PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations

Najświeższe informacje z PRNews.pl w Twojej skrzynce!

Codziennie aktualne wiadomości ze świata finansów.

Zapisz się na nasz Newsletter ​i bądź na bieżąco z nowościami z branży!

  • Raporty
  • Instytucje
    • Aion Bank
    • Alior Bank
    • Bank BPS
    • Bank Millennium
    • Bank Ochrony Środowiska
    • Bank Pekao SA
    • Bank Pocztowy
    • Banki spółdzielcze
    • BGK
    • Biuro Informacji Kredytowej
    • BNP Paribas
    • Citi Handlowy
    • Compensa
    • Credit Agricole
    • Deutsche Bank
    • DNB
    • EuropAssistance
    • ING Bank Śląski
    • KIR
    • Klarna
    • Link4
    • Mastercard
    • mBank
    • Mondial Assistance
    • mPay
    • Nationale-Nederlanden
    • Nest Bank
    • PKO BP
    • PKO Leasing
    • Plus Bank
    • PolCard from Fiserv
    • Polski Standard Płatności
    • Pru
    • PZU
    • Raiffeisen Digital Bank
    • Revolut
    • Santander Bank Polska
    • Santander Consumer Bank
    • SGB
    • Standard Chartered Polska
    • Toyota Bank Polska
    • Trade Republic
    • UniCredit
    • VeloBank
    • Visa
    • Volkswagen Bank Oddział Polska
    • Warta
    • Zen.com
  • Produkty
    • Bankowość internetowa
    • Bankowość mobilna
    • Oszczędzanie
    • Bezpieczeństwo
    • Karty
    • Kredyty
    • Konta
    • Płatności mobilne
    • Ubezpieczenia
  • Analizy
  • Kariera w finansach
  • Szkolenia
  • Forum
  • Newsletter
PRNews.plHydeparkZablokować screen scraping? A może na nowo określić zasady bezpiecznego korzystania z bankowości internetowej?

Zablokować screen scraping? A może na nowo określić zasady bezpiecznego korzystania z bankowości internetowej?

Hydepark Wojciech BoczońWojciech Boczoń - 21.08.2014 (13:04)

 KNF zaleciła bankom, by przestały stosować tzw. screen scraping. Komunikat KNF podzielił środowisko bankowe. Argumentem za blokadą, są teoretycznie kwestie związane z bezpieczeństwem użytkowników bankowości elektronicznej i edukacją ekonomiczną. Problem polega na tym, że zalecenia odnoście bezpiecznego e-bankingu definiowano pod koniec lat 90., kiedy technika była na innym poziomie.


Treminem screen scraping określa się automatyczną metodę pobierania danych historii obrotów na rachunku użytkownika bankowości elektronicznej. Stosują ją trzy banki: mBank, T-Mobile Usługi Bankowe i Idea Bank. W praktyce działa to następująco: klient loguje się do systemu transakcyjnego banku A, a za jego pośrednictwem na swoje konto bankowe prowadzone w banku B. W tym celu musi podać swój login i hasło do banku B. Specjalny automat zaciąga historię obrotów na rachunku i importuje ją do banku A.

Dane poddawane są analizie przez komputer i na ich podstawie proponowane są klientowi nowe produkty, na przykład kredyty. W ten sposób można też przenieść rachunek z banku do banku.  Banki stosujące screen scraping zapewniają, że jest to absolutnie bezpieczna metoda. Potwierdzają to niezależne firmy audytorskie – do tej pory nie odnotowano żadnego przypadku naruszenia zasad bezpieczeństwa. Twierdzą, że klienci chętnie korzystają z takiej procedury, bo nie muszą dostarczać szeregu dokumentów, a kredyt dostają w parę chwil.

