com
  • Produkty
    • Bankowość internetowa
    • Bankowość mobilna
    • Oszczędzanie
    • Bezpieczeństwo
    • Karty
    • Kredyty
    • Konta
    • Płatności mobilne
    • Ubezpieczenia
  • Analizy
  • Kariera w finansach
  • Szkolenia
  • Forum
  • Newsletter
PRNews.plHydeparkMichał KryńskiSpieszmy się kochać dziennikarzy. Tak szybko odchodzą…

Spieszmy się kochać dziennikarzy. Tak szybko odchodzą…

Michał Kryński 22.05.2012 (10:00)

Jeśli przyjrzeć się historii transferów kadrowych w branży prasowej i bankowej, okazuje się, że seriale takie jak Twin Peaks czy Moda na Sukces mogą się schować. Same tylko zmiany w mediach i na styku media-biznes wywołują lawinę nazwisk – ostatnie lata to gorący czas przejść na „ciemną”, czy jak wolą bankowcy – „jasną” stronę mocy. Przy zdecydowanym zysku dla branży finansowej i – niestety – poważnych stratach dla prasy.

W ramach jednej z ostatnich konferencji Jakub Kurasz, szef działu ekonomicznego Rzeczpospolitej postawił sprawę jasno: wiele dobrych nazwisk zniknęło z miediów, odnajdując się po drugiej stronie „barykady”. Spadające nakłady drukowanej prasy oraz spadające przychody z reklam nie rokują dobrze – z pewnością także w kwestiach kadrowych, bo coraz trudniej utrzymać dobre pióra w redakcjach przy ograniczonym budżecie, a sam prestiż publikowania „w druku” przestaje wystarczać. Moglibyśmy powiedzieć – ok, czas mediów papierowych i tradycyjnych kończy się, wchodzimy w epokę publikacji w Internecie. Ale czy to na pewno dobrze – dla branży i dla nas wszystkich? Czy kurcząca się lista obecności na bankowych konferencjach oznacza, że bardziej cenimy swój dziennikarski czas, czy może jednak szeregi aktywnych, doświadczonych dziennikarzy przerzedziły się do tego stopnia, że za chwilę organizowanie eventów i spotkań straci sens? Łączenie tytułów prasowych, zmiany właścicielskie i pozorna rewolucja internetowa powodują, że coraz więcej znanych nazwisk znajduje się po drugiej stronie cienkiej granicy między branżami. I nic nie wskazuje, że będzie inaczej.

Trudno pokusić się o wymienienie wszystkich dziennikarzy czy rzeczników, którzy po migracji pomiędzy tytułami prasowymi rozpoczęli karierę w biznesie, czy na własny rachunek. Ta mała próba rachunku sumienia i przeglądu publikacji na PRNews.pl to w końcu tylko wierzchołek góry lodowej – choć pokazuje istotę problemu.

Ciemna strona mocy?

Jeśli mowa o Gazecie Wyborczej – automatycznie myślimy o Macieju Samciku, który poza publikacjami ekonomicznymi regularnie uderza w czułe punkty bankowej branży, narzekając przy tym, że odwala całą czarną robotę za bankowych rzeczników klienta, których – jak do tej pory – na lekarstwo. Ale nie zapominajmy także o Ninie Hałabuz, która w 2008 roku do GW trafiła z Parkietu. W kwietniu 2010 rozstała się z Gazetą, zajmując się wsparciem fundacji organizującej pomoc dla dotkniętego trzęsieniem ziemi Haiti, a następnie trafiając do Boston Consulting Group w roli Koordynatora ds. komunikacji i Marketingu. Na jej miejsce trafił Maciej Bednarek, który po odejściu z Gazety Prawnej zrobił krótki postój w Comperii. Także z Gazety Prawnej, w ślad za Jakubem Kuraszem, do Rzeczpospolitej przeszła Monika Krześniak – jako jedna z niewielu osób tu wymienionych pozostaje na stanowisku, nadal działając na froncie dziennikarstwa „bankowego”. Na rzecz Rzepy mało co Eugeniusza Twaroga nie stracił Puls Biznesu, ale po kilku tygodniach oczekiwania nasza notka trafiła do kosza, a Eugeniusz nadal zasypuje bankowych prezesów pytaniami na korzyść łososiowych stron PB. Ale to oddzielna historia.

