PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations

Najświeższe informacje z PRNews.pl w Twojej skrzynce!

Codziennie aktualne wiadomości ze świata finansów.

Zapisz się na nasz Newsletter ​i bądź na bieżąco z nowościami z branży!

  • Raporty
  • Instytucje
    • Aion Bank
    • Alior Bank
    • Bank BPS
    • Bank Millennium
    • Bank Ochrony Środowiska
    • Bank Pekao SA
    • Bank Pocztowy
    • Banki spółdzielcze
    • BGK
    • Biuro Informacji Kredytowej
    • BNP Paribas
    • Citi Handlowy
    • Compensa
    • Credit Agricole
    • Deutsche Bank
    • DNB
    • EuropAssistance
    • ING Bank Śląski
    • KIR
    • Klarna
    • Link4
    • Mastercard
    • mBank
    • Mondial Assistance
    • mPay
    • Nationale-Nederlanden
    • Nest Bank
    • PKO BP
    • PKO Leasing
    • Plus Bank
    • PolCard from Fiserv
    • Polski Standard Płatności
    • Pru
    • PZU
    • Raiffeisen Digital Bank
    • Revolut
    • Santander Bank Polska
    • Santander Consumer Bank
    • SGB
    • Standard Chartered Polska
    • Toyota Bank Polska
    • Trade Republic
    • UniCredit
    • VeloBank
    • Visa
    • Volkswagen Bank Oddział Polska
    • Warta
    • Zen.com
  • Produkty
    • Bankowość internetowa
    • Bankowość mobilna
    • Oszczędzanie
    • Bezpieczeństwo
    • Karty
    • Kredyty
    • Konta
    • Płatności mobilne
    • Ubezpieczenia
  • Analizy
  • Kariera w finansach
  • Szkolenia
  • Forum
  • Newsletter
PRNews.plWiadomościAktualnościTani bilet lotniczy nie oznacza taniej podróży

Tani bilet lotniczy nie oznacza taniej podróży

Aktualności 29.09.2011 (07:23)

Jakie wydatki mogą przyprawić prezesa linii lotniczej o ból głowy, ile kosztuje kilogram samolotu i dlaczego tak rzadko kupuje się te maszyny na własność – o tym opowiada czytelnikom Bankier.pl Sebastian Mikosz, były prezes PLL LOT, a obecnie wiceprezydent Pracodawców RP i członek zarządu Aeroklubu Warszawskiego.

 

Malwina Wrotniak, Bankier.pl: Panie Sebastianie, ile kosztuje 1 kilogram nowego samolotu? W porównaniu do samochodu. Wskaże nam to skalę wydatków ponoszonych przez branżę lotniczą.

Sebastian Mikosz: To bardzo ciekawe porównanie. W obu przypadkach obowiązuje taka sama zasada, że im większy samolot lub samochód, tym drożej kosztuje jeden kilogram. Dla lepszego oglądu sytuacji wybierzmy jeden samolot szerokokadłubowy i jeden tzw. wąskokadłubowy, czyli taki, który najczęściej można spotkać na trasach europejskich. I tak koszt kilograma samolotu, którym lata się przez Atlantyk, to około 1100 dolarów, a mniejszego modelu – około 500 dolarów. Dla kalkulacji przyjąłem ceny samolotów nowych, z silnikami i dobrze wyposażonych.

Dla porównania łatwo obliczyć, że koszt dużego samochodu typu SUV, z napędem na cztery koła, to około 50 dolarów za kilogram, a dla mniejszego tzw. rodzinnego – to około 22-25 dolarów. Pokazuje to, że cena kilograma samochodu jest co najmniej 20 razy mniejsza od kilograma samolotu.

Co jednak jest dużo ciekawsze, to porównanie kosztu pasażera przewiezionego na odległość jednego kilometra przez samolot do tego samego kosztu w przypadku auta. Porównanie to wypada zdecydowanie bardziej na korzyść samolotów. Ich tzw. efektywność energetyczna w ostatnich latach niezwykle się podniosła. Pomimo, że koszty utrzymania samolotu liczy się rocznie w milionach dolarów, to każdy kilometr pokonany przez pasażera liczy się w dziesiątkach centów, a w przypadku samochodów to często dużo powyżej dolara na kilometr na pasażera. Warto pamiętać, że samolot latający przez Atlantyk pokonuje dziennie ponad 15 tysięcy kilometrów, czyli tyle, ile niejedno auto przejeżdża w ciągu roku.

