PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations

Najświeższe informacje z PRNews.pl w Twojej skrzynce!

Codziennie aktualne wiadomości ze świata finansów.

Zapisz się na nasz Newsletter ​i bądź na bieżąco z nowościami z branży!

  • Raporty
    • Polska bankowość w liczbach – raporty kwartalne
    • Aktywa banków
    • Bankomaty
    • Bankowość mobilna
    • Bankowość internetowa
    • Konta
    • Karty debetowe
    • Karty kredytowe
    • Karty HCE
    • Kredyty hipoteczne
    • Liczba klientów
    • Placówki
    • Zatrudnienie
    • e-administracja
  • Instytucje
    • Alior Bank
    • Bank BPS
    • Bank Millennium
    • Bank Ochrony Środowiska
    • Bank Pekao SA
    • Bank Pocztowy
    • Banki spółdzielcze
    • BGK
    • Biuro Informacji Kredytowej
    • BNP Paribas
    • Citi Handlowy
    • Credit Agricole
    • Deutsche Bank
    • Diners Club
    • DNB
    • EuropAssistance
    • First Data
    • Getin Noble Bank
    • HSBC Polska
    • Idea Bank
    • ING Bank Śląski
    • Inteligo
    • Marken Systemy Antywirusowe
    • Mastercard
    • mBank
    • Nest Bank
    • PKO BP
    • PKO Leasing
    • Plus Bank
    • Polski Standard Płatności
    • Provema
    • Prudential
    • PZU
    • Raiffeisen Polbank
    • Revolut
    • Santander Bank Polska
    • Santander Consumer Bank
    • Standard Chartered Polska
    • T-Mobile Usługi Bankowe
    • Toyota Bank Polska
    • Visa
    • Volkswagen Bank Oddział Polska
  • Produkty
    • Bankowość internetowa
    • Bankowość mobilna
    • Oszczędzanie
    • Bezpieczeństwo
    • Karty
    • Kredyty
    • Konta
    • Pod lupą
    • Płatności mobilne
    • Ubezpieczenia
  • Analizy
  • Kariera w finansach
  • Who is who
  • Szkolenia
  • Forum
  • Newsletter
PRNews.plHydeparkMichał KisielWojna o mobilny portfel

Wojna o mobilny portfel

Facebook0 Twitter0 Wykop Google+ Linked in0
Michał Kisiel Michał KisielMichał Kisiel - 14.04.2011 (16:28)
Bankowość mobilna

Mobilne płatności przeszły w ciągu ostatnich kilku lat drogę od technologicznej ciekawostki do obiektu powszechnego zainteresowania. Organizacje kartowe, banki, operatorzy telefonii komórkowej, agregatorzy płatności, detaliści – wszyscy dostrzegają potencjał nowych rozwiązań, ale jednocześnie starają się narzucić pozostałym swoją wizję przyszłości.

Czy ktoś pamięta jeszcze konkurencyjne zmagania standardów wideo wysokiej rozdzielczości? O miano lidera rynku kilka lat temu walczyły dyski HD DVD i Blu Ray. Potyczki trwały 9 lat, obie strony zaangażowały pokaźne środki w promocję, starając się przyciągnąć jak największą rzeszę użytkowników, producentów urządzeń i wytwórców treści. Pierwszy z formatów pojawił się wcześniej, a wspierali go tacy potentaci jak Microsoft czy Toshiba. Blu Ray był droższym nośnikiem, ale miał sporo technologicznych przewag. Wojna zakończyła się w 2008 roku – „niebieski promień” wygrał przez nokaut.

David Schropfer, autor książki „The Smartphone Wallet. Understanding the Disruption Ahead” (Searching Finance, 2010), stawia tezę, że dziś jesteśmy ponownie świadkami wojny formatów. Tym razem polem walki są płatności mobilne. „Następnych 3-5 lat zdecyduje o zwycięstwie technologii, której używać będziemy przez co najmniej następną dekadę” – pisze Schropfer. O mobilny portfel konsumenta konkurują dotychczasowi potentaci branży płatności kartowych („stary format”) oraz niezliczeni nowi gracze, często spoza sektora finansowego.

