PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations

Najświeższe informacje z PRNews.pl w Twojej skrzynce!

Codziennie aktualne wiadomości ze świata finansów.

Zapisz się na nasz Newsletter ​i bądź na bieżąco z nowościami z branży!

  • Raporty
  • Instytucje
    • Aion Bank
    • Alior Bank
    • Bank BPS
    • Bank Millennium
    • Bank Ochrony Środowiska
    • Bank Pekao SA
    • Bank Pocztowy
    • Banki spółdzielcze
    • BGK
    • Biuro Informacji Kredytowej
    • BNP Paribas
    • Citi Handlowy
    • Compensa
    • Credit Agricole
    • Deutsche Bank
    • DNB
    • EuropAssistance
    • ING Bank Śląski
    • KIR
    • Klarna
    • Link4
    • Mastercard
    • mBank
    • Mondial Assistance
    • mPay
    • Nationale-Nederlanden
    • Nest Bank
    • PKO BP
    • PKO Leasing
    • Plus Bank
    • PolCard from Fiserv
    • Polski Standard Płatności
    • Pru
    • PZU
    • Raiffeisen Digital Bank
    • Revolut
    • Santander Bank Polska
    • Santander Consumer Bank
    • SGB
    • Standard Chartered Polska
    • Toyota Bank Polska
    • Trade Republic
    • UniCredit
    • VeloBank
    • Visa
    • Volkswagen Bank Oddział Polska
    • Warta
    • Zen.com
  • Produkty
    • Bankowość internetowa
    • Bankowość mobilna
    • Oszczędzanie
    • Bezpieczeństwo
    • Karty
    • Kredyty
    • Konta
    • Płatności mobilne
    • Ubezpieczenia
  • Analizy
  • Kariera w finansach
  • Szkolenia
  • Forum
  • Newsletter
PRNews.plNasz gośćWojciech Szymański: Bankowe usability – czy istnieje?

Wojciech Szymański: Bankowe usability – czy istnieje?

Nasz gość 19.10.2009 (08:10) artykuł nadesłany

W całym internetowym świecie do niedawna panowało przekonanie, że posiadanie witryny internetowej jest samo w sobie korzystne i nie nikt nie przejmował  się takimi kwestiami jak użyteczność, przyzwyczajenie użytkownika czy choćby standardy projektowania pewnych funkcjonalności.

Banki internetowe oraz ich systemy transakcyjne nie odstają od reszty. Udostępnienie wglądu do konta online pozwalało na rozszerzenie grupy zainteresowanej ofertą. Sama możliwość zarządzania rachunkiem przez przeglądarkę internetową jeszcze kilka lat temu była nie lada chrapką.

To całkowicie naturalne, że pierwsze panele administracyjne nie mogły zadowolić wszystkich. Projektanci nie wiedzieli z jakich funkcji najczęściej będą korzystać użytkownicy systemów i jakie nowe możliwości w ogóle się pojawią. W związku z tym, wszelkie próby maksymalizacji ergonomii czy wykorzystania modelów mentalnych użytkowników kont internetowych nie były możliwe.

Dopiero jakiś czas temu zaczęto głośno rozmawiać o użyteczności i odpowiednim projektowaniu interakcji. Choć samo zagadnienie HCI (human-computer interaction) czyli interakcji pomiędzy komputerem i człowiekiem poprzez interfejs użytkownika znane jest już kilkanaście lat, to stronami internetowymi zaczęto się interesować od niedawna. Celem HCI jest przede wszystkim zrozumienie oraz wsparcie użytkowników w interakcji z systemami informatycznymi.  

Sukces HCI jest związany między innymi z bezpośrednim przełożeniem odpowiedniego zaprojektowania interakcji na sukces handlowy produktu, a w przypadku serwisów transakcyjnych – usługi.

Czy jednak banki zadały sobie trud, aby na podstawie zgromadzonej wiedzy oraz obserwacji użytkowników zaktualizować swoje systemy transakcyjne? Niestety bardzo duża część nadal korzysta ze starych, i jak się okazuje, niesprawdzonych online’owych interfejsów użytkownika. Warto jednak zwrócić uwagę w tym miejscu na mBank, który jako jeden z pierwszych (i na razie nielicznych) banków przeprowadził testy swojego systemu transakcyjnego, po czym go przeprojektował, zwiększając tym samym ergonomię i użyteczność, a co za tym idzie satysfakcję użytkowników.