Zasady z czasów Nokii 3310


W lipcu Komisja Nadzoru Finansowego wydała komunikat, w którym zakazała bankom stosować screen scraping. Jeszcze wcześniej głos w dyskusji zabrał Związek Banków Polskich. Koronnym argumentem walki ze screen scrapingiem jest zarzut dotyczący negatywnego wpływu na edukację klientów. Kwestią sporną jest podawanie loginu i hasła do swojego konta na stronie innego banku. Według ZBP i KNF jest to łamanie podstawowej zasady bezpiecznego korzystania z bankowości internetowej. Więcej na ten temat TUTAJ.

 

 

Źródło: nokia.com

Pewien problem polega jednak na tym, że obecne zasady bezpiecznego e-bankingu były definiowane pod koniec lat 90. ubiegłego wieku. Bankowość internetowa debiutowała w 1998 roku. Dwa lata przed pojawieniem się na rynku telefonu Nokia 3310, trzy lata przed premierą Windowsa XP, w czasach gdy na polskich ulicach królowały polonezy, a surfowanie po internecie wyglądało tak:

Może już czas edukować po nowemu?


W ubiegłym roku, kiedy Idea Bank wdrażał swój automat do screen scrapingu, zastanawiałem się, czy nie jest to już najwyższy czas by na nowo zdefiniować zasady bezpiecznego korzystania z bankowości elektronicznej. Teraz problem powraca ze zdwojoną siłą. Technologia poszła do przodu, pojawiły się nowe rozwiązania, o których 15 lat banki nawet nie śniły. Być może więc KNF i ZBP powinny zwrócić się do klientów z innym komunikatem. Zamiast zakazywać świadczenia usługi, wytłumaczyć użytkownikom jak korzystać z niej bezpiecznie.

Na przykład: „Pamiętajcie, by nie podawać danych do logowania do systemów e-bankingu innym podmiotom niż banki”. Banki z definicji dbają o bezpieczeństwo danych klienta, nie odnotowano żadnych nadużyć wykorzystania screen scrapingu. W ostatecznym rozrachunku klient nie jest zmuszany do podawania danych, udostępnia je, bo chce, bo na tym skorzysta. Dostanie szybki kredyt, tańsze konto, lepszą lokatę etc. etc.

Screen scraping do zamrażarki


Zdania bankowców na temat decyzji KNF są podzielone, a w kuluarach trwa żywa dyskusja. Można odnieść wrażenia, że rynek podzielił się na dwa obozy. Przedstawiciele dużych banków popierają decyzję nadzoru, przedstawiciele mniejszych uważają, że Komisja przesadziła. Podważają sens tej decyzji, twierdząc że nadchodząca unijna dyrektywa PSD2 uchyli zalecenie KNF. Dyrektywa mówi bowiem, że screen scraping będzie jak najbardziej dopuszczalnym sposobem świadczenia usług i to nie tylko przez banki, ale też inne kategorie dostawców, na przykład przez instytucje płatnicze. Dyrektywa ma obejmować usługi, które w obecnym momencie nie podlegają prawnej regulacji, podobnie jak to miało miejsce kilkanaście lat temu w przypadku tworzenia przepisów regulujących płatności kartami płatniczymi oraz pieniądzem elektronicznym.

W praktyce zablokowanie screen scrapingu może się więc okazać schowaniem projektu do zamrażarki. Za kilkanaście miesięcy nowe prawo pozwoli odblokować mechanizmy. Co więcej, doprowadzi to sytuacji, w której banki podlegając pod KNF nie będą mogły obecnie stosować screen scrapingu, ale już firmy pożyczkowe czy inni dostawcy tak. Taką metodę powszechnie stosuje na przykład Sofort Banking, który nie podlega pod KNF, a działa na naszym rynku.

KNF dała bankom stosującym screen scraping czas do końca sierpnia 2014 r. na zaprzestanie praktyki. – Bank wdroży niezbędne zmiany zgodnie z zaleceniem KNF we wskazanym terminie – powiedział nam Krzysztof Olszewski z biura prasowego mBanku. Takie samo stanowisko przekazał nam Alior Bank. – Bank zamierza dostosować się do oczekiwań KNF określonych w treści zalecenia w terminie zgodnym z oczekiwaniami Komisji – powiedział Michała Hucał, Wiceprezes Zarządu Alior Banku. Przedstawiciele Idea Banku nie chcieli komentować sprawy.