„Prasowe” nazwiska nierzadko wypływają na reprezentacyjnych stanowiskach rzecznikowskich. W styczniu 2005 po siedmiu latach pisania dla Parkietu Piotr Utrata objął posadę rzecznika ING Banku Śląskiego. W lutym 2008 roku, TVN24 i CNBC straciły Arkadiusza Mierzwę na rzecz włosko-polskiego giganta – Pekao SA. W połowie 2009 roku Piotr Rutkowski, podówczas „młody i zdolny pistolet” Parkietu trafił do departamentu PR BRE Banku, pełniąc ostatnio – do czasu połączenia biur prasowych w grupie – rolę p.o. rzecznika prasowego. Zaś w lutym 2011 roku Eliza Więcław redakcję Rzepy porzuciła zaś dla posady rzecznika w Polskim Banku Przedsiębiorczości. Elizę, Arkadiusza i obu Piotrów od czasu do czasu spotkać można na żywo w studiu Bankier.tv – gdzie odczarowują mity o polskiej bankowości.

Rynek nie znosi próżni. Po odejściu z zespołu prasowego Pekao S.A. Magdaleny Załubskiej-Król jej miejsce zajął w sierpniu 2010 roku Mirosław Kuk, „pozyskany” z Dziennika Gazety Prawnej. DGP miejsce po Mirku obsadziło Magdaleną Olczak, która ostatnio porzuciła dziennikarstwo dla relacji inwestorskich w agencji InnerValue. Sama Załubska-Król budowała w międzyczasie PRowy dream-team w niezależnej agencji, ale o tym za chwilę.

Znane prasowe nazwiska znajdziemy również na liście płac działu analiz Open Finance. Marcin Krasoń, znany z Manager Magazin, a wcześniej piszący dla Forbesa, dołączył do OF w lutym 2009. Z Gold Finance udało się ściągnąć Romana Przasnyskiego (Rzeczpospolita, Parkiet, Forbes) i Halinę Kochalską (m.in. Parkiet i Dziennik). „Można złośliwie powiedzieć, że z takim składem analityków zamiast bawić się w produkty finansowe można teraz spokojnie wydawać pismo o finansach albo założyć OpenTV…” – ironizował Tomasz Jaroszek, pozyskany w 2010 roku do Bankier.pl i PRNews.pl z Comperii. I po części wykrakał, Open publikuje nagrania i zaspokaja contentowe potrzeby wcale sporej przestrzeni internetowego piśmiennictwa finansowego; Marcin Krasoń jednocześnie prowadzi także portal poświęcony strukturom – Structus.pl, a Mateusz Ostrowski, były radiowiec z PiNu opuścił pokład Open Finance i wciela się w zakręcone role w kolejnych odcinkach „Kto pyta, nie płaci” Onetu. Gdzie indziej zobaczymy Krzysztofa Olszewskiego, rzecznika grupy BRE w kaloszach nad Wisłą i analityków finansowych w stajence?

 

Są też i najświeższe zmiany: Piotr Ceregra, niegdyś wolny strzelec publikujący m.in. w Forbesie czy Manager Magazine, w 2006 roku dołączył do zespołu Rzeczpospolitej, w ostatnich dniach pojawia się jako autor analiz Powszechnego Domu Kredytowego. Robert Azembski – były naczelny Miesięcznika Bank, publikujący we Wprost i Bloomberg Business Week, wypływa w kontekście PKO Banku Polskiego, choć zapowiada, że to niekoniecznie koniec przygody z dziennikarstwem. Kto będzie następny?

