Studenci Politechniki Śląskiej – Katarzyna Furgalińska i Michał Lisiński, drugi raz z rzędu zdobyli I nagrodę w Konkursie Studenckim organizowanym przez redakcję „Architektury-murator”. To jeden z najbardziej prestiżowych konkursów w Polsce dla studentów wydziałów architektury, architektury krajobrazu oraz studentów wydziałów architektury wnętrz i wzornictwa przemysłowego (form przemysłowych) państwowych i prywatnych szkół architektonicznych i wzorniczych. Tematem tej edycji było „Miasto na styku: relacja wnętrza z zewnętrzem w przestrzeni miejskiej”. Oprócz studentów z Politechniki Śląskiej, laureatami konkursu zostali w tym roku młodzi architekci z wyższych uczelni w Warszawie i Wrocławiu. Nadesłano blisko 200 prac. Głównym sponsorem 9 edycji Konkursu Studenckiego była firma VELUX.
Miasto to nie tylko place, ulice. To także wnętrza budynków i kwartałów zabudowy. Witryny galerii, przeszklone biurowce, prywatne mieszkania, wewnętrzne podwórka, dziedzińce. Miasto to balansowanie pomiędzy wnętrzem a zewnętrzem. Dostępnym a niedostępnym. Zaglądanie do środka, wyglądanie na zewnątrz. Poszukiwanie widoków i otwieranie się na nie, lub przeciwnie – odgradzanie, zasłanianie. Oświetlone wnętrza biur, kawiarni, galerii, pasaży, poszerzają przestrzeń publiczną o widok toczącego się wewnątrz życia – stanowiąc zaproszenie do udziału – lub po prostu do zajrzenia. Dyskretny wgląd w wewnętrzne podwórka wzbogaca obraz miejskiej przestrzeni o lokalny, swojski koloryt.
Zadanie konkursowe polegało na zaakcentowaniu relacji wnętrza z zewnętrzem w konkretnej zabudowie miejskiej, oraz takie zaprojektowanie styku tych przestrzeni, by – w zależności od zauważonych potrzeb i zamierzeń projektanta – otworzyć je lub zamknąć, w sposób symboliczny lub dosłowny. – powiedziała Ewa P. Porębska, członek jury i redaktor naczelny „Architektury-murator”.
Uczestnicy mogli uwzględnić w swoich pracach:
– widok/widoki obiektu,
– rzut/rzuty obiektu,
– przekrój obiektu,
– sytuację,
– wybrany detal pokazujący zasadę konstrukcyjną, wykończenie i użycie materiałów (ewentualnie).
Praca musiała zawierać krótki opis koncepcji umieszczony na planszy, uwzględniający wykorzystane materiały i technologie. Skala wszystkich elementów opracowania (czytelnie podana obok rysunków i widoczna na makiecie) miała być adekwatna do wielkości obiektu. Elementy opracowania należało przedstawić na jednej planszy o formacie 100 x 70 cm, wykonanej na sztywnym podkładzie i umożliwiającym ekspozycję podczas wystawy pokonkursowej. Na konkurs można również było przygotować model, wykonany z materiałów imitujących zrealizowany obiekt. Model miał zmieścić się w pudle o wymiarach 100cm x 100cm x 100cm.
Jury oceniało ideę projektu oraz jego dostosowanie do wybranej, konkretnej sytuacji (miejsca) w mieście.
Po obejrzeniu i przeanalizowaniu wszystkich prac, jurorzy przyznali I nagrodę w wysokości 7500 zł, trzy wyróżnienia: I stopnia (1500 złotych), II stopnia (dwie prace ex aequo po 1250 złotych), III stopnia w wysokości 500 złotych. Ponadto jury wyróżniło jedną pracę honorową wzmianką oraz przyznało specjalną publikacją przyznaną wyjątkowo w tej edycji konkursu.
Dodatkowe wyróżnienie – Nagrodę Główną Sponsora przyznała firma VELUX.