Organizacje kartowe chcą utrzymać status quo


Rozwój płatności mobilnych w największym stopniu zagraża biznesowi organizacji kartowych. Budowany od lat 50-tych system skomplikowanych połączeń pomiędzy akceptantami, agentami rozliczeniowymi, wydawcami i podmiotami pełniącymi pomocniczą rolę w rozliczaniu i przetwarzaniu transakcji jest dziś dojrzały i dochodowy. Organizacje grają w tym układzie pierwsze skrzypce, lecz jednocześnie stoją niejako ponad pozostałymi uczestnikami, nie zajmując się bezpośrednio transferem pieniądza. Można powiedzieć, że są ich głównym zadaniem jest ustalanie reguł i „spinanie” przepływu informacji.

Visa, MasterCard, American Express i inni zarabiają miliardy dolarów dzięki opłatom ponoszonym przez pozostałych uczestników kartowych systemów. Nic zatem dziwnego, że w ich interesie leży zachowanie istniejącego układu sił. Nowe możliwości, pojawiające się wraz z rozwojem telefonii komórkowej, plastikowi potentaci powitali z zainteresowaniem. Widzą w nich możliwość rozwoju swojego rynku i są świadomi, że karta płatnicza w przyszłości może mieć zupełnie inną postać. Strategicznym priorytetem pozostaje zachowanie kontroli nad procesem płatności.

Rozwiązania technologiczne testowane przez organizacje kartowe opierają się na wykorzystaniu telefonu jako „karty”. Karta płatnicza może być scalona z modułem identyfikującym abonenta (karta SIM jak np. podczas pilotażu w hiszpańskim kurorcie Sitges), ale wykorzystywane są także inne opcje – od aplikacji używających modułów NFC (wbudowanych w telefon na stałe lub zintegrowanych z kartami pamięci) aż do bardzo luźnej „integracji” (naklejki, które mogą być przyczepione do czegokolwiek, również telefonu komórkowego). Najważniejsze jednak, że proces rozliczania transakcji i powiązania pomiędzy jej uczestnikami pozostają bez zmian.

Konkurenci czają się za rogiem


Systemy płatności opierają się na dwóch „nogach” – przepływie informacji (rozliczenie) i transferze pieniądza (rozrachunek). Organizacje kartowe koncentrują się na pierwszym z procesów, organizując infrastrukturę pozwalającą na komunikację pomiędzy bankami (dokonującymi później rozrachunku) i punktami akceptującymi karty. Komunikacja jednak to także biznes operatorów komórkowych (MNO).

Można wyobrazić sobie schemat transakcji, w którym operator pośredniczy w przekazaniu informacji pomiędzy akceptantem, klientem i bankami obsługującymi te podmioty. Klient otrzymuje w momencie zakupu od sklepu informację o konieczności zapłaty, potwierdza przelew na rzecz sklepu, a punkt handlowy otrzymuje potwierdzenie o dokonaniu płatności. Wszystko za pomocą infrastruktury utrzymywanej przez operatora. Proste? Na oko tak, ale diabeł oczywiście tkwi w szczegółach. Takie rozwiązanie wymagałoby ścisłej współpracy z bankami, nie mówiąc już o problemach natury technicznej. W tym układzie nie ma jednak miejsca na agenta rozliczeniowego i organizację kartową – ważni pośrednicy zostali ominięci. Operatorzy mogą pójść jeszcze dalej – kwota transakcji mogłaby zostać dopisana do rachunku telefonicznego… i ze schematu transakcji znikają banki.

Powyższy scenariusz to wyłącznie jedna z możliwości, testowana już zresztą w niszowych jak dotąd zastosowaniach (np. mpass niemieckiego Vodafone). Kluczową rolę w mobilnych systemach płatności odgrywać mogą nie tylko operatorzy. Powszechna dostępność mobilnego internetu łącznie z możliwością instalowania na nowoczesnych telefonach aplikacji otwiera drogę do tworzenia nowych schematów płatności obywających się (na etapie transferu informacji, a nie rozliczenia) bez instytucji finansowych i organizacji kartowych.

Do roli nowych graczy szczególnie predestynowani są ci, którzy już nawiązali relacje z klientami i obsługują płatności. PayPal, firma agregująca różne kanały płatności na potrzeby internetowych transakcji, może z łatwością wkroczyć do świata off-line i uczyniła już w tym kierunku pierwsze kroki publikując mobilne aplikacje dla iOS i Androida. Swój „ekosystem” zbudowała także firma Apple, gromadząca już dziś dane o kartach kredytowych milionów użytkowników. Opcja „płacę z iTunes” wydaje się logicznym rozwinięciem dotychczasowej działalności firmy z nadgryzionym jabłkiem w herbie. Inni potentaci już stoją w kolejce – Facebook, tworzący własny dział płatności i posiadający system wirtualnej waluty Facebook Credits, czy Google mający doświadczenie w obsłudze transakcji (na potrzeby m.in. AdWords) i eksperymentujący ostatnio z wykorzystaniem modułów NFC w telefonach.