Jak informuje sam bank, jego celem było zachowanie pozycji lidera bankowości internetowej, a więc zaproponowanie nowego serwisu transakcyjnego zawierającego rozwiązania bardziej funkcjonalne, zoptymalizowane pod względem ergonomicznym, a przy tym również ubrane w ładniejszą szatę graficzną.  

Podczas projektu dokonano audytu użyteczności systemu zarówno z perspektywy klienta indywidualnego jak i biznesowego oraz benchmarku serwisów transakcyjnych banków polskich i zagranicznych. Wykorzystano uwagi klientów zebrane ze zgłoszeń na Call Center, postów na forum mBanku oraz przekazywanych za pośrednictwem mRady.

Serwis transakcyjny został przeanalizowany pod względem trudności technicznych oraz informacyjnych. Główną metodą wykorzystaną w audycie była analiza ekspercka, która obejmowała funkcjonalność i użyteczność serwisu transakcyjnego, jego treści oraz warstwę graficzną.

Jak można przeczytać w komunikacie dla mediów „przełomowe zmiany w systemie objęły przede wszystkim nawigację, uproszczenie dostępu do kluczowych i najczęściej wykonywanych operacji. Zapewniły łatwiejsze zarządzanie rachunkami i kartami płatniczymi, prostszy dostęp do informacji przekazywanych z banku.” – źródło: media.mbank.pl.

Najwięcej zmian pojawiło się w systemie nawigacji, a zwłaszcza lewe menu widoczne po zalogowaniu. Przede wszystkim na duży plus zasługuje pogrupowanie poszczególnych pozycji menu w pewne logiczne części – teraz użytkownik systemu w dużo szybszym czasie może odnaleźć to, co go rzeczywiście interesuje. Z menu zniknął podział na karty kredytowe i debetowe – zamiast tego wszystkie posiadane przez klienta karty są wymienione na jednej podstronie, ale w różnych listach. Inną funkcjonalnością, której chyba nikt nie rozumiał i bez skierowania z infolinii nigdy nie odwiedzał była „Obsługa kanałów”.

Należy zwrócić również uwagę na znacznie łatwiejszy dostęp do kluczowych informacji i najczęściej wykonywanych operacji.  Osiągnięcie celu było możliwe poprzez umieszczenie pod każdym produktem tzw. wiersza akcji, a w nim skrótów do najpopularniejszych operacji. Jak można przeczytać na blogu mBanku (www.mbank.pl/blog/) „pomysł dodania wiersza akcji do wszystkich produktów pojawił się po pierwszych badaniach systemu transakcyjnego, kiedy to Klienci sami wskazywali, że takie rozwiązanie byłoby przydatne” – mowa tutaj dokładnie o 65% ankietowanych. Ciekawe jest również, że wszędzie, gdzie to możliwe (salda rachunków, zadłużenia na kartach itp.) wprowadzono podsumowanie list.

Optymalizacji poddano również formularze, których na bankowych stronach nie brakuje. Począwszy od możliwości definiowania stałego odbiorcy już  po wykonaniu przelewu poprzez wygodniejsze pobieranie danych do przelewu z listy odbiorców, a kończąc na wprowadzeniu potrójnego przelewu do ZUS.

Niestety nie wszystkie błędy zostały wyeliminowane – mowa tutaj przede wszystkim o sposobie dostępu do historii konta oraz jej wyświetlaniu czy braku możliwości wydruku potwierdzenia zlecenia stałego, na które bardzo często skarżą się na forach internetowych użytkownicy. Uwag jest więcej i na szczęście mBank jako jeden z nielicznych „nie chowa głowy w piasek” udając, że problem nie istnieje. Ogromny szacunek należy się choćby za to, że niekorzystne komentarze nie znikają po kilku chwilach z bankowego forum czy bloga.  

Każda aplikacja, aby można było powiedzieć o niej, że jest użyteczna powinna być łatwa w użyciu, efektywna i nie posiadać błędów. O ile te ostatnie w systemach bankowych zdarzają się bardzo rzadko, tak łatwość użycia zdecydowanie nie jest ich najsilniejszą stroną.

Wadą  większości bankowych systemów transakcyjnych jest niedopasowanie się do modelu mentalnego swoich użytkowników. Oznacza to, że model problemu i jego rozwiązania, który powstaje w umyśle klienta znacznie różni się od tego co zostało narzucone przez projektantów systemu.

