„Startup the Bank” to najnowszy raport o startupach, których rozwiązania zmieniają polską bankowość. Jak wynika z badania, nie trzeba być tradycyjnym fintechem, aby zostać partnerem technologicznym banku, a po udanym pilotażu 7 na 10 firm kontynuuje współpracę. W raporcie, zrealizowanym wspólnie przez PKO Bank Polski oraz partnerów, przebadanych zostało 100 firm z obszaru fintech.
W dobie transformacji cyfrowej, szczególnie w obliczu wyzwań jakie postawiła przed nami sytuacja epidemiologiczna w kraju i na świecie, adaptowanie innowacyjnych technologii stało się kluczową umiejętnością dla wielu firm. Nakłady na rozwój innowacji w polskiej bankowości od 2016 r. rosną średniorocznie o 14,5 proc., a według ostatnich badań NBP w 2018 r. wyniosły 1,6 mld złotych. Znaczna część rozwiązań wypracowywana jest przez banki wspólnie z partnerami technologicznymi. Kim są twórcy nowoczesnych narzędzi dla bankowości, jak przebiega rozwój innowacyjnych firm, kto jest ich klientem i jak długo trwa jego pozyskanie? Na te i wiele innych pytań odpowiada raport „Startup the Bank” przygotowany wspólnie przez PKO Bank Polski, PKO VC, Operatora Chmury Krajowej, The Heart oraz Fintech Poland.
Raport „Startup the Bank” to historia polskiego sektora fintech opowiedziana przez 100 perspektywicznych firm, oferujących swoje rozwiązania w branży finansowej. Do badania zaproszone zostały zarówno tradycyjne fintechy, jak i spółki oferujące rozwiązania w zakresie marketingu czy HR. „Startup The Bank” prezentuje perspektywę szerokiej i zróżnicowanej grupy, a jej analiza pozwala lepiej zrozumieć jak wygląda rynek startupów zmieniających polską bankowość.
Instytucje finansowe to perspektywiczny, ale i wymagający klient. Banki bardziej niż inne branże specjalizują się w systemowym podejściu do współpracy ze startupami, budując dedykowane programy i zespoły innowacji. Akceleracja w bankowości daje 3-krotnie wyższą gwarancję podpisania umowy niż ma to miejsce w innych sektorach, gdzie lepiej sprawdza się tradycyjna sprzedaż. Bankowe zespoły ds. innowacji są kontaktem wykorzystywanym przez startupy o ponad 20 proc. częściej niż w przypadku relacji biznesowych z sektorem e-commerce czy FMCG. Najskuteczniejszym sposobem na rozpoczęcie współpracy jest pilotaż. Niemal 9 na 10 startupów pracujących z bankami, przeprowadziło „piloty” swoich rozwiązań. Dla 70 proc. przebadanych firm, było to działanie, pozwalające na podpisanie komercyjnych kontraktów. Zdaniem 40 proc. badanych, ich rozwiązania to niezbędny element nowoczesnego sektora finansowego. Jak wynika z raportu, nie trzeba być tradycyjnym fintechem, aby zostać partnerem banku. Wśród trzech najważniejszych obszarów wdrożeń znalazła się analiza danych, optymalizacja procesów wewnętrznych oraz obsługa klienta.
Jedynie dla 17 proc. firm najważniejszym benefitem ze współpracy są kwestie finansowe. Dla zdecydowanej większości, ogromne znaczenie mają korzyści wizerunkowe czy dostęp do bazy klientów oraz informacja zwrotna od profesjonalnego partnera. Wniosek nasuwa się sam: polskie startupy w relacjach z branżą finansową są znacznie dojrzalsze niż wskazywałaby na to ich metryka.
Całość raportu dostępna jest za darmo pod adresem: www.startupthebank.com
Źródło: PKO BP