PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations

Najświeższe informacje z PRNews.pl w Twojej skrzynce!

Codziennie aktualne wiadomości ze świata finansów.

Zapisz się na nasz Newsletter ​i bądź na bieżąco z nowościami z branży!

  • Raporty
  • Instytucje
    • Aion Bank
    • Alior Bank
    • Bank BPS
    • Bank Millennium
    • Bank Ochrony Środowiska
    • Bank Pekao SA
    • Bank Pocztowy
    • Banki spółdzielcze
    • BGK
    • Biuro Informacji Kredytowej
    • BNP Paribas
    • Citi Handlowy
    • Compensa
    • Credit Agricole
    • Deutsche Bank
    • DNB
    • EuropAssistance
    • ING Bank Śląski
    • KIR
    • Klarna
    • Link4
    • Mastercard
    • mBank
    • Mondial Assistance
    • mPay
    • Nationale-Nederlanden
    • Nest Bank
    • PKO BP
    • PKO Leasing
    • Plus Bank
    • PolCard from Fiserv
    • Polski Standard Płatności
    • Pru
    • PZU
    • Raiffeisen Digital Bank
    • Revolut
    • Santander Bank Polska
    • Santander Consumer Bank
    • SGB
    • Standard Chartered Polska
    • Toyota Bank Polska
    • Trade Republic
    • UniCredit
    • VeloBank
    • Visa
    • Volkswagen Bank Oddział Polska
    • Warta
    • Zen.com
  • Produkty
    • Bankowość internetowa
    • Bankowość mobilna
    • Oszczędzanie
    • Bezpieczeństwo
    • Karty
    • Kredyty
    • Konta
    • Płatności mobilne
    • Ubezpieczenia
  • Analizy
  • Kariera w finansach
  • Szkolenia
  • Forum
  • Newsletter
PRNews.plWiadomościAktualnościWiększość polskich firm tnie koszty, nie wszystkie z powodzeniem

Większość polskich firm tnie koszty, nie wszystkie z powodzeniem

Aktualności 19.06.2009 (06:55) artykuł nadesłany

Dwie trzecie polskich firm jest obecnie w trakcie programu optymalizacji kosztów, a pozostałe deklarują, że z dużym prawdopodobieństwem przeprowadzą taki program w ciągu najbliższego roku – wynika z badania przeprowadzonego przez firmę doradczą Deloitte. Eksperci Deloitte uczulają, że program redukcji kosztów nie zakończy się powodzeniem jeżeli przy realizacji pominie się istotne elementy decydujące o skali efektów i sukcesie wdrożenia.

„Zdecydowana większość firm zamierza dokonać racjonalizacji kosztów, co dowodzi, że traktują one obecny kryzys poważnie i przygotowują się na przetrwanie trudnych czasów. Trzeba jednak pamiętać, że przedłużający się zastój w gospodarce może wymusić na wielu przedsiębiorstwach nie tylko optymalizację kosztów, ale także poważniejsze, strategiczne zmiany modelu biznesowego” – komentuje Dariusz Kraszewski, partner zarządzający działem konsultingu w Deloitte.

Ponad połowa badanych firm deklaruje, że redukcja kosztów powinna być w sposób zorganizowany przeprowadzana co roku. Jednak tylko co trzecia firma realizuje to założenie. Prawie połowa ankietowanych firm w wyniku wdrożenia programów redukcji kosztów osiągnęła oszczędności na poziomie 5 – 10%, chociaż odpowiednie podejście do programu niejednokrotnie może znacznie polepszyć te wyniki – co dziesiąte ankietowane przedsiębiorstwo szacuje osiągnięte oszczędności na poziomie powyżej 20%. 