Obyś żył w ciekawych czasach…


Rynek płatności mobilnych jest niezwykle dynamiczny i nieprzewidywalny. Ścierają się na nim bardzo zróżnicowane modele biznesowe. W wojnie formatów nie zawsze jednak wygrywa najlepszy i najbardziej efektywny. Losy kasety video VHS, która wyeliminowała z rynku bardziej zaawansowane rozwiązanie promowane przez Sony, przywołać można jako ilustrację takiej właśnie sytuacji. Wygrywa ten, kto zgromadzi krytyczną masę użytkowników, w tym przypadku zarówno konsumentów, jak i akceptantów. Wydawać się może, że organizacje kartowe znajdują się na „pole position”, ale wyścig dopiero się zaczyna. Szkoda tylko, że w Polsce obserwujemy go właściwie z boku.

Źródło: PR News

Udostępnij: Facebook0 Twitter0 Wykop Google+ Linked in0
michał kisiel płatności mobilne 2011-04-14
Michał Kisiel
Tagi: michał kisiel płatności mobilne

Sprawdź także:

a 0 UNIQA i AXA działają już jako jedna firma pod marką UNIQA
12.04.2021 (18:24) – informacja prasowa

UNIQA i AXA działają już jako jedna firma pod marką UNIQA

Rejestracja w Krajowym Rejestrze Sądowym finalizuje formalny proces połączenia majątkowych i życiowych towarzystw …

a Kariera w finansach 0 Wyższe stanowisko = więcej stresu? Kondycja psychiczna liderów niepokoi
12.04.2021 (18:21) – informacja prasowa

Wyższe stanowisko = więcej stresu? Kondycja psychiczna liderów niepokoi

Jak pokazał raport „Stresodporni”, pandemia szczególnie wpłynęła na kondycję psychiczną osób na kierowniczych …

a 0 Banki spółdzielcze w spocie informacyjnym Concordii Polska Grupa Generali
12.04.2021 (18:18) – informacja prasowa

Banki spółdzielcze w spocie informacyjnym Concordii Polska Grupa Generali

Concordia Polska Grupa Generali kontynuuje kampanię informacyjną, dotyczącą połączenia z Generali. Kolejny etap to …

a 0 Mastercard wesprze Polską Organizację Turystyczną w ponownym przyciągnięciu turystów do Polski
12.04.2021 (18:15) – informacja prasowa

Mastercard wesprze Polską Organizację Turystyczną w ponownym przyciągnięciu turystów do Polski

Polska Organizacja Turystyczna (POT) w ramach współpracy z Mastercard otrzymała dostęp do platformy analitycznej …

a 0 Pożyczanie w czasach pandemii. Dane z Wonga
12.04.2021 (13:43) – informacja prasowa

Pożyczanie w czasach pandemii. Dane z Wonga

Jedynie co szósty Polak starał się w ciągu ostatnich 12 miesięcy o pożyczkę lub kredyt – wynika z badań …

a 0 Warta przygotowuje kompleksową automatyzację procesów obsługi klienta
12.04.2021 (13:39) – informacja prasowa

Warta przygotowuje kompleksową automatyzację procesów obsługi klienta

Ma w tym pomóc wdrożony w firmie silnik decyzyjny, łączący w kompleksową całość procesy związane z likwidacją szkód …

Autor wpisu

Michał KisielMichał Kisiel

Analityk działu finanse osobiste w serwisie Bankier.pl. Doktor nauk ekonomicznych w zakresie finansów. Adiunkt w Katedrze…

Inne wpisy tego autora:
Brytyjscy posłowie chcą uregulować firmy „buy now, pay later”. Na razie się nie udało

Brytyjscy posłowie chcą uregulować firmy „buy now, pay later”. Na razie się nie udało