Zakupy samolotów wcale jednak nie należą do codzienności linii lotniczych. Czy to prawda, że o wiele częściej bierze się je w leasing?

Prawdą jest, że dzisiaj linie lotnicze zakupem samolotu nazywają najczęściej jego wynajem. Z punktu widzenia pasażerów, ale i samej linii, zasady funkcjonowania wynajmu i własności są bardzo podobne.

Samoloty leasingowane są na co najmniej kilka, a nierzadko nawet dziesięć lat. Po tym okresie linie lotniczej i tak by je odsprzedawały. Wyposażenie wynajmowanych samolotów jest zgodne ze standardami wizualnymi i produktowymi linii, malowanie zewnętrzne jest ujednolicone i ogólnie traktuje się je, jak własne. Zresztą linia lotnicza odpowiada również za pełne utrzymanie techniczne samolotu i jego silników. Tu dochodzi jeszcze jedna ciekawostka. Coraz częściej oddzielnie wynajmuje się płatowiec, a oddzielnie silniki i to czasami wręcz pojedynczo. Niektóre linie w niskim sezonie po prostu oddają silniki właścicielom, a w następnym roku wynajmują inne, montują i latają „własnym” samolotem. Fakt ten tłumaczy ogromną kapitałochłonność lotnictwa, które trochę chronicznie cierpi na brak kapitału na inwestycje.

Co zatem, jeśli nie zakup samolotów, jest najbardziej kosztowne w codziennej działalności przedsiębiorstwa, jakim są linie lotnicze?

W rachunku zysków i strat każdej linii lotniczej największą pozycję stanowią koszty paliwa. Dodatkowo koszty te są bardzo trudne do kontrolowania ze względu na tzw. wolatylność cen paliwa. Linie nie mają po prostu wpływu na cenę baryłki ropy. Na przestrzeni ostatnich 12 miesięcy zmiana ceny wynosiła kilkanaście procent i to zarówno w górę, jak i w dół. To naprawdę przyprawia o ból głowy, wiedząc, że paliwo to 25-30 procent wszystkich kosztów. To tego dochodzi konieczność zabezpieczania się przed różnicami kursowymi walut. Paliwo sprzedawane jest przecież w dolarach, ale i w euro. Można więc stracić podwójnie – zarówno na ruchach cen paliwa, jak i połączonych z nimi ruchach walut.

Na ile koszty, o których Pan wspomina, różnią się w przypadku tradycyjnych i tanich linii lotniczych? Co w najbardziej odróżnia te dwa typy działalności?

Linie tradycyjne są naprawdę zupełnie innym modelem biznesowym od tzw. tanich linii. Miażdżąca większość tanich linii powstała w ostatnich latach w oparciu o zasadę eliminacji możliwie wszelkich kosztów istniejących w liniach tradycyjnych, przerzucając jednocześnie jak największą ilość kosztów na pasażerów.

Tani bilet nie oznacza bowiem wcale taniej podróży. Ta logika doprowadziła do latania „od punktu do punktu”, najczęściej na lotniska oddalone o kilkanaście kilometrów od miasta podawanego na bilecie. Tanie linie nie układają swojej siatki wokół hubu, czyli portu przesiadkowego, gdyż obniżyłoby to możliwość maksymalnego wykorzystania samolotu, a tym samym podniosło koszty i obniżyło rentowność.

Prawdą jest, że tworząc linię od podstaw można znacznie lepiej kontrolować swoje koszty, gdyż łatwiej jest wprowadzać zasady dotyczące zarówno elastyczności kosztowej, jak i nowoczesnych produktów. Co do kosztów, to głównymi pozostają koszty paliwa, znacznie tańszy za to może być wynajem bądź zakup samolotów, a to ze względu na dostęp do dużych kapitałów. Udziałowcami wielu tanich linii są bowiem fundusze inwestycyjne i mają one bardzo duży dostęp do kapitału, który jest zawsze tańszy, aniżeli odsetki płacone firmom leasingowym.

Tanie linie lotnicze umożliwiają przeloty już za kilkadziesiąt złotych – czy wobec ich silnej konkurencji i kolejnych promocji tradycyjne linie lotnicze będą zmuszone obniżać pułap cen?

Jestem przekonany, że tzw. low costy już bardzo wpłynęły na ceny, ale i praktyki tradycyjnych przewoźników. Często zdarza się wręcz, że niektóre tradycyjne linie uciekają się do takich samych, jak low costy praktyk marketingowych i proponują przeloty za złotówkę albo za 99 złotych. Niektóre linie przejęły też na przykład praktykę proponowania taryf lowcostowych, czyli takich które nie zawierają prawa do przewozu bagażu, posiłku ani wyznaczonego przy odprawie miejsca.