W ramach programów optymalizacji kosztów firmy najczęściej wprowadzają kontrolę wydatków (69% odpowiedzi), wstrzymują proces rekrutacji nowych pracowników (47% wskazań), zmieniają poziom akceptacji wydatków (43%) oraz redukują zatrudnienie  m.in. poprzez wykorzystanie outsourcingu. „Nasze badanie pokazało, że w zdecydowanej większości przypadków redukcja kosztów obejmuje całą firmę, a nie jej wybrane działy czy funkcje. Największego potencjału do optymalizacji kosztów firmy upatrują w zmianach w obszarach IT oraz administracji” – mówi Marek Chlebus – dyrektor w dziale konsultingu Deloitte

Przeprowadzone badanie wskazuje także największe bariery dla efektywnego wdrażania programów optymalizujących. Najczęściej wskazywanym elementem był brak wsparcia ze strony kadry zarządzającej (blisko połowa wskazań), istotnymi czynnikiem okazał się także brak współpracy ze związkami zawodowymi oraz brak zrozumienia i akceptacji wśród udziałowców.  Powyższe bariery mogą częściowo wynikać ze słabości merytorycznej programów redukcji kosztów oraz z niedostatecznej komunikacji w zakresie celów, uzasadnienia i sposobów realizacji programu.

Głównym impulsem do uruchomienia programu optymalizacji kosztów wskazywanym przez respondentów była ostatnia sytuacja kryzysowa na rynkach. Dopiero na drugim miejscu wskazywany był spadek zyskowności. „Co ciekawe tylko 40% firm, które wskazało obecny kryzys jako główny powód optymalizacji kosztów doświadczyły rzeczywistego spadku zyskowności. Świadczy to o proaktywnym podejściu firm do optymalizacji kosztów.” – dodaje Grzegorz Sencio – menedżer z grupy telekomunikacyjnej w dziale konsultingu Deloitte

Dodatkowym czynnikiem wpływającym na realizację założeń programów redukcji kosztów było wprowadzenie systemu zachęt motywacyjnych dla kadry menedżerskiej. W firmach, które wprowadziły takie zachęty aż 75% badanych oceniło, że cały program spełnił założone cele, a kolejne 19% stwierdziło, że osiągnięte oszczędności były wyższe od zaplanowanych.

Kolejnym ważnym elementem na który warto zwrócić uwagę jest według ekspertów Deloitte dokonanie analizy otoczenia zewnętrznego firmy. „Aż 63% firm, które przy ustalaniu celów programu korzystały z analiz otoczenia przedsiębiorstwa osiągnęło oszczędności wyższe niż 10%. Natomiast zaledwie jedna trzecia firm bazujących wyłącznie na analizie wewnętrznej osiągnęła taki poziom oszczędności” – dodaje Marek Chlebus z Deloitte. 

Równie ważnym elementem, na który powinno się zwracać uwagę przy realizacji programów redukcji kosztów jest komunikacja. Ponad 60% badanych firm uważa, że to najbardziej niedoceniany czynnik i powinno się jej poświęcić jak najwięcej uwagi podczas planowania oraz w trakcie wdrażania programu optymalizacji kosztów. 

„Doświadczenia zdobyte przez nas podczas projektu optymalizacji kosztów u operatora telefonii mobilnej z Europy Środkowej pokazują, że nawet w firmach, które na rynku obecne są od niedawna i od początku musiały działać w konkurencyjnym środowisku, można znaleźć szereg obszarów prezentujących znaczący potencjał do usprawnień. – argumentuje Grzegorz Sencio – menedżer z grupy telekomunikacyjnej w dziale konsultingu Deloitte.

Badanie przeprowadzono pomiędzy marcem a majem 2009 głównie wśród firm z sektora dóbr konsumpcyjnych, energetycznego, usług finansowych, firm produkcyjnych oraz z sektora technologii, mediów i telekomunikacji. W badaniu brały udział zarówno firmy duże zatrudniające powyżej 5 tys. osób, jak i te o zatrudnieniu poniżej 500 osób.

„Każda firma realizująca program redukcji kosztów powinna pamiętać o czterech elementach: zaangażowaniu do programu kadry zarządzającej, wprowadzeniu systemu zachęt, przeprowadzeniu analizy zarówno wewnętrznej jak i zewnętrznej oraz o komunikacji” – podsumowuje Dariusz Kraszewski z Deloitte. 
Źródło: Deloitte

msp 2009-06-19
Redakcja PRNews.pl
Tagi: msp

Sprawdź także:

a 0 Statystyki systemów rozliczeniowych KIR w listopadzie 2025 r.
06.12.2025 (20:07) – informacja prasowa

Statystyki systemów rozliczeniowych KIR w listopadzie 2025 r.