Na sam koniec zostawmy postać tak dla PRNews.pl charakterystyczną. Wbrew zapewnieniom i deklaracjom, Michał Macierzyński, ojciec i pół matki portalu, w maju 2010 roku przeszedł na „ciemną stronę mocy”, obejmując stanowisko Dyrektora Biura Innowacji PKO Banku Polskiego (smutne, acz zarazem zabawne – anonimowi komentatorzy zwykli twierdzić, że Michał „sprzedał się” Aliorowi, o którym tak entuzjastycznie pisał). Zabrał ze sobą inną postać – Łukasza Radomskiego – szarą eminencję PRNews.pl i autora co bardziej kontrowersyjnych notek. Coś się kończy, coś się zaczyna – po debiucie odnowionego SKO pewnie niedługo przyjdzie nam poczekać na nowe sensacje z działu Innowacji PKO Banku Polskiego.

…I na swoje


Co robią bankowi i finansowi rzecznicy, gdy rozstają się z korporacją? W 2008 roku Artur Niewrzędowski, były rzecznik Xeliona, a wcześniej – dziennikarz Wprost i Pulsu Biznesu – wraz z Arturem Adamowiczem zakłada agencję Talking Heads PR. W 2010 roku Magdalena Załubska-Król (Pekao SA) i Marek Gieorgica (Point of View) założyli Clear Communications Group – agencję związaną z PR branży finansowej. W marcu 2012 roku do zespołu dołączyła Małgorzata Dłubak – była rzeczniczka prasowa Banku BPH i reporter redakcji ekonomicznej PAP. Z końcem listopada 2010 roku agencję otworzyli także Wojciech Wężyk i Wojciech Makać – uciekinierowie z biura prasowego Ergo Hestia. Były szef marketingu ING Banku Śląskiego Roman Jędrkowiak już w 2009 otworzył firmę consultingową CMO of The Year, a Marcin Olkowicz, były rzecznik Kredyt Banku, założył firmę Marka PR – był jednym z pierwszych bankowców, którzy zdecydowali się na taki krok. Także były rzecznik Banku Pekao S.A., Sebastian Łuczak, wystartował z firmą Łuczak PR. Własna działalność byłych rzeczników prasowych to trend, który się utrzymuje – i nie widać jakoś powrotów czy „nawróceń” z obszaru biznesu do domeny prasowej. Właściwie – trudno się dziwić. Nie te pieniądze, nie ten tryb pracy – jak tu wracać? Chyba że ktoś pokusi się o rozkręcenie nowego finansowego tytułu prasowego 

Nadchodzi koniec?

Czarne wizje zmierzchu dziennikarstwa finansowego, wiązane z przepowiadanym upadkiem prasy drukowanej, funkcjonują w wyobraźni już od dawna. Można powiedzieć – naturalna kolej rzeczy czy ścieżka rozwoju kariery powodują, że kolejne osoby porzucają pisanie i codzienne redakcyjne stresy na rzecz spokojniejszej, lepiej wynagradzanej roli rzecznika czy analityka. Jednak jeśli spojrzymy na obecną, kurczącą się listę nazwisk popularnych dziennikarzy finansowych – trudno nie odnieść wrażenia, że coś się zmienia. I niekoniecznie na lepsze. Interwencyjne teksty czy nośne kryzysowe tytuły uderzające w wizerunek branży bankowej z pewnością spełniają swoją rolę w medialnym ekosystemie, ale niedobrze, gdy zaczynają dominować nad solidnym przekazem obrazu branży. Czy wśród świeżych adeptów zawodu znajdą się takie osobowości, jakie dziś widzimy po drugiej stronie umownej barykady? Być może, jednak przy codziennie spadających nakładach i kolejnych połączeniach tytułów prasowych trudno wróżyć świetlaną przyszłość. Pozostaje sparafrazować– śpieszmy się kochać dziennikarzy, oni naprawdę szybko odchodzą. Nie w niebyt – ale z każdym dniem pozostaje po nich coraz większa luka, której nie zapełnimy nawet największą ilością stażystów.

A jakie są wasze ulubione dziennikarskie pióra?

