PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations

Najświeższe informacje z PRNews.pl w Twojej skrzynce!

Codziennie aktualne wiadomości ze świata finansów.

Zapisz się na nasz Newsletter ​i bądź na bieżąco z nowościami z branży!

  • Raporty
  • Instytucje
    • Aion Bank
    • Alior Bank
    • Bank BPS
    • Bank Millennium
    • Bank Ochrony Środowiska
    • Bank Pekao SA
    • Bank Pocztowy
    • Banki spółdzielcze
    • BGK
    • Biuro Informacji Kredytowej
    • BNP Paribas
    • Citi Handlowy
    • Compensa
    • Credit Agricole
    • Deutsche Bank
    • DNB
    • EuropAssistance
    • ING Bank Śląski
    • KIR
    • Klarna
    • Link4
    • Mastercard
    • mBank
    • Mondial Assistance
    • mPay
    • Nationale-Nederlanden
    • Nest Bank
    • PKO BP
    • PKO Leasing
    • Plus Bank
    • PolCard from Fiserv
    • Polski Standard Płatności
    • Pru
    • PZU
    • Raiffeisen Digital Bank
    • Revolut
    • Santander Bank Polska
    • Santander Consumer Bank
    • SGB
    • Standard Chartered Polska
    • Toyota Bank Polska
    • Trade Republic
    • UniCredit
    • VeloBank
    • Visa
    • Volkswagen Bank Oddział Polska
    • Warta
    • Zen.com
  • Produkty
    • Bankowość internetowa
    • Bankowość mobilna
    • Oszczędzanie
    • Bezpieczeństwo
    • Karty
    • Kredyty
    • Konta
    • Płatności mobilne
    • Ubezpieczenia
  • Analizy
  • Kariera w finansach
  • Szkolenia
  • Forum
  • Newsletter
PRNews.plInformacjeSytuacja ekonomiczna średnich i dużych firm na rynku polskim

Sytuacja ekonomiczna średnich i dużych firm na rynku polskim

Informacje 04.05.2005 (13:58)

Z przeprowadzonych badań wynika, iż blisko 95% respondentów wśród średnich i dużych przedsiębiorstw ocenia sytuacje finansową swojej firmy jako dobrą. Tylko 4% badanych oceniło ją jako złą. Co trzeci respondent uważa bowiem, iż wstąpienie Polski do UE poprawiło sytuację jego firmy głównie poprzez obniżenie kosztów działalności. Sytuacja ta jest wynikiem zniesienia ceł oraz możliwości uzyskania dotacji z UE, na co wskazało odpowiednio 17% i 14%. Wstąpienie do Unii, to dla przedsiębiorców również poszerzenie rynków zbytu (14%), a co za tym idzie szansa na pozyskanie nowych kontraktów i rozszerzenie bieżącej działalności (11%). Tylko, co dziesiąta z badanych firm boryka się z problemem dużej konkurencji na rynku unijnym, a konieczność dostosowania się do standardów unijnych nie jest dla nich znaczącą przeszkodą.

Do najważniejszych czynników spowalniających rozwój przedsiębiorstw w Polsce blisko połowa badanych zaliczyła wysokie podatki oraz skomplikowany, zagmatwany system podatkowy. Aż 30% badanych jako przyczynę powolnego wzrostu gospodarczego i przeszkodę dla rozwoju przedsiębiorczości wymienia niestabilną sytuację polityczną. W powiązaniu z utrudnionym dostępem do źródeł finansowania bieżącej działalności, zawiłymi procedurami sankcjonującymi funkcjonowanie przedsiębiorstw oraz brakiem zaufania do partnerów handlowych, buduje to trudną do przebicia barierę.

Brak zaufania do partnerów handlowych jest wynikiem nierzetelności ze strony kontrahentów. Problem nieterminowych płatności jest niestety zjawiskiem częstym i dotyczy 70% badanych firm. Według przeprowadzonego sondażu nie ma firm, które co najmniej raz nie spotkały się z podobną sytuacją, a zaledwie 7% spotyka się z nią bardzo rzadko. W przypadku co trzeciej firmy zaległe należności stanowią mniej niż 20% wystawionych faktur. Obecnie już 18% firm wykazuje, iż ponad połowę ich portfela stanowią należności opóźnione, natomiast 43% twierdzi, że zjawisko to dotyczy od 20% do 50% ich należności. Jest to niebezpieczne zjawisko, gdyż na dłuższą metę może doprowadzić do niewypłacalności i bankructwa wierzyciela. Blisko połowa badanych miała z tego tytułu problemy z własną płynnością finansową (około 30% badanych ma je często, w tym 9% ciągle). „Taka sytuacja może prowadzić z kolei do opóźnień w płatnościach w stosunku do własnych dostawców” komentuje Michał Winiarski – Wiceprezes odpowiedzialny za ocenę ryzyka w Euler Hermes Zarządzanie Ryzykiem Sp. z o.o.