W listopadzie 2025 r. KIR przetworzył w systemie Elixir 175,24 mln transakcji o łącznej wartości 742,18 mld zł. W …

a 0 PIU: Blisko 40 mld zł wypłaconych odszkodowań i świadczeń po III kwartale 2025 r.
06.12.2025 (20:06) – informacja prasowa

PIU: Blisko 40 mld zł wypłaconych odszkodowań i świadczeń po III kwartale 2025 r.

To o 8,4 proc. więcej niż w analogicznym okresie 2024 r. Systematycznie rośnie zarówno liczba ubezpieczonych, jak i …

a 0 KNF daje zielone światło VeloBankowi na przejęcie części detalicznej Citi Handlowego
06.12.2025 (20:04) – informacja prasowa

KNF daje zielone światło VeloBankowi na przejęcie części detalicznej Citi Handlowego

Komisja Nadzoru Finansowego (KNF) jednogłośnie wyraziła zgodę na przejęcie części detalicznej Citi Handlowego przez …

a 0 Nowe oferty promocyjne ubezpieczeń komunikacyjnych i nieruchomości w Alior Banku
05.12.2025 (04:16) – informacja prasowa

Nowe oferty promocyjne ubezpieczeń komunikacyjnych i nieruchomości w Alior Banku

Alior Bank wprowadza dwie nowe promocje ubezpieczeniowe w ramach współpracy z LINK4. Akcje potrwają do 31 grudnia …

a 0 XV edycja Programu Grantów Lokalnych Banku BNP Paribas – 500 000 zł trafi do organizacji wzmacniających swoje społeczności
05.12.2025 (04:14) – informacja prasowa

XV edycja Programu Grantów Lokalnych Banku BNP Paribas – 500 000 zł trafi do organizacji wzmacniających swoje społeczności

Bank BNP Paribas rusza z piętnastą edycją Programu Grantów Lokalnych – inicjatywy, która od 2011 roku wspiera …

a 0 Revolut udostępnia “Tryb Uliczny”. Ma chronić środki klientów przed atakami złodziei podczas sezonu świątecznego
05.12.2025 (04:09) – informacja prasowa

Revolut udostępnia “Tryb Uliczny”. Ma chronić środki klientów przed atakami złodziei podczas sezonu świątecznego

Revolut udostępnił w krajach EOG i Wielkiej Brytanii (również w Polsce) nową funkcję bezpieczeństwa: “Tryb …

PRNews.pl

Zobacz również

Pracownica oskarża PKO BP o dyskryminację matek. Bank odpowiada: Traktujemy wszystkich równo

Pracownica oskarża PKO BP o dyskryminację matek. Bank odpowiada: Traktujemy wszystkich równo

Do Bankier.pl napisała pracownica PKO BP, wskazując,…

Kup teraz, zapłać później. Po trzech miesiącach Citi da Ci najnowszego Apple Watcha

Kup teraz, zapłać później. Po trzech miesiącach Citi da Ci najnowszego Apple Watcha

Nowy Apple Watch SE 3 to gadżet,…

mBank rozszerza cyfrową hipotekę. Nowy kredyt na mieszkanie z rynku wtórnego w kilkanaście minut

mBank rozszerza cyfrową hipotekę. Nowy kredyt na mieszkanie z rynku wtórnego w kilkanaście minut

Niespełna trzy miesiące po starcie cyfrowej hipoteki…

Raport: Liczba kont osobistych w bankach – III kwartał 2025 r.

Raport: Liczba kont osobistych w bankach – III kwartał 2025 r.

Rynek rachunków oszczędnościowo-rozliczeniowych w złotych po III…

Te banki mają najwięcej aktywnych użytkowników Blika. Dane po III kw. 25

Te banki mają najwięcej aktywnych użytkowników Blika. Dane po III kw. 25

Z zebranych danych bankowych wynika, że po…

Raporty PRNews.pl

Raport PRNews.pl: Aktywa banków – I kw. 2022 r.

Raport PRNews.pl: Aktywa banków – I kw. 2022 r.

Większość banków może się pochwalić wzrostem poziomu…

Raport PRNews.pl: Liczba obcokrajowców wśród klientów banków – I kw. 2022 r.