Źródło: PR News

banki michał kryński praca 2012-05-22
Redakcja PRNews.pl
Tagi: banki michał kryński praca

Sprawdź także:

a 0 Nowe oferty promocyjne ubezpieczeń komunikacyjnych i nieruchomości w Alior Banku
05.12.2025 (04:16) – informacja prasowa

Nowe oferty promocyjne ubezpieczeń komunikacyjnych i nieruchomości w Alior Banku

Alior Bank wprowadza dwie nowe promocje ubezpieczeniowe w ramach współpracy z LINK4. Akcje potrwają do 31 grudnia …

a 0 XV edycja Programu Grantów Lokalnych Banku BNP Paribas – 500 000 zł trafi do organizacji wzmacniających swoje społeczności
05.12.2025 (04:14) – informacja prasowa

XV edycja Programu Grantów Lokalnych Banku BNP Paribas – 500 000 zł trafi do organizacji wzmacniających swoje społeczności

Bank BNP Paribas rusza z piętnastą edycją Programu Grantów Lokalnych – inicjatywy, która od 2011 roku wspiera …

a 0 Revolut udostępnia “Tryb Uliczny”. Ma chronić środki klientów przed atakami złodziei podczas sezonu świątecznego
05.12.2025 (04:09) – informacja prasowa

Revolut udostępnia “Tryb Uliczny”. Ma chronić środki klientów przed atakami złodziei podczas sezonu świątecznego

Revolut udostępnił w krajach EOG i Wielkiej Brytanii (również w Polsce) nową funkcję bezpieczeństwa: “Tryb …

a 0 ING na 9. Śląskim Festiwalu Nauki Katowice
05.12.2025 (04:07) – informacja prasowa

ING na 9. Śląskim Festiwalu Nauki Katowice

Fundacja ING Dzieciom wspólnie z ING Bankiem Śląskim zapraszają dzieci, młodzież i dorosłych do Katowic, na kolejne …

a 0 Hitachi Europe i ITCARD nawiązują strategiczne partnerstwo
05.12.2025 (04:06) – informacja prasowa

Hitachi Europe i ITCARD nawiązują strategiczne partnerstwo

Hitachi Europe Ltd. i ITCARD S.A. zawarły strategiczne partnerstwo w celu przyspieszenia innowacji i transformacji …

a 0 ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego przedłużają strategiczne partnerstwo na kolejne trzy lata
05.12.2025 (04:02) – informacja prasowa

ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego przedłużają strategiczne partnerstwo na kolejne trzy lata

Grupa ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego podpisały umowę o kontynuacji strategicznego partnerstwa na lata …

PRNews.pl

Zobacz również

Kup teraz, zapłać później. Po trzech miesiącach Citi da Ci najnowszego Apple Watcha

Kup teraz, zapłać później. Po trzech miesiącach Citi da Ci najnowszego Apple Watcha

Nowy Apple Watch SE 3 to gadżet,…

mBank rozszerza cyfrową hipotekę. Nowy kredyt na mieszkanie z rynku wtórnego w kilkanaście minut

mBank rozszerza cyfrową hipotekę. Nowy kredyt na mieszkanie z rynku wtórnego w kilkanaście minut

Niespełna trzy miesiące po starcie cyfrowej hipoteki…

Raport: Liczba kont osobistych w bankach – III kwartał 2025 r.

Raport: Liczba kont osobistych w bankach – III kwartał 2025 r.

Rynek rachunków oszczędnościowo-rozliczeniowych w złotych po III…

Te banki mają najwięcej aktywnych użytkowników Blika. Dane po III kw. 25

Te banki mają najwięcej aktywnych użytkowników Blika. Dane po III kw. 25

Z zebranych danych bankowych wynika, że po…

Raport: Liczba klientów mobile only w bankach – III kwartał 2025 r.

Raport: Liczba klientów mobile only w bankach – III kwartał 2025 r.

Liczba klientów „mobile only”, czyli osób, które…

Raporty PRNews.pl

Raport PRNews.pl: Aktywa banków – I kw. 2022 r.

Raport PRNews.pl: Aktywa banków – I kw. 2022 r.

Większość banków może się pochwalić wzrostem poziomu…

Raport PRNews.pl: Liczba obcokrajowców wśród klientów banków – I kw. 2022 r.

