PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations

Najświeższe informacje z PRNews.pl w Twojej skrzynce!

Codziennie aktualne wiadomości ze świata finansów.

Zapisz się na nasz Newsletter ​i bądź na bieżąco z nowościami z branży!

  • Raporty
  • Instytucje
    • Aion Bank
    • Alior Bank
    • Bank BPS
    • Bank Millennium
    • Bank Ochrony Środowiska
    • Bank Pekao SA
    • Bank Pocztowy
    • Banki spółdzielcze
    • BGK
    • Biuro Informacji Kredytowej
    • BNP Paribas
    • Citi Handlowy
    • Compensa
    • Credit Agricole
    • Deutsche Bank
    • DNB
    • EuropAssistance
    • ING Bank Śląski
    • KIR
    • Klarna
    • Link4
    • Mastercard
    • mBank
    • Mondial Assistance
    • mPay
    • Nationale-Nederlanden
    • Nest Bank
    • PKO BP
    • PKO Leasing
    • Plus Bank
    • PolCard from Fiserv
    • Polski Standard Płatności
    • Pru
    • PZU
    • Raiffeisen Digital Bank
    • Revolut
    • Santander Bank Polska
    • Santander Consumer Bank
    • SGB
    • Standard Chartered Polska
    • Toyota Bank Polska
    • Trade Republic
    • UniCredit
    • VeloBank
    • Visa
    • Volkswagen Bank Oddział Polska
    • Warta
    • Zen.com
  • Produkty
    • Bankowość internetowa
    • Bankowość mobilna
    • Oszczędzanie
    • Bezpieczeństwo
    • Karty
    • Kredyty
    • Konta
    • Płatności mobilne
    • Ubezpieczenia
  • Analizy
  • Kariera w finansach
  • Szkolenia
  • Forum
  • Newsletter
PRNews.plWiadomościVisa traci udziały w rynku

Visa traci udziały w rynku

Wiadomości Wojciech BoczońWojciech Boczoń - 21.03.2013 (09:18)

Visa płaci za opieszałość przy wprowadzaniu nowinek technologicznych na nasz rynek. W ostatnich trzech latach jej udział w rynku kartowym spadł o blisko 6 proc. Konkurencyjny MasterCard w tym czasie urósł o ponad 7 proc.

Narodowy Bank Polski opublikował dane o rynku kart płatniczych na koniec 2012 roku. Jedną ze stałych pozycji kwartalnego raportu jest udział organizacji w rynku kart płatniczych. Na koniec ubiegłego do Visy należało 61 proc. „tortu” kart płatniczych, do MasterCarda zaś 37,5 proc.Visa ponownie straciła 1 punkt procentowy, a MasterCard urósł o 0,9 proc. w porównaniu do danych za III kwartał 2012. Niby niewiele, bo jeśli weźmiemy pod uwagę, że na rynku jest 33,3 mln kart płatniczych, to Visa straciła 333 tys. kart. To mniej więcej tyle, ile aktywnych kart debetowych ma średniej wielkości bank, na przykład Getin.

Problem Visy polega jednak na tym, że tendencja spadkowa utrzymuje się już kolejny kwartał z rzędu. Jeśli spojrzymy na końcówkę roku 2009, kiedy na rynku było tyle samo kart co dziś, to udział Visy był znacznie większy. Wówczas miała 66,7 proc. rynku, czyli o 5,7 punktu procentowego więcej niż dziś. W liczbach bezwzględnych to jakieś 1,9 mln kart! To tyle, ile debetówek ma BZ WBK – trzeci bank na rynku. W 2009 roku MasterCard miał 30,3 proc. rynku, dziś 37,5 proc. W ciągu trzech lat zwiększył swój udział o 7,2 pp.