Nie wydaje mi się jednak, aby modelem docelowym w liniach lotniczych było przechodzenie w stronę walki tylko i wyłącznie ceną biletu. Rozkład lotów i komfort podróży, szczególnie dla pasażerów biznesowych będzie zawsze ważnym elementem przewagi konkurencyjnej. Spodziewam się raczej, że niektóre praktyki zaczną się coraz mocniej przenikać. Widać to na przykładzie dodatkowej opłaty za bagaż. Praktykę tę linie tradycyjne przejęły od low costów. W podobny sposób w low costach można już znaleźć bilety, które pozwalają na dokonywanie zmian dat przelotów bez dodatkowych opłat. Możliwość taka zawarta jest już w cenie biletu, co do tej pory nie było spotykane.

Za kilka lat będziemy więc może mieli do czynienia z modelem hybrydowym, proponującym podobne praktyki cenowo-usługowe. Czy taki się stanie, zdecydują jednak na pewno pasażerowie i ich preferencje w podniebnych podróżach.

Rozmawiała Malwina Wrotniak, Bankier.pl

Sebastian Mikosz jest autorem książki „Leci z nami pilot. Kilka prawd o liniach lotniczych”. Wyd. G+J, 2011

Źródło: Bankier.pl

bankier.pl lot Malwina Wrotniak turystyka 2011-09-29
Redakcja PRNews.pl
Tagi: bankier.pl lot Malwina Wrotniak turystyka

Sprawdź także:

a 0 Cyberubezpieczenia, już teraz warte 16,3 mld USD globalnie, będą nadal szybko rosnąć
17.12.2025 (14:48) – informacja prasowa

Cyberubezpieczenia, już teraz warte 16,3 mld USD globalnie, będą nadal szybko rosnąć

W miarę jak rynek będzie się rozwijał, ubezpieczyciele przejdą od ogólnych modeli wyliczeń do szczegółowego audytu …

a 0 BGK zainwestował w paneuropejski fundusz centrów danych
17.12.2025 (14:46) – informacja prasowa

BGK zainwestował w paneuropejski fundusz centrów danych

Bank Gospodarstwa Krajowego (BGK) zainwestował 25 mln euro w fundusz PIMCO European Data Centre Opportunity Fund …

a 0 Ruszyła Platforma Sprzedaży Wierzytelności - BIK Debt360
17.12.2025 (14:44) – informacja prasowa

Ruszyła Platforma Sprzedaży Wierzytelności - BIK Debt360

Już działa na rynku Platforma Sprzedaży Wierzytelności - BIK Debt360, pierwsze w Polsce zintegrowane rozwiązanie …

a Kariera w finansach 0 Zdrowie psychiczne pracowników: w polskich firmach nie dzieje się dobrze
17.12.2025 (14:43) – informacja prasowa

Zdrowie psychiczne pracowników: w polskich firmach nie dzieje się dobrze

Czy Twoje miejsce pracy sprzyja zdrowiu psychicznemu i emocjonalnemu? Takie pytanie Instytut Great Place To Work …

a 0 Stabilizacja na rynku consumer finance. Polacy ostrożni, ale w coraz lepszej kondycji finansowej
17.12.2025 (14:42) – informacja prasowa

Stabilizacja na rynku consumer finance. Polacy ostrożni, ale w coraz lepszej kondycji finansowej

W IV kwartale 2025 r. Barometr Rynku Consumer Finance osiągnął 96,6 pkt., potwierdzając utrzymującą się od …

a 0 CyberRescue w Banku Pekao
17.12.2025 (14:39) – informacja prasowa

CyberRescue w Banku Pekao

Na święta Bank Pekao S.A. daje swoim klientom prezent – bezpłatną usługę CyberRescue, która zapewnia wsparcie …

PRNews.pl

Zobacz również

Revolut zostaje operatorem komórkowym. Ceny pakietów od 25 zł

Revolut zostaje operatorem komórkowym. Ceny pakietów od 25 zł

Revolut uruchamia w Polsce usługę „Mobile Plans”,…

„Alicja” wciąż nęka klientów PKO BP. Po latach spłaty dług wraca jak koszmar

„Alicja” wciąż nęka klientów PKO BP. Po latach spłaty dług wraca jak koszmar

Choć wydawało się, że głośne spory o…

Krzysztof Kolany i Wojciech Boczoń nagrodzeni w konkursie NBP

Krzysztof Kolany i Wojciech Boczoń nagrodzeni w konkursie NBP

Dwaj analitycy Bankier.pl – Krzysztof Kolany oraz…

BNP Paribas podnosi opłaty. Konto będzie darmowe, ale więcej zapłacicie za resztę operacji