Raport PRNews.pl: Liczba obcokrajowców wśród klientów banków – I kw. 2022 r.

W pierwszym kwartale 2022 r. liczba obsługiwanych…

Raport PRNews.pl: Rynek kredytów hipotecznych – I kw. 2022

Raport PRNews.pl: Rynek kredytów hipotecznych – I kw. 2022

Pierwszy kwartał 2022 r. przyniósł spadek sprzedaży…

O tym mówią bankowcy

Ostatnie komentarze

avatar komentującego

Avo Men:

Żadna nowość. To samo Sobieraj zrobil w Aliorze… Tylko jak potem trzeba było …

wt., 18 lis 2025 (12:09) • UniCredit wywraca stolik. Wszystkie najważniejsze usługi za darmo i bez „gwiazdek”

avatar komentującego

Avo Men:

Bla bla … spadek Klientów Indywidualnych pominięty … …

niedz., 9 lis 2025 (22:50) • 696 mln zł zysku netto Grupy Kapitałowej BNP Paribas Bank Polska w III kw. 2025 r.

avatar komentującego

Maciej Kusznierewicz:

Cel inflacyjny RPP mieści się w przedziale 1,5-3,5 proc. (a nie 1-3 proc., …

czw., 9 paź 2025 (11:32) • Kredyty miały być tańsze od listopada, będą już teraz. Stopy procentowe w dół [komentarz]

avatar komentującego

PRNews_pl:

Przecież na PRNews.pl (co sama nazwa serwisu wskazuje) od jakichś 25 lat publikuję …

pt., 12 wrz 2025 (06:12) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

avatar komentującego

Bart Ikswe:

No profesjonalna i rzetelna opinia...przedrukowana od Związku Banków Polskich 🤯 na dole artykułu …

pt., 12 wrz 2025 (06:07) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

  • SMART Bankier
  • Kredyt konsolidacyjny
  • Pożyczki na raty
  • Konto firmowe
  • Kurs inwestowania
  • Kalkulator brutto netto
  • Kalkulator kredytu gotówkowego
  • Kalkulator zdolności kredytowej
  • Rozlicz najem w PIT-28
  • pit 37 online na pit.pl
  • Rozliczenie pit
  • Program pit
  • Pit 11
  • Promocje bankowe
  • Promocje Pekao S.A.
  • Promocje BNP Paribas
  • Promocje Citi Handlowy
  • Promocje Alior Bank
  • Promocje Santander Bank
  • Promocje PKO BP
  • Promocje Millenium
  • Promocje ING Bank Śląski
  • Promocje mBank
  • Promocje Velobank
  • Promocje Nest Bank
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Newsletter
  • Prześlij informację
  • RSS
  • zgarnijpremie.pl
Bonnier Business Polska Bankier.pl – Portal Finansowy – Rynki, Twoje finanse, Biznes PIT.pl -Podatki dla małych firm i osób fizycznych, rozliczenia roczne Systempartnerski.pl - system afiliacyjny Bankier.pl PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations Mambiznes.pl - Pomysł na biznes, Własna firma, Biznes plan Dyskusja.biz - Blogi o biznesie, artykuły biznesowe Puls Biznesu pb.pl - rynek, akcje, spółka, przedsiębiorca, budżet Pulsmedycyny.pl - Portal lekarzy i pracowników służby zdrowia Pulsfarmacji.pl - Portal aptekarzy, techników i pracowników sektora farmaceutycznego
© 2008 − 2025 PRNews.pl. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu. Informacja o cookies. Polityka prywatności

Bezpłatny newsletter PRNews.pl

  • PRNews.pl to najbardziej opiniotwórczy serwis w branży bankowej. Przekonaj się dlaczego!
  • Codziennie rano otrzymasz skrót najważniejszych informacji ze świata finansów
  • Dzięki temu będziesz zawsze wiedział o nowych produktach, promocjach i usługach bankowych, ubezpieczeniowych i inwestycyjnych
  • Aktualne wiadomości z prasy i z samych instytucji finansowych - zupełnie bezpłatnie, wprost na twoją skrzynkę mailową
Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 38 tys. odbiorców