Źródło: NBP

Przyczyny zmieniającego się układu sił mogą być dwie: MasterCard daje lepiej zarobić bankom na wyższym interchangeu oraz promuje innowacyjne produkty płatnicze. To należący do MasterCarda PayPass stał się synonimem płatności zbliżeniowych w Polsce, to MasterCard wydawał różnego rodzaju zbliżeniowe gadżety (zegarki, breloki), to MasterCard wdrożył w modelu komercyjnym płatności NFC z dwoma telekomami. Visa co prawda technologicznie idzie łeb w łeb z konkurentem, ale niestety nowości nie są wprowadzane na nasz rynek – pozostają jedynie w sferze branżowej ciekawostki. Visa deklaruje, że jest gotowa do wdrożenia, a MasterCard wdraża.

Niewątpliwie na taki stan rzeczy ma wpływ zupełnie inny charakter organizacji. Visa jest stowarzyszeniem banków członkowskich, gdzie decyzje podejmowane są w drodze głosowania. Główną ideą stowarzyszenia jest promowanie idei obrotu bezgotówkowego, zysk gra rolę – przynajmniej w teorii – drugoplanową. MasterCard to natomiast spółka giełdowa, która musi dbać o interesy swoich akcjonariuszy. Z tego względu jej model biznesowy jest agresywniejszy – nastawiony na zysk i efekty.

Zmianę układu sił widać też po samych bankach. Coraz więcej promuje dziś karty MasterCarda. Sztandarowy przykład to mBank, który zepchnął kultowe błękitne „delfinki” Visy na drugi plan. Dziś proponuje klientom w pierwszej kolejności karty z logo MC. Jeszcze do niedawna karty MasterCarda wydawało i aktywnie promowało tylko kilka banków. Dziś już niemal wszystkie.

Polskie eldorado dla obu organizacji kartowych wkrótce może się skończyć. Przede wszystkim dlatego, że rynek oczekuje mocnego cięcia stawek interchange. Teoretycznie nie byłoby w tym nic złego, bo spadek opłat interchange przyczyniłby się do wzrostu liczby punktów akceptujących płatności. Problem polega jednak na tym, że obie organizacje zbyt opieszale wprowadzają płatności mobilne.Na rynku w najlepsze trwa wojna standardów mobilnych. Z bankowości mobilnej korzysta już ponad milion klientów. Tymczasem Visa nadal nie wdrożyła portfela w komórce, a MasterCard działa na małą skalę.

Przez lata obie organizacje żyły jak pączki w maśle, bo uważały, że przyszłość płatności mobilnych będzie należała do lansowanego przez nie standardu NFC. Dziś nie jest to już tak pewne. Właśnie zadebiutowało IKO, które całkowicie pomija udział obu organizacji. PKO BP chce, by system stał się nowym lokalnym standardem m-płatności. Lada moment swoje rozwiązanie wprowadzą Masspay oraz BZ WBK we współpracy z Biedronką – jedną z największych sieci handlowych w Polsce, która nie akceptuje kart ze względu na wysoki interchange. Te systemy pomijają udział organizacji płatniczych. Najbliższe miesiące mogą być kluczowe dla rynku płatności mobilnych. A być może także dla Visy i MasterCarda, przynajmniej w Polsce.

Polecam także: Europejskie banki myślą o konkurencji dla Visy

Napisz do autora: [email protected]

//

2013-03-21
Wojciech Boczoń

Sprawdź także:

a 0 Santander Bank Polska planuje zmianę nazwy na Erste Bank Polska
23.12.2025 (18:00) – informacja prasowa

Santander Bank Polska planuje zmianę nazwy na Erste Bank Polska

Santander Bank Polska planuje zmienić nazwę na Erste Bank Polska oraz wprowadzić globalne logo Erste Group. Bank …

a 0 ING z nową kampanią skierowaną do przedstawicieli pokolenia Z
23.12.2025 (06:53) – informacja prasowa

ING z nową kampanią skierowaną do przedstawicieli pokolenia Z

ING Bank Śląski ruszył z kampanią skierowaną do przedstawicieli pokolenia Z, w której pokazuje jak ważne jest …

a 0 Podczas wyjazdów na święta wezwań z assistance jest o 30% więcej.
23.12.2025 (06:49) – informacja prasowa

Podczas wyjazdów na święta wezwań z assistance jest o 30% więcej.