Pomimo faktu, iż zjawisko nieterminowych płatności dotyka coraz więcej przedsiębiorstw, kredyt kupiecki został uznany za bardzo ważny sposób rozliczeń w segmencie średnich i dużych firm. Blisko 89% badanych zadeklarowało, iż udziela swoim klientom kredytu kupieckiego, natomiast tylko 9% firm nie realizuje i nie zamierza realizować w przyszłości sprzedaży z odroczonym terminem płatności. Na uwagę zasługuje fakt, iż 78% ankietowanych firm deklaruje, iż klient, któremu udzielają kredytu kupieckiego, musi spełniać pewne określone warunki, wśród których najważniejszym jest wieloletnie doświadczenie we współpracy (54%), udokumentowana wiarygodność finansowa (52%) i rekomendacje innych podmiotów (26%). Co trzeci respondent stwierdził, iż odracza płatność wyłącznie znanym, bądź kluczowym klientom w celu utrzymania dobrych relacji.

Najczęściej stosowane terminy płatności to 30 dni oraz powyżej 45 dni, które oferuje odpowiednio 37% oraz 24% ankietowanych. Sprzedaż na kredyt stanowi najczęściej od 30% do 50% wszystkich zawartych transakcji, co zadeklarowało 63% ankietowanych. W przypadku natomiast 12% firm obejmują one nawet ponad 50% obrotów.

Z badań przeprowadzonych na zlecenie Euler Hermes Zarządzanie Ryzykiem Sp. z o.o wynika, iż wśród badanych firm przeważa opinia o średnim poziomie ryzyka niewypłacalności potencjalnych i obecnych klientów (56%). Co piąty ankietowany ocenia bieżące ryzyko niewypłacalności swych klientów jako stosunkowo niskie. Tylko 13% firm uważa, iż ryzyko to jest wysokie.

Wśród badanych firm 85% zadeklarowało, iż zabezpiecza się przed niewypłacalnością kontrahentów. Blisko połowa firm poszukuje informacji o kontrahencie na własną rękę, czyli w Internecie lub u zaprzyjaźnionych firm, 37% współpracuje z firmami zajmującymi się windykacją długów, 29% zamawia raporty z wywiadowni gospodarczych. Najczęściej stosowaną formą dochodzenia należności jest windykacja długów we własnym zakresie (stosowana przez 67% badanych) oraz blokada dalszych dostaw (w przypadku połowy badanych). W sytuacji silnego oporu ze strony dłużnika firmy wkraczają na drogę postępowania sądowego lub zlecają windykację firmom zewnętrznym. Stosowanie wspomnianych metod, szczególnie windykacja długów we własnym zakresie, stosunkowo rzadko pozwala jednak na odzyskanie więcej niż 50% długu (zaledwie w przypadku 15% badanych). Najczęściej, bo aż w 63% przypadków firmy odzyskują od 34% do 50% swoich należności.

Głównymi czynnikami skłaniającymi firmy do ubezpieczania należności były wcześniejsze problemy z ich odzyskaniem (43%) oraz chęć zabezpieczenia się na przyszłość (84%). Istotnym argumentem przy podjęciu takiej decyzji były również rekomendacje ze strony innych firm (23%) oraz dążenie do większej konkurencyjności właśnie poprzez możliwość udzielenia kredytu kupieckiego klientowi (23%). Większość firm (80%) korzystających z ubezpieczenia należności jest zadowolona z przyjętego rozwiązania, 5% nie ma zdania na ten temat, a pozostałe 15% jest w różnym stopniu zniechęcone.

Firmy pytane o powód, dla którego nie korzystają z ubezpieczenia ryzyka kredytu kupieckiego często nie są w stanie udzielić odpowiedzi. Wśród argumentów pojawiają się: zbyt wysoka cena ubezpieczenia (dla co piątego badanego) oraz brak dopasowania oferty ubezpieczyciela do potrzeb firmy. Rynek jest jednak świadomy istnienia takiej możliwości zabezpieczenia – zaledwie 2% firm nie słyszało o takim rozwiązaniu.