Podczas epidemii w Wielkiej Brytanii na popularności…

Karty Curve już w Google Pay również w Polsce

Karty Curve już w Google Pay również w Polsce

Firma Curve poinformowała właśnie, że wydawane przez…

W Polsce trwa dokręcanie śruby, a w USA pożyczkodawcy odetchną z ulgą

W Polsce trwa dokręcanie śruby, a w USA pożyczkodawcy odetchną z ulgą

Podczas pandemicznego kryzysu w Polsce zaostrzono regulacje…

Zobacz również

Klientów domów maklerskich wciąż przybywa

Klientów domów maklerskich wciąż przybywa

W marcu liczba rachunków maklerskich raportowana przez…

Inwestował w kryptowaluty, oszust wmówił mu, że z zyskiem. Stracił 20 tys. zł

Inwestował w kryptowaluty, oszust wmówił mu, że z zyskiem. Stracił 20 tys. zł

Ponad 20 tys. zł stracił mieszkaniec powiatu…

Udają kupujących i wyłudzają dane. PKO BP ostrzega przez oszustami

Udają kupujących i wyłudzają dane. PKO BP ostrzega przez oszustami

Cyberprzestępcy atakują osoby sprzedające przedmioty przez internet.…

Prezes największego banku w Holandii oskarżony o nielegalny wynajem domu

Prezes największego banku w Holandii oskarżony o nielegalny wynajem domu

Prezes Rabobanku, największego banku w Niderlandach, został…

Prezes NBP: Nie ma powodu dla ujemnego oprocentowania depozytów

Prezes NBP: Nie ma powodu dla ujemnego oprocentowania depozytów

Nawet gdyby pojawiła się ujemna stopa referencyjna…

O tym mówią bankowcy

Ostatnie komentarze

jakisktos:

A cóż takiego "wielkiego zrobił ten "wielki" człowiek Kaczyński że go tak gloryfikuja? …

pon, 12 kwi 2021 (12:19) • W listopadzie pojawi się banknot kolekcjonerski „Lech Kaczyński. Warto być Polakiem”

Marta Wuwu:

ja dziękuję bogu że zadzwoniłam do nich. trafiłam na nich w internecie i …

pon, 12 kwi 2021 (08:15) • Ubyło dłużników, wzrosły długi

doris9:

A z czym masz problem? …

sob, 10 kwi 2021 (10:21) • Finansowe YOLO, czyli „zetki” i „igreki” na minusie

doris9:

A foktoring? …

sob, 10 kwi 2021 (10:20) • Finansowe YOLO, czyli „zetki” i „igreki” na minusie

hasler:

Ktoś korzysta jeszcze z tego badziewia ? …

pt, 9 kwi 2021 (18:23) • Kolejna akcja phishingowa z wykorzystaniem marki Poczty Polskiej

  • Kredyt gotówkowy
  • Pit 36
  • 1 procent
  • Pit 11
  • SMART Bankier
  • Pit 2020
  • Pit 39
  • Pit online
  • Pit 37
  • Pit 8c
  • Rozliczenie PIT
  • e-Deklaracje 2019
  • Kalkulator brutto netto
  • Twój e-pit
  • Pity
  • Pit 28
  • Przelicznik walut
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Newsletter
  • Prześlij informację
  • RSS
  • zgarnijpremie.pl
Bonnier Business Polska Bankier.pl – Portal Finansowy – Rynki, Twoje finanse, Biznes PIT.pl -Podatki dla małych firm i osób fizycznych, rozliczenia roczne Systempartnerski.pl - system afiliacyjny Bankier.pl PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations Mambiznes.pl - Pomysł na biznes, Własna firma, Biznes plan Dyskusja.biz - Blogi o biznesie, artykuły biznesowe Puls Biznesu pb.pl - rynek, akcje, spółka, przedsiębiorca, budżet Pulsmedycyny.pl - Portal lekarzy i pracowników służby zdrowia Pulsfarmacji.pl - Portal aptekarzy, techników i pracowników sektora farmaceutycznego
© 2008 − 2021 PRNews.pl. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu. Informacja o cookies. Polityka prywatności

Bezpłatny newsletter PRNews.pl

  • PRNews.pl to najbardziej opiniotwórczy serwis w branży bankowej. Przekonaj się dlaczego!
  • Codziennie rano otrzymasz skrót najważniejszych informacji ze świata finansów
  • Dzięki temu będziesz zawsze wiedział o nowych produktach, promocjach i usługach bankowych, ubezpieczeniowych i inwestycyjnych
  • Aktualne wiadomości z prasy i z samych instytucji finansowych - zupełnie bezpłatnie, wprost na twoją skrzynkę mailową
Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 38 tys. odbiorców