Pierwsze opady śniegu co roku powodują ogromne utrudnienia dla kierowców. Opony niezmienione na zimowe w połączeniu …

a 0 Pekao finansuje kolejny projekt w elektroenergetyce, kredytuje Grupę ZE PAK
23.12.2025 (06:48) – informacja prasowa

Pekao finansuje kolejny projekt w elektroenergetyce, kredytuje Grupę ZE PAK

Bank Pekao S.A. uczestniczy w finansowaniu konsorcjalnym, w formule project finance, budowy bloku gazowo-parowego …

a 0 Rynek pożyczkowy w Polsce - listopad 2025. Dane potwierdzają rygorystyczną politykę zarządzania ryzykiem
23.12.2025 (06:47) – informacja prasowa

Rynek pożyczkowy w Polsce - listopad 2025. Dane potwierdzają rygorystyczną politykę zarządzania ryzykiem

Liczba udzielonych pożyczek w listopadzie wyniosła 0,41 mln szt., a ich średnia wartość to 4,460 zł – wynika z …

a 0 BOŚ w ramach konsorcjum udzielił kredytu dla zakładów PESA z Bydgoszczy
23.12.2025 (06:41) – informacja prasowa

BOŚ w ramach konsorcjum udzielił kredytu dla zakładów PESA z Bydgoszczy

Bank Ochrony Środowiska aktywnie włącza się w rozwój produkcji najnowszej generacji środków transportu publicznego …

Autor wpisu

Wojciech BoczońWojciech Boczoń

Redaktor prowadzący PRNews.pl, analityk Bankier.pl i PB.pl. Dziennikarz z wieloletnim doświadczeniem. Masz temat lub chcesz nawiązać…

Inne wpisy tego autora:
World App dostaje czat i płatności w aplikacji. Twórcy zapowiadają też „mini-apki” i funkcję Earn

World App dostaje czat i płatności w aplikacji. Twórcy zapowiadają też „mini-apki” i funkcję Earn

World ogłosił zestaw zmian w World App,…

Visa rozwija standardy dla zakupów realizowanych przez AI

Visa rozwija standardy dla zakupów realizowanych przez AI

Visa informuje, że wraz z partnerami zrealizowała…

VeloBank promuje konto i lokatę na nowe środki. Oferuje do 6,5%

VeloBank promuje konto i lokatę na nowe środki. Oferuje do 6,5%

VeloBank informuje o czasowej ofercie depozytowej powiązanej…

Zobacz również

Czy w „nowym banku” da się złożyć reklamację? Czytelnik skarży się na Trade Republic

Czy w „nowym banku” da się złożyć reklamację? Czytelnik skarży się na Trade Republic

Czytelnik zwrócił uwagę redakcji na problem, który…

Revolut zostaje operatorem komórkowym. Ceny pakietów od 25 zł

Revolut zostaje operatorem komórkowym. Ceny pakietów od 25 zł

Revolut uruchamia w Polsce usługę „Mobile Plans”,…

„Alicja” wciąż nęka klientów PKO BP. Po latach spłaty dług wraca jak koszmar

„Alicja” wciąż nęka klientów PKO BP. Po latach spłaty dług wraca jak koszmar

Choć wydawało się, że głośne spory o…

Krzysztof Kolany i Wojciech Boczoń nagrodzeni w konkursie NBP

Krzysztof Kolany i Wojciech Boczoń nagrodzeni w konkursie NBP

Dwaj analitycy Bankier.pl – Krzysztof Kolany oraz…

BNP Paribas podnosi opłaty. Konto będzie darmowe, ale więcej zapłacicie za resztę operacji

BNP Paribas podnosi opłaty. Konto będzie darmowe, ale więcej zapłacicie za resztę operacji