Pierwszą nagrodę po burzliwej dyskusji otrzymała praca numer 200405, autorstwa Katarzyny Furgalińskiej i Michała Lisińskiego (studentów V roku Wydziału Architektury Politechniki Śląskiej), nazwanej przez jurorów „Dzień Dobry” za dostrzeżenie znaczenia kontaktu międzyludzkiego jako wartości nadrzędnej i warunku koniecznego do zaistnienia architektury i designu. Pracę cechuje powściągliwość i czytelność przekazu. Pomimo wątpliwości jurorów związanych z brakiem produktu finalnego w postaci formy architektonicznej, jury zdecydowało się promować ideę zawartą w tej pracy jako podstawowy element każdego procesu projektowego.
Wyróżnienie I stopnia otrzymała praca numer 811881, autorstwa Agaty Filipek i Karola Szparkowskiego (studentów V roku Wydziału Architektury Politechniki Warszawskiej). Wyróżnienie to przyznano za wolność i radość, jaka niesie ta praca. Zauważenie, że z przestrzeni publicznej można skorzystać raz na jakiś czas nie niszcząc na trwałe jej struktury. Dodatkowo praca ta pozwala na nieskrępowany manifest jednostki wywołujący interakcję z innymi uczestnikami miasta.
Wyróżnienie II stopnia przyznano ex aequo dwóm pracom: numer 202884, autorstwa Ewy Guzowskiej, Przemysława Grabka i Doroty Gowin (studentów II roku Wydziału Architektury Politechniki Wrocławskiej) oraz pracy numer: 010285, autorstwa Marii Strulak i Jana Pawlika (studentów I i IV roku Wydziału Architektury Politechniki Warszawskiej). Oba projekty podejmują istotny we współczesnej Polsce problem bezdomności. Wymiar Dworca Centralnego jako miejsca lokalizacji interwencji projektowej jest symbolem styku dwóch światów. Prace podjęły problem w odmiennych skalach – artystyczna instalacja zwracająca uwagę opinii publicznej na „karton-centralny” jako dom dla bezdomnych oraz „skrzynki pocztowej” dającej poczucie posiadania adresu pozbawionym go na co dzień ludzi.
Wyróżnienie III stopnia przyznano pracy numer 230121, autorstwa Agaty Pilarskiej (studentki Wydziału Architektury Wnętrz ASP w Warszawie). Praca została nagrodzona za ideę ujawnienia na elewacji budynku użyteczności publicznej tego, co dzieje się w jego wnętrzu. W odróżnieniu do licznych prac w tym konkursie, zabieg ten nie służy upublicznieniu życia prywatnego mieszkańców, ale ma na celu promocję sztuki na styku budynku i miasta. Jedna z niewielu prac w konkursie, która podaje rozwiązanie dla konkretnego miejsca.
Honorową wzmianką została wyróżniona praca numer 180649 autorstwa Krzysztofa Hermana (studenta V roku Architektury Krajobrazu Wydziału Ogrodnictwa i Architektury Krajobrazu SGGW w Warszawie) i Marcina Pajdosza (studenta IV roku Instytutu Orientalistyki Uniwersytetu Warszawskiego) za wypromowanie wizerunku orła wybawiciela – antidotum na monotonię szarych bloków i nierealnych zagrożeń.
Specjalną publikacją nagrodzono pracę numer 840512, autorstwa Mikołaja Miklasa (studenta II roku Wydziału Architektury Politechniki Wrocławskiej). Każdy z członków jury zmuszony był docenić tę pracę, jednak nie był gotowy do nagrodzenia pomysłu promującego antyspołeczne idee. Tym niemniej redaktor naczelny doceniając skuteczność działania wirtualnej dziury przyznała prawo do specjalnej publikacji projektu w miesięczniku „Architektura-murator”.
Nagroda Głównego Sponsora firmy VELUX została przyznana pracy 840229 z numerem konkursowym 74 autorstwa Doroty Kniażewskiej i Bartosza Dworskiego, studentów II roku Wydziału Architektury Politechniki Śląskiej.