Ponad połowa badanych rozważa możliwość ubezpieczenia należności w przyszłości (tylko 3% firm jest już zdecydowanych). Głównym czynnikiem zachęcającym potencjalnych klientów byłaby niższa cena (dla 75% badanych) oraz prostsze procedury zawierania umowy z ubezpieczycielem (dla 25% badanych).

„Z przeprowadzonych przez nasz badań wynika, iż w porównaniu z wcześniejszymi latami coraz więcej przedsiębiorstw świadomie zarządza swoimi należnościami. Dodatkowo wykorzystanie istniejących instrumentów zabezpieczania się przed niewypłacalnymi dłużnikami jest bardziej powszechne. Sytuacja ta wskazuje, iż polski rynek ma również duży potencjał w zakresie ubezpieczeń należności. Należy pamiętać jednak, iż przedsiębiorcy wymagają stałego dostosowywania produktów do ich potrzeb.” – podsumowuje Eckhard Horst – Prezes Zarządu Towarzystwo Ubezpieczeniowe Euler Hermes S.A.

euler Hermes 2005-05-04
Redakcja PRNews.pl
Tagi: euler Hermes

Sprawdź także:

a 0 Nowe oferty promocyjne ubezpieczeń komunikacyjnych i nieruchomości w Alior Banku
05.12.2025 (04:16) – informacja prasowa

Nowe oferty promocyjne ubezpieczeń komunikacyjnych i nieruchomości w Alior Banku

Alior Bank wprowadza dwie nowe promocje ubezpieczeniowe w ramach współpracy z LINK4. Akcje potrwają do 31 grudnia …

a 0 XV edycja Programu Grantów Lokalnych Banku BNP Paribas – 500 000 zł trafi do organizacji wzmacniających swoje społeczności
05.12.2025 (04:14) – informacja prasowa

XV edycja Programu Grantów Lokalnych Banku BNP Paribas – 500 000 zł trafi do organizacji wzmacniających swoje społeczności

Bank BNP Paribas rusza z piętnastą edycją Programu Grantów Lokalnych – inicjatywy, która od 2011 roku wspiera …

a 0 Revolut udostępnia “Tryb Uliczny”. Ma chronić środki klientów przed atakami złodziei podczas sezonu świątecznego
05.12.2025 (04:09) – informacja prasowa

Revolut udostępnia “Tryb Uliczny”. Ma chronić środki klientów przed atakami złodziei podczas sezonu świątecznego

Revolut udostępnił w krajach EOG i Wielkiej Brytanii (również w Polsce) nową funkcję bezpieczeństwa: “Tryb …

a 0 ING na 9. Śląskim Festiwalu Nauki Katowice
05.12.2025 (04:07) – informacja prasowa

ING na 9. Śląskim Festiwalu Nauki Katowice

Fundacja ING Dzieciom wspólnie z ING Bankiem Śląskim zapraszają dzieci, młodzież i dorosłych do Katowic, na kolejne …

a 0 Hitachi Europe i ITCARD nawiązują strategiczne partnerstwo
05.12.2025 (04:06) – informacja prasowa

Hitachi Europe i ITCARD nawiązują strategiczne partnerstwo

Hitachi Europe Ltd. i ITCARD S.A. zawarły strategiczne partnerstwo w celu przyspieszenia innowacji i transformacji …

a 0 ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego przedłużają strategiczne partnerstwo na kolejne trzy lata
05.12.2025 (04:02) – informacja prasowa

ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego przedłużają strategiczne partnerstwo na kolejne trzy lata

Grupa ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego podpisały umowę o kontynuacji strategicznego partnerstwa na lata …

PRNews.pl

Zobacz również

Kup teraz, zapłać później. Po trzech miesiącach Citi da Ci najnowszego Apple Watcha

Kup teraz, zapłać później. Po trzech miesiącach Citi da Ci najnowszego Apple Watcha

Nowy Apple Watch SE 3 to gadżet,…

mBank rozszerza cyfrową hipotekę. Nowy kredyt na mieszkanie z rynku wtórnego w kilkanaście minut

mBank rozszerza cyfrową hipotekę. Nowy kredyt na mieszkanie z rynku wtórnego w kilkanaście minut

Niespełna trzy miesiące po starcie cyfrowej hipoteki…

Raport: Liczba kont osobistych w bankach – III kwartał 2025 r.

Raport: Liczba kont osobistych w bankach – III kwartał 2025 r.