Od 1 marca 2026 r. BNP Paribas…

Who is who

Magdalena Ostrowska

Magdalena Ostrowska

Starszy Menedżer ds. Komunikacji, ING Bank Śląski Magdalena…

Maciej Pieczkowski

Maciej Pieczkowski

Maciej Pieczkowski Dyrektor Generalny Oddziału Inbank w…

Marek Baran

Marek Baran

Dyrektor biura komunikacji korporacyjnej Grupy PZU Marek…

O tym mówią bankowcy

Ostatnie komentarze

avatar komentującego

daria owocna:

Nie tylko oni mają problem ;) Jestem starsza, a też ciężko z kasą …

śr., 17 gru 2025 (14:38) • Jak Gen Z radzi sobie z dorosłością? 1/3 z nich już ma długi

avatar komentującego

MalmoMind:

Żadna nowość. To samo Sobieraj zrobil w Aliorze… Tylko jak potem trzeba było …

wt., 18 lis 2025 (12:09) • UniCredit wywraca stolik. Wszystkie najważniejsze usługi za darmo i bez „gwiazdek”

avatar komentującego

MalmoMind:

Bla bla … spadek Klientów Indywidualnych pominięty … …

niedz., 9 lis 2025 (22:50) • 696 mln zł zysku netto Grupy Kapitałowej BNP Paribas Bank Polska w III kw. 2025 r.

avatar komentującego

Maciej Kusznierewicz:

Cel inflacyjny RPP mieści się w przedziale 1,5-3,5 proc. (a nie 1-3 proc., …

czw., 9 paź 2025 (11:32) • Kredyty miały być tańsze od listopada, będą już teraz. Stopy procentowe w dół [komentarz]

avatar komentującego

PRNews_pl:

Przecież na PRNews.pl (co sama nazwa serwisu wskazuje) od jakichś 25 lat publikuję …

pt., 12 wrz 2025 (06:12) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

  • SMART Bankier
  • Kredyt konsolidacyjny
  • Pożyczki na raty
  • Konto firmowe
  • Kurs inwestowania
  • Kalkulator brutto netto
  • Kalkulator kredytu gotówkowego
  • Kalkulator zdolności kredytowej
  • Rozlicz najem w PIT-28
  • pit 37 online na pit.pl
  • Rozliczenie pit
  • Program pit
  • Pit 11
  • Promocje bankowe
  • Promocje Pekao S.A.
  • Promocje BNP Paribas
  • Promocje Citi Handlowy
  • Promocje Alior Bank
  • Promocje Santander Bank
  • Promocje PKO BP
  • Promocje Millenium
  • Promocje ING Bank Śląski
  • Promocje mBank
  • Promocje Velobank
  • Promocje Nest Bank
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Newsletter
  • Prześlij informację
  • RSS
  • zgarnijpremie.pl
Bonnier Business Polska Bankier.pl – Portal Finansowy – Rynki, Twoje finanse, Biznes PIT.pl -Podatki dla małych firm i osób fizycznych, rozliczenia roczne Systempartnerski.pl - system afiliacyjny Bankier.pl PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations Mambiznes.pl - Pomysł na biznes, Własna firma, Biznes plan Dyskusja.biz - Blogi o biznesie, artykuły biznesowe Puls Biznesu pb.pl - rynek, akcje, spółka, przedsiębiorca, budżet Pulsmedycyny.pl - Portal lekarzy i pracowników służby zdrowia Pulsfarmacji.pl - Portal aptekarzy, techników i pracowników sektora farmaceutycznego
© 2008 − 2025 PRNews.pl. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu. Informacja o cookies. Polityka prywatności

Bezpłatny newsletter PRNews.pl

  • PRNews.pl to najbardziej opiniotwórczy serwis w branży bankowej. Przekonaj się dlaczego!
  • Codziennie rano otrzymasz skrót najważniejszych informacji ze świata finansów
  • Dzięki temu będziesz zawsze wiedział o nowych produktach, promocjach i usługach bankowych, ubezpieczeniowych i inwestycyjnych
  • Aktualne wiadomości z prasy i z samych instytucji finansowych - zupełnie bezpłatnie, wprost na twoją skrzynkę mailową
Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 38 tys. odbiorców