Podsumowując, usability zaczyna odgrywać coraz większą rolę. O ile dawniej wystarczyło zaproponować klientowi dostęp do konta online, tak teraz należy zapewnić mu wygodną obsługę systemu transakcyjnego, pomoc w przypadku problemów ze znalezieniem odpowiedniej funkcjonalności, a także zachęcić go skorzystania z innych ofert.  

W materiale wykorzystano informacje na temat badań  z mBank.pl.

Wojciech Szymański
Kierownik projektów
Ideo Sp. z o.o.
www.ideo.pl

Artykuł pochodzi z Przeglądu Finansowego Bankier.pl.
Chcesz otrzymywać aktualne informacje, nowe wywiady oraz podsumowanie najważniejszych wydarzeń mijającego tygodnia
ze świata finansów?
Zapisz się na bezpłatną subskrypcję Przeglądu Finansowego
Bankier.pl, by w każdy poniedziałek otrzymywać najnowszy numer naszego tygodnika.
Zapraszamy na http://www.bankier.pl/przeglad/!

Źródło: Przegląd Finansowy Bankier.pl

ideo it mbank 2009-10-19
Redakcja PRNews.pl
Tagi: ideo it mbank

Sprawdź także:

a 0 Nowe oferty promocyjne ubezpieczeń komunikacyjnych i nieruchomości w Alior Banku
05.12.2025 (04:16) – informacja prasowa

Nowe oferty promocyjne ubezpieczeń komunikacyjnych i nieruchomości w Alior Banku

Alior Bank wprowadza dwie nowe promocje ubezpieczeniowe w ramach współpracy z LINK4. Akcje potrwają do 31 grudnia …

a 0 XV edycja Programu Grantów Lokalnych Banku BNP Paribas – 500 000 zł trafi do organizacji wzmacniających swoje społeczności
05.12.2025 (04:14) – informacja prasowa

XV edycja Programu Grantów Lokalnych Banku BNP Paribas – 500 000 zł trafi do organizacji wzmacniających swoje społeczności

Bank BNP Paribas rusza z piętnastą edycją Programu Grantów Lokalnych – inicjatywy, która od 2011 roku wspiera …

a 0 Revolut udostępnia “Tryb Uliczny”. Ma chronić środki klientów przed atakami złodziei podczas sezonu świątecznego
05.12.2025 (04:09) – informacja prasowa

Revolut udostępnia “Tryb Uliczny”. Ma chronić środki klientów przed atakami złodziei podczas sezonu świątecznego

Revolut udostępnił w krajach EOG i Wielkiej Brytanii (również w Polsce) nową funkcję bezpieczeństwa: “Tryb …

a 0 ING na 9. Śląskim Festiwalu Nauki Katowice
05.12.2025 (04:07) – informacja prasowa

ING na 9. Śląskim Festiwalu Nauki Katowice

Fundacja ING Dzieciom wspólnie z ING Bankiem Śląskim zapraszają dzieci, młodzież i dorosłych do Katowic, na kolejne …

a 0 Hitachi Europe i ITCARD nawiązują strategiczne partnerstwo
05.12.2025 (04:06) – informacja prasowa

Hitachi Europe i ITCARD nawiązują strategiczne partnerstwo

Hitachi Europe Ltd. i ITCARD S.A. zawarły strategiczne partnerstwo w celu przyspieszenia innowacji i transformacji …

a 0 ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego przedłużają strategiczne partnerstwo na kolejne trzy lata
05.12.2025 (04:02) – informacja prasowa

ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego przedłużają strategiczne partnerstwo na kolejne trzy lata

Grupa ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego podpisały umowę o kontynuacji strategicznego partnerstwa na lata …

PRNews.pl

Zobacz również

Kup teraz, zapłać później. Po trzech miesiącach Citi da Ci najnowszego Apple Watcha

Kup teraz, zapłać później. Po trzech miesiącach Citi da Ci najnowszego Apple Watcha

Nowy Apple Watch SE 3 to gadżet,…

mBank rozszerza cyfrową hipotekę. Nowy kredyt na mieszkanie z rynku wtórnego w kilkanaście minut

mBank rozszerza cyfrową hipotekę. Nowy kredyt na mieszkanie z rynku wtórnego w kilkanaście minut

Niespełna trzy miesiące po starcie cyfrowej hipoteki…

Raport: Liczba kont osobistych w bankach – III kwartał 2025 r.