Rynek rachunków oszczędnościowo-rozliczeniowych w złotych po III…

Te banki mają najwięcej aktywnych użytkowników Blika. Dane po III kw. 25

Te banki mają najwięcej aktywnych użytkowników Blika. Dane po III kw. 25

Z zebranych danych bankowych wynika, że po…

Raport: Liczba klientów mobile only w bankach – III kwartał 2025 r.

Raport: Liczba klientów mobile only w bankach – III kwartał 2025 r.

Liczba klientów „mobile only”, czyli osób, które…

Who is who

Michał Mierzejewski

Michał Mierzejewski

Michał Mierzejewski – Global Account Director CEE…

Artur Sikora

Artur Sikora

Dyrektor Obszaru Komunikacji Korporacyjnej i Marketingu, Bank…

Wojciech Sury

Wojciech Sury

Dyrektor PR i Rzecznik Prasowy, Grupa Getin…

O tym mówią bankowcy

Ostatnie komentarze

avatar komentującego

Avo Men:

Żadna nowość. To samo Sobieraj zrobil w Aliorze… Tylko jak potem trzeba było …

wt., 18 lis 2025 (12:09) • UniCredit wywraca stolik. Wszystkie najważniejsze usługi za darmo i bez „gwiazdek”

avatar komentującego

Avo Men:

Bla bla … spadek Klientów Indywidualnych pominięty … …

niedz., 9 lis 2025 (22:50) • 696 mln zł zysku netto Grupy Kapitałowej BNP Paribas Bank Polska w III kw. 2025 r.

avatar komentującego

Maciej Kusznierewicz:

Cel inflacyjny RPP mieści się w przedziale 1,5-3,5 proc. (a nie 1-3 proc., …

czw., 9 paź 2025 (11:32) • Kredyty miały być tańsze od listopada, będą już teraz. Stopy procentowe w dół [komentarz]

avatar komentującego

PRNews_pl:

Przecież na PRNews.pl (co sama nazwa serwisu wskazuje) od jakichś 25 lat publikuję …

pt., 12 wrz 2025 (06:12) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

avatar komentującego

Bart Ikswe:

No profesjonalna i rzetelna opinia...przedrukowana od Związku Banków Polskich 🤯 na dole artykułu …

pt., 12 wrz 2025 (06:07) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

  • SMART Bankier
  • Kredyt konsolidacyjny
  • Pożyczki na raty
  • Konto firmowe
  • Kurs inwestowania
  • Kalkulator brutto netto
  • Kalkulator kredytu gotówkowego
  • Kalkulator zdolności kredytowej
  • Rozlicz najem w PIT-28
  • pit 37 online na pit.pl
  • Rozliczenie pit
  • Program pit
  • Pit 11
  • Promocje bankowe
  • Promocje Pekao S.A.
  • Promocje BNP Paribas
  • Promocje Citi Handlowy
  • Promocje Alior Bank
  • Promocje Santander Bank
  • Promocje PKO BP
  • Promocje Millenium
  • Promocje ING Bank Śląski
  • Promocje mBank
  • Promocje Velobank
  • Promocje Nest Bank
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Newsletter
  • Prześlij informację
  • RSS
  • zgarnijpremie.pl
Bonnier Business Polska Bankier.pl – Portal Finansowy – Rynki, Twoje finanse, Biznes PIT.pl -Podatki dla małych firm i osób fizycznych, rozliczenia roczne Systempartnerski.pl - system afiliacyjny Bankier.pl PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations Mambiznes.pl - Pomysł na biznes, Własna firma, Biznes plan Dyskusja.biz - Blogi o biznesie, artykuły biznesowe Puls Biznesu pb.pl - rynek, akcje, spółka, przedsiębiorca, budżet Pulsmedycyny.pl - Portal lekarzy i pracowników służby zdrowia Pulsfarmacji.pl - Portal aptekarzy, techników i pracowników sektora farmaceutycznego
© 2008 − 2025 PRNews.pl. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu. Informacja o cookies. Polityka prywatności

Bezpłatny newsletter PRNews.pl

  • PRNews.pl to najbardziej opiniotwórczy serwis w branży bankowej. Przekonaj się dlaczego!
  • Codziennie rano otrzymasz skrót najważniejszych informacji ze świata finansów
  • Dzięki temu będziesz zawsze wiedział o nowych produktach, promocjach i usługach bankowych, ubezpieczeniowych i inwestycyjnych
  • Aktualne wiadomości z prasy i z samych instytucji finansowych - zupełnie bezpłatnie, wprost na twoją skrzynkę mailową
Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 38 tys. odbiorców