Chodzi o edukację, czy o uwolnienie danych?


Cała sprawa ze screen scrapingiem może mieć drugie dno. Możliwe, że batalia toczy się także o uwolnienie danych klientów. Jeszcze nie wszyscy zdają sobie sprawę, że historia naszego konta jest naszym „aktywem”. Pokazuje prawdziwe obroty na rachunku, może być przepustką do lepszego kredytu, szybszej obsługi klienta. Warto w tym miejscu przywołać chociażby ostatnią kampanię Biura Informacji Kredytowej, które udostępniło klientom możliwość pobierania tzw. BIK Passa. Taki paszport miałby im otwierać drogę do lepszych warunków dla produktów w różnych instytucjach finansowych. Historia rachunku to w pewnym sensie też taki paszport.

Puśćmy na chwile wodze fantazji, wyobraźmy sobie, że wszystkie banki wdrażają automaty do screen scrapingu. Klienci mogą dowolnie sprawdzać sobie oferty w różnych bankach podając swoje loginy. W wielu bankach dostają lepsze propozycje. Na jeden klik, bez formalności, mogą przenieść swoje konto, historię, ustawienia rachunku. Rozpoczyna się wielka migracja klientów między bankami. Klienci uciekają w poszukiwaniu oszczędności (lepsze lokaty, tańsze konta), lepszej oferty (moneyback u konkurencji), szybszego kredytu. Kto oferuje lepsze produkty? Zazwyczaj małe banki, bo one muszą konkurować ceną. Duże banki oferują słabe lokaty, przeciętne kredyty, często stawiają dodatkowe warunki w ramach kont osobistych. Im niekoniecznie może zależeć na tym, by upowszechnić screen scraping.

Historia obrotów powinna być własnością klienta, nie banku


W mediach pojawiły się informacje, że Związek Banków Polskich pracuje nad rozwiązaniem mającym stanowić alternatywę dla screen scrapingu. Szkopuł jednak polega na tym, że nie będzie to rozwiązanie obligatoryjne. Banki będą mogły się podpiąć do systemu, albo nie. Już teraz można podejrzewać, że niektórym bankom nie będzie zależało, by uwolnić dane klientów.

W całej dyskusji nad screen scrapingiem warto wziąć przede wszystkim potrzeby klientów. Dane o historii obrotów powinny być własnością klienta, a nie banku. To klient powinien decydować, czy chce je udostępnić dalej. Jeśli nie chce, nie korzysta z automatu i sprawa jest zamknięta. Jeśli chce, bank powinien mu umożliwić podzielenie się historią z innymi instytucjami i jej dalszą obróbką przez automaty. Jeśli obawia się o bezpieczeństwo danych, na czas importu może sobie zmienić hasło. Teoretycznie klient może podzielić się danymi z innymi bankami już teraz, ale robi to na własne ryzyko. Łamie regulamin prowadzenia ROR, ustawę o usługach płatniczych a w końcu traci prawo do ewentualnych reklamacji.

[email protected]

2014-08-21
Wojciech Boczoń

Sprawdź także:

a 0 Coraz mniej czasu na zakup auta na starych zasadach
13.12.2025 (17:53) – informacja prasowa

Coraz mniej czasu na zakup auta na starych zasadach

11 tys. zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem tego roku korzystając z …

a 0 Branża bankowa w 2025 roku: rekordowe zyski, rozwój cyfryzacji i rosnąca presja cyberzagrożeń
13.12.2025 (17:46) – informacja prasowa

Branża bankowa w 2025 roku: rekordowe zyski, rozwój cyfryzacji i rosnąca presja cyberzagrożeń

PKO Bank Polski, Santander Bank Polska i Bank Pekao to trzy najsilniejsze medialnie marki sektora bankowego w …

a 0 Badanie: decyzje ubezpieczycieli często zapadają w silosach
13.12.2025 (17:02) – informacja prasowa