Raport: Liczba kont osobistych w bankach – III kwartał 2025 r.

Rynek rachunków oszczędnościowo-rozliczeniowych w złotych po III…

Te banki mają najwięcej aktywnych użytkowników Blika. Dane po III kw. 25

Te banki mają najwięcej aktywnych użytkowników Blika. Dane po III kw. 25

Z zebranych danych bankowych wynika, że po…

Raport: Liczba klientów mobile only w bankach – III kwartał 2025 r.

Raport: Liczba klientów mobile only w bankach – III kwartał 2025 r.

Liczba klientów „mobile only”, czyli osób, które…

O tym mówią bankowcy

Ostatnie komentarze

avatar komentującego

Avo Men:

Żadna nowość. To samo Sobieraj zrobil w Aliorze… Tylko jak potem trzeba było …

wt., 18 lis 2025 (12:09) • UniCredit wywraca stolik. Wszystkie najważniejsze usługi za darmo i bez „gwiazdek”

avatar komentującego

Avo Men:

Bla bla … spadek Klientów Indywidualnych pominięty … …

niedz., 9 lis 2025 (22:50) • 696 mln zł zysku netto Grupy Kapitałowej BNP Paribas Bank Polska w III kw. 2025 r.

avatar komentującego

Maciej Kusznierewicz:

Cel inflacyjny RPP mieści się w przedziale 1,5-3,5 proc. (a nie 1-3 proc., …

czw., 9 paź 2025 (11:32) • Kredyty miały być tańsze od listopada, będą już teraz. Stopy procentowe w dół [komentarz]

avatar komentującego

PRNews_pl:

Przecież na PRNews.pl (co sama nazwa serwisu wskazuje) od jakichś 25 lat publikuję …

pt., 12 wrz 2025 (06:12) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

avatar komentującego

Bart Ikswe:

No profesjonalna i rzetelna opinia...przedrukowana od Związku Banków Polskich 🤯 na dole artykułu …

pt., 12 wrz 2025 (06:07) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

  • SMART Bankier
  • Kredyt konsolidacyjny
  • Pożyczki na raty
  • Konto firmowe
  • Kurs inwestowania
  • Kalkulator brutto netto
  • Kalkulator kredytu gotówkowego
  • Kalkulator zdolności kredytowej
  • Rozlicz najem w PIT-28
  • pit 37 online na pit.pl
  • Rozliczenie pit
  • Program pit
  • Pit 11
  • Promocje bankowe
  • Promocje Pekao S.A.
  • Promocje BNP Paribas
  • Promocje Citi Handlowy
  • Promocje Alior Bank
  • Promocje Santander Bank
  • Promocje PKO BP
  • Promocje Millenium
  • Promocje ING Bank Śląski
  • Promocje mBank
  • Promocje Velobank
  • Promocje Nest Bank
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Newsletter
  • Prześlij informację
  • RSS
  • zgarnijpremie.pl
Bonnier Business Polska Bankier.pl – Portal Finansowy – Rynki, Twoje finanse, Biznes PIT.pl -Podatki dla małych firm i osób fizycznych, rozliczenia roczne Systempartnerski.pl - system afiliacyjny Bankier.pl PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations Mambiznes.pl - Pomysł na biznes, Własna firma, Biznes plan Dyskusja.biz - Blogi o biznesie, artykuły biznesowe Puls Biznesu pb.pl - rynek, akcje, spółka, przedsiębiorca, budżet Pulsmedycyny.pl - Portal lekarzy i pracowników służby zdrowia Pulsfarmacji.pl - Portal aptekarzy, techników i pracowników sektora farmaceutycznego
© 2008 − 2025 PRNews.pl. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu. Informacja o cookies. Polityka prywatności

Bezpłatny newsletter PRNews.pl

  • PRNews.pl to najbardziej opiniotwórczy serwis w branży bankowej. Przekonaj się dlaczego!
  • Codziennie rano otrzymasz skrót najważniejszych informacji ze świata finansów
  • Dzięki temu będziesz zawsze wiedział o nowych produktach, promocjach i usługach bankowych, ubezpieczeniowych i inwestycyjnych
  • Aktualne wiadomości z prasy i z samych instytucji finansowych - zupełnie bezpłatnie, wprost na twoją skrzynkę mailową
Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 38 tys. odbiorców