Raport PRNews.pl: Liczba obcokrajowców wśród klientów banków – I kw. 2022 r.

W pierwszym kwartale 2022 r. liczba obsługiwanych…

Raport PRNews.pl: Rynek kredytów hipotecznych – I kw. 2022

Raport PRNews.pl: Rynek kredytów hipotecznych – I kw. 2022

Pierwszy kwartał 2022 r. przyniósł spadek sprzedaży…

O tym mówią bankowcy

Ostatnie komentarze

avatar komentującego

Avo Men:

Żadna nowość. To samo Sobieraj zrobil w Aliorze… Tylko jak potem trzeba było …

wt., 18 lis 2025 (12:09) • UniCredit wywraca stolik. Wszystkie najważniejsze usługi za darmo i bez „gwiazdek”

avatar komentującego

Avo Men:

Bla bla … spadek Klientów Indywidualnych pominięty … …

niedz., 9 lis 2025 (22:50) • 696 mln zł zysku netto Grupy Kapitałowej BNP Paribas Bank Polska w III kw. 2025 r.

avatar komentującego

Maciej Kusznierewicz:

Cel inflacyjny RPP mieści się w przedziale 1,5-3,5 proc. (a nie 1-3 proc., …

czw., 9 paź 2025 (11:32) • Kredyty miały być tańsze od listopada, będą już teraz. Stopy procentowe w dół [komentarz]

avatar komentującego

PRNews_pl:

Przecież na PRNews.pl (co sama nazwa serwisu wskazuje) od jakichś 25 lat publikuję …

pt., 12 wrz 2025 (06:12) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

avatar komentującego

Bart Ikswe:

No profesjonalna i rzetelna opinia...przedrukowana od Związku Banków Polskich 🤯 na dole artykułu …

pt., 12 wrz 2025 (06:07) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

  • SMART Bankier
  • Kredyt konsolidacyjny
  • Pożyczki na raty
  • Konto firmowe
  • Kurs inwestowania
  • Kalkulator brutto netto
  • Kalkulator kredytu gotówkowego
  • Kalkulator zdolności kredytowej
  • Rozlicz najem w PIT-28
  • pit 37 online na pit.pl
  • Rozliczenie pit
  • Program pit
  • Pit 11
  • Promocje bankowe
  • Promocje Pekao S.A.
  • Promocje BNP Paribas
  • Promocje Citi Handlowy
  • Promocje Alior Bank
  • Promocje Santander Bank
  • Promocje PKO BP
  • Promocje Millenium
  • Promocje ING Bank Śląski
  • Promocje mBank
  • Promocje Velobank
  • Promocje Nest Bank
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Newsletter
  • Prześlij informację
  • RSS
  • zgarnijpremie.pl
Bonnier Business Polska Bankier.pl – Portal Finansowy – Rynki, Twoje finanse, Biznes PIT.pl -Podatki dla małych firm i osób fizycznych, rozliczenia roczne Systempartnerski.pl - system afiliacyjny Bankier.pl PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations Mambiznes.pl - Pomysł na biznes, Własna firma, Biznes plan Dyskusja.biz - Blogi o biznesie, artykuły biznesowe Puls Biznesu pb.pl - rynek, akcje, spółka, przedsiębiorca, budżet Pulsmedycyny.pl - Portal lekarzy i pracowników służby zdrowia Pulsfarmacji.pl - Portal aptekarzy, techników i pracowników sektora farmaceutycznego
© 2008 − 2025 PRNews.pl. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu. Informacja o cookies. Polityka prywatności

Bezpłatny newsletter PRNews.pl

  • PRNews.pl to najbardziej opiniotwórczy serwis w branży bankowej. Przekonaj się dlaczego!
  • Codziennie rano otrzymasz skrót najważniejszych informacji ze świata finansów
  • Dzięki temu będziesz zawsze wiedział o nowych produktach, promocjach i usługach bankowych, ubezpieczeniowych i inwestycyjnych
  • Aktualne wiadomości z prasy i z samych instytucji finansowych - zupełnie bezpłatnie, wprost na twoją skrzynkę mailową
Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 38 tys. odbiorców