Badanie: decyzje ubezpieczycieli często zapadają w silosach

W zarządzaniu roszczeniami ponad 40% respondentów z branży ubezpieczeniowej twierdzi, że decyzje bazują bardziej na …

a 0 Zmiany w zarządzie ING Banku Śląskiego
13.12.2025 (17:00) – informacja prasowa

Zmiany w zarządzie ING Banku Śląskiego

12 grudnia 2025 roku, Rada Nadzorcza ING Banku Śląskiego powołała Wojciecha Sieńczyka na stanowisko Wiceprezesa …

a 0 Generali z ratingiem A+
13.12.2025 (16:58) – informacja prasowa

Generali z ratingiem A+

AM Best przyznał Generali Towarzystwo Ubezpieczeń S.A. rating siły finansowej (FSR) na poziomie A+ (Superior) ze …

a 0 Edukacyjna gra planszowa od banków spółdzielczych z Grupy BPS
13.12.2025 (16:57) – informacja prasowa

Edukacyjna gra planszowa od banków spółdzielczych z Grupy BPS

Banki Spółdzielcze z Grupy BPS przygotowały nowy materiał edukacyjny dla dzieci od 9. roku życia: grę planszową „Za …

Autor wpisu

Wojciech BoczońWojciech Boczoń

Redaktor prowadzący PRNews.pl, analityk Bankier.pl. Dziennikarz z wieloletnim doświadczeniem w bankowości i finansach. Masz temat lub…

Inne wpisy tego autora:
N26 potroił liczbę inwestorów z Polski, a obroty akcjami i ETF-ami wzrosły o 325%

N26 potroił liczbę inwestorów z Polski, a obroty akcjami i ETF-ami wzrosły o 325%

Jak podaje biuro prasowe N26, w 2025…

Credit Agricole przyspiesza w Europie. Nowa platforma oszczędnościowa i cyfrowy bank dla firm

Credit Agricole przyspiesza w Europie. Nowa platforma oszczędnościowa i cyfrowy bank dla firm

Grupa Crédit Agricole zaprezentowała plan ACT 2028,…

Karta Allegro Pay w Apple Pay prawdopodobnie jeszcze w tym roku

Karta Allegro Pay w Apple Pay prawdopodobnie jeszcze w tym roku

Karta Allegro Pay może trafić do Apple…

Zobacz również

1,8 mln euro kary dla ZEN.COM. Fintechowi doradza Andrzej Duda

1,8 mln euro kary dla ZEN.COM. Fintechowi doradza Andrzej Duda

Bank Litwy ukarał fintech ZEN.COM grzywną 1,8…

Raport: Liczba placówek bankowych – III kwartał 2025 r.

Raport: Liczba placówek bankowych – III kwartał 2025 r.

Placówek bankowych w Polsce nadal ubywa, choć…

Spór o nagrody w PKO BP. Pracownicy z wypowiedzeniem mówią o „karze za odejście”

Spór o nagrody w PKO BP. Pracownicy z wypowiedzeniem mówią o „karze za odejście”

Po publikacji artykułu o nagrodach rocznych w…

Szybkie ładowanie, mocne szkło i pakiet monitorujący zdrowie, czyli Apple Watch SE 3 za transakcje kartą

Szybkie ładowanie, mocne szkło i pakiet monitorujący zdrowie, czyli Apple Watch SE 3 za transakcje kartą

Apple Watch SE 3 to jeden z…

Raport: Liczba użytkowników bankowości elektronicznej – III kwartał 2025 r.

Raport: Liczba użytkowników bankowości elektronicznej – III kwartał 2025 r.