BNP Paribas podnosi opłaty. Konto będzie darmowe, ale więcej zapłacicie za resztę operacji

Od 1 marca 2026 r. BNP Paribas…

1,8 mln euro kary dla ZEN.COM. Fintechowi doradza Andrzej Duda

1,8 mln euro kary dla ZEN.COM. Fintechowi doradza Andrzej Duda

Bank Litwy ukarał fintech ZEN.COM grzywną 1,8…

O tym mówią bankowcy

Ostatnie komentarze

avatar komentującego

daria owocna:

Nie tylko oni mają problem ;) Jestem starsza, a też ciężko z kasą …

śr., 17 gru 2025 (14:38) • Jak Gen Z radzi sobie z dorosłością? 1/3 z nich już ma długi

avatar komentującego

MalmoMind:

Żadna nowość. To samo Sobieraj zrobil w Aliorze… Tylko jak potem trzeba było …

wt., 18 lis 2025 (12:09) • UniCredit wywraca stolik. Wszystkie najważniejsze usługi za darmo i bez „gwiazdek”

avatar komentującego

MalmoMind:

Bla bla … spadek Klientów Indywidualnych pominięty … …

niedz., 9 lis 2025 (22:50) • 696 mln zł zysku netto Grupy Kapitałowej BNP Paribas Bank Polska w III kw. 2025 r.

avatar komentującego

Maciej Kusznierewicz:

Cel inflacyjny RPP mieści się w przedziale 1,5-3,5 proc. (a nie 1-3 proc., …

czw., 9 paź 2025 (11:32) • Kredyty miały być tańsze od listopada, będą już teraz. Stopy procentowe w dół [komentarz]

avatar komentującego

PRNews_pl:

Przecież na PRNews.pl (co sama nazwa serwisu wskazuje) od jakichś 25 lat publikuję …

pt., 12 wrz 2025 (06:12) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

  • SMART Bankier
  • Kredyt konsolidacyjny
  • Pożyczki na raty
  • Konto firmowe
  • Kurs inwestowania
  • Kalkulator brutto netto
  • Kalkulator kredytu gotówkowego
  • Kalkulator zdolności kredytowej
  • Rozlicz najem w PIT-28
  • pit 37 online na pit.pl
  • Rozliczenie pit
  • Program pit
  • Pit 11
  • Promocje bankowe
  • Promocje Pekao S.A.
  • Promocje BNP Paribas
  • Promocje Citi Handlowy
  • Promocje Alior Bank
  • Promocje Santander Bank
  • Promocje PKO BP
  • Promocje Millenium
  • Promocje ING Bank Śląski
  • Promocje mBank
  • Promocje Velobank
  • Promocje Nest Bank
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Newsletter
  • Prześlij informację
  • RSS
  • zgarnijpremie.pl
Bonnier Business Polska Bankier.pl – Portal Finansowy – Rynki, Twoje finanse, Biznes PIT.pl -Podatki dla małych firm i osób fizycznych, rozliczenia roczne Systempartnerski.pl - system afiliacyjny Bankier.pl PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations Mambiznes.pl - Pomysł na biznes, Własna firma, Biznes plan Dyskusja.biz - Blogi o biznesie, artykuły biznesowe Puls Biznesu pb.pl - rynek, akcje, spółka, przedsiębiorca, budżet Pulsmedycyny.pl - Portal lekarzy i pracowników służby zdrowia Pulsfarmacji.pl - Portal aptekarzy, techników i pracowników sektora farmaceutycznego
© 2008 − 2025 PRNews.pl. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu. Informacja o cookies. Polityka prywatności

Bezpłatny newsletter PRNews.pl

  • PRNews.pl to najbardziej opiniotwórczy serwis w branży bankowej. Przekonaj się dlaczego!
  • Codziennie rano otrzymasz skrót najważniejszych informacji ze świata finansów
  • Dzięki temu będziesz zawsze wiedział o nowych produktach, promocjach i usługach bankowych, ubezpieczeniowych i inwestycyjnych
  • Aktualne wiadomości z prasy i z samych instytucji finansowych - zupełnie bezpłatnie, wprost na twoją skrzynkę mailową
Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 38 tys. odbiorców