Po trzecim kwartale 2025 r. wciąż widać…

Who is who

Bartosz Trzciński

Bartosz Trzciński

Bartosz Trzciński Rzecznik prasowy, Bank Pocztowy S.A.…

Aleksandra Leszczyńska

Aleksandra Leszczyńska

Dyrektor komunikacji korporacyjnej i rzecznik prasowy Grupy…

Joanna Skoczylas

Joanna Skoczylas

PR Manager – rzecznik prasowy, Grupa Generali…

O tym mówią bankowcy

Ostatnie komentarze

avatar komentującego

manhee:

Co za idiotyzm: betoniarka, chirurżka, cieślini, drukarka, majsterka, nianiek, rybaczka, szlifierka, tapicerka …

sob., 13 gru 2025 (15:59) • Neutralne nazwy stanowisk obowiązkowe od grudnia

avatar komentującego

Avo Men:

Żadna nowość. To samo Sobieraj zrobil w Aliorze… Tylko jak potem trzeba było …

wt., 18 lis 2025 (12:09) • UniCredit wywraca stolik. Wszystkie najważniejsze usługi za darmo i bez „gwiazdek”

avatar komentującego

Avo Men:

Bla bla … spadek Klientów Indywidualnych pominięty … …

niedz., 9 lis 2025 (22:50) • 696 mln zł zysku netto Grupy Kapitałowej BNP Paribas Bank Polska w III kw. 2025 r.

avatar komentującego

Maciej Kusznierewicz:

Cel inflacyjny RPP mieści się w przedziale 1,5-3,5 proc. (a nie 1-3 proc., …

czw., 9 paź 2025 (11:32) • Kredyty miały być tańsze od listopada, będą już teraz. Stopy procentowe w dół [komentarz]

avatar komentującego

PRNews_pl:

Przecież na PRNews.pl (co sama nazwa serwisu wskazuje) od jakichś 25 lat publikuję …

pt., 12 wrz 2025 (06:12) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

  • SMART Bankier
  • Kredyt konsolidacyjny
  • Pożyczki na raty
  • Konto firmowe
  • Kurs inwestowania
  • Kalkulator brutto netto
  • Kalkulator kredytu gotówkowego
  • Kalkulator zdolności kredytowej
  • Rozlicz najem w PIT-28
  • pit 37 online na pit.pl
  • Rozliczenie pit
  • Program pit
  • Pit 11
  • Promocje bankowe
  • Promocje Pekao S.A.
  • Promocje BNP Paribas
  • Promocje Citi Handlowy
  • Promocje Alior Bank
  • Promocje Santander Bank
  • Promocje PKO BP
  • Promocje Millenium
  • Promocje ING Bank Śląski
  • Promocje mBank
  • Promocje Velobank
  • Promocje Nest Bank
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Newsletter
  • Prześlij informację
  • RSS
  • zgarnijpremie.pl
Bonnier Business Polska Bankier.pl – Portal Finansowy – Rynki, Twoje finanse, Biznes PIT.pl -Podatki dla małych firm i osób fizycznych, rozliczenia roczne Systempartnerski.pl - system afiliacyjny Bankier.pl PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations Mambiznes.pl - Pomysł na biznes, Własna firma, Biznes plan Dyskusja.biz - Blogi o biznesie, artykuły biznesowe Puls Biznesu pb.pl - rynek, akcje, spółka, przedsiębiorca, budżet Pulsmedycyny.pl - Portal lekarzy i pracowników służby zdrowia Pulsfarmacji.pl - Portal aptekarzy, techników i pracowników sektora farmaceutycznego
© 2008 − 2025 PRNews.pl. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu. Informacja o cookies. Polityka prywatności

Bezpłatny newsletter PRNews.pl

  • PRNews.pl to najbardziej opiniotwórczy serwis w branży bankowej. Przekonaj się dlaczego!
  • Codziennie rano otrzymasz skrót najważniejszych informacji ze świata finansów
  • Dzięki temu będziesz zawsze wiedział o nowych produktach, promocjach i usługach bankowych, ubezpieczeniowych i inwestycyjnych
  • Aktualne wiadomości z prasy i z samych instytucji finansowych - zupełnie bezpłatnie, wprost na twoją skrzynkę mailową
Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 38 